Vad för M.2 SDD kan jag använda?

Permalänk
Medlem

Vad för M.2 SDD kan jag använda?

Hej!

Jag har följande moderskort - https://www.shi.com/product/35277627/ASUS-ROG-Strix-GL12CP-DS...

läser mig till att jag har 2st M.2 slots.
Vad jag inte förstår är PCIE generationerna, vad för M.2 SSD kan jag använda mig av?
Vill ju givetivs köpa den typen som har 7000Mb/S men det kanske moderkortet inte är kompatibilitet med.

Hur kan jag se vad för PCIE generation jag har?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Du har säkerligen inte mer än PCIE 3, PCIE 4 kom betydligt senare än Intels 8000-serie.
Prova tanka ned CPU-Z och se vad det står där under mainboard. Vet inte på rak arm hur bra stöd det finns för prebuilds, men borde ge dig lite info om bland annat PCIE-generationen.

SSD:erna är bakåtkompatibla så inte mycket att oroa sig över där direkt så länge du har en m.2 slot med rätt mått, men givetvis lite bortkastat för nuvarande datorn att satsa extra pengar på någon högpresterande PCIE4/5-variant.
Mitt råd är att inte stirra dig blind på siffrorna, i verkligheten är det väldigt sällan det gör någon större skillnad så länge du tagit steget till en bra SSD.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Du har säkerligen PCIE 3, PCIE 4 kom betydligt senare än Intels 8000-serie.

SSD:erna är bakåtkompatibla så inte mycket att oroa sig över där direkt så länge du har en m.2 slot med rätt mått, men givetvis lite bortkastat för nuvarande datorn att satsa extra pengar på någon högpresterande PCIE4/5-variant.
Mitt råd är att inte stirra dig blind på siffrorna, i verkligheten är det väldigt sällan det gör någon större skillnad så länge du tagit steget till en bra SSD.

Tack för svaret! Då kan jag lika gärna köra en högpresterande som man sen kan flytta över till ett modernare moderskort i framtiden då. Har du tips på en prisvärd 1 tg M.2 ssd?

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen kör jag 4TB-varianten av https://www.inet.se/produkt/4305451/wd-black-sn850x-1tb-gen-4 numera, men det finns billigare som är helt OK de med.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att moderkortet använder H310-styrkretsen så är det PCIe 2.0, eftersom H310 endast har 6 st PCIe 2.0-banor och inte kan dela på PCIe-banorna från CPUn. Och en av M.2-portarna är i så fall troligtvis för SATA eller WiFi istället för PCIe, eftersom det inte riktigt är tillräckligt med PCIe-banor för två M.2 PCIe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det stämmer att moderkortet använder H310-styrkretsen så är det PCIe 2.0, eftersom H310 endast har 6 st PCIe 2.0-banor och inte kan dela på PCIe-banorna från CPUn. Och en av M.2-portarna är i så fall troligtvis för SATA eller WiFi istället för PCIe, eftersom det inte riktigt är tillräckligt med PCIe-banor för två M.2 PCIe.

Ja den ena M.2 porten har ett litet fyrkantigt kort bara så den är nog för annat.

Hmm jag köpte ju ett Cruical T500 PCie Gen4 m.2 SSD och datorn kan ej upptäcka hårddisken, det är förmodligen då för att moderskortet inte stödjer mitt minne alls va? Googlar lite dock och vad jag fattar det som ska PCie 2.0 och PCie 4.0 kunna fungera tillsammans ändå men långsammare.

Länk till kortet jag köpte.
https://www.amazon.se/dp/B0CK39YR9V/ref=twister_B0DCD48ZQQ?_e...

Detta kortet satt i datorn redan.

https://teknikfronten.se/produkt/sandisk-x600-128gb-ssd-m2-22...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

Ja den ena M.2 porten har ett litet fyrkantigt kort bara så den är nog för annat.

Hmm jag köpte ju ett Cruical T500 PCie Gen4 m.2 SSD och datorn kan ej upptäcka hårddisken, det är förmodligen då för att moderskortet inte stödjer mitt minne alls va? Googlar lite dock och vad jag fattar det som ska PCie 2.0 och PCie 4.0 kunna fungera tillsammans ändå men långsammare.

Länk till kortet jag köpte.
https://www.amazon.se/dp/B0CK39YR9V/ref=twister_B0DCD48ZQQ?_e...

Detta kortet satt i datorn redan.

https://teknikfronten.se/produkt/sandisk-x600-128gb-ssd-m2-22...

Är du säker på att det är en sådan SSD som satt i datorn från början som du länkar till? Just den modellen har en B-nyckel och då kanske inte en SSD med M-nyckel passar. Om du jämför de båda diskarna ser du att det finns två "hål" i kortkontakten på den SSDn du länkar till, som du anger är den som satt i från början.
Den du köpt har ett "hål" i kortkontakten. Stöder moderkortet både M-Key och B-Key?

