Anmäl dig till Roborock Challenge!

Helgsnack: Vilka är dina favorittidskrifter från förr?

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Tidningen OKEJ gick varm hos mig i yngre tonåren! Jag skickade även in lite teckningar på bl.a Backstreet Boys samt Markoolio till dem som de publicerade i tidningarna!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Gillade den danska tidningen computer. Den innehöll allt, spelrecensioner, programmering, reportage och hårdvaruproject.

https://www.retro-commodore.eu/category/magazines/

Länk
Permalänk
Medlem

Utöver de som sagts här, så har jag otroligt varma minnen av Missil. Den kom i en för mig läglig tid då jag började tycka att tidningar som Super Play osv var barnsliga, och Missil kunde man ha framme utan att skämmas. Väldigt grabbig humor, något som uppskattades. Riktigt lyxig utformning också, som ett livsstilsmagasin typ. Tyvärr blev det bara ett fåtal tidningar innan den lades ner, blev senare en bilaga till en annan tidning men vet inte om hela gänget var kvar då.

Permalänk
Medlem

Prenumerade på PC Gamer under många, många år. Men till sist dog ju tidningen mer eller mindre ut och flertalet år senare skänkte jag bort alla tidningar till någon här på forumet. Hade nog nära 100 nummer sorterade i kronologisk ordning. Lade ut en annons och de blev hämtade samma dag.

Permalänk
Medlem

Måste också nämna Retro Gamer som jag började läsa nån gång 2007 eller 2008, görs nog fortfarande men för ca 6-7 år sen kände jag att ämnet blivit väl repetetivt.

Permalänk
Medlem

Har bara prenumererat på Club Nintendo under N64 / Gamecube åren så måste vara den då

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Radio & Television för sina byggen samt Funkschau en IT, Radio tidning på Tyska. Elektronik och och högtalare var en stor bit av mitt intresse under hela 70-talet. Senare mitten/slutet på 80-talet blev Datormagazin min huvudsakliga tidning men PC för alla slank med då och då.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Senaste jag minns som jag köpte fast var olika Amiga tidningar, just nu kommer jag bara ihåg Amiga Format. Men jag köpte nog varje vecka 3-4 olika tidningar på början av 90 talet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag har läst en hel del olika tidskrifter i olika ämnen genom åren, men det som står ut som lite speciellt är nog Amiga Transactor som jag importerade från U.S.A. under en tid. Har fortfarande kvar de tidningarna med nån förhoppning att de kanske blir värda nåt nån dag.

Permalänk

Älskade att läsa tekniktidningar, en favorit vad Pc Format som skrev om allt i prylväg. En annan var pc gamer som skrev om allsköns datorspel. Brukare i min ungdom köpa en tekniktidning och en liter läsk med ett kilo godis vid början av varje månad

Permalänk
Medlem

Datormagazin, på tiden det var dasspapper-blad.

Dessutom 80-tals-fenomenet porr-gömma. Alltså en stor samling porr liggandes ute i skogen på valda platser, mycket underligt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

De jag läste mest var Compute!'s Gazette, Svenska Hemdatornytt och Datormagazin fram tills dess att de började blanda in PC i tidningen.

Permalänk
Medlem

Super play - läste den i många många år. Åren när super play var stora en fantastisk tid att leva. Extra tjock E3 nummer var som jul afton.

Level - Sen kom level och var väl super play med ett annat namn i princip.

Metro - Läsa metro varje dag var förmodligen starten för mig att gilla läsa om nyheter och veta vad som händer världen. Det mest underhållande var dock att läsa "inlägg", favoriten var när folk debatterade om 88:an och Nogger var rasistisk. Guld!

Teknik magasinet - Har alltid gillar teknik och gillade alltid att bläddra i teknik magasinets katalog.

Permalänk

Gillade High Score, någon som minns den?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn och PC Gamer (UK versionen). Tågluffade med en kopia av PC Gamer där man recenserade F14 - Fleet Defender. Höll mig från att bli helt tokig på att inte se en dator på 30 dagar.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det var nog Gamereactor. Gratis men bra tidning, med den extra spänningen att ta sig till spelbutiken på rasten innan de tog slut. Sådana grejer hade vi inte i hemorten - så det var först på gymnasiet man exponerades.

Permalänk
Medlem

Tidningarna jag minns spontant:

• Super Play

• Level

• Datormagazin

• M3

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Min favorit är/var biltidningen Street Xtreme.
Saknar den fortfarande

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

PC-gamer var fantastisk under 90-talet, började prenumerera 96 fram till 2001.
Hade även några nummer av High-score, herman hedling och sega force där jag läste om kommande ecco the dolphin som verkade så galet häftigt. Jag spelade Ecco hos en kompis först, men det visade sig inte vara något för mig, blev global gladiators istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk

En av de första tidningar jag läste om datorer var just PC Hemma. Då jag var på ett event i Malmö om just datorer, spel m.m. Sedan hade jag nästan alla nummer från start ett tag. Fanns nog med i några nummer själv. Varv av en med en egenkomponerad bild (snott från nätet) och skapat en skrivbordsbakgrund. Den var enorm på den tiden. BMP heter filformatet som inte var jättebra. Högupplösta bilder i det formatet blir gigantiska!

Sedan har jag läst PC Gamer några nummer, PC för alla fick jag eller skaffade jag ex antal nummer. Glömmer aldrig felstavningen på CD-skivan eller nått när den var i datorn. Det var nått med Ö:et hade bytt ut till en annan bokstav eller nått.

Datormagazine var ett annat.

Men det jag "lärde mig" om datorer i första skedet var just PC Hemma och kompisar och andra som jag träffade på.

En sak var just när man använde kommandot "DEL" i DOS-prompten. Var ofta att man glömde de 3 sista tecknen i filnamnet - exempel filen "readme.txt". Om man skrev bara "del readme" så fanns inte den filen. Ett väldigt vanligt nybörjarmisstag.

Jag har haft datorer sedan 1990-talets mitt kan man säga. Strax före Windows 95 började.
Sedan dess. PC Hemma, Internet och kontakter som man kan fråga om nått strular. Jag är lyckligt lottad att jag inte är rädd för tekniken. Jag vill lära mej varje dag nått. Men när man närmar sig mot 50, så har intresset inte varit lika hett som när jag var barn och när allt var nytt. Idag har alla tekniken mer eller mindre. Allt från smartphones till datorer i var mans hand. Jag skaffade dator när mina äldre släktingar inte ens visste vad det var för nått. Nu använder till och med äldre (70+) en dator på nått sätt. (Ipad eller android-telefoner/iPhone m.m.)

Permalänk
Medlem

Nintendomagasinet. Man blev så glad när den dök upp i brevlådan! 😃

Permalänk
Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Ragin Pig:

Tidningarna jag minns spontant:

• Super Play

• Level

• Datormagazin

• M3

Level alltså. Utan den tidningen hade jag inte varit där jag är idag.

Permalänk

när jag var barn så fanns det en svensk motsvarighet till den svenska super play, fast för amiga, där det följde med en demo disk, glömt bort vad tidningen hette bara. sen fanns det också en 8-bits nintendo tidning där det stod om kommande spel, tips och tricks, lösningar i spel och sen en mindre serie om marios liv.
sen i tonåren så blev det super play för hela slanten.
idag så köper jag inte tidningar

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kerrang!!

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla Datormagazin helt klart!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Super Play
Player 1
Reset
Och såklart Level som var ihopslagningen av Reset och Player 1.

Incite PC har jag för mig något hette som jag löste med ett tag. Och någon mer PC men inte mycket PC gamer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn, Datormagazin, PC Hemma

Edit
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5262|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Jag köpte mest engelska datortidningar. Amiga format, computer & video games och senare PC gamer. Sen när internet tog fart så försvann behovet en del av att läsa dessa längre. Så då köpte jag White dwarf istället under många år.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.