Hitta och jämför elbilar i Sverige med ny sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Bilarna kommer "vara slut" och gå till skrot när de uppnår den åldern att folk inte längre vågar lita på batteriet.....
Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk lär vara villig att betala något nämnvärt efter att garantier/masiknförsäkring slutat gälla.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Som med alla bilar varierar livslängd mycket beroende på hur ägaren sköter bilen, kör bilen, och mycket tur. Sköter man batteriet korrekt bör den leva länge, men man får ju kortare körsträcka mot slutet till skillnad mot vanliga bilar. Sen kan man ju ha otur och åka på en svindyr reparation för 60 000 när den är värd 70 000. Men så är det med bilar.

Spontant känns det som att elbil är för folk som inte kan fixa nått själv.
Känns också som en produkt som används sen är det färdigt inte nått som lever kvar på en begagnatmarknad som folk kan köpa och ha som "billig bil". Typ som en elsparkcykel eller nått

Billig bensin/diesel som man kan/vågar göra mycket själv på kommer nog vara det mest ekonomiska valet fortfarande ett bra tag?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns också som en produkt som används sen är det färdigt inte nått som lever kvar på en begagnatmarknad som folk kan köpa och ha som "billig bil". Typ som en elsparkcykel eller nått

Känsla != Verklighet.

Det finns begagnatmarknader för elbilar som frodas i Sverige, Norge med flera. Det är ungefär som vilken annan drivlina som helst. Den stora skillnaden är att tappet i andrahandsvärde brukar vara större då folk som handlar begagnat i ganska stor utsträckning inte är villiga att betala det premium som (nya) elbilar ofta än så länge kommer med, vilket är en anledning till varför privatleasing har varit så populärt då många privatkonsumenter inte heller vill lastas med denna värdeminskning.

Permalänk
Medlem

Vilka fantasipoäng och prioriteringsfel. Man kan nästan tro att sidan är sponsrad av Tesla.

Skulle aldrig kika på den sida om jag letar elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Känsla != Verklighet.

Det finns begagnatmarknader för elbilar som frodas i Sverige, Norge med flera. Det är ungefär som vilken annan drivlina som helst. Den stora skillnaden är att tappet i andrahandsvärde brukar vara större då folk som handlar begagnat i ganska stor utsträckning inte är villiga att betala det premium som (nya) elbilar ofta än så länge kommer med, vilket är en anledning till varför privatleasing har varit så populärt då många privatkonsumenter inte heller vill lastas med denna värdeminskning.

<Uppladdad bildlänk>

Nu kanske det inte är aktuellt ännu men att köpa en 10+ år gammal elbil eller tom uppemot 20 till snart skattebefriad elbil.
Kommer det vara ens möjligt eller är bilarna slut efter 10-20år?
Sen det där med att leasa.
Vet inte om det ståmmer men att leasa en Tesla krävde 100k+ i "kontantinsats" ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Billig bensin/diesel som man kan/vågar göra mycket själv på kommer nog vara det mest ekonomiska valet fortfarande ett bra tag?

Finns en rätt stor hemmapular-community runt Tesla, vet jag. Kan tänka mig att liknande växer fram runt exempelvis Rivian, ifall de lyckas hålla sig kvar på marknaden så bilarnas garantier hinner löpa ut. BMW har alltid dragit folk som vill meka; vet inte varför det skulle bli annorlunda med el än med moderna bensin- eller dieselmotorer.

Det du behöver ha i åtanke är att du inte behöver kunna förstå mekanik för att vara en framgångsrik bilägare idag, och det betyder att majoriteten aldrig lär sig. Det är inte konstigare än att majoriteten människor slutade kunna CLI-kommandon när GUI blev vanliga på datorer. Det betyder inte att man inte kan göra kraftfulla saker med en Amiga eller en Mac, det betyder bara att de flesta inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Finns en rätt stor hemmapular-community runt Tesla, vet jag. Kan tänka mig att liknande växer fram runt exempelvis Rivian, ifall de lyckas hålla sig kvar på marknaden så bilarnas garantier hinner löpa ut. BMW har alltid dragit folk som vill meka; vet inte varför det skulle bli annorlunda med el än med moderna bensin- eller dieselmotorer.

