Steam tydliggör att kunder inte äger ”köpta” spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ok, bra att det blir klargjort.
Nu förväntar jag mig att kunna returnera de spel jag köpt som jag inte vill ha på grund av att blivit informerad om detta efter köpet...

Detta har stått i användaravtalet sedan tidigare. Det där som folk bara bockar i och går vidare i livet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker inte att det är tillräckligt tydligt. Skriv ut det tydligt bara att det inte är ett köp överhuvudtaget. Och sen ändrar man lagarna så att ett köp blir ett köp.

Steam är ju en launcher och utan den kan du inte ladda ner spelet. Men det i sig är inget DRM och när du väl har laddat ner DRM-fria spel från Steam så kan du starta dom utan att ha Steam igång, lägga på USB-minne och spara eller lite vad som - precis som om du hade köpt spelet från GOG istället.

Steamworks, däremot, har valbart DRM om utvecklaren vill använda det.

En bra anledning till att gå över till GoG istället.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta har stått i användaravtalet sedan tidigare. Det där som folk bara bockar i och går vidare i livet

Precis som de är utformade för att folk ska göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Känns lite B.

Köper man spelen på GOG? I så fall byter jag dit.

Som jag förstått det är GOG DRM-fritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om någon, Gud förbjuder, laddar ner samma spel illegalt, äger de då spelet och de som betalar på Steam endast äger rätten att spela de?
Så att illegalt ladda ner ett spel gör dig alltså till ägare utan rätten att spela spelet?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt, och ännu sjukare är att folk verkar finna sig i det. Man "köper" ett spel för allt mellan 500 och 1000 kronor och så äger man det inte utan man köper en licens att använda det. Man kan inte sälja varan och vill skaparna så raderas allt eller servrar stängs ner. Om maxpriset för spel vore 100-150 kr så visst, men jag har fortfarande mina köpta storspel i lådorna med skivor kvar i hyllan här hemma. Världen är sjuk där företag äger saker som vi har köpt från dem och det är helt i deras makt att bara stjäla varan från oss när de vill. Vad skulle de tycka om vi stal varan från dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Men om någon, Gud förbjuder, laddar ner samma spel illegalt, äger de då spelet och de som betalar på Steam endast äger rätten att spela de?
Så att illegalt ladda ner ett spel gör dig alltså till ägare utan rätten att spela spelet?

Att stjäla något har väl inte klassificerats till ägandeskap på flera hundra år?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag är förvirrad. Jag tolkar deras text som:

Snacka om att krångla till det 110%. De kan väl inte strössla hela Steam med "Köp spel", "Dina spel", osv för att sedan helt kovända i det finstilta och säga "Med köp menar vi inte köp, utan licensiering". Hm... Fast nu verkar de ju tagit bort texter som "Köp", jag hittar bara "Add to cart" och liknande. Det kanske är en del i hela utsuddandet av ägandeskap?

Vid utcheckning står det "Purchase" på knappen när man ska betala.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Att stjäla något har väl inte klassificerats till ägandeskap på flera hundra år?

När preskriptionstiden gått ut så äger man vanligtvis stöldgodset, förutom i vissa undantagsfall. Förutsatt att man inte privatkopierat över det på en stulen hårddisk såklart.

Hursomhelst så kan ju inte bolagen bara komma och ta tillbaka sina stulna grejer innan dess ändå. Göra det om någon snor ens cykel är ju inte en bra idé liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vad är definitionen av ägandeskap? Inte äganderätt då det är mer uppenbart.

I hundra år har du haft ägandeskap för produkter du betalat för men idag är det inte lika självklart, tydligen.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man via Steam kan ladda ner install-filer som backup för allting man har i sitt bibliotek, så att man kan installera även om Steam tar bort dem? Eller om hela Steam en dag bara skulle vara borta.

Jag har för mig att jag sett någon video för länge sedan på YT (LTT möjligtvis?) om det. Tror de hostade populära install-filer för spel lokalt för sitt LAN, för att lätta på bandbredden ut på nätet.

