FrontEnd - Hur ska en portfolio se ut

Permalänk

FrontEnd - Hur ska en portfolio se ut

En bra fråga!
En portfolio ska enligt mig reflektera personen bakom den.
Men samtidigt inte va jobbig att kolla på, samtidigt innehålla den där infon som riktar sig mot bullseye.
Men ja.. de är enligt mig.

Min portfolio: här

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

När jag kollar in någons portfolio så är det två aspekter jag enkelt vill hitta.
1. CV och kortare introduktion. Jag vill veta vilka jobb och utbildningar denne har och gärna någon kortare introduktion om sig själv.
2. Projekt. Gärna uppdelning så det tydligt framgår om det är gjort via utbildning, certifiering, hobby eller skarpt projekt som används idag. Gärna kommentarer till projekten som berättar om processen.

Nu är jag ju ingen utvecklare utan Product Designer, så jag ser ju det utifrån UI/UX-perspektiv. Men tycker dom två aspekterna är grunden inom många yrkesroller.

Föredrar keep it simple för själva layout och funktion på portfolion. Tycker det läggs för stor vikt i att utforma något unikt och är det som ska ge en sorts wow-effekt. Ser hellre det är något enklare och att man i projekten tar ut svängarna för visa bredd och wow-effekt.

Som snabb feedback på din portfolio. Jag hade hellre sett annan navigation för switcha mellan cv och projekten. För mig så ser det ut som någon weird cookie-consent knapp eller felplacerad refresh-knapp.

Sen hade jag skippat dina bars som ska vara någon sorts indikation på skills. Är absolut det värsta jag vet, för det är helt intetsägande. Det är ju någon sorts egen estimering som inte grundar sig på något som går att verifiera.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk

Tycker det ser ut som en bra början!

Lite konstruktiv kritik bara:

Kanske utforma sidan mer som ett traditionellt CV med tydliga underrubriker som "Introduction", "Skills", "Projects", "Certificates", "Career/Experience" etc. så att läsaren snabbt kan få en överblick av innehållet?

Som föregående talare sa, navigeringen är förvirrande, förstod själv inte att man skulle trycka på knappen där nere för att se arbetslivserfarenhet. Skippa den och lägg allt innehåll på en lång sida (single-page).

Tänk på mobildesign. När man besöker sidan på mobilen får man en horisontell scrollbar (inte bra! ).

Sista rutan ("I can do good sh*t...") tycker jag inte ger ett seriöst intryck. Jag hade personligen skippat den eller bytat ut texten mot något inspirerande citat.

Grammatiska fel/stavfel:
"Well it went abit" -> "a bit"
"AI Look-aike" -> "look-alike"
"Webbsite" -> "Website"
"sellerycheck" -> "salary paycheck"(?)

Permalänk

Tack ska kolla över och redigera efter feedback

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av datamaskinist:

Tycker det ser ut som en bra början!

Lite konstruktiv kritik bara:

Kanske utforma sidan mer som ett traditionellt CV med tydliga underrubriker som "Introduction", "Skills", "Projects", "Certificates", "Career/Experience" etc. så att läsaren snabbt kan få en överblick av innehållet?

Som föregående talare sa, navigeringen är förvirrande, förstod själv inte att man skulle trycka på knappen där nere för att se arbetslivserfarenhet. Skippa den och lägg allt innehåll på en lång sida (single-page).

Tänk på mobildesign. När man besöker sidan på mobilen får man en horisontell scrollbar (inte bra! ).

Sista rutan ("I can do good sh*t...") tycker jag inte ger ett seriöst intryck. Jag hade personligen skippat den eller bytat ut texten mot något inspirerande citat.

Grammatiska fel/stavfel:
"Well it went abit" -> "a bit"
"AI Look-aike" -> "look-alike"
"Webbsite" -> "Website"
"sellerycheck" -> "salary paycheck"(?)

Tog en stund att hitta vart du sett den där texten/rutan. Men jag instämmer att det inte ger ett seriöst intryck. Jag upplever det som väldigt arrogant skrivet.

Till TS, du säger att du kan göra "good shit" men du har inte jobbat som frontendare vad jag kan se i ditt CV, så det svårt att styrka det påståendet då. Du vill ha en "dope af" arbetsplats, vilket jag tolkar att du är kräsen och inte villig att göra "grovjobbet" för att få arbetslivserfarenhet.

Om än jag förstår att texten ska vara lite mer av en ungdomlig touch som är mer avslappnad snarare än formellt skriven. Så var ändå varsam med formuleringarna nu i början av din karriär. Se det från en potentiell arbetsgivares ögon.

Men jag tycker du definitivt ska ha ett avsnitt där du berättar att du är öppen för diverse uppdrag. Att du gladeligen kombinerar studier med skarpa projekt. Där du gärna tar en kopp kaffe över ett förutsättningslöst möte.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

"I can do good shit if the work place is dope af, the boss is down to earth and the sellerycheck reflects the shit i do!"

100% av arbetsgivarna kommer sortera bort dig om de ser den texten.

Använd LinkedIn istället, ingen orkar titta portfolios idag. Sägs i all välmening.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

"I can do good shit if the work place is dope af, the boss is down to earth and the sellerycheck reflects the shit i do!"

Nej, du ryker direkt om du har det här. Ta bort helt eller ändra till något vettigt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"