Det du behöver ha i åtanke är att du inte behöver kunna förstå mekanik för att vara en framgångsrik bilägare idag, och det betyder att majoriteten aldrig lär sig. Det är inte konstigare än att majoriteten människor slutade kunna CLI-kommandon när GUI blev vanliga på datorer. Det betyder inte att man inte kan göra kraftfulla saker med en Amiga eller en Mac, det betyder bara att de flesta inte gör det.

Jag tänker utifrån snikna personer som jag som gärna har så billigt bilägande som möjligt och gör det mesta själv.
Ser bil (och en hel del andra fordon) som redskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu kanske det inte är aktuellt ännu men att köpa en 10+ år gammal elbil eller tom uppemot 20 till snart skattebefriad elbil.
Kommer det vara ens möjligt eller är bilarna slut efter 10-20år?
Sen det där med att leasa.
Vet inte om det ståmmer men att leasa en Tesla krävde 100k+ i "kontantinsats" ?

Finns ganska lite data än på 10+ år gamla elbilar eftersom ja, det fanns inte så många modeller att välja mellan eller särkilt stor volym. Men gamla Model S verkar hålla upp ganska bra med ofta 80-90% kapacitet kvar mot slutet av livscykeln. Så gamla elbilar kanske inte är fullt representativa för dagens, eftersom tekniken har utvecklats ganska mycket på 10 år, men ändå ganska rimligt. Man kan visserligen också delvis simulera åldrande genom att helt enkelt stresstesta bilarna, och resultatet blir i majoriteten av fallen ungefär detsamma.

Kontantinsats brukar i min erfarenhet inte vara krav för att leasa. Du kan få ner månadskostnaden genom att betala en sådan i alla fall. Varierar dock säkert mellan återförsäljare. Kanske också beror på kreditvärdighet. Vad vet jag.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag tänker utifrån snikna personer som jag som gärna har så billigt bilägande som möjligt och gör det mesta själv.
Ser bil (och en hel del andra fordon) som redskap.

Det kommer nog också att komma, men jag tror dagens batteriteknologi är för dyr. Men hittar folk sätt att göra dem billigare kan jag slå vad om att det uppstår en andrahandsmarknad för sånt också.

Men ärligt talat: drivlinan i en elbil är ju huvudsakligen att betrakta som hela motorn i en ICE-bil: även bland dem som fixar själva är det en minoritet som byter motorer. Det som kommer att hända med elbilar är att precis som man accepterar att en del hästar rymmer med åren i en bensinbil så accepterar man att en bil kommer 15-20 procent kortare på en laddning efter 15-20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kommer nog också att komma, men jag tror dagens batteriteknologi är för dyr. Men hittar folk sätt att göra dem billigare kan jag slå vad om att det uppstår en andrahandsmarknad för sånt också.

Men ärligt talat: drivlinan i en elbil är ju huvudsakligen att betrakta som hela motorn i en ICE-bil: även bland dem som fixar själva är det en minoritet som byter motorer. Det som kommer att hända med elbilar är att precis som man accepterar att en del hästar rymmer med åren i en bensinbil så accepterar man att en bil kommer 15-20 procent kortare på en laddning efter 15-20 år.

Det där nya solid state-batteriet som lovats verkar intressant, iaf på pappret så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns väl mera som om de som köper elbil inser att ICE är en återvändsgränd på flera olika sätt. Bland annat har elfordon färre rörliga delar = mindre som behöver underhållas/går sönder.
Vad ska du till exempel "göra själv"? Det finns inga oljebyten eller servicedelar förutom kupefilter och bromsvätskebyte. Bromsar och hjulupphängningar är i princip samma på en ICE/EV. Men i en EV så slits bromsdetaljer knappt. Så det finns liksom inte mycket att "göra själv"

