Har fått ett problem med min Apple TV 4K som håller på att driva mig till vansinne.
Helt plötsligt har vissa appar börjat spela upp ljudet i stereo PCM. Jag har ett Sonos-system och i appen ser man att det är ett annat ljudformat (man hör också stor skillnad på stereo/5.1).
Det ”roliga” är att på Youtube funkar 5.1 (om jag t.ex. kör en video med 5.1 test), i appen ”Surround speaker check” funkar också 5.1 men så fort jag öppnar Netflix, HBO eller en annan videoapp så slår den över till Stereo PCM. Ett undantag är om jag ändrar ljudformat till Atmos (vilket jag är osäker på om mitt ljudsystem ens stödjer) och startar en 4K film på Netflix så spelar den upp ljudet i dolby digital 5.1. Men inte vanliga filmer eller i andra appar.
Ps5an spelar upp ljudet 5.1 på samma högtalarsystem (inklusive om jag kör Netflix osv). Sonens gamla Apple TV spelar upp i 5.1 (testade koppla in den i samma kablar som min 4K).
Fattar inte vad som har hänt, extremt störande. Som sagt det har funkat felfritt tidigare, märkte detta igår. Trodde det var fel på Sobos-systemet först så har startat om router, högtalare osv innan jag märkte att det var Apple TVn som har boven i dramat.
Vet ni hur jag kan lösa detta?