Jag har väldigt många spel på mitt konto tyvärr, 600+. Man känner sig lite som en "sucker" när man stannar upp och tänker på detta, även om man visste att det enbart är licenser. Senaste spelet jag köpte fysisk kopia av var nog BF3, eller om det var BF4 möjligtvis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Börjar undra om jag själv bara är en licens.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Haha... Du har en licens att "framföra" en människa under en begränsad och odefinierad tidsrymd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ah. Men antar det oftast gäller "riktigt gamla nya" spel som eventuellt levereras i en container, men i grunden som de var "då"?

Japp det plus några rare indie spel från utvecklare som hatar DRM som gör så, väldigt få spel med andra ord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Känns lite B.

Köper man spelen på GOG? I så fall byter jag dit.

Med GOG laddar man ner en faktiskt .exe eller installer. Den kan du sedan göra vad du vill med.

§ 7 - MOD
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Haha... Du har en licens att "framföra" en människa under en begränsad och odefinierad tidsrymd.

På det ämnet. När ni dör så ärver inte era barn alla era spel på någon digital tjänst, och har ni laddat hem de via GOG innan ni faller ihop så har de inte rätten att spela dem efter att då licenshavaren har gått ur tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Nä, du är din disponabla inkomst!

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Så otroligt korkat. Jag hade förstått resonemanget om det var så att när man köper ett spel med fodral och skiva för 699:- så äger man det och om man köper en kod för säg 199:- så äger man det inte, men det är ju inte ens så då man idag sällan ens får en skiva utan bara en kod att redeema och kostnaden är som regel densamma med. Och varför ska de behöva krångla till det så här? Bara ändra det till att man köper spelen istället era förbannade girigbukar. Varför ska vi som kunder skörtas upp?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BookBoy:

Detta borde ha gjorts innan det kom lagar som tvingade företagen till det.

Varför?

Det kan tyckas naturligt det uppenbara i att framhäva ägandeskap eller inte när en transaktion genomförs.

Men sammhällets spelregler är hårda och fyrkantiga av väldigt goda anledningar, om sammhället grundades i tolkningar hade allt fungerat mycket sämre. Företagen anpassar sig efter hur sammhället utformas, inte tvärt om.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Så otroligt korkat. Jag hade förstått resonemanget om det var så att när man köper ett spel med fodral och skiva för 699:- så äger man det och om man köper en kod för säg 199:- så äger man det inte, men det är ju inte ens så då man idag sällan ens får en skiva utan bara en kod att redeema och kostnaden är som regel densamma med. Och varför ska de behöva krångla till det så här? Bara ändra det till att man köper spelen istället era förbannade girigbukar. Varför ska vi som kunder skörtas upp?

Kunderna valde att sluta köpa fysiska spel, kunderna valde att inte prioritera GOG, kunderna valde att älska steam. Så här är vi. Man kunde ha vägrat köpa digitala spel, man kunde ha vägrat att köpa digitala spel man inte kunde ladda hem lagliga installationsfiler för.

Istället så valde kunderna att gnälla över att behöva att ha mer än en launcher.

Kunderna får ju vad de har valt, inklusive ett defakto monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker inte att det är tillräckligt tydligt. Skriv ut det tydligt bara att det inte är ett köp överhuvudtaget. Och sen ändrar man lagarna så att ett köp blir ett köp.

Fast det är ett köp, du köper rätten till en licens som kräver X, Y, Z osv.

Skrivet av AndreaX:

Alla spel på Steam är kopplade till Steam, så det är en slags DRM fortfarande. Nu har jag aldrig testat hur det blir att starta spel utan Steam. Det går säkert bra men misstänker att vissa saker, kontroller kanske? blir krångligare. Man kan såklart göra backup på dem inom Steam, och antar dessa går att installera igen utan uppkoppling då.

Du kan sätta dig i ett "offlineläge", det är dock troligen krav på lokal steaminstallation och under en begränsad period.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Lite som att ha en bilhandlare som stoppar ge bilservice lite när dom känner för det trots avtal om evig bilservice vid köp.
Att spellicenser kostar lika mycket som spelkopior är ocker.