Så det är väl mera så att ICE-kramarna gillar att bilen brummar och rister, mår bra av att tanka dyra drivmedel, att det känns tryggt med en trög/slö bil, ha som mål att släppa ut jättemycket avgaser och att de tycker oljebyten i januari på parkeringen är jättekul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Känns väl mera som om de som köper elbil inser att ICE är en återvändsgränd på flera olika sätt. Bland annat har elfordon färre rörliga delar = mindre som behöver underhållas/går sönder.
Vad ska du till exempel "göra själv"? Det finns inga oljebyten eller servicedelar förutom kupefilter och bromsvätskebyte. Bromsar och hjulupphängningar är i princip samma på en ICE/EV. Men i en EV så slits bromsdetaljer knappt. Så det finns liksom inte mycket att "göra själv"

Så det är väl mera så att ICE-kramarna gillar att bilen brummar och rister, mår bra av att tanka dyra drivmedel, att det känns tryggt med en trög/slö bil, ha som mål att släppa ut jättemycket avgaser och att de tycker oljebyten i januari på parkeringen är jättekul?

Frågan var inte utformad som nått vanlig bil vs elbil, så ingen anledning att bli putt.
Känns som sagt fortfarande att elbilsägande är en dyr historia. Men hoppas väll i framtiden att man kan göra ett klipp på en elbil som bpde blir billig i inköp och ägande men inte ger huvudvärk på annat aom bristande längd på batteri osv.
Då sådana fel verkar vara lika med att skrota bilen än nått man kan fixa själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört elbil nu i ca 2 år. Jag är mycket nöjd, och det blir nog inga fler bensin eller diesel här. Samma gäller vänner och bekanta som kör el. Det är helt klart enklare, trevligare och billigare, för att inte ens tala om miljöfördelarna.

Skrivet av Molotov:

Det är föebaskat dyrt med elbil. Man kanske får köpa en beggad om några år?
När räknas en elbil som slut? Är livslängden längre än en bensin/diesel?
Har inte tummen mitt i handen och tillgång till både plats och hjälp med att fixa bilar så varken behöver eller vill lägga mycket på bilar.

Överlag uppskattas livslängden vara längre än bensin/diesel på grund av färre rörliga delar och enklare konstruktion. Det som antagligen begränsar livslängden mest är samma som för många bensin/diesel, bland annat rost och allmänt slitage. Klart att batterier också kan få problem, men nu ser det ut som att de får mindre problem än förbränningsmotorer, och som att reparationskostnaderna överlag är mindre.

Mycket viktigt här att komma ihåg hur snabb utvecklingen är också. Den statistisk som finns på Nissan Leaf från 2010 har knappast någon vikt när det gäller moderna bilar, och speciellt hybrider kan ju ha hiskeligt höga kostnader på grund av dåligt gjorda och placerade batterier utan några som helst standardkomponenter. Att byta ett batteri i en hybrid är ju ofta dyrare än att reparera batteriet i en elbil.

Elbilar är ju nu också runt samma pris som en motsvarande bensin/diesel. Jämför bara t.ex. nya Skoda Elroq med Skoda Karoq, eller Audi A6 E-Tron med gamla Audi A6, eller varför inte Tesla Model 3 med en BMW i3?

Skrivet av Dunde:

Jag skulle säga det enklare - människor är rädda för förändring, speciellt när deras identitet är kopplad till förändringen. Bilar har länge varit en statussymbol, där speciellt ljud och vibration varit en del av statusen. Det försvinner med elbilar, och för vissa kan det påverka världsbilden förvånansvärt mycket.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Så det är väl mera så att ICE-kramarna (…) mår bra av att tanka dyra drivmedel

