Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle säga det stora problemet är kostnaden. Någon har skattat att jobbet skulle ta en viss tid, jobbet ser ut att ta x gånger så lång tid. Någons plånbok kommer att bli riktigt ledsen. Det kan vara plånboken för fastighetsägaren, tvätt bolaget som tog fastpris osv.

Nu har jag en uppdatering. Säkringen går med jämna mellanrum. En gång var de över 15 meter upp i skyliften när strömmen gick. Vaktmästaren har fått byta säkringen ett tiotal gånger de första dagarna och ett par av tillfällena har de fått vänta för att hon var upptagen med annat. Det har sinkat arbetet men det är så klart inte hela sanningen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Swec-forumet vägrar tillåta ladda upp bild...

Haha, gillar ditt nästa inlägg minuterna efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Haha, gillar ditt nästa inlägg minuterna efter

Fick minska bilden med typ 80% för att ett av kraven på swec verkar vara filstorleken och en bild på typ 44MB godkänns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Kärringen på min google hub har börjat betona vissa ord på ett annat sätt än tidigare.
Bla. ordet "Är" låter galet i mina öron.

Skrivet av immutable:

Märkte det i google maps också, hon har börjat säga "Kör" med hårt K sen någon vecka tillbaka.

"Kör till höger" och jag bara, näe jag ser ingen kör till höger

Idag började hon även bryta på engelska, vad är det som händer?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Märkte det i google maps också, hon har börjat säga "Kör" med hårt K sen någon vecka tillbaka.

Åkte med en kollegas bil igår, den gps:en sa också KÖR (som i kyrkokör), tror han körde med google maps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Skrivet av VinterSolen:

Åkte med en kollegas bil igår, den gps:en sa också KÖR (som i kyrkokör), tror han körde med google maps.

Samma här. Klart störande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fick minska bilden med typ 80% för att ett av kraven på swec verkar vara filstorleken och en bild på typ 44MB godkänns inte.

Du kan testa den här länken. Här kan du ladda upp bilder i fullstorlek.

https://postimages.org/

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Hur är det möjligt att Öresundståg kan ta 590 kr för en resa från Köpenhamn till Göteborg???
Det blir dessutom aldrig billigare än så eftersom de har fasta priser oavsett när man bokar!
Känner inte ens att jag behöver vara gubbe för att gnälla på detta! Hur är det meningen att man ska kunna åka tåg på denna sträckan?
SJ kör inte till Köpenhamn alls (utom nattåget från Berlin till Stockholm som stannar på Kastrup på sjukt obekväm tid kl. 3:37 på natten).
Öresundståg Köpenhamn till Malmö kostar 171 kr, så kan man byta till SJ där och landa på strax över 400 kr totalt, vilket väl får anses vara okej.
Man kan eventuellt ta Snälltåget från Ørestad till Malmö och byta till SJ där. 149 kr vill Snälltåget ha för delsträckan, men de går bara två gånger om dagen, och så ska man ju ta sig till Ørestad också först.
Nej, det blir nog buss denna gången tyvärr.
Med Flixbus kostar det från 219 kr ett par gånger i dygnet, men annars oftast från 469 kr verkar det som.
Med Vy Bus4you kostar det från 269 kr.

Får trösta mig med att det blir bättre 2029 när Fehmarn Bält-tunneln är färdig och SJ har lovat att köra nattåg hela vägen från Oslo till Hamburg utan byte. Men de kan nog hitta ett sätt att lägga ner det förslaget innan de ens har börjat.

