Permalänk
Medlem

Har haft ownit (innan)och bredband2 (idag) samt comhem runt 2000.
Inga problem med någon av dem.
Alla var prisvärda då.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om priset inte spelar någon roll får du nog bäst helhetsresultat om du har Telia i alla led, i större delen av landet.
För mina behov verkar Bahnhof fortfarande ge mest för pengarna, men det kostar i form av högre latens (åtminstone en del av min trafik kopplas via en nod i en helt annan del av landet), och när jag fortfarande hade IP- telefoni var den måttligt pålitlig med Bahnhofs box bakom en vettig router.

Skulle aldrig ta Telia även om 1000/1000 kostade 49:-
Väljer Bahnhof alla dagar i veckan pga integritet.
Så det fins ju många variabler här vad som är ”bäst”

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft Telia i 9 år och det låg under dom 9 åren aldrig nere en enda gång.
Funkar superbra, men avskyr deras priser och trasslet att varje år ringa och
be om rabatt och hota med uppsägning innan rabatten går igenom.
Nu senaste gången ville jag inte ha rabatt i 6 månader av 12 på bindningstiden, så
det blev uppsägning varpå kundtjänstmedarbetaren blev lite sur.
Men så är det.
Nu har vi Bredband2 istället och hittills har det fungerat lika bra som Telia, fast väsentligt billigare.
Får se om man hoppar på något Black Friday-erbjudande om det dyker upp sen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tycker nog inte någon är bäst, har ownit nu, de har väl liknande pris man kan få hos några andra leverantörer som troligtvis funkar bra de oxå.

Sämst däremot är Comhem(/tele2 som de gått ihop med numera)...

Permalänk
Medlem

Bahnhof har blivit lite dyra men det dom vinner på är att dom värnar om integriteten och ger gratis vpn.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Sen jag flyttade hemifrån har jag kört Telia i alla bostäder där jag kunnat få Fiber eller ADSL har alltid fungerat skitbra och varit billigast av de stora leverantörerna för mig. Så de fick min röst, kanske inte värd så mycket eftersom jag inte testat andra.
När jag bodde hos mina föräldrar körde vi de sista åren Comhem med "coaxial" vad aldrig något strul då heller vad jag kan minnas. Men det var många år sedan nu. Känner några som inte var så nöjda med comhem däremot.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har haft Bahnhof sedan 2009 (tror jag) genom stadsnät och har varit en 99,9% nöjd kund under dessa åren, dock så har de senaste årens prishöjningar börjat närma sig smärtgränsen, fler höjningar och det blir kanske dags att börja leta efter alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Spelar ingen roll då stadsnätet ändå har monopol och kan därför använda vilka metoder de vill.
Att bråka om vilket tåg man ska ha köra på rälsen spelar ganska liten roll om rälsen är trasig.

Edit:
Det står därför mellan Tele2 Koax, telia ADSL eller 4G för 5G är inte utbyggt nog än.
Så därför blir det Tele2's Koax, för Telia's ADSL är för slött och 4G är både för slött och för instabilt.

Intressant val att tycka att det inte spelar någon roll vilket tåg som ska köra på rälsen, för att sedan välja mellan vilken äng man ska ställa tåget på istället.
(Inget av de upplistade alternativen kan mäta sig med fiber)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll? Den billigaste, för hårdvaran är det oftast någon annan som hanterar ändå

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Hands down @Obenet
Publika IP adresser.
Tok snabb support av folk som vet vad dom pratar om. Inte nån åsna som inte vet ens vad en ipadress är från ett callcenter i Barca.
Support svarar på mail samma dag/aldrig telefonkö.

(Hoppas ni inte blir för stora, Obe. Så ni åker ner i Bahnhofs håla.) <3

Suger dock att Fiber har blivit så jävla dyrt pga statsnätens ockerpriser till ISPer. Vet inte om ISPerna oxå saftar på priset efter Nätoperatörernas priser. Men alla verkar ha ungefär samma pris i portalerna så måste vara nätoperatörernas ocker.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Samma skit. Sitter i stadsnät. Obefintlig konkurrens, känns som ett oligopol. Haft många operatörer.

Dom lokala kan vara lite sämre än dom lite större. Jag håller med om att stadsnät är skit, det borde vara statligt ägt och driftat så det är lika för alla överallt. Det är ju ändå infrastruktur så..

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Obenet ni verkar få bra kritik här.
Publikt IP är ju najs, kan man göra det ännu mer najs med ett fast IP genom er? Har en del server drift hemma och det vore skönt att alltid ha samma IP.

Permalänk
Medlem

Samma skit allihopa. Tar den billigaste. Ungefär lika spännande som att välja elbolag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Obenetwork ni verkar få bra kritik här.
Publikt IP är ju najs, kan man göra det ännu mer najs med ett fast IP genom er? Har en del server drift hemma och det vore skönt att alltid ha samma IP.