Tyvärr får jag inte ekvationen att gå ihop för elbilar än. Behov: bekväm men lättlastad småbil à la min nuvarande A3, ca 2500 mil om året, och måste kunna dra ett normalt bromsat släp utan att jag behöver investera tid och pengar i BE-kort.
Mellanskillnaden i inköpspris för något liknande (ca tre år gammal bil som gått tre-fyratusen mil när jag köper den) har hittills aldrig kunnat täckas av mellanskillnaden mellan vad jag betalar för bensin kontra vad jag skulle betala för el. Och tre år in i bilens liv betalar jag helförsäkringen själv, i vilket fall det är till direkt fördel om det tar dubbelt så lång tid att ta sig från noll till hundra. 16-17” däck för en 1500 kg bil är rejält mycket billigare än 20”+ för en tvåtonskluns….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Elbilar är ju nu också runt samma pris som en motsvarande bensin/diesel. Jämför bara t.ex. nya Skoda Elroq med Skoda Karoq, eller Audi A6 E-Tron med gamla Audi A6, eller varför inte Tesla Model 3 med en BMW i3?

Hm? Elroq kostar ju ca 30% mer än Karoq på skodas hemsida, A6 Avant e-tron kostar ca 40% mer än vanliga A6 Avant på audis hemsida och BMW i3 är en elbil.

Edit:
Skoda Elroq fr pris 424 900kr
Skoda Karoq fr pris 322 400kr
Audi A6 Avant E-Tron fr pris 819 000kr
Audi A6 Avant fr pris 586 800kr

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeraberg:

Hej! Roger här från Automatos. Har ändrat den nu. Vi sparar noll personliga saker just nu eftersom vi inte har annonser och använder ett bra statistikverktyg. Så tänkte inte så mycket på det utan la bara in den där. Har ändrat och förtydligat! Tack för feedback!

Skulle ni kunna lägga till vilken batteriteknik som modellerna har? Det kan också vara intressant och eventuellt avgörande när man letar efter en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm? Elroq kostar ju ca 30% mer än Karoq på skodas hemsida, A6 Avant e-tron kostar ca 40% mer än vanliga A6 Avant på audis hemsida och BMW i3 är en elbil.

Edit:
Skoda Elroq fr pris 424 900kr
Skoda Karoq fr pris 322 400kr
Audi A6 Avant E-Tron fr pris 819 000kr
Audi A6 Avant fr pris 586 800kr

Blev fel gällande BMW:n där - jag menade förstås 320i. Där är Model 3 ca 15 000kr billigare än BMW:n i basutförande.

Sen behöver man titta lite noggrannare på priserna också. "Börjar från"-priset är ju praktiskt taget aldrig det som faktiskt säljs. För Karoqen t.ex. så vill ju ingen ha en 1-liters bensinmotor med manuell växellåda och utan någon som helst utrustning. Elroq istället säljs i mycket enklare varianter, med helt annan utrustning som ingår.

Karoq med 1,5L och DSG i Style - 392 300kr
Elroq 50 - 424 900kr

Då har Elroq lite bättre utrustning. Plockar du med samma fälgar, kupevärmare, vinterpaket och annat som ingår i Elroq så ligger du på samma pris.

Gällande A6 så är det värt att komma ihåg att basversionen inte ännu finns att köpa, utan just nu är det bara den sportigare versionen med massivt 100kWh batteri som finns i Sverige. Men jämför man priserna i Finland så ligger bensinversionen på 63 990€ i basutförande, medan E-tron ligger på 64 990€, men bensinversionen blir dyrare när du sätter till den utrustning som finns i E-tron som standard.

Man kan också jämföra Audi Q6 E-tron Performance med mindre Audi Q5 S-Line. Där ligger Q6, trots högre prestanda och storlek, ett par procentenheter lägre i pris.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Blev fel gällande BMW:n där - jag menade förstås 320i. Där är Model 3 ca 15 000kr billigare än BMW:n i basutförande.

Sen behöver man titta lite noggrannare på priserna också. "Börjar från"-priset är ju praktiskt taget aldrig det som faktiskt säljs. För Karoqen t.ex. så vill ju ingen ha en 1-liters bensinmotor med manuell växellåda och utan någon som helst utrustning. Elroq istället säljs i mycket enklare varianter, med helt annan utrustning som ingår.