Hej, bokar du på Öresundstågen? Dom luras och tar alldeles för höga priser. Jag bokar alltid på Hallandstrafiken. Rejält mycket billigare.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Spontant gubbgnäll på nattkvisten strax efter hemkomst med taxi. Taxichaufförer som inte hittar utan diverse elektroniska hjälpmedel äro Belsebubs nya kabal i gubben Oggans ögon. Som någon hyfsat schyst, närmast gråsossig, gubbe åker jag gammeltaxi (läs Incumbentbolaget med stort "I") i Stockholm just för att slippa dessa digitala yrkescharlataner. Har funkat hyfsat länge även om jag nu, när åren går, märker att det blir sämre och sämre ställt med denna tes. Numera förväntas man ju även guida gammeltaxi hur de ska åka. Gärna på knagglig svenska för att det överhuvudtaget ska gå fram huruvida det är sista huset på vänster sida (och inte i någon Wes Cravenmening) eller det första dito. Ingen politik i detta utan mer att jag gnäller över att det, återigen, var bättre förr.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Spontant gubbgnäll på nattkvisten strax efter hemkomst med taxi. Taxichaufförer som inte hittar utan diverse elektroniska hjälpmedel äro Belsebubs nya kabal i gubben Oggans ögon. Som någon hyfsat schyst, närmast gråsossig, gubbe åker jag gammeltaxi (läs Incumbentbolaget med stort "I") i Stockholm just för att slippa dessa digitala yrkescharlataner. Har funkat hyfsat länge även om jag nu, när åren går, märker att det blir sämre och sämre ställt med denna tes. Numera förväntas man ju även guida gammeltaxi hur de ska åka. Gärna på knagglig svenska för att det överhuvudtaget ska gå fram huruvida det är sista huset på vänster sida (och inte i någon Wes Cravenmening) eller det första dito. Ingen politik i detta utan mer att jag gnäller över att det, återigen, var bättre förr.

Jag bodde en bit utanför stan och hade c:a 2km till bussen, så två ggr i månaden fick jag "efterfrågestyrd taxi". Dvs. när inte bussen gick fick man beställa en resa i förväg, till samma pris som en bussbiljett.
Julbord med jobbet och beställde hemkörning via denna tjänst. 20 minuter sen, kunde knappt svenska, körde fel, lyssnade inte på instruktioner, pratade i mobil så han missade GPS:ens instruktioner. En resa som normalt tar 20 minuter tog c:a en timme. Det blev bara en gång jag nyttjade denna "tjänst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Om ett par år ropar du hey, Google/Siri, kör mig hem. Så snokar den trådlöst till din mobiltelefon och hittar hem utan problem.

Jag hoppas den här lokalkännedomen inte även förloras för nya och kommande generationer ambulanssjuksköterskor så de förlitar sig helt på tekniken. Det skulle kunna innebära fara för liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid något som ska strula när man anställer företag för att fixa något i hemmet? Känns som om att det här med yrkesstolthet inte längre finns. Nu senast har jag installerat solceller med batteri där elektrikern har kopplat in smartmätaren fel så systemet får inte korrekt information. Hur svårt kan det vara att dubbelkolla innan man åker. Nu måste jag sitta och jaga folk på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Kör fortfarande med Imgur när jag lägger upp bilder här, för jag vill inte vara begränsad av storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Varför är det alltid något som ska strula när man anställer företag för att fixa något i hemmet? Känns som om att det här med yrkesstolthet inte längre finns. Nu senast har jag installerat solceller med batteri där elektrikern har kopplat in smartmätaren fel så systemet får inte korrekt information. Hur svårt kan det vara att dubbelkolla innan man åker. Nu måste jag sitta och jaga folk på måndag.

Testkörde dem alltså inte innan dem åkte?
När jag installerade så upptäckte dem samma sak.
Tog en timme med svärande tills mätaren visade korrekt men dem stannade iaf tills det var klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Finns ju värre...
https://sverigesradio.se/avsnitt/solceller-de-olagliga-foreta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kör fortfarande med Imgur när jag lägger upp bilder här, för jag vill inte vara begränsad av storleken.

Ja, det är alltid roligt att tvinga på andra den reklamfyllda terrorsidan för att man inte ens orkar skala ned bilden till en halvrimlig storlek, alt ha något vettigt ställe att ladda upp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, det är alltid roligt att tvinga på andra den reklamfyllda terrorsidan för att man inte ens orkar skala ned bilden till en halvrimlig storlek, alt ha något vettigt ställe att ladda upp på.