Att konsumenter inte bryr sig om att förså vad de betalar för är idioti. När det gäller underhållningsprodukter kan man nog ändå anse att det är köparen av varan/tjänsten som behöver förstå vad de införskaffar.

Skrivet av d0b:

Hade varit fint med lagar som likställer digitalt distribuerad media med fysisk media. Köper du t.ex. ett spel så äger du det, oavsett om det är en fysisk kopia, eller en kopia du behöver ladda ner. Det skulle också innebära att när du tröttnat på ett spel så kan du sälja det på begagnatmarknaden, oavsett om det är en fysisk kopia eller en du har laddat ner.

Fysiska varor har du enormt mycket lägre exponeringsmöjlighet för. Om det skulle fungera likvärdig rörande en digital licens som fysiskt ägandeskap hade den digitala varan varit mångfaldigt mycket dyrare.

Skrivet av GizmoTheGreen:

nu är ju steam en av dom man litar mest på inte kommer att bara "ta tillbaka" spel eller gå under så man förlorar access för dom inte finns mer. men det vora bra om dom kom med något sorts arkivering alternativ för hemmabruk. "cache:a" alla spel du äger hemma i nån sorts arkivformat som är låst med en nyckel bunden till ditt konto. och om steam någon gång går under får du ett mejl med nyckeln och kan öppna/bläddra i ditt backup arkiv.

God tanke, frågan är väl dock vem som ska stå som garant för denna möjlighet med allt som hör till.

Skrivet av pback:

Vilket förvisso ändå måste anses som en ENORM skillnad. Många har ju spelbibliotek på flera hundra spel, många spel har endast provats, många aldrig ens startats och ytterligare en del har spelats igenom och kommer aldrig startas igen. Skulle man kunna sälja vidare rättigheten till att spela spelen/licensen (motsvarade försäljningen av fysiska kopior tidigare i historien) skulle nog spelförsäljningen se heeelt annorlunda ut för steam och andra motsvarade aktörer.

Det är helt olika marknader som har helt olika förutsättningar som jag även tycker du antyder om, det är således inte jättekonstigt att olika förhållnigsregler gäller.

Skrivet av Joppis:

Det är nästan som att konsumenterna har skapat sitt egna status quo

Skrivet av Wiggin:

Precis som de är utformade för att folk ska göra.

Byrokrati och regleringar, tror du EULA hade varit så långa om de inte var tvungna att hantera ett par hundra olika lagar osv? Texten avser att vara otolkbar för att garantera lagefterlevnad, sån text är generellt svårläst.

Skrivet av JockeSw:

Klart du inte får, du köper en licens som säger att du får göra X, att ladda ner spelet separat ingår garanterat inte under avtalet för licensen.

Skrivet av tintinj:

Det är helt sjukt, och ännu sjukare är att folk verkar finna sig i det. Man "köper" ett spel för allt mellan 500 och 1000 kronor och så äger man det inte utan man köper en licens att använda det. Man kan inte sälja varan och vill skaparna så raderas allt eller servrar stängs ner. Om maxpriset för spel vore 100-150 kr så visst, men jag har fortfarande mina köpta storspel i lådorna med skivor kvar i hyllan här hemma. Världen är sjuk där företag äger saker som vi har köpt från dem och det är helt i deras makt att bara stjäla varan från oss när de vill. Vad skulle de tycka om vi stal varan från dem?

Konsumenterna accepterar situationen, marknaden svarar på efterfrågan. Den slentrianmässiga konsumptionskultur vi har är det grundläggande problemet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kunderna valde att sluta köpa fysiska spel, kunderna valde att inte prioritera GOG, kunderna valde att älska steam. Så här är vi. Man kunde ha vägrat köpa digitala spel, man kunde ha vägrat att köpa digitala spel man inte kunde ladda hem lagliga installationsfiler för.