Karoq med 1,5L och DSG i Style - 392 300kr
Elroq 50 - 424 900kr

Då har Elroq lite bättre utrustning. Plockar du med samma fälgar, kupevärmare, vinterpaket och annat som ingår i Elroq så ligger du på samma pris.

Gällande A6 så är det värt att komma ihåg att basversionen inte ännu finns att köpa, utan just nu är det bara den sportigare versionen med massivt 100kWh batteri som finns i Sverige. Men jämför man priserna i Finland så ligger bensinversionen på 63 990€ i basutförande, medan E-tron ligger på 64 990€, men bensinversionen blir dyrare när du sätter till den utrustning som finns i E-tron som standard.

Man kan också jämföra Audi Q6 E-tron Performance med mindre Audi Q5 S-Line. Där ligger Q6, trots högre prestanda och storlek, ett par procentenheter lägre i pris.

Lätt hänt med modellnamn
Skoda ser ut att stämma på vad du säger, är lite osäker på var du kollar audi, men får inte upp samma priser

Tar jag en vanlig Q5, ändrar till S-Line och jämför med Q6 E-tron Performance är så är Q5an 255k billigare. Petar jag ner Q6 E-tron ett steg så kostar Q5an bara 115k mindre, men då är dieselbilen snabbare 0-100(inte för att det spelar någon roll).

Oavsett lockar inte audi precis med deras priser <.<

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Sammantaget; desto längre du kör, desto förmånligare är det med elbil överlag. Typ ingen service och billigt drivmedel (el) är de stora vinnarna.

Om någon undrar så är här en full rapport från en Model X med 60 000 mil: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=807332#p8073...

Så det där med att batteriet "tar slut" - den myten kan vi döda här och nu!

Var själv och besiktigade min bil på Bilprovningen häromveckan. Frågade då om det är vanligt med fel på elbilar, och får tilll svars att: elbilar är de med minst problem. Flera taxibilar kommmer in med 40 000 mil på mätaren, och går igenom utan anmärkning. Detta är alltså Bilprovningens egna ord.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Sammantaget; desto längre du kör, desto förmånligare är det med elbil överlag. Typ ingen service och billigt drivmedel (el) är de stora vinnarna.

Om någon undrar så är här en full rapport från en Model X med 60 000 mil: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=807332#p8073...

Var själv och besiktigade min bil på Bilprovningen häromveckan. Frågade då om det är vanligt med fel på elbilar, och får tilll svars att: elbilar är de med minst problem. Flera taxibilar kommmer in med 40 000 mil på mätaren, och går igenom utan anmärkning. Detta är alltså Bilprovningens egna ord.

Såklart, elbilar är simplare med färre komponenter, mindre som kan gå fel speciellt då ägare inte måste hålla på med service som att byta olja vilket kan misskötas. Däremot när något går fel, med batteriet, är det mycket värre/dyrare.

Skulle inte säga att det är förmånligare desto längre man kör, kör man långt måste man stanna och ladda vilket tar tid. Och kostar. Att ladda är inte så mycket billigare än bensin som folk tror, om man inte kan ladda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Såklart, elbilar är simplare med färre komponenter, mindre som kan gå fel speciellt då ägare inte måste hålla på med service som att byta olja vilket kan misskötas. Däremot när något går fel, med batteriet, är det mycket värre/dyrare.

Skulle inte säga att det är förmånligare desto längre man kör, kör man långt måste man stanna och ladda vilket tar tid. Och kostar. Att ladda är inte så mycket billigare än bensin som folk tror, om man inte kan ladda hemma.

Jag vet inte hur du brukar göra, men kör jag långt brukar jag stanna och ta minst en bensträckare. Körde precis från Malmö till Västerås, kom fram för 10 min sen. Stannade och käkade i Ödeshög, där jag också passade på att ladda. Kom ut till en fulltankad bil, sjukt smidigt faktiskt...