Jag förstår inte riktigt hur man tvingar på någon imgurs reklam genom att direktlänka en bild från dem?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag förstår inte riktigt hur man tvingar på någon imgurs reklam genom att direktlänka en bild från dem?

För det första, den här tråden heter alltså gubbgnäll, och för det andra är det vanligt att folk bara kastar in en länk eller en miniatyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Testkörde dem alltså inte innan dem åkte?
När jag installerade så upptäckte dem samma sak.
Tog en timme med svärande tills mätaren visade korrekt men dem stannade iaf tills det var klart.

Nej de kan ju inte ha gjort det. Jag har ändå letat och gjort min hemläxa när det kommer till företaget, tittat att de har rätt certifieringar, godkända av svensk solenergi och så vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Körde taxi när jag pluggade, många många år sedan. Då var man tvungen att kunna stan och dess omnejd men det fanns anledning att plugga på eftersom det fanns folk som excellerade med smågator, t.ex. den asflotta direktörstypen som klev in i bilen och ville åka till Härdgången 10 (en liten skitgränd). Då kändes det skönt att fråga: "Vad ska du på Siemens lastbrygga att göra? Är det inte bättre att jag släpper av dig vid huvudingången på Hälsingegatan?"
Eller han som skulle till nr 12 på samma gata som den där statministern bor, då hade man inte en aning trots att man nyligen kört statsministern (då Olof Palme) hem.
Eller Kjell-Olof Feldt med fru som lätt berusade klev in i taxin utanför Berns och skulle hem och vägrade säga adressen eftersom "alla jävla taxidrängar borde veta var fint folk bor". Det var ganska kul att stoppa polisbilen och säga att två berusade personer som utgav sig för att vara handelsministern med fru vägrade uppge en adress. "Dem tar vi hand om", sa polismannen som strax kom tillbaka med orden: "det är ju för faan handelsministern med fru", varvid jag svarade att det spelar ingen roll, de vägrar säga vart de ska så din uppgift är att be dem kliva ur taxin, vilket de vägrar. Polisen fick dra ut dem ur taxin men körde dem sen hem i polisbilen.
Tro nu inte att det alltid var så att köra taxi i Stockholm, det var ett trevligt jobb på den tiden men det man minns mest är såna här små incidenter och vi taxiförare kunde stan men det här är ju länge sen.

stavfel...
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Körde taxi när jag pluggade, många många år sedan. Då var man tvungen att kunna stan och dess omnejd men det fanns anledning att plugga på eftersom det fanns folk som excellerade med smågator, t.ex. den asflotta direktörstypen som klev in i bilen och ville åka till Härdgången 10 (en liten skitgränd). Då kändes det skönt att fråga: "Vad ska du på Siemens lastbrygga att göra? Är det inte bättre att jag släpper av dig vid huvudingången på Hälsingegatan?"
Eller han som skulle till nr 12 på samma gata som den där statministern bor, då hade man inte en aning trots att man nyligen kört statsministern (då Olof Palme) hem.
Eller Kjell-Olof Feldt med fru som lätt berusade klev in i taxin utanför Berns och skulle hem och vägrade säga adressen eftersom "alla jävla taxidrängar borde veta var fint folk bor". Det var ganska kul att stoppa polisbilen och säga att två breusade personer som utgav sig för att vara handelsministern med fru vägrade uppge en adress. "Dem tar vi hand om", sa polismannen som strax kom tillbaka med orden: "det är ju för faan handelsministern med fru", varvid jag svarade att det spelar ingen roll, de vägrar säga vart de ska så din uppgift är att be dem kliva ur taxin, vilket de vägrar. Polisen fick dra ut dem ur taxin men körde dem sen hem i polisbilen.
Tro nu inte att det alltid var så att köra taxi i Stockholm, det var ett trevligt jobb på den tiden men det man minns mest är såna här små incidenter och vi taxiförare kunde stan men det här är ju länge sen.

