Konsument SSD i NAS som mest är för läsning?

Permalänk
Medlem

Konsument SSD i NAS som mest är för läsning?

Jag funderar på att ersätta mina 4x 3,5tums 2TB vanliga hårddiskar (i 2 stycken RAID1) med motsvarande konsument SSD i min NAS. Jag gör detta för att få ner ljudvolymen mer än att eventuellt öka farten. Jag läser mest från NAS:en så skrivningarna är begränsade. Funkar detta över multipla år eller kommer det vara bortkastat?

Permalänk
Skrivet av peso:

Jag funderar på att ersätta mina 4x 3,5tums 2TB vanliga hårddiskar (i 2 stycken RAID1) med motsvarande konsument SSD i min NAS. Jag gör detta för att få ner ljudvolymen mer än att eventuellt öka farten. Jag läser mest från NAS:en så skrivningarna är begränsade. Funkar detta över multipla år eller kommer det vara bortkastat?

Det som sliter på SSD är huvudsakligen skrivningar så jag skulle definitivt vara beredd att testa. I värsta fall får man bara återställa från backup och så är man en erfarenhet rikare.

Permalänk
Medlem

Ja du lär ju inte göra NAS:en strömlösa i 1-2 år, så risken att data går förlorad på grund av just detta är minimal, så jag ser inga problem med detta.

Hjälpte faktiskt en bekant att uppgradera hans Synology NAS med två Samsung QVO-diskar eftersom den i hans fall används som arkiv för foton och dylikt. Ska du däremot lagra aktivt material såsom video rå-data osv så bör du köra SSD-diskar baserade på MLC eller TLC för bättre hållbarhet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD