Hitta och jämför elbilar i Sverige med ny sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

enligt de flesta elbilsentusiaster är ett icke-problem? D.v.s. räckvidd.

Du missar poängen Det handlar snarare om att man bryr sig och är engagerad i bilens hälsa, då degradering är något man faktiskt kan påverka - genom att bry sig om hur man laddar. Entusiaster tävlar lite om vem som kan få längst räckvidd med så lite degradering som möjligt, se det som en sport. Det betyder ju inte samma sak som räckviddsångest.

Som ägare av ICE kan man ju t.ex. strunta i att byta olja, eller att tanka 98. Med andra ord, antingen bryr man sig eller inte.

Citat:

TLDR;

Orkar inte svara på allt det där i sin helhet, men kortfattat kan jag väl säga att det finns önskvärda spann att hålla sig i om för att få optimal degradering. Följer du inte det så skitsamma, det rör sig om några kilometer på ett år, inget av betydelse med andra ord.

Dock får många det att låta som värsta grejen: ååh neej jag kan inte ha elbil för batteriet tar slut. Eller jag kan inte ha elbil p.g.a. räckvidd, eller vad det nu kan vara. Fel fel fel, kolla på elbil anno 2022-3-4 och återkom efter att du provkört en vecka. (Vet att du kör elbil, syftade allmänt bland folk som sitter och tycker utan att faktiskt ha skapat sig en egen uppfattning baserat på aktuell fakta (många grundar sina påståenden på 10 år gammal info) och egna upplevelser).

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Datavetare
Skrivet av enoch85:

Du missar poängen Det handlar snarare om att man bryr sig och är engagerad i bilens hälsa, då degradering är något man faktiskt kan påverka - genom att bry sig om hur man laddar. Entusiaster tävlar lite om vem som kan få längst räckvidd med så lite degradering som möjligt, se det som en sport. Det betyder ju inte samma sak som räckviddsångest.

Som ägare av ICE kan man ju t.ex. strunta i att byta olja, eller att tanka 98. Med andra ord, antingen bryr man sig eller inte.

En "modern" variant av classic car meets kanske

Skrivet av enoch85:

Orkar inte svara på allt det där i sin helhet, men kortfattat kan jag väl säga att det finns önskvärda spann att hålla sig i om för att få optimal degradering. Följer du inte det så skitsamma, det rör sig om några kilometer på ett år, inget av betydelse med andra ord.

Dock får många det att låta som värsta grejen: ååh neej jag kan inte ha elbil för batteriet tar slut. Eller jag kan inte ha elbil p.g.a. räckvidd, eller vad det nu kan vara. Fel fel fel, kolla på elbil anno 2022-3-4 och återkom efter att du provkört en vecka. (Vet att du kör elbil, syftade allmänt bland folk som sitter och tycker utan att faktiskt ha skapat sig en egen uppfattning baserat på aktuell fakta (många grundar sina påståenden på 10 år gammal info) och egna upplevelser).

Det blev ett långt svar för att visa varför ditt påstående om att vårt klimat skulle vara gynnsamt inte var korrekt. Eller, svenska sommaren är gynnsam då vi rätt mycket har "perfekt" temperatur då. Men våra vintrar är inte positiva, framförallt inte om man parkerar sin elbil utomhus.

Enda viktiga delen av hela degraderingsfrågan är i praktiken: hur lång tid kommer det ta innan "calender aging" når "knee-point" på kruvan. För det kommer sätta en rätt otrevligt gräns på när begagnade EVs rätt mycket blir värdelösa.

Det vi har nu är rätt mycket gissningar och de gissningarna säger "i alla fall 15 år".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En "modern" variant av classic car meets kanske

Det blev ett långt svar för att visa varför ditt påstående om att vårt klimat skulle vara gynnsamt inte var korrekt. Eller, svenska sommaren är gynnsam då vi rätt mycket har "perfekt" temperatur då. Men våra vintrar är inte positiva, framförallt inte om man parkerar sin elbil utomhus.

