SweClockers drop!

Schibsted säljer Prisjakt – detta hoppas medlemmarna på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Pricerunner såldes för 9,2 miljarder

Ja, det är väl lite större dock? Frågan är vad Schibsted betalade en gång i tiden vid de två olika köpen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Nya prisjakt är så sjukt mycket sämre än den äldre sidan. Jävla skit ny tomte-ledning som godkänner nissar att brainstorma om hela deras produkt och få betalt för det. Konsult-logik, det ger arbete = bra. Men behövdes något större arbete utföras på sidan som fanns? Knappas tycker jag.

Permalänk

Lämnade Prisjakt i samma veva som "classic" försvann och den vedervärdiga (och nuvarande) versionen fanns kvar. Har kört Pricerunner det senaste året och den gör allt som Prisjakt gjorde medan den var bra.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/37326-prisjakt-classic-stan...

Vilken version av Prisjakt föredrar du?

Prisjakt Classic 89 % 2308st

Permalänk
Medlem

Sakar gamla listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Så man tvingar användarna in i sitt katastrofalt dåliga schibsted-multiverse där ett konto används på alla sajter, sen säljer man skiten ändå. Kanon! Det var en sån jäkla huvudvärk att sortera ut det där förra året när mitt blocket-, tori-, prisjakt- och hintaopas-konto helt plötsligt skulle slås ihop.

Verkligen, känns som det bara var igår de skulle slå ihop konton och förstöra, verkar väldigt onödigt i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Why not? Frågan är vad det kan tänkas bli för köpeskilling? Orkar inte rota reda vad Prisjakt gör för resultat, men kanske blir en del miljoner Schibsted vill ha och frågan är om dom pengarna finns inom Geeks. Tänker också att det kanske är rimligare att Geeks börjar snida på någon egen variant från grunden än att köpa.

Några hundra miljoner vill de nog ha. Den här typen av marknadsplats kommer få mycket konkurrens från LLMs gissar jag på.

Permalänk
Medlem

Svårt att tro det kan utvecklas till det (ännu) sämre.

Det är så mycket obefintlig eller felaktiga uppgifter överallt. Och det verkar mer vara regel än undantag att den prisledande produkten antingen inte ens är rätt typ av pryl, eller i bästa fall en reservdel till rätt pryl, till nästan samma pris. Alltså skitdyrt istället för fynd.

Alltid lurar det nån antar jag är logiken..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det tråkigaste utfallet vore om bjässen Klarna (som äger Pricerunner) köper upp Prisjakt för att vifta bort denna ur konkurransen.

Med tanke på hur värdelöst konkurrensverket är så är det inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Så man tvingar användarna in i sitt katastrofalt dåliga schibsted-multiverse där ett konto används på alla sajter, sen säljer man skiten ändå. Kanon! Det var en sån jäkla huvudvärk att sortera ut det där förra året när mitt blocket-, tori-, prisjakt- och hintaopas-konto helt plötsligt skulle slås ihop.

usch ja, tog bort mitt förra konto. eller de gjorde det. hatar shibsted.

Hoppas prisjakt ser bättre dar nu, det har inte blivit bättre utan bara sämre även efter de stora förändringarna folk klagar på

Permalänk

Prisjakt som jag använde den flitigt

Skrivet av surrogate activity:

Använder främst prisjakt för att kolla specifikationer och vart varan (oftast datorhårdvara) finns att köpa.
Hoppas inte de försämrar möjligheten att kunna se specarna.

Exakt samma här. Säg jag vill ha en mobil, tv, laptop etc. Jag har vissa krav som den ska uppfylla. Då använder jag filterna för att få ut de alternativ som finns i en seriös butik i sverige. Och det kan mycket väl bli så att butiken är den enda i sverige som har den, struntsamma. Jag hittade vad jag letade efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Använder främst prisjakt för att kolla specifikationer och vart varan (oftast datorhårdvara) finns att köpa.
Hoppas inte de försämrar möjligheten att kunna se specarna.

Specifikationer kan man dock inte lite på tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det jag avskyr mest med prisjakt är hur man inte kan ta bort skitbutiker från prisjämförelser.

"Åh! Det var ju inte så farligt pris för produkt X...... Aha. Det var hos butiken utan direktlänk som verkar tämligen sus som den kostade så lite medan produkten var betydligt dyrare hos butiken som jag hade valt i filtret och alla andra butiker! Kan ju kolla närmare på den suspekta butiken ändå.... Aha, nä produkten fanns inte där om man försöker hitta den. Brilliant spenderade fem minuter av min tid!"

På andraplats kommer att de tog bort alla mina bevakningar och listor när profilen blev schibstedifierad och jag inte agerade på det så kontot försvann.

På tredjeplats kommer nog hur de hanterar jobbsökningar. Sökte en tjänst som låg ute som jag var väl kvalificerad för. Fick ingen återkoppling på flera månader. När de till sist återkom bad jag dem radera allt de hade om mig eftersom jag trivdes förbaskat bra på mitt nya jobb, helt utan rövhatteri.

Permalänk
Medlem

Som vanligt hoppas man på förbättringar, men det känns långsökt. Den som köper kommer vilja få tillbaka sina pengar, detta görs genom minskade utgifter (funktionalitet, underhåll) och ökade intäkter (reklam, sponsrade länkar).

Allt var inte bättre förr. Men många hemsidor var det, när de drevs av personer med en idé/vision och en vilja...inte ett riskkapitalbolag som försöker mjölka ut sista kronan snabbast möjligt, medan de totalförstör produkten på kuppen

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ingen här på geeks verkar ha sett affärsmöjligheter i att göra en egen variant av prisjakt. Utan sweclockers hade jag nog inte ens känt till dess existens om jag ska vara ärlig.