Edit: Med förmånligare så syftade inte jag på resor från A till B, mer över tid. Kör du 5000 mil per år t.ex. så gör du totalt sett stora besparingar på just drivmedel. Kör du mindre så är den initiala kostnaden mindre försvarbar då elbilar just nu är generellt sett dyrare än ICE - men den tiden är snart också förbi. Idag kan du ju få en hur bra elbil som helst för ca 350K, ny.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lätt hänt med modellnamn
Skoda ser ut att stämma på vad du säger, är lite osäker på var du kollar audi, men får inte upp samma priser

Tar jag en vanlig Q5, ändrar till S-Line och jämför med Q6 E-tron Performance är så är Q5an 255k billigare. Petar jag ner Q6 E-tron ett steg så kostar Q5an bara 115k mindre, men då är dieselbilen snabbare 0-100(inte för att det spelar någon roll).

Oavsett lockar inte audi precis med deras priser <.<

Du har faktiskt rätt gällande Q5. Jag såg faktiskt inte att de hade kvar TDI-versionen på svenska marknaden. Det är ju väldigt få marknader där de finns kvar, men kanske de har kvar någon gammal produktionslinje som annars står stilla, så de säljer dem på svenska marknaden? Väldigt få som vill ha diesel längre, speciellt när man inte får köra dem i många städer längre och dieseln är dyr.

Jag syftade alltså på billigaste hybriden (TFSIe), som alltså är den billigaste modellen som säljs internationellt.

Men i den här jämförelsen ska man komma ihåg att Q5 är motsvarigheten till Q4, medan Q6 är "elversionen" av Q7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@rogeraberg Om det är en konsumentsida tycker jag att det rimligtvis bör framgå och viktas i poängen om en biltillverkare är med på Råd & Rön svarta lista samt att Riksförbundet M Sverige avråder från att ha med (denne) att göra. Det är ändå två tunga aktörer som ej ger råd godtyckligt utan grund.

Blir kanske svårt att ” fatta ett informerat beslut inför ett köp” som FZ så fint skriver om det mörkas att två tunga aktörer avråder från att i detta fall köpa Tesla.

Det kommer knappast finnas så mycket alternativ än el/vätgas om "några" år och så det spelar kanske mindre roll om era användare köper en bil från X eller Y. Men å andra sidan är det en klickpeng på runt 5k från Tesla vid avtalstecknande och andra biltillverkare är kanske inte lika generösa eller har ett traditionellt sätt att sälja bil så det är kanske en avvägning.

Vilken elbil äger/leasar du själv?

Permalänk
Medlem

De är fortfarande för dyra, annars hade jag gärna en (med rejäl räckvidd, för jag skulle bli galen om jag blev tvungen ta långa eller många laddpauser under långfärd). Fortsätter med laddhybrid så länge (som är helt underbar när den går på batteri, vilket är 90% av mina körningar).

Sen kostar det fortfarande löjligt mycket att skaffa en sketen laddstolpe (och ännu mer med lastbalansering), särskilt eftersom jag skulle bli tvungen bumpa upp huvudsäkringsnivån på huset också = ganska mycket dyrare fast elnätsabonnemangskostnad året runt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De är fortfarande för dyra, annars hade jag gärna en (med rejäl räckvidd, för jag skulle bli galen om jag blev tvungen ta långa eller många laddpauser under långfärd). Fortsätter med laddhybrid så länge (som är helt underbar när den går på batteri, vilket är 90% av mina körningar).

Sen kostar det fortfarande löjligt mycket att skaffa en sketen laddstolpe (och ännu mer med lastbalansering), särskilt eftersom jag skulle bli tvungen bumpa upp huvudsäkringsnivån på huset också = ganska mycket dyrare fast elnätsabonnemangskostnad året runt.

Definera" långfärd".

Skulle det vara jobbigt att behöva stanna en gång om du kör 70 mil?

Sen angående investering i laddstolpe hemma, den tjänar du ju in på ett år om du kör 2000 mil.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Definera" långfärd".

Skulle det vara jobbigt att behöva stanna en gång om du kör 70 mil?