Enda viktiga delen av hela degraderingsfrågan är i praktiken: hur lång tid kommer det ta innan "calender aging" når "knee-point" på kruvan. För det kommer sätta en rätt otrevligt gräns på när begagnade EVs rätt mycket blir värdelösa.

Det vi har nu är rätt mycket gissningar och de gissningarna säger "i alla fall 15 år".

Hehe jo, jag har rätt. Lägre temperatur = lägre degradering. Läs tråden så ser du.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Datavetare
Skrivet av enoch85:

Hehe jo, jag har rätt. Lägre temperatur = lägre degradering. Läs tråden så ser du.

<Uppladdad bildlänk>

Sökte lite mer och har en gissning vad som grävts upp i tråden: om man tänker långtidslagra litium-batterier (hittade forskning relaterade till rymdfärder där det kan vara relevant) så finns en positiv effekt av potentiellt riktigt låga temperaturer. Här är det kritiska att batteriet då ska vara i total vila.

Om man däremot har någon avsikt att faktiskt använda batteriet är ~25°C optimalt. Allt annat hade känts märkligt, har jobbat med att skriva BMS-programvara för NMC-batterier till energilager och då man där har alla möjligheter i världen att hålla en "perfekt" temperatur. Där håller man typiskt 20-25°C (är som sagt inte direkt bilintresserad, man är väldigt intresserad av batterteknik och har hyfsad koll på kemi med en master i kemiteknik i bagaget, men specifikt kring detta är rätt mycket outforskat mark så kan absolut ha fel i detaljer!).

Detta är vad som händer om man faktiskt använder ett Li-batteri vid sub-zero temperaturer (rapport från 2024)

"A reduction in ambient temperature, in conjunction with elevated charge/discharge rates and higher charge/discharge cut-off voltages, significantly accelerates the decline in relative charge/discharge capacity and the increase in internal resistance."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kan absolut köpa en elbil, om huvudmotorn är en bensinare, dvs en hybrid.

Varför

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sökte lite mer och har en gissning vad som grävts upp i tråden: om man tänker långtidslagra litium-batterier (hittade forskning relaterade till rymdfärder där det kan vara relevant) så finns en positiv effekt av potentiellt riktigt låga temperaturer. Här är det kritiska att batteriet då ska vara i total vila.

Om man däremot har någon avsikt att faktiskt använda batteriet är ~25°C optimalt. Allt annat hade känts märkligt, har jobbat med att skriva BMS-programvara för NMC-batterier till energilager och då man där har alla möjligheter i världen att hålla en "perfekt" temperatur. Där håller man typiskt 20-25°C (är som sagt inte direkt bilintresserad, man är väldigt intresserad av batterteknik och har hyfsad koll på kemi med en master i kemiteknik i bagaget, men specifikt kring detta är rätt mycket outforskat mark så kan absolut ha fel i detaljer!).

Detta är vad som händer om man faktiskt använder ett Li-batteri vid sub-zero temperaturer (rapport från 2024)

"A reduction in ambient temperature, in conjunction with elevated charge/discharge rates and higher charge/discharge cut-off voltages, significantly accelerates the decline in relative charge/discharge capacity and the increase in internal resistance."

<Uppladdad bildlänk>

Ok, så om vi ska dra lite radikaler så menar du att det är bättre att ha en Tesla i Australien än i Sverige?

Min poäng är att Sverige överlag är ett bättre klimat att köra elbil i då vår genomsnittstemperatur är lägre än resten av världen, läs söder om oss, samt varmare delar typ U.S.A.

Norge var ett av de första länderna att sträva 100% electric och det funkar ju uppenbarligen.

Edit, här är lite understödd fakta: https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/249356/...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sökte lite mer och har en gissning vad som grävts upp i tråden: om man tänker långtidslagra litium-batterier (hittade forskning relaterade till rymdfärder där det kan vara relevant) så finns en positiv effekt av potentiellt riktigt låga temperaturer. Här är det kritiska att batteriet då ska vara i total vila.