Tror nog det hade varit bättre att satsa på det än deras marknadsplats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, kunde jag tänka mig. Spännande hur Schibsted hela tiden omdefinierar vad som är deras kärnaffär. Jag arbetade själv på ett Schibsted bolag och var med i DD:n vid dess försäljning till ett annat bolag (fick göra tekniska dragningar om IT-miljön). Där tog man in en ny VD för att "putsa bruden" innan försäljningen och VD:n hade procent på affären.

Intressant! De bytte VD sista september på Prisjakt... vilket sammanträffande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Pricerunner såldes för 9,2 miljarder

Hade gärna velat se utdelningen på den investeringen!

Permalänk

Min Hembio x Prisjakt-dagarna. Det var grejer det

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D w/ Noctua NH-U12P | RTX 4070 Ti S | Asus STRIX B550-F II | 32GB DDR4 | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Sakar gamla listan
<Uppladdad bildlänk>

Samma här. Hatar reddit av samma anledning, allt ska va så "luftigt" urk.

Men, om det blir byte kanske man kan ta å skaffa konto där igen.

Permalänk
Avstängd

nya appen var ganska skön

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Det jag avskyr mest med prisjakt är hur man inte kan ta bort skitbutiker från prisjämförelser.

Även skitbutikerna betalar länkavgiften. Så det hade kanske inte blivit så populärt bland de viktigaste "kunderna".

Svår balans att lösa. Men kanske ett system där antal verifierade felrapporter skulle. Flytta vaneslarvare eller missbrukare till botten en tid.

Fast nu verkar ju rapporteringen inte göra något alls ändå. "Detta är inte en Nintendo Switch utan en designbrödrost." .. "Tack för ditt tips! Vi jobbar ständigt oå att förbättra! Återkom gärna!" (ingen åtgärd)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra! För sämre kan det ju inte bli.

Ett fenomen jag aldrig förstått mig på är när företag bestämmer sig för att ändra något som redan fungerar bra, lägger tid och pengar på dom ändringarna, bara för att resultatet ska bli betydligt sämre än vad man hade innan.

Gamla Prisjakt var perfekt. Nya Prisjakt känns som en grötig röra man blir tokig av att använda.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Har inte använt Prisjakt på flera år.
Vaknade en dag och plötsligt var sidan mycket sämre på alla sätt och vis, och då var det tack och hej.

vad använder du istället?

Skrivet av Salmonboy:

Lämnade Prisjakt i samma veva som "classic" försvann och den vedervärdiga (och nuvarande) versionen fanns kvar. Har kört Pricerunner det senaste året och den gör allt som Prisjakt gjorde medan den var bra.

Pricerunner har något bättre filtrering.

Men min erfarenhet är att den är besudlad med företag som kör dropshipping (prisjakt har det också men inte alls lika illa typ bara Cdon och Fyndiq och ibland någon ny men de brukar bli borttagna relativt fort igen...)

och att man får massa träffar när man söker som inte äns är nära vad jag sökte på i sökfältet?
asså wtf vad är sökfältet till för om man ändå ska få upp totalt orelaterade träffar...

så främst därför jag valt att fortsätta använda prisjakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av realslimleif:

Min Hembio x Prisjakt-dagarna. Det var grejer det

Tacka vet jag buggy! (http://buggy.no-ip.com) Den var en riktigt bra grej när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hoppas verkligen det kan bli som förr igen då det var mer användbart!

Hatar när massa tondöva "girig bukar" köper upp saker de inte förstår sig på eller lyssnar på användarna och sabbar allt!

Ja buken är bäst för mat!

Permalänk
Medlem

En sida som blivit förstörd som prisjakt, blir för det mesta inte bättre bara för att den får nya ägare.
Erfarenheten pekar mer mot det sämre, tyvärr.

R.I.P. Prisjakt...

Tyvärr lite negativt, ändå verkligt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Använder mest prisjakt men prisjakt är ganska skit på många saker.

Jag får nya lägsta pris notiser från skitföretag som compu-mail.se som inte går att blocka så alla mina bevakningar har nya bra priser hela tiden men är från värdelösa skitföretag som inte ens borde får finnas på prisjakt, finns inget sätt att blocka, rapportera eller ta bort.

En annan sak jag stör mig på att priser manipuleras, priser som har varit lägsta priser försvinner så nya lägsta ser "bättre ut" för framtida reor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Använder mest prisjakt men prisjakt är ganska skit på många saker.

Jag får nya lägsta pris notiser från skitföretag som compu-mail.se som inte går att blocka så alla mina bevakningar har nya bra priser hela tiden men är från värdelösa skitföretag som inte ens borde får finnas på prisjakt, finns inget sätt att blocka, rapportera eller ta bort.

En annan sak jag stör mig på att priser manipuleras, priser som har varit lägsta priser försvinner så nya lägsta ser "bättre ut" för framtida reor etc.

Hittade precis den här inställningen, men har ingen aning om ifall den fungerar.

Men jag har lagt till de butiker jag gillar och ogillar, så förhoppningsvis slipper jag aviseringar om prissänkningar från bland annat compu-mail.se framöver.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Skönt, har svårt att stava till Schiebsted och deras anala säkerhetsrutiner vid inlogg är bara irriterande och dåliga. Sälj blocket också på en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boomerino:

Exakt min första tanke. Stackars köpare som behöver reda ut det där i omvänd riktning också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!