Mitt IP har aldrig ändrats. Antar att det typ är MAC låst. Så nästan fast IP. XD
Då har jag oxå varit offline i 2 veckor pga min CPE dog. Fick samma IP igen när stadsnätet hade kommit o bytt CPE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Samma skit allihopa. Tar den billigaste. Ungefär lika spännande som att välja elbolag.

Tills nåt är fel o du måste prata med support. Eller att du sitter bakom CGNAT som inte går att få bort. (finns vissa enstaka ISP som inte alls erbjuder publik IP. )
Vissa ISP har totalt skit peering oxå. Så du får högre ping mot spel osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Intressant val att tycka att det inte spelar någon roll vilket tåg som ska köra på rälsen, för att sedan välja mellan vilken äng man ska ställa tåget på istället.
(Inget av de upplistade alternativen kan mäta sig med fiber)

Jo, det tycker jag, jag kan få 1200/100 på KOAX, medans max på fiber är 1000/1000 som dessutom är förpestat av stadsnätet. Det fanns en tid då BBB skötte Fiber och då var det bra, men det är nog 20 år sedan.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Tills nåt är fel o du måste prata med support. Eller att du sitter bakom CGNAT som inte går att få bort. (finns vissa enstaka ISP som inte alls erbjuder publik IP. )
Vissa ISP har totalt skit peering oxå. Så du får högre ping mot spel osv.

Har aldrig behövt kontakta support annat än vid uppsägning. Publik IP behöver jag ingen, Tailscale mm fungerar bra. Ping kvittar då jag inte kör mp.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mullvaden83:

Mitt IP har aldrig ändrats. Antar att det typ är MAC låst. Så nästan fast IP. XD
Då har jag oxå varit offline i 2 veckor pga min CPE dog. Fick samma IP igen när stadsnätet hade kommit o bytt CPE.

Det låter ju lovande, de har varit likadant för mig med telenor som jag har just nu (har swappat mellan telenor och telia beroende på vem som gett bäst pris vid black friday).

Däremot börjar det bli en del grejer ja måste köra direkt på IP och inte domännamn, och måste därför vara helt 100% på att mitt IP inte ändrar sig. Även om de inte gjort det på över ett år nu så vill man inte vara bortrest och de visar sig att IPt ändrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tycker det är sjukt märkligt att vi 2024 inte har valfrihet att välja vilken ISP vi vill i byar och städer.
Jag har förståelse för att det är annat ute i obygden.

föreningskontrakt är ett påfund från helvetet.

Permalänk
Medlem

sitter på stadsnät så leverantör har mindre betydelse, hade Bahnhof förut, men dom har höjde avgiften stup i kvarten så jag gick över till bredband2

Permalänk
Medlem

Nyligen lämnat Bahnhof pågrund av pris. Fick ett bra erbjudande från Tele2 på 399kr/mån tror jag det var för 1000/1000 i 24 månader. Kollade in obe som några skrivit om i tråden. Verkar vara ett bättre alternativ än både Bahnhof och Tele2

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Telia har en fulgrej för sig. Man binder upp sig i 12 mån för att få lite extra billigt och om man inte håller koll på datumet och gör en nyteckning i tid så får man ett sämre erbjudande till man får arslet ur vagn och byter leverantör eller kontaktar dem och säger att man tänker byta leverantör om de inte ger bättre pris.

Telia är jvlgt snabba på att ringa som tokar när man väljer att dissa dem(lite försent kanske?) men de är knäpptysta när ens bundna 12 månader går ut och man plötsligt får betala 300 kr mer i månaden för sitt bredband.

Telias tjänst är inte dålig, men metoderna för att binda upp och sen låtsas som ingenting för att debitera lite extra luktar lite ägg-mök. Deras affärsmodeel är ganska lik elbolagens där man hamnar på dyrt abonnemang om man inte är extremt aktiv och skriver upp alla datum man måste hålla koll på för att inte bli ruinerad.

Permalänk
Medlem

Har Ownit och är faktiskt väldigt nöjd med de. De är lite sega med att skicka ut service tekniker när det blivit avbrott i området men med tanke på priset så ska jag inte klaga.

Hade jag kunnat välja fritt så hade jag tagit Bahnhof för att de har ett bra rykte och för att de har guts att stå upp för vissa rättigheter, idéologier och har bra säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Telia har en fulgrej för sig. Man binder upp sig i 12 mån för att få lite extra billigt och om man inte håller koll på datumet och gör en nyteckning i tid så får man ett sämre erbjudande till man får arslet ur vagn och byter leverantör eller kontaktar dem och säger att man tänker byta leverantör om de inte ger bättre pris.