Om man däremot har någon avsikt att faktiskt använda batteriet är ~25°C optimalt. Allt annat hade känts märkligt, har jobbat med att skriva BMS-programvara för NMC-batterier till energilager och då man där har alla möjligheter i världen att hålla en "perfekt" temperatur. Där håller man typiskt 20-25°C (är som sagt inte direkt bilintresserad, man är väldigt intresserad av batterteknik och har hyfsad koll på kemi med en master i kemiteknik i bagaget, men specifikt kring detta är rätt mycket outforskat mark så kan absolut ha fel i detaljer!).

Detta är vad som händer om man faktiskt använder ett Li-batteri vid sub-zero temperaturer (rapport från 2024)

"A reduction in ambient temperature, in conjunction with elevated charge/discharge rates and higher charge/discharge cut-off voltages, significantly accelerates the decline in relative charge/discharge capacity and the increase in internal resistance."

<Uppladdad bildlänk>

Men är det farligare än att man bara blir av med en stor del räckvidd när batteriet är kallt? Slits det fortfarande av kylan, eller är det ’bara’ att kapaciteten minskar vid den användningen?

Den extra stora nackdelen för oss i norden är ju dock att kupé-värmen som vanligen är ’gratis’ på en ICE också behöver slitas ur batteriet för ännu mer försämrad räckvidd

Det finns väl en gräns vid minusgrader där ett vanlig vägguttag inte ens kan ladda batteriet, för att kretsarna som värmer batteriet inför laddning drar så mycket energi att det inte ens blir något över. Den laddar alltså bara batteriet när det är i rätt temperaturspann

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

För att det är bättre för miljön, ljudet, känslan.

Du menar att det brummar när du gasar, att du får köpa mängder med svindyr bensin och att den rister som en traktor? Jo, det är ju verkligen jättecharmigt.
Du kommer inte sakna detta,.du växer ifrån det snabbt och undrar varför du inte bytt till elbil tidigare.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men är det farligare än att man bara blir av med en stor del räckvidd när batteriet är kallt? Slits det fortfarande av kylan, eller är det ’bara’ att kapaciteten minskar vid den användningen?

Den extra stora nackdelen för oss i norden är ju dock att kupé-värmen som vanligen är ’gratis’ på en ICE också behöver slitas ur batteriet för ännu mer försämrad räckvidd

Det finns väl en gräns vid minusgrader där ett vanlig vägguttag inte ens kan ladda batteriet, för att kretsarna som värmer batteriet inför laddning drar så mycket energi att det inte ens blir något över. Den laddar alltså bara batteriet när det är i rätt temperaturspann

Det skiljer ganska mycket i teknik som finns i de olika elbilarna, det kostar mer att göra en bra bil för norden med värmepump och vattenkylda batteri och motor för att åter använda de små förlust effekter som elbilarna har för att varma kupe.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du menar att det brummar när du gasar, att du får köpa mängder med svindyr bensin och att den rister som en traktor? Jo, det är ju verkligen jättecharmigt.
Du kommer inte sakna detta,.du växer ifrån det snabbt och undrar varför du inte bytt till elbil tidigare.

Nej. Du är en av dom som inte förstår vad personen menar och det är okej. Men du behöver inte vara nedlåtande för det.
"rister som en traktor" "du växer ifrån det snabbt" Vad fan liks?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den extra stora nackdelen för oss i norden är ju dock att kupé-värmen som vanligen är ’gratis’ på en ICE också behöver slitas ur batteriet för ännu mer försämrad räckvidd

Jag skulle säga att den stora fördelen med en elbil är att värmen kommer direkt. Ingen motor som behöver bli varm först. Sen har jag svårt att tänka mig att det sliter på batteriet. Sure, kanske 0.00002% extra, men inget märkbart. Din ICE drar lite mer soppa när det är kallt, det sliter lite mer på motorn vid kallstarter osv, samma sak.