Korrigering, rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Är du säker på att det är en sådan SSD som satt i datorn från början som du länkar till? Just den modellen har en B-nyckel och då kanske inte en SSD med M-nyckel passar. Om du jämför de båda diskarna ser du att det finns två "hål" i kortkontakten på den SSDn du länkar till, som du anger är den som satt i från början.
Den du köpt har ett "hål" i kortkontakten. Stöder moderkortet både M-Key och B-Key?

ja precis, det var en av de första sakerna jag noterade att den som satt i datorn har två gluggar och den nya bara en.
Googlat lite nu och hittade dett forum med en kille som hade samma problem som mig och han hade ringt till tillverkaren av moderkortet och fått höra att moderkortet inte stödjer NVme och det förklarar ju saken..

Antar det är dags att uppgradera moderkortet och processor ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

ja precis, det var en av de första sakerna jag noterade att den som satt i datorn har två gluggar och den nya bara en.
Googlat lite nu och hittade dett forum med en kille som hade samma problem som mig och han hade ringt till tillverkaren av moderkortet och fått höra att moderkortet inte stödjer NVme och det förklarar ju saken..

Antar det är dags att uppgradera moderkortet och processor ändå

Det finns annars fortfarande M.2 SATA SSDs att få tag på.

De har lägre bandbredd än valfri NVMe-disk - vilket inte spelar någon större roll i praktiken - och finns väl mig veterligen bara i storlekar upp till 2 TB, men kan fungera som alternativ om du vill köra vidare på den nuvarande datorn ett tag till

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du kan också kika på ett PCIe x1 - NVMe kort eftersom det står i specifikationerna att PCIe x1 är ledig. Ett sådant här kanske kan fungera:

https://www.amazon.se/dp/B09P3HY3P3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Du kan också kika på ett PCIe x1 - NVMe kort eftersom det står i specifikationerna att PCIe x1 är ledig. Ett sådant här kanske kan fungera:

https://www.amazon.se/dp/B09P3HY3P3

En sån hade varit nice, men jag tror faktiskt mitt grafikkort är för stort för att det ska få plats..

Har ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX och den är riktigt tjock, den blockerar precis det uttaget ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

Hej!

Jag har följande moderskort - https://www.shi.com/product/35277627/ASUS-ROG-Strix-GL12CP-DS...

läser mig till att jag har 2st M.2 slots.
Vad jag inte förstår är PCIE generationerna, vad för M.2 SSD kan jag använda mig av?
Vill ju givetivs köpa den typen som har 7000Mb/S men det kanske moderkortet inte är kompatibilitet med.

Hur kan jag se vad för PCIE generation jag har?

Tack på förhand!

NVME kommer inte fungera alls utan det är SATA du ska välja. NVME är en nyare teknik som inte fanns när det där moderkortet kom ut. Sår också i manualen vid din egen länk.

När du väljer SATA så behöver du inte bry dig om diverse PCI lanes eller sånt. Du ska bara titta på läs och skriv och eventuellt cacheminne. Vid start av os och upplevda laddtider i spel kommer du aldrig märka så stor skillnad vad du än väljer. Välj bara inte dom absolut sämsta och billigaste.

Vi snackar teoretisk hastighet på max 600 MB/s i läs och skriv och den hastigheten kommer nog ingen upp till.

Frågen är hur stor disk du skall välja, har du tänkt uppdatera snart så är det ju onödigt att köpa stor SATA av den anledningen då du så klart vill ha en NVME på den nya datorn självklart.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe95:

En sån hade varit nice, men jag tror faktiskt mitt grafikkort är för stort för att det ska få plats..

Har ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX och den är riktigt tjock, den blockerar precis det uttaget ^^

Finns ett antal saker att tänka på

OS måste ominstalleras för att få i gång det.
Du måste kolla så att moderkortet tillåter BOT med adapter på pcie
Du måste kolla om just det moderkortet stödjer NVME. Man kanske kan se i BIOS om man kan välja NVME om inte kan man se om man kan uppdatera BIOS man kan ju lagt till den funktionen senare. kan dui inte se något om NVME i moderkortet tja då lär det inte fungera.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

NVME kommer inte fungera alls utan det är SATA du ska välja. NVME är en nyare teknik som inte fanns när det där moderkortet kom ut. Sår också i manualen vid din egen länk.

Det stämmer inte, H310 tillhör den fjärde generationen av Intel-styrkretsar med stöd för NVMe. Däremot är det inte säkert att just det där moderkortet har det. Det verkar i alla fall inte ha stöd för M.2 PCIe, men kan mycket väl ha stöd för NVMe ändå.

Men att använda en M.2 till PCIe x1-adapter på det moderkortet är nog ingen höjdare ändå eftersom det bara har PCIe 2.0, så även om det skulle fungera så skulle prestandan bli aningen sämre än SATA.