Model 3 LR gör väl det utan att stanna till och med (702km räckvidd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Model 3 LR gör väl det utan att stanna till och med (702km räckvidd)

På pappret ja. Jag har en LR som gör 620 km på pappret, men snarare ca 400 km motorväg i 120 km/h. Med det sagt kan du ju säkert komma 550 km om du håller 80 km/h.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av enoch85:

Gees, har folk inte kommit längre? Allt detta hat mot elbilar, but why? Skulle vara kul om dessa personer gjorde en lista på hård fakta som visar på varför el är sämre än ICE.

Kan bara tala för mig själv. Vi är på en sida som där många är "entusiaster", sådana brukar ha rätt starka åsikter som inte helt sällan saknar logisk förklaring.

Har själv 3 bilar. En gammal ICE (snart 20 år, aldrig haft en så billig och problemfri bil ever), en "muskelbil" (man får räkna med 1,5-1,6l per mil...) och en elbil.

Elbilen är super för att ta sig från A till B. Men känns rätt korkat att de klämmer in massa hästkrafter i elbilar för körkänslan tycker jag är rätt mycket "ladyshaver on steriods" oavsett hur snabbt den gör 0 till 100. Just då elbilar har "instant torque" gör ju att de faktiskt går utmärkt att köra på "normalt sätt" med relativt få hästkrafter. Det blir inte samma känsla som en bil med super-charger whine och V8-rumble i.m.n.s.h.o.

Och försäkringsbolagen är väl medvetna (från massiv mängd statistik) om att det finns en väldigt stark koppling mellan kraftfulla fordon och olyckor. Just nu är elbilar inblandade i ca 50 % mer olyckor jämfört med genomsnittsbilen...

Man ska inte vara ilsken på elbilsägarna, men branchen som sådan kanske borde ta sig fundera kring hur vettigt det att bygga "svenssonbilar" med 300-500 HP, det finns inget positivt med att det blir normen.

Med ICE får man betala rätt mycket extra för mycket motorkraft (är väl kul att de som tycker det är värt kan ha optionen?), med elmotorer blir det en rätt liten merkostnad och tydligen får man fler "poäng" i jämförelselistor med många HP...

Skrivet av enoch85:

Vad det gäller livslängd sett till miltal pekar allt på att dagens batterier kommer med råka räcka längre än vad genomsnittsbilen körs innan den hamnar på skroten (tror det är någonstans mellan 20k till 30k mil).

Stora frågan är hur batterierna kommer klara det som kallas "Calendar Aging". Kemikalierna som används i litium-batterier åldras vare sig man använder dem eller ej. Idag har vi rätt lite kunskap kring var den gränsen går, förväntningen på LFP-celler är att de minst fixar 15 år.

Så där finns ett potentiellt större problem, genomsnittsbilen lever strax under 20 år. Farsan är ungefär lika intresserad av bilar som jag är av datorer, han har två fullt fungerande bilar med original-drivlinor där den ena är från 1958 och den andra från 1971. Blir lite svårare att få den livslängden med EVs...

Skrivet av rwkk:

Här kan man ändå tycka att vi på SweC borde bättre än genomsnittspersonen fatta vad huvudproblemet med EVs rimligen blir.

Råder inget tvivel om att det är en väsentligt enklare drivlina. Ändå ser vi på statistiken att EVs har betydligt mer problem jämfört med moderna ICE.

Orsak? En EV är rätt mycket en dator på hjul och majoriteten av alla problem i EVs är idag relaterade till programvara!

Men man hittar nog sista buggen snart

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

På pappret ja. Jag har en LR som gör 620 km på pappret, men snarare ca 400 km motorväg i 120 km/h.

Sedan om man ska gå på 20-80%-laddning så blir det ju ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan bara tala för mig själv. Vi är på en sida som där många är "entusiaster", sådana brukar ha rätt starka åsikter som inte helt sällan saknar logisk förklaring.

Har själv 3 bilar. En gammal ICE (snart 20 år, aldrig haft en så billig och problemfri bil ever), en "muskelbil" (man får räkna med 1,5-1,6l per mil...) och en elbil.