Skrivet av medbor:

Det finns väl en gräns vid minusgrader där ett vanlig vägguttag inte ens kan ladda batteriet, för att kretsarna som värmer batteriet inför laddning drar så mycket energi att det inte ens blir något över. Den laddar alltså bara batteriet när det är i rätt temperaturspann

Att äga elbil lektion 1A: man laddar inte med vanligt eluttag. Det går absolut - men inget att rekomendera. Det tar tid, och är inte 100% säkert.

Hittade denna:

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vilka fantasipoäng och prioriteringsfel. Man kan nästan tro att sidan är sponsrad av Tesla.

Skulle aldrig kika på den sida om jag letar elbil.

Var exakt min första tanke med.

Väldigt tramsigt, rentav ohyggligt oseriöst, med den där Automatospoängen.

Första och sista gången jag går in på den sidan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av enoch85:

Ok, så om vi ska dra lite radikaler så menar du att det är bättre att ha en Tesla i Australien än i Sverige?

Min poäng är att Sverige överlag är ett bättre klimat att köra elbil i då vår genomsnittstemperatur är lägre än resten av världen, läs söder om oss, samt varmare delar typ U.S.A.

Norge var ett av de första länderna att sträva 100% electric och det funkar ju uppenbarligen.

Edit, här är lite understödd fakta: https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/249356/...

Just den rapporten hade jag läst sedan tidigare. Den stödjer inte din punkt om temperaturer vi har under en Svensk vinter är fördelaktiga då man i den rapporten håller sig i spannet 25°C-45°C. Slutsatsen där är bl.a. att alla tidigare slutsatser att 25°C är det optimala stämmer.

Sen är Sverige (och Norge) väldigt gynnsamt för elbilar då vi har gott om väldigt billig el, som också är med internationella mått väldigt "ren".

Vet inte varför du drar upp Australien, det är i.o.f.s. ett land men framförallt är det en hel kontinent. Klimatet i "the outskirts" är hemskt för en elbil, ibland under 0°C på nätterna och upp till 50°C på dagarna med enorma avstånd.

Men finns också områden som Queensland med nära nog "perfekta" förhållanden då medeltemperaturen går mellan 15°C-25°C över året. Los Angeles nära kusten är väl så optimalt det kan bli, 20-25°C året runt.

Så nej, Sverige är inte "bäst" men vi är i alla fall "lagom bra" på detta

Skrivet av medbor:

Men är det farligare än att man bara blir av med en stor del räckvidd när batteriet är kallt? Slits det fortfarande av kylan, eller är det ’bara’ att kapaciteten minskar vid den användningen?

Det "slits", är en icke-reversibel mekanism som är minst framträdande om batteriet används i spannet 20-25°C. D.v.s. något som ger en permanent kapacitetsminskning.

Skrivet av medbor:

Den extra stora nackdelen för oss i norden är ju dock att kupé-värmen som vanligen är ’gratis’ på en ICE också behöver slitas ur batteriet för ännu mer försämrad räckvidd

Oavsett fordon har man nackdel med högre luftmotstånd (kall luft har högre densitet), vinterdäck har högre rullmotstånd och det går tyngre att köra på en väg med snö/slask.

Däremot har ICE en förmildrande omständighet, tittar man på en ICE-motors arbetscykel ser man att den blir mer effektiv när "kalla sidan" (luft+bränsle i detta fall) har ett större temperatur-delta mot "varma sidan" (rökgaserna i detta fall som i praktiken håller rätt mycket samma temperatur avsett årstid när motorn nått arbetstemperatur).

Skrivet av medbor:

Det finns väl en gräns vid minusgrader där ett vanlig vägguttag inte ens kan ladda batteriet, för att kretsarna som värmer batteriet inför laddning drar så mycket energi att det inte ens blir något över. Den laddar alltså bara batteriet när det är i rätt temperaturspann

Lär nog vara rätt ordentligt kallt innan det inte går att ladda alls. Sökte lite på hur Teslas BMS agerar sett till temperatur, den skiljer på "onboard AC charging" och "DC fast charging".

