Dragon Age: The Veilguard

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat Dragon Age. Är spelen sammankopplade så att man bör spela dem i en viss ordning? Tror jag har claimat Inquisition när det var gratis på EGS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Exakt vad är problemet? Försök besvara den frågan utan att bland in politik.

Problemen är ganska många, men inte egentligen ’woke’ eller ’trans’ eller andra saker. Stora problemet verkar vara att man ska hantera alla andra i sitt gäng som dagisbarn och att deras känslor inte ska ta skada någonsin. Det går inte att vara elak eller döda folk. Spelet är fegt i det avseendet och det stör många, och allt detta i ett försök att matcha alla och inte störa någon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Problemen är ganska många, men inte egentligen ’woke’ eller ’trans’ eller andra saker. Stora problemet verkar vara att man ska hantera alla andra i sitt gäng som dagisbarn och att deras känslor inte ska ta skada någonsin. Det går inte att vara elak eller döda folk. Spelet är fegt i det avseendet och det stör många, och allt detta i ett försök att matcha alla och inte störa någon

Bör noteras att jag inte spelat spelet, men efter en kväll på youtube så känns det iaf som att detta nog hade vart det största problemet för mig. Efter att ha sett väldigt mycket utdrag från dialoger så verkar det det vara precis som du säger; dialoger som skulle kunna utspela sig på ett dagis, har sett exempel som liksom är på Daniel Tiger nivå. Intresset för att skaffa spelet är nog nere på noll efter vad jag sett iaf.

Gillar citatet från Skill Up videon:

"Every interaction sounds like HR is in the room"

Dock, efter att ha sett DF - PC review, så får jag ändå säga att det är kul att alla spel inte använder Unreal, och att det är uppskattat iaf att det verkar vara teknisktkompetent, och en bra PC-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Här kan jag hålla med, kommer man från t.ex. Baldurs Gate 3 där man kan spela hur man vill och till och med ta livet av sina kompanjoner, så kan Dragon Age kännas begränsat, lite som ett JRPG i det avseendet.

För mig som tröttnat på Grimdark och aldrig utför onda eller själviska handlingar i spel så är detta inget problem för mig i Dragon Age, men det är helt klart en begränsning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Bör noteras att jag inte spelat spelet, men efter en kväll på youtube så känns det iaf som att detta nog hade vart det största problemet för mig. Efter att ha sett väldigt mycket utdrag från dialoger så verkar det det vara precis som du säger; dialoger som skulle kunna utspela sig på ett dagis, har sett exempel som liksom är på Daniel Tiger nivå. Intresset för att skaffa spelet är nog nere på noll efter vad jag sett iaf.

Gillar citatet från Skill Up videon:

"Every interaction sounds like HR is in the room"

Dock, efter att ha sett DF - PC review, så får jag ändå säga att det är kul att alla spel inte använder Unreal, och att det är uppskattat iaf att det verkar vara teknisktkompetent, och en bra PC-version.

Fånig dialog i spel? Okej, det är standard...jag spelar inte spel för dialog/story först och främst utan för gameplay. Det finns många hyllade spel som har hur fånig dialog som helst. Story i spel håller nästan aldrig måttet (det finns undantag).

Jag har heller inte spelat spelet. Men att specifikt rikta denna kritik mot ett och endast ett spel? GTA5 är ett hyfsat känt spel där dialogen verkar vara skriven av femåringar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EdvinR:

Fånig dialog i spel? Okej, det är standard...jag spelar inte spel för dialog/story först och främst utan för gameplay. det finns många hyllade spel som har hur fånig dialog som helst. Story i spel håller nästan aldrig måttet.

Beror väl på vad vi pratar för spel, när vi pratar rollspel där en stor del av spelet faktiskt är dialog och handlingsdriven så håller jag inte med. För dessa typer av spel så är det A&O att spelen faktiskt är bra skrivna.