Elbilen är super för att ta sig från A till B. Men känns rätt korkat att de klämmer in massa hästkrafter i elbilar för körkänslan tycker jag är rätt mycket "ladyshaver on steriods" oavsett hur snabbt den gör 0 till 100. Just då elbilar har "instant torque" gör ju att de faktiskt går utmärkt att köra på "normalt sätt" med relativt få hästkrafter. Det blir inte samma känsla som en bil med super-charger whine och V8-rumble i.m.n.s.h.o.

Och försäkringsbolagen är väl medvetna (från massiv mängd statistik) om att det finns en väldigt stark koppling mellan kraftfulla fordon och olyckor. Just nu är elbilar inblandade i ca 50 % mer olyckor jämfört med genomsnittsbilen...

Man ska inte vara ilsken på elbilsägarna, men branchen som sådan kanske borde ta sig fundera kring hur vettigt det att bygga "svenssonbilar" med 300-500 HP, det finns inget positivt med att det blir normen.

Med ICE får man betala rätt mycket extra för mycket motorkraft (är väl kul att de som tycker det är värt kan ha optionen?), med elmotorer blir det en rätt liten merkostnad och tydligen får man fler "poäng" i jämförelselistor med många HP...

Vad det gäller livslängd sett till miltal pekar allt på att dagens batterier kommer med råka räcka längre än vad genomsnittsbilen körs innan den hamnar på skroten (tror det är någonstans mellan 20k till 30k mil).

Stora frågan är hur batterierna kommer klara det som kallas "Calendar Aging". Kemikalierna som används i litium-batterier åldras vare sig man använder dem eller ej. Idag har vi rätt lite kunskap kring var den gränsen går, förväntningen på LFP-celler är att de minst fixar 15 år.

Så där finns ett potentiellt större problem, genomsnittsbilen lever strax under 20 år. Farsan är ungefär lika intresserad av bilar som jag är av datorer, han har två fullt fungerande bilar med original-drivlinor där den ena är från 1958 och den andra från 1971. Blir lite svårare att få den livslängden med EVs...

Här kan man ändå tycka att vi på SweC borde bättre än genomsnittspersonen fatta vad huvudproblemet med EVs rimligen blir.

Råder inget tvivel om att det är en väsentligt enklare drivlina. Ändå ser vi på statistiken att EVs har betydligt mer problem jämfört med moderna ICE.

Orsak? En EV är rätt mycket en dator på hjul och majoriteten av alla problem i EVs är idag relaterade till programvara!

Men man hittar nog sista buggen snart

Om jag förstår ditt resonemang rätt så är det dåligt med många HK i en bil? Som förare kan man ju faktiskt välja att utnyttja kraften eller inte. På min bil kan jag t.ex. välja normalt eller chill läge. Med andra ord, klarar man inte av kraften så kanske man inte ska nyttja den... Sen har ju V8 med turbo whiiine sin charm, absolut!

Sen vet jag inte om du läste inlägget, men det har pratats om både 40K och 60K mil här. Inget jag tror är ovanligt på elbilar. Däremot är det nog som du säger att det inte kommer finnas så många 50-åriga bilar på vägarna utan man bytt batteri. Men, hur många av dessa 50-åriga ICE bilar har man inte lagt ner tusentals timmar på för att behålla det skick de är i idag? Tycker inte din jämförelse är orättvis. Sen tror ju jag såklart på min egen ståndpunkt att elbilars hållbarhet faktiskt är bättre än ICE, men det får tiden utvisa. Dock finns det ju bevis redan idag för elbilar går betydligt längre än vad alla ICE fantaster vill inse.

typo
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sedan om man ska gå på 20-80%-laddning så blir det ju ännu mindre.

Också en myt.

Du kan komma in på laddstationen med 0% och ladda till 100% utan problem. Det är faktiskt så att laddkurvan (hur snabbt du laddar över tid) är som bäst ju lägre procent du har.

Som jag skrev tidigare också, åker man långt så lär man ju stanna och käka antingen lunch eller middag och då blir de där 30 min det tar att ladda (från typ 5% till 90%) inget som man ens märker av.

Visa signatur

Citera för svar