För snabbladdning är målet att hålla batteriet inom 20-25°C spannet.
För AC-laddning har man ett mycket bredare spann, den vill alltid vara över 0°C och verkar som den "nöjer" sig med 10°C om det omgivningen är kallare.

Men precis som du skriver blir ju effektivitet lidande vid låg effekt. Dels har växelriktaren i bilen sin optimala punkt nära 11 kW (ca 90 % enligt spec) och den börjar falla rätt brant i effektivitet under 4-5 kW.

Om det sedan är kallt behövs ju en rätt konstant effekt för att värme, ju snabbare man laddar ju mindre andel är det av "förlorad" elkraft.

Här undrar man lite hur våra EU-politiker tänkt... Från 2027 är det krav på "effekttariff". Har redan fått det "hemma" och då vi inte värmer med el är normal peak-effekt (som den beräknas, d.v.s. snitteffekt per timme) på <3 kW.

Då effekttariff tas ut per månad och då den (för oss) kostar 123 kr/kW blir det ju en merkostnad för elbilsladdning på (11-3) * 123 = 984 kr / månad. I det läget var ju Mini Coopern vi hade tidigare billigare att köra än elbilen i bränsle (mini:n drog ~0,55 l bensin/mil och kördes <2000 mil/år).

Man fattar ju den tekniska utmaningen. Men de kanske får fundera lite på prismodellen...

Skrivet av enoch85:

Jag skulle säga att den stora fördelen med en elbil är att värmen kommer direkt. Ingen motor som behöver bli varm först. Sen har jag svårt att tänka mig att det sliter på batteriet. Sure, kanske 0.00002% extra, men inget märkbart. Din ICE drar lite mer soppa när det är kallt, det sliter lite mer på motorn vid kallstarter osv, samma sak.

Att äga elbil lektion 1A: man laddar inte med vanligt eluttag. Det går absolut - men inget att rekomendera. Det tar tid, och är inte 100% säkert.

Hittade denna:
https://youtu.be/83mDbdnEjlo?si=s_ZTqx_uyFPsiwaR

Det där är ett väldigt vanligt argument. Och även om det i isolation är korrekt är det märkligt hur just elbilsentusiaster nästan helt konsekvent verkar missat tekniken "motorvärmare". D.v.s. att plugga in sin bil till 230 V för att köra lite "precondition" den vägen

Sen har du helt rätt, finns klara risker med att ladda med "vanligt vägguttag". Men dessa handlar främst om att väldigt få vanliga bostäder/garage har uttag som är designade för långvarig 16A last. Med ett bra uttag och en fungerande 230V-till-elbilsadapter ska man nog inte vara allt för nervös över att ibland ladda med 6-10A (vilket fungerar men tar en evighet) vid behov.

I sitt hem bör man självklart sätta upp en box om man har elbil.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vilka fantasipoäng och prioriteringsfel. Man kan nästan tro att sidan är sponsrad av Tesla.

Skulle aldrig kika på den sida om jag letar elbil.

Ja alltså de har ju satt poängen utifrån populära egenskaper, men man har dessvärre missat att få med känslan av att köra bilen.

Ett filter för markfrigång tycker jag behövs också, en model 3 longrange awd ligger så nära marken att den skrapar i en hel del fartgupp och nedfarter till garage.
Parkeringssensorerna i Tesla är inte helt optimala heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där är ett väldigt vanligt argument. Och även om det i isolation är korrekt är det märkligt hur just elbilsentusiaster nästan helt konsekvent verkar missat tekniken "motorvärmare". D.v.s. att plugga in sin bil till 230 V för att köra lite "precondition" den vägen

Nähä, så du har inte det på din bil? Det finns på min Model 3 anno 2022. Också en av de stora fördelarna, alltid komma ut till en varm eller kall bil beroende på årstid. 👍🏼

EDIT: Utförligt svar kring calendar aging på Tesla: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=650362#p6503...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se