Istället så valde kunderna att gnälla över att behöva att ha mer än en launcher.

Kunderna får ju vad de har valt, inklusive ett defakto monopol.

håller inte med speciellt mycket här, fråga alla i din närhet hur många av dem som trode dem köpte spelen när dem köpte digitalt.(i början)
majoriteten trode dem köpte spelet precis som i en fysisk butik, och att man bara kunde bli av med dem om plattformen ex. steam gick i konkurs och försvann. men så var det juh inte pga. otydlig information.

anledningen att folk älskade steam var för att det var otroligt lätt att köpa/äga och dra hem ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Någon som vet om man via Steam kan ladda ner install-filer som backup för allting man har i sitt bibliotek, så att man kan installera även om Steam tar bort dem? Eller om hela Steam en dag bara skulle vara borta.

Jag har för mig att jag sett någon video för länge sedan på YT (LTT möjligtvis?) om det. Tror de hostade populära install-filer för spel lokalt för sitt LAN, för att lätta på bandbredden ut på nätet.

Jag har väldigt många spel på mitt konto tyvärr, 600+. Man känner sig lite som en "sucker" när man stannar upp och tänker på detta, även om man visste att det enbart är licenser. Senaste spelet jag köpte fysisk kopia av var nog BF3, eller om det var BF4 möjligtvis.

Det finns något spel på Steam där detta är möjligt, men nej, det hör verkligen inte till vanligheten.

Det du tänker på gällande LTT är tyvärr "bara" en Steam cache server.
https://www.youtube.com/watch?v=wWltASCJO-U

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Då borde de skriva loan this game och inte purchase

Permalänk
Medlem
Skrivet av zakru:

Då borde de skriva loan this game och inte purchase

alternativt "rent this game"

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Hade varit fint med lagar som likställer digitalt distribuerad media med fysisk media. Köper du t.ex. ett spel så äger du det, oavsett om det är en fysisk kopia, eller en kopia du behöver ladda ner. Det skulle också innebära att när du tröttnat på ett spel så kan du sälja det på begagnatmarknaden, oavsett om det är en fysisk kopia eller en du har laddat ner.

Skrivet av Thor:

Fysiska varor har du enormt mycket lägre exponeringsmöjlighet för. Om det skulle fungera likvärdig rörande en digital licens som fysiskt ägandeskap hade den digitala varan varit mångfaldigt mycket dyrare.

Precis, ett digital spel kan säljas direkt till hela världen utan i, stor stort sett, någon form av ansträgning. Vilket skulle få spelföretagen att krascha.

Folk köper ett spel för säg $70 när det släpps, men så fort som de har spelat klart eller har tröttnat så kommer så kommer många att vilja sälja spelet. Så då kommer det finnas mängder av, billigare möjligheter än om man då köper ett "nytt" exemplar, så då tvingas ju distributören att sänka priset för att fortfarande kunna sälja något alls, vilket då får de som vill få tillbaka pengar att sänka priset ytterligare, osv...

Om köparen skulle få rätt att sälja digitala spel skulle behöva innebära att de som ägde spelrättigheten skulle ha rätt till en stor del av priset vid en försäljning, kunna sätta ett minimumpris, och även ett första datum för försäljning.

Permalänk
Medlem

Att inte äga det man köpt

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.

Permalänk
Medlem

Vad fasen trodde folk? XD
Edit* Det rimliga är att endast köpa digitala licenser för spel som enbart kan spelas online, dvs multiplayer, när servrarna läggs ner kan du ändå inte spela spelet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larswad:

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.

Irriterar mig så mycket när folk säger det där alltså, piracy var aldrig stöld utan det var alltid copyright infringement vilket fortfarande är olagligt men är inte samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Irriterar mig så mycket när folk säger det där alltså, piracy var aldrig stöld utan det var alltid copyright infringement vilket fortfarande är olagligt men är inte samma sak.

Det är ju menat till storföretagen som tycker att piratkopiering är stöld samtidigt som dom tycker att vi inte äger det vi köper.

Visa signatur

press nu1mlock