Mitt intresse för denna typ genre är iaf val, gott och ont, gråsoner och moraliska dilemman. Och det är just denna typer av konflikter som är styrkan i t ex Witcher och många andra bra rollspel. Och andra bra rollspel som jag har spelat, som kanske saknar detta, som t ex många jprg, har iaf en gripande handling och karraktärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Här kan jag hålla med, kommer man från t.ex. Baldurs Gate 3 där man kan spela hur man vill och till och med ta livet av sina kompanjoner, så kan Dragon Age kännas begränsat, lite som ett JRPG i det avseendet.

Tycker det är lite charmen med DA, de ska vara lite mesiga, snudd på lite mys-töntiga jämfört med BG eller Witcher för den delen...

Ser personligen fram emot att spela det, spelade om DA:i för några månader sedan och det var faktiskt mycket bättre än jag kom ihåg det. (Kanske för att det var väldigt få buggar jämfört när jag spelade det vid release.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Beror väl på vad vi pratar för spel, när vi pratar rollspel där en stor del av spelet faktiskt är dialog och handlingsdriven så håller jag inte med. För dessa typer av spel så är det A&O att spelen faktiskt är bra skrivna.

Men mängden clichér i rollspel skulle ju stå en upp i halsen om man bryr sig om dem på djupet. En elak ryss i inledningen av Diablo 4? Som festar och spetsar groggen med gift? En fallen krigare som ska bli "Elden lord"? Okej, cliché i kubik...

Sorry men inte ens den högtstående genren inom gaming skulle hålla måttet om man strikt skulle granska den. Inte ens rollspelen. Men mig bekommer det inte alls. Det är andra saker som jag uppskattar med dessa spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EdvinR:

Men mängden clichér i rollspel skulle ju stå en upp i halsen om man bryr sig om dem på djupet. En elak ryss i inledningen av Diablo 4? Som festar och spetsar groggen med gift? En fallen krigare som ska bli "Elden lord"? Okej, cliché i kubik...

Men nu är varken elden ring eller diablo dialog och storydrivna.

Dom flesta av dom bästa rollspelen jag spelat har rent krasst haft rätt dåligt gameplay. Nu gillar jag förvisso både Diablo och Elden Ring, men är ju i princip en annan genre. Men när folk hyllar Kotor, Witcher, Planescape Torment (och andra CRPG) så är det knappast för deras otroliga gameplay.

edit.
Alltså vi pratar om spel där du ska lyssna igenom tiotals timmar av dialog, det är väl inte så svårt att förstå att det sätter helt andra måttstockar för kvaliten på skrivandet när det tar upp en sån stor mängd av spelet, och av ens tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Har aldrig spelat Dragon Age. Är spelen sammankopplade så att man bör spela dem i en viss ordning? Tror jag har claimat Inquisition när det var gratis på EGS.

Generellt har spelen deras egna story, men vissa karaktärer från de tidigare spelen ploppar upp i de andra spelen, som kan ge mer kontext för deras "roll" i det stora hela. Inquisition (och ett DLC) har också byggt upp minst en karaktär som är mer relevant i The Veilguard.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Målgruppen verkar vara masseffect fansen du tillhör inte dem?

Jag beslöt att va ung och dum och köpa det för fullpris. Blir lite sugen på att köra om inquisition före dock

Nja, målgruppen verkar vara blåhåriga twitter-beroende individer.

Skrivet av EdvinR:

Exakt vad är problemet? Försök besvara den frågan utan att bland in politik.

Det är ju som att förklara ost utan att blanda in mjölk. Bra försök dock.

Skrivet av EdvinR:

Du/ni menar att utvecklarna ska ta hänsyn till varenda känslig tå därute?

Nej, exakt tvärt om, exakt därför vi (majoriteten) klagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hatpredikant är väl att ta i. Men han är ju absurd. Hans stream från GOTY förra året. Varenda gång en kvinnlig gestalt visades sa han ordet ”woke”. Han nämnde nog ordet woke 100 gånger den kvällen.

Har man honom som ledmärke så hamnar man helt fel i den här frågan. Han är en del av problemet skulle jag säga.

Det är dessa människor som skapar och driver på alla befängda överdrifter i spelvärlden.

Jag tror du feltolkar? Asmon gör "react"-videos och många gånger överdriver han sina reaktioner. Det är ett skådespel.

Det viktiga är dock att om det inte fanns något att reagera på som också så många kan känna igen sig i skulle det inte heller finnas något "problem".

Personligen kan jag tycka att ett action-adventure-spel i en fantasysetting inte är rätt ställe för en "transutbildning"?

Och för mig blir det också fel med tanke på var denna franchise har sitt ursprung. I DA:O kämpar "mänskligheten", den lilla spillra som finns kvar, för sin överlevnad. Det är en mörk värld där magin korrumperar allt den rör och vansinne och död drabbar den som blivit besmutsad. (Grey warden sermonin i början där en dör av drycken och Duncan mördar en annan.)

Veilguard är en "happy go lucky" lite quirky värld där aktuell identitetspolitik får större vikt än det faktiska hotet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, målgruppen verkar vara blåhåriga twitter-beroende individer.

Det är ju som att förklara ost utan att blanda in mjölk. Bra försök dock.

I så fall är allt politik. Valet att inte representera människor är i så fall också ett val. Om nu allt har en politisk dimension. Jag tycker inte det. Men det blir den logiska slutsatsen.

Vad är problemet med att alla olika typer av människor finns representerade i spel? Rent generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Jag tror du feltolkar? Asmon gör "react"-videos och många gånger överdriver han sina reaktioner. Det är ett skådespel.

Det viktiga är dock att om det inte fanns något att reagera på som också så många kan känna igen sig i skulle det inte heller finnas något "problem".

Personligen kan jag tycka att ett action-adventure-spel i en fantasysetting inte är rätt ställe för en "transutbildning"?

Och för mig blir det också fel med tanke på var denna franchise har sitt ursprung. I DA:O kämpar "mänskligheten", den lilla spillra som finns kvar, för sin överlevnad. Det är en mörk värld där magin korrumperar allt den rör och vansinne och död drabbar den som blivit besmutsad. (Grey warden sermonin i början där en dör av drycken och Duncan mördar en annan.)

Veilguard är en "happy go lucky" lite quirky värld där aktuell identitetspolitik får större vikt än det faktiska hotet.

Jag har sett tillräckligt av honom för att inte lita på hans omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vad är problemet med att alla olika typer av människor finns representerade i spel? Rent generellt?

Nu lägger du åsikter på mig som jag inte har. Problemet är all predikan, inte representationen i sig. Inlevelsen blir helt förstörd av sånt dravel.

Men men, även utan det så är röstskådespelet riktigt uselt, det låter mer som placeholders tills de hittar riktiga röstskådespelare, så det hade ändå blivit en skip för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu lägger du åsikter på mig som jag inte har. Problemet är all predikan, inte representationen i sig. Inlevelsen blir helt förstörd av sånt dravel.

Du avviker kanske från den vanliga anti-woke-propagandan. Det hedrar dig även om jag blir lite misstänksam när du skriver att spelets målgrupp är blåhåriga individer...

Permalänk
Medlem

Halvdag idag på jobbet, skall snart hem och fortsätta spela, får se om jag även tar en sväng förbi frisören och färgar håret blått.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Halvdag idag på jobbet, skall snart hem och fortsätta spela, får se om jag även tar en sväng förbi frisören och färgar håret blått.

Grönt/rött för cyberpunk, blått till dragon age. Livet har sina nyanser av färger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EdvinR:

Du/ni menar att utvecklarna ska ta hänsyn till varenda känslig tå därute? Jag tycker det är en övertolkning.

Nivån nu angående det här är att det räcker med en kvinnlig karaktär i spelet för att somliga ska gå igång med anti-woke-propaganda.

Det räcker med att spelstudior har en policy om inkluderande arbetsplats för att somliga ska gå igång på det och hävda att det ”förstör gaming”

Jag tycker också det överdrivs numera från både woke och anti-woke sidan.
Det räcker med att det råkar synas en svart person i någon reklam så går anti-woke igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Jag tycker också det överdrivs numera från både woke och anti-woke sidan.
Det räcker med att det råkar synas en svart person i någon reklam så går anti-woke igång.

