Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Kalibrering av tvn görs den med med menyerna som alla kommer åt eller finns det en service meny som används.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joab:

Kalibrering av tvn görs den med med menyerna som alla kommer åt eller finns det en service meny som används.

Vanliga menyerna räcker mer än väl och man kan även göra mer avancerad kalibrering via externa mjukvaror likt att ladda upp LUT:ar.

Permalänk
Medlem

Tycker iallafall att bilden blev ljusare efter fabriksåterställningen tyckte att bilden var väldigt mörk när jag köpte den men nu är den som jag förväntade mig från början men jag har kanske vant mig efter en månads tittande.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

2 bonusfrågor.

Har ni kalibrerat eller ändrat något med inställningarna på era C3 apparater? Köpte direkt från LG så kalibrering fanns ej som alternativ.

Och den kommer ihåg vilken "profil" man valt för respektive HDMI utgång? Har Game optimiser på för Xbox och den verkar växla över rätt varje gång. På de andra så används "personal AI wizard" grejer, där man skulle välja 10 olika bilder så den skapar sig en uppfattning om vad man gillar. Kanske helt värdelöst egentligen. Så länge game optimiser fungerar )

När vi fick hem vår C3 började jag med att stänga av eco-mode, ändrade Picture Mode till Cinema Home, ändrade White Balance till Warm 20 samt kollade så att Trumotion (tror jag det heter) var inställt på Cinematic Movement. Mer gjorde jag inte. Detta kör jag rakt över för både SDR, HDR och Dolby Vision. Både jag och frun tycker bilden är jättebra oavsett vad vi tittar på.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Nu fick jag uppdatering till Webos 24 till min C3 65".

Inte testat men nu skall det finnas inbyggt stöd för chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

När vi fick hem vår C3 började jag med att stänga av eco-mode, ändrade Picture Mode till Cinema Home, ändrade White Balance till Warm 20 samt kollade så att Trumotion (tror jag det heter) var inställt på Cinematic Movement. Mer gjorde jag inte. Detta kör jag rakt över för både SDR, HDR och Dolby Vision. Både jag och frun tycker bilden är jättebra oavsett vad vi tittar på.

Det är i min mening en väldigt kall bild, bör vara mellan warm 45-50. Det är kanske precis när man ställer in det en liten chock, men det går över väldigt snabbt. Färgerna blir inte naturliga annars. Men det är era ögon och en smaksak kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Nu fick jag uppdatering till Webos 24 till min C3 65".

Inte testat men nu skall det finnas inbyggt stöd för chromecast.

Står det specifikt att det är webOS 24 eller är det bara en ny version?

Permalänk
Bildexpert 📺

Japp, Färgtempinställning på Varm 45–50 är närmast D65 och dagsljusnorm. Då är det samma färgtemperatur ≈6500K som vid mulet väder i norra Europa, dvs något kallare och blåare än solljuset vilket fortfarande är väldigt mycket kallare och blåare än varmgul inomhusbelysning som är ≈2700K

Varm20 torde vara runt ≈9000K och då är man på nivån där svartkroppskurvan tar en liten sväng in mot turkos innan det blir helt blått. Så hela bilden blir just blåturkos.

Permalänk
Medlem

Har lg.com upphört med försäljningen ser inga priser längre

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Har lg.com upphört med försäljningen ser inga priser längre

"Tekniska problem på vår e-handel. Vi arbetar intensivt med att åtgärda detta, tack för ditt tålamod och förståelse."

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Content store på tvn verkar också tima ut. Bara jag eller funkar det för någon annan? (CX modell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Står det specifikt att det är webOS 24 eller är det bara en ny version?

Versionen är 23.20.50 och under support tv information står det nu webos 24.

Permalänk
Medlem

Jaha nu har jag lyckats igen tänkte aktivera automatisk uppdatering men nu är den skuggad så det går inte vad kan det vara är det sbf "skit bakom fjärrkontrollen""
Jag är ansluten på internet.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Versionen är 23.20.50 och under support tv information står det nu webos 24.

Å fan! Vad jag har läst så ska den inte komma till Sverige/eu förrän nästa år...

Plus att jag har inte fått nåt meddelande.
Uppdaterade till 13.40.76 härom dan, efter tre dagars tjat.

Får väl ta en manuell sökning.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är i min mening en väldigt kall bild, bör vara mellan warm 45-50. Det är kanske precis när man ställer in det en liten chock, men det går över väldigt snabbt. Färgerna blir inte naturliga annars. Men det är era ögon och en smaksak kanske.

Det är precis som du säger en smaksak och vi föredrar en lite kallare bild.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Izak80:

Det är precis som du säger en smaksak och vi föredrar en lite kallare bild.

Det är inte en smaksak även om man lätt kan tro att det är det. Allt skapande av bild, film och video avsett för elektronisk reproduktion i konsumentled är ankrat runt D65 som då redan är en kall färgtemperatur. Jag tror inte många skulle stå ut med D65-ljus i hemmet. Har man Philips Hue kan man välja "Energize"-läget och då får man 5000K. D65 med sina 6500K är alltså ännu kallare än det ljuset. Vill man ha det ännu kallare finns det inga neutrala presets hos Philips Hue. Man måste välja något som per definition räknas till en blå nyans.

Sätter man vitbalansen fel på TV:n till en blå ton kommer alla färger blir fel. En kallare bild flyttar alla nyanser längs med svartkroppskurvan mot blått. Gula och bruna nyanser blir blekare, grönt i växtlighet förändras mot en turkos karaktär, röda nyanser likt ansikten mer rosa och purpur och så vidare. När man lär sig märka detta och hur fel det blir så är det få som föredrar en kallare bild.

Däremot kommer ett otränat öga reagera över att mer blått i neutrala toner uppfattas som renare och klarare och "vitare". Det är så man lär sig fel.

Permalänk
Medlem

När får vi WebOS 24 då tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen74:

När får vi WebOS 24 då tro?

2022 TVs OLED, QNED 8K, maybe more
2024 webOS 23
2025 webOS 24
2026 webOS 25
2027 webOS 26
2023 TVs OLED, QNED, UHD, maybe more
2025 webOS 24
2026 webOS 25
2027 webOS 26
2028 webOS 27
2024 TVs OLED, QNED, UHD, maybe more
2026 webOS 25
2027 webOS 26
2028 webOS 27
2029 webOS 28

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Å fan! Vad jag har läst så ska den inte komma till Sverige/eu förrän nästa år...

Plus att jag har inte fått nåt meddelande.
Uppdaterade till 13.40.76 härom dan, efter tre dagars tjat.

Får väl ta en manuell sökning.

Inte läst om någon annan som fått webos 24 här i Finland men av någon orsak så fick jag det.

Testade nu chromecast-stödet och det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Inte läst om någon annan som fått webos 24 här i Finland men av någon orsak så fick jag det.

Har du sverige som inställning av plats

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Har du sverige som inställning av plats

Bor i Finland så har Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Aha! Jag har gjort uppdateringssökningar i flera dar nu, utan resultat. Men att du är i Finland får helt enkelt vara förklaringen 😋
Eller, vad har du förresten godkänt i användaravtalen?
Jag skulle inte bli förvånad om man är 'spärrad' om man inte godkänner allt..
Jag har bara godkänt 'användarregler' (under inställningar-support-sekretess och villkor-användaravtal)

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Aha! Jag har gjort uppdateringssökningar i flera dar nu, utan resultat. Men att du är i Finland får helt enkelt vara förklaringen 😋
Eller, vad har du förresten godkänt i användaravtalen?
Jag skulle inte bli förvånad om man är 'spärrad' om man inte godkänner allt..
Jag har bara godkänt 'användarregler' (under inställningar-support-sekretess och villkor-användaravtal)

Bara godkänt den man måste för att komma vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Bara godkänt den man måste för att komma vidare.

Det låter bra. Vore surt men inte förvånande om dom skulle kräva att man godkänner massa spioneri för att uppdatera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man byta plats inställningar utan att behöva göra en fabriksåterställning byta plats till finland det går men tv kanalerna raderas

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Hur ser materialet ur när ni streamar från typ Svtplay?

Kollar tunna blå linjen och allt är brusigt. Känns som man spelar VHS material på tjocktv.

C3 77 tum... Skulle vilja testa annat material o verkligen testa skärmen för vad den går för. Några tips? Har även Amazon prime.

Tyvärr har laptop bara hdmi 1.4, väntar på usb C > hdmi sladd förnattnliknda koppla in den 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur ser materialet ur när ni streamar från typ Svtplay?

Kollar tunna blå linjen och allt är brusigt. Känns som man spelar VHS material på tjocktv.

C3 77 tum... Skulle vilja testa annat material o verkligen testa skärmen för vad den går för. Några tips? Har även Amazon prime.

Tyvärr har laptop bara hdmi 1.4, väntar på usb C > hdmi sladd förnattnliknda koppla in den 😊

Är inte detta en del av series look? Dvs, TBL ska se ut så som den gör.

För Prime, bara att dra igång valfri 4K-film, till exempel James Bond och "Spectre":
https://www.imdb.com/title/tt2379713/

Annars så kan jag varmt rekommendera att införskaffa extern box, till exempel Apple TV 4K eller Nvidia Shield Pro beroende på smakpreferens.

Alla streamingtjänster jobbar mer eller mindre med olika former av komprimering. För att få ut max bild- och ljudkvalitet så är det fysisk media som gäller, allra helst via 4K Ultra HD Blu-Ray. (Ja, fysisk media är också komprimerad, bara inte lika mycket!)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eucalyptus:

Olika material ser olika ut av olika skäl, både inspelnings/produktionstekniska samt av kreativa skäl att man vill ha grynig, skitig känsla i bilden för det speglar tonen i berättande. Det finns anledningar till att man inte vill att en mörk kriminalserie ska se ut som tvättmedelsreklam.

Detta är normalt inga problem även om man kan ha åsikter om det på samma satt som man kan ha åsikter om hur mycket distorsion Bruce Springsteen egenligen ska ha på sin gitarr. Fast lite grynig karaktär ska inte vara några problem om man kör normala bildinställningar likt exempelvis Filmmaker.

Kör man däremot någon AI-inställning eller annan läge som trycker på "Superresolution" och "Sharpness" (dessa ska vara Off och på noll) kommer de försöka mejsla fram allt som algoritmerna tolkar som detaljer vilket kan var just filmkorn eller grynighet. Då kan hela bilden se ut som müsli och vad som bara är ett karaktärsdrag blir istället störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Skulle vilja säga att testa med precis vad som helst annat som du kan hitta på SVT Play tex Koppla av eller Gift vid första ögonkastet så får du se på skillnad. TBL ska se ut lite som att det är filmat med en mobiltelefon.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar )

Imorse kom Web OS24 till min enhet! Chromecast fungerar. De passar även på att försöka få en att acceptera alla deras försök i att samla information om en genom att acceptera user agreements....