Fantastiskt underhållande om en annan tid

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fantastiskt underhållande om en annan tid

Men ganska uselt som gubbgnäll betraktat..

Permalänk
Medlem

Varför är varje krönika någon slags ragebait numera? Oavsett tidning. Får lust att skriva en egen.
Krönika: varenda krönika är värdelös (även denna)

Blir bara less av att se krönikor. Hade inte den känslan för 5+ år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skrivet av ztenlund:

För det första, den här tråden heter alltså gubbgnäll, och för det andra är det vanligt att folk bara kastar in en länk eller en miniatyr.

Eh, visste inte att jag hade tvingat på nån nåt? Har inga problem med reklam då jag kör ad blocker. Kan hålla med om att Imgur troligen inte är bästa alternativet, men det funkar iallafall. Det som stör mig mest just nu med Imgur är att dom har gjort om ladda upp bilder funktionen så att den är mycket krångligare att använda. Det var mer rakt på sak och färre klick förut.

Själv postar jag alltid den fulla bilden och aldrig bara en länk till sidan (Imgur). Så jag antar att jag inte behöver ta åt mig av kritiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Eller Kjell-Olof Feldt med fru som lätt berusade klev in i taxin utanför Berns och skulle hem och vägrade säga adressen eftersom "alla jävla taxidrängar borde veta var fint folk bor". Det var ganska kul att stoppa polisbilen och säga att två berusade personer som utgav sig för att vara handelsministern med fru vägrade uppge en adress. "Dem tar vi hand om", sa polismannen som strax kom tillbaka med orden: "det är ju för faan handelsministern med fru", varvid jag svarade att det spelar ingen roll, de vägrar säga vart de ska så din uppgift är att be dem kliva ur taxin, vilket de vägrar. Polisen fick dra ut dem ur taxin men körde dem sen hem i polisbilen.

Underbart härligt och tycker nog att det gott kvalificerar som gubbgnäll ändå. En svunnen tid givet att det var bättre förr. Vreeswijk var väl också ökänd bland alla stackars chaufförer - hopplöst dålig på att betala för sig i perioder.

Tänker osökt på när jag skulle till ryska ambassaden för en massa år sedan och långt innan allt deras svinaktiga beteende hade börjat. Gjörwellsgatan 31 sade jag till taxichauffören. Inte fan ska du till Gjörwellsgatan 31 sade chauffören. Du ska till Gjörwellsgatan 30 likt alla som säger fel - du ser ut som en redaktör på DN. Jaha sa jag. Han dumpade mig vid DN-ingången och jag klampade med bestämda steg över på andra sidan gatan till ambassaden. Han vevade ned rutan och skrek att det inte finns någon tidningsredaktion där och vad farao ska jag dit och göra. Säkerhetsvakten som viserade mig undrade vad farao taxichauffören gastade om - har du inte betalat eller? Jodå, nog har jag betalat allt sa jag men han tror inte att man självmant skulle vilja gå hit. ”Klok man den där chauffören” svarade säkerhetsvakten. Tur att det finns lite humor i allt elände.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Underbart härligt och tycker nog att det gott kvalificerar som gubbgnäll ändå. En svunnen tid givet att det var bättre förr. Vreeswijk var väl också ökänd bland alla stackars chaufförer - hopplöst dålig på att betala för sig i perioder.