Och det säger mycket om dessa människor. Jag är trött på det. Det är verkligen från båda håll. Kritiken från woke-vänstern var ju helt absurd angående stellar blade. Nu sitter nya dragon age på fina 79% positiva recensioner på Stream trots alla hatstormar.

Det är viktigt att komma ihåg att dessa människor inte speglar majoritetens åsikter. Men de tror det själva. Så det blir ju tragiskt för deras vidkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

[...]
Nu sitter nya dragon age på fina 79% positiva recensioner på Stream trots alla hatstormar.
[...]

Om 2(?) veckor vet vi. Om inte förr. Men just nu spelar recensionerna ingen roll eftersom det av allt att döma gavs ut nycklar till endast de som förväntadres ge positiva omdömen.

Recensionerna på Steam är intetsägande. Bättre då att titta på hur många som faktiskt tagit sig igenom spelet och stannar kvar. Just nu, av förklarliga skäl, har ingen loggat 100+ timmar i spelet.

Och var hittar du "hatstormarna"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu sitter nya dragon age på fina 79% positiva recensioner på Stream trots alla hatstormar.

Att förväxla "kritik" med "hat" är ett fel som många gör idag tyvärr.

Det finns mycket i Veilguard som förtjänar (och får) kritik, där saker kunde gjorts bättre eller annorlunda - det betyder inte att personen som har dom åsikterna hatar Veilguard. Gäller det mesta i livet f.ö.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Om 2(?) veckor vet vi. Om inte förr. Men just nu spelar recensionerna ingen roll eftersom det av allt att döma gavs ut nycklar till endast de som förväntadres ge positiva omdömen.

Recensionerna på Steam är intetsägande. Bättre då att titta på hur många som faktiskt tagit sig igenom spelet och stannar kvar. Just nu, av förklarliga skäl, har ingen loggat 100+ timmar i spelet.

Och var hittar du "hatstormarna"?

Du menar att +3000 recensioner på Steam inte säger någonting? Okej…

Permalänk
Medlem

Förlåt för ordet i förväg.

Största skiten jag installerat på min pc. Klarade av att spela 2tim innan jag blev för cringe och avinstallera skräpet. Dragon Age är det inte, de har dödat och begravt den.

Enda positiva i detta är att jag fick den gratis och ej betalat något.

Permalänk
Medlem

Sett lite gameplay osv, skulle inte ens spela skiten om jag fick betalt snacka om att trycka sina politiska åsikter, hoppas de floppar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Verkar vara lite buggigt. Vi verkar vara flera som får DirectX krasch i spelet trots senaste drivrutiner etc. (för mig har jag fått två på cirka 3h spelande).

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du menar att +3000 recensioner på Steam inte säger någonting? Okej…

Det gör de ju inte. Övervägande positiv/negativ ger knappast en riktig bild. Kalla det "Nyhetens behag" eller vad du vill, men de recensionerna som spelar roll kommer först efter att en större mängd spelat igenom spelet och gör bedömningen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Det gör de ju inte. Övervägande positiv/negativ ger knappast en riktig bild. Kalla det "Nyhetens behag" eller vad du vill, men de recensionerna som spelar roll kommer först efter att en större mängd spelat igenom spelet och gör bedömningen efter det.

Jag har svårt att ta dig på allvar om du säger att recensionerna av spelet inte säger någonting. Det är av folk som har köpt och spelat spelet. De tycker ju uppenbart om spelet. Så varför räknas inte deras omdöme?

Många här inne har ju inte ens spelat spelet. Men deras omdöme räknas? Eller hur tänker du? Har du spelat spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Målgruppen verkar vara masseffect fansen du tillhör inte dem?
Jag beslöt att va ung och dum och köpa det för fullpris. Blir lite sugen på att köra om inquisition före dock

Målgruppen är inte masseffect fans. Vet inte om du är ironisk men målgruppen är den som består utav 1% på vår planet Jorden. Inget fel om riktad till 1% antarna men till den större skalan är den inte riktad till om inte för att övertala oss att hoppa på tåget, men den biljetten för tåget är inget för mig.

Permalänk
Medlem

Enda positiva om Dragon Age: The Veilguard är att det släpptes utan DRM.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |