Skrivet av enoch85:
Ok, så om vi ska dra lite radikaler så menar du att det är bättre att ha en Tesla i Australien än i Sverige?
Min poäng är att Sverige överlag är ett bättre klimat att köra elbil i då vår genomsnittstemperatur är lägre än resten av världen, läs söder om oss, samt varmare delar typ U.S.A.
Norge var ett av de första länderna att sträva 100% electric och det funkar ju uppenbarligen.
Edit, här är lite understödd fakta: https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/249356/...
Just den rapporten hade jag läst sedan tidigare. Den stödjer inte din punkt om temperaturer vi har under en Svensk vinter är fördelaktiga då man i den rapporten håller sig i spannet 25°C-45°C. Slutsatsen där är bl.a. att alla tidigare slutsatser att 25°C är det optimala stämmer.
Sen är Sverige (och Norge) väldigt gynnsamt för elbilar då vi har gott om väldigt billig el, som också är med internationella mått väldigt "ren".
Vet inte varför du drar upp Australien, det är i.o.f.s. ett land men framförallt är det en hel kontinent. Klimatet i "the outskirts" är hemskt för en elbil, ibland under 0°C på nätterna och upp till 50°C på dagarna med enorma avstånd.
Men finns också områden som Queensland med nära nog "perfekta" förhållanden då medeltemperaturen går mellan 15°C-25°C över året. Los Angeles nära kusten är väl så optimalt det kan bli, 20-25°C året runt.
Så nej, Sverige är inte "bäst" men vi är i alla fall "lagom bra" på detta
Skrivet av medbor:
Men är det farligare än att man bara blir av med en stor del räckvidd när batteriet är kallt? Slits det fortfarande av kylan, eller är det ’bara’ att kapaciteten minskar vid den användningen?
Det "slits", är en icke-reversibel mekanism som är minst framträdande om batteriet används i spannet 20-25°C. D.v.s. något som ger en permanent kapacitetsminskning.
Skrivet av medbor:
Den extra stora nackdelen för oss i norden är ju dock att kupé-värmen som vanligen är ’gratis’ på en ICE också behöver slitas ur batteriet för ännu mer försämrad räckvidd
Oavsett fordon har man nackdel med högre luftmotstånd (kall luft har högre densitet), vinterdäck har högre rullmotstånd och det går tyngre att köra på en väg med snö/slask.
Däremot har ICE en förmildrande omständighet, tittar man på en ICE-motors arbetscykel ser man att den blir mer effektiv när "kalla sidan" (luft+bränsle i detta fall) har ett större temperatur-delta mot "varma sidan" (rökgaserna i detta fall som i praktiken håller rätt mycket samma temperatur avsett årstid när motorn nått arbetstemperatur).
Skrivet av medbor:
Det finns väl en gräns vid minusgrader där ett vanlig vägguttag inte ens kan ladda batteriet, för att kretsarna som värmer batteriet inför laddning drar så mycket energi att det inte ens blir något över. Den laddar alltså bara batteriet när det är i rätt temperaturspann
Lär nog vara rätt ordentligt kallt innan det inte går att ladda alls. Sökte lite på hur Teslas BMS agerar sett till temperatur, den skiljer på "onboard AC charging" och "DC fast charging".
För snabbladdning är målet att hålla batteriet inom 20-25°C spannet.
För AC-laddning har man ett mycket bredare spann, den vill alltid vara över 0°C och verkar som den "nöjer" sig med 10°C om det omgivningen är kallare.
Men precis som du skriver blir ju effektivitet lidande vid låg effekt. Dels har växelriktaren i bilen sin optimala punkt nära 11 kW (ca 90 % enligt spec) och den börjar falla rätt brant i effektivitet under 4-5 kW.
Om det sedan är kallt behövs ju en rätt konstant effekt för att värme, ju snabbare man laddar ju mindre andel är det av "förlorad" elkraft.
Här undrar man lite hur våra EU-politiker tänkt... Från 2027 är det krav på "effekttariff". Har redan fått det "hemma" och då vi inte värmer med el är normal peak-effekt (som den beräknas, d.v.s. snitteffekt per timme) på <3 kW.
Då effekttariff tas ut per månad och då den (för oss) kostar 123 kr/kW blir det ju en merkostnad för elbilsladdning på (11-3) * 123 = 984 kr / månad. I det läget var ju Mini Coopern vi hade tidigare billigare att köra än elbilen i bränsle (mini:n drog ~0,55 l bensin/mil och kördes <2000 mil/år).
Man fattar ju den tekniska utmaningen. Men de kanske får fundera lite på prismodellen...
Skrivet av enoch85:
Jag skulle säga att den stora fördelen med en elbil är att värmen kommer direkt. Ingen motor som behöver bli varm först. Sen har jag svårt att tänka mig att det sliter på batteriet. Sure, kanske 0.00002% extra, men inget märkbart. Din ICE drar lite mer soppa när det är kallt, det sliter lite mer på motorn vid kallstarter osv, samma sak.
Att äga elbil lektion 1A: man laddar inte med vanligt eluttag. Det går absolut - men inget att rekomendera. Det tar tid, och är inte 100% säkert.
Hittade denna:
https://youtu.be/83mDbdnEjlo?si=s_ZTqx_uyFPsiwaR
Det där är ett väldigt vanligt argument. Och även om det i isolation är korrekt är det märkligt hur just elbilsentusiaster nästan helt konsekvent verkar missat tekniken "motorvärmare". D.v.s. att plugga in sin bil till 230 V för att köra lite "precondition" den vägen
Sen har du helt rätt, finns klara risker med att ladda med "vanligt vägguttag". Men dessa handlar främst om att väldigt få vanliga bostäder/garage har uttag som är designade för långvarig 16A last. Med ett bra uttag och en fungerande 230V-till-elbilsadapter ska man nog inte vara allt för nervös över att ibland ladda med 6-10A (vilket fungerar men tar en evighet) vid behov.
I sitt hem bör man självklart sätta upp en box om man har elbil.