Telia är jvlgt snabba på att ringa som tokar när man väljer att dissa dem(lite försent kanske?) men de är knäpptysta när ens bundna 12 månader går ut och man plötsligt får betala 300 kr mer i månaden för sitt bredband.

Telias tjänst är inte dålig, men metoderna för att binda upp och sen låtsas som ingenting för att debitera lite extra luktar lite ägg-mök. Deras affärsmodeel är ganska lik elbolagens där man hamnar på dyrt abonnemang om man inte är extremt aktiv och skriver upp alla datum man måste hålla koll på för att inte bli ruinerad.

Alla gör så, knappast unikt för Telia. Även värt att nämna att det är samma sak med elbolag, banker, försäkringsbolag mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra för mig som haft Comhem/Tele2
sen jag gjorde mig av med mitt US Robotics 28.8 modem.

Men med Comhem/Tele2 har det varit både toppar och dalar
vad det gäller kvalitet och driftssäkerhet.

Men idag fungerar Tele2 övervägande bra med endast några enstaka
avbrott per år och hastigheten 1200/100 är helt ok.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Växlar mellan Telia/Halebop årsvis beroende på erbjudande. i "mittnät" (Värmland stadsnät) fungerar fint då dom har bäst route mot omvärden. Stadsnätet hade problem förut, men har löst ut alla problem nu. (problem med packet-loss vid max utnyttjande av anslutningen,(udp paket kommer fram i fel ordning osv)

Permalänk

Finns många kriterier men....

I mitt stadsnät är Bahnhof lika prismässigt som dom 3 storas "ny-kunds kampanj". IPTV inte viktigt så deras erbjudande är inte så viktig. Integritet är guldstandard även med Ipred lagen. Sen försöker som 3 stora locka sig kunder inom mobilt via fiber, mängd rabatt är rena ormoljan, bättre att inte samla allt i samma korg(har fello annars och köper begagnat). Sen är jag sur på kickback systemet, folk blir lurade att ha allt hos dom stora.

Så Bahnhof är klockrent, gratis wireguard VPN är väldigt bra och bredbandstelefoni får päronen använda på distans.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hands down @Obenetwork
Publika IP adresser.
Tok snabb support av folk som vet vad dom pratar om. Inte nån åsna som inte vet ens vad en ipadress är från ett callcenter i Barca.
Support svarar på mail samma dag/aldrig telefonkö.

(Hoppas ni inte blir för stora, Obe. Så ni åker ner i Bahnhofs håla.) <3

Suger dock att Fiber har blivit så jävla dyrt pga statsnätens ockerpriser till ISPer. Vet inte om ISPerna oxå saftar på priset efter Nätoperatörernas priser. Men alla verkar ha ungefär samma pris i portalerna så måste vara nätoperatörernas ocker.

Måste finnas något man kan göra med stadsnätens avgift, hoppas journalister kollar upp det som man gjorde med kickbacks nyheterna. T.ex. gamla IP-only har sedan 1999 blivit uppköpt av olika aktörer, det finns mycket pengar att mjölka, kolla EQT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeAreASmallCompany:

Måste finnas något man kan göra med stadsnätens avgift, hoppas journalister kollar upp det som man gjorde med kickbacks nyheterna. T.ex. gamla IP-only har sedan 1999 blivit uppköpt av olika aktörer, det finns mycket pengar att mjölka, kolla EQT.

Ja. Nåt lurt är det med dessa monopol på hela städers stamnät av fiber.
Det är väl för ointressant för journalister att gräva i?
Det är ju mer spännande för svenssons vad kungen gör på helgen. Eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den uppkoppling från Ownit jag hade tills för drygt 10 år sedan är nog den bästa jag haft. Funkade fantastiskt bra under många år. Den enda gång jag ringde supporten fick jag snacka med second line direkt, utan att behöva gå igenom nåt meningslöst manus först. Personen i andra ändan tråden hade uppenbart koll på läget.

Hade sedan Bahnhof i många år efter att jag flyttade till min nuvarande bostad, och det funkade tillräckligt bra. Var dock en del irriterande avbrott. Vidare var de ganska struliga med någon pryl de lovade fixa men aldrig lyckades få ordning på i samband med att föreningen investerade i bergvärme.

Sedan dess har vi av ovanstående skäl bytt till Stockholms stadsnät, som under de åren jag haft det har funkat helt utan nertid. Bandbredden är den utlovade också.

Väldigt synd att Bahnhof inte kunde leverera. Tycker deras inställning i integritetsfrågor är ett tillräckligt bra säljargument för att kunna acceptera en något sämre uppkoppling. Hade velat gynna dem om det var möjligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!