Tänker osökt på när jag skulle till ryska ambassaden för en massa år sedan och långt innan allt deras svinaktiga beteende hade börjat. Gjörwellsgatan 31 sade jag till taxichauffören. Inte fan ska du till Gjörwellsgatan 31 sade chauffören. Du ska till Gjörwellsgatan 30 likt alla som säger fel - du ser ut som en redaktör på DN. Jaha sa jag. Han dumpade mig vid DN-ingången och jag klampade med bestämda steg över på andra sidan gatan till ambassaden. Han vevade ned rutan och skrek att det inte finns någon tidningsredaktion där och vad farao ska jag dit och göra. Säkerhetsvakten som viserade mig undrade vad farao taxichauffören gastade om - har du inte betalat eller? Jodå, nog har jag betalat allt sa jag men han tror inte att man självmant skulle vilja gå hit. ”Klok man den där chauffören” svarade säkerhetsvakten. Tur att det finns lite humor i allt elände.

Ja, knäppa taxiförare har man ju råkat ut för. Stod vid taxistolpen på Hässelby Strand en gång bakom en nybörjare som ville visa att han redan kunde all taxiförarjargong. En dam kom och ville åka till Centralen och när nybörjaren öppnade dörren och släppte in damen i baksätet sa han till mig: "Schysst lass va?", varvid damen klev ut igen och gav honom ett par rejäla snytingar med sitt paraply och ropade: "Lass? Det var det värsta jag hört!" och vägrade åka med honom. Jag gav honom en tumme upp, ett stort leende och en huvudskakning när jag släppte in damen i min bil. Inte alltid bra att lufta sina nyvunna kunskaper om taxijargong. Somligt är bara för rasterna på taxifiken. Fick rejält med dricks bara av att hålla med henne om att vissa "typer" inte borde få köra taxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Det är värre på andra ställen, t.ex. så ställer Japans konstiga adressystem till det för alla, inklusive taxiförarna. Det är vanligt att förarna kör rakt fram tills man säger till dem att svänga. Då och då känner sig förarna osäkra och frågar: "är det fortfarande rakt fram" eller, oftare, bara med ett frågande tonfall: "rakt fram?" men oftast litar de på att passagerarna säger till när de ska svänga höger eller vänster. Måste säga att jag har svårt att vänja mig trots i stort sett årliga besök i Japan de senaste 35 åren. Enklast är att säga vilket kvarter man vill till, kvartersindelningen är enklare att komma ihåg för förarna, så får man guida dem när man kommit i närheten. Dessutom är taxiförarna och personalen på statliga järnvägsstationer förfärligt otrevliga jämfört med de i övrigt väldigt trevliga och artiga japanerna.

Permalänk
Medlem

Drog ut en låda i frysen för att plocka fram en pizzabit. Lådan är smockfull och rullade genom spärren och åkte ner i golvet. För andra gången och nu kan inte ens gaffatejp och superduperlim laga lådan. Ny låda kostar runt 700-800 kr.

Vi får hoppas att priset via hyresvärden blir billigare. Det här har garanterat hänt innan. Speciellt med tanke på att de har en ovana att köpa in bland det billigaste skiten som finns. Jag har sett prislistan och kunnat kolla själv. I längden blir det dyrare när det måste lagas. I synnerhet när de kommer dagen före nyårsafton. Vredet till ena spisplattan lossnade på insidan och kortslöt. Jordfelsbrytaren slog till.

Andra gången den går sönder. Innan dess var det ett relä som gick sönder så spisfläkten gick 24/7- Då fick vi bryta säkringen när vi inte använde spisen eller ugnen för den delen.

Jag är inte bitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Drog ut en låda i frysen för att plocka fram en pizzabit. Lådan är smockfull och rullade genom spärren och åkte ner i golvet. För andra gången och nu kan inte ens gaffatejp och superduperlim laga lådan. Ny låda kostar runt 700-800 kr.

Är den ändå skrot, så kan du ju prova att smälta in skruv, ståltråd, spik osv i plasten. I kombination med bakpulver i superlimmet.
Finns många videos på youtube. Här har du en: https://www.youtube.com/watch?v=_Ax55T-CCRE

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Snusfri

När man upptäcker att det redan är typ Söndag kväll och helgen snart är slut.
Tycker man nyss kommit hem från jobbet på Fredag eftermiddag..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL