Priset på Ryzen 7 9800X3D avslöjat

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den är inte utdömd från testerna, utan det är helt enkelt att AM4-referenserna inte har testats om än (var ju lite problem med referenstesterna inför Arrow Lake, vilket jag skrev om i detta inlägg). När det gäller just 5700X3D är det lite problematiskt då AMD inte seedade några samples av den, och att våra tidigare resultat var från en lånad CPU som nu är returnerad. Men får lösa det på något sätt.

Tack för svaret, noterade det efter att jag kollade tillbaka att 5000-serien var med när ni testade 9950X.
Ber om ursäkt för reaktionen!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Frågan är om alla butiker kommer förhålla sig till Torsdag, eller smyga fram processorn tidigare

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Frågan är om alla butiker kommer förhålla sig till Torsdag, eller smyga fram processorn tidigare

Jag tror de håller hårt på releasedagen och att ingen ÅF smygstartar faktiskt..😁 I och med släppet av 9800X3D, ska det i alla fall bli spännande att se vad som händer med prissättningen på framförallt 7950X3D, som just nu är helt felprissatt. (~7500 kr)

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Diverse olika sporter kan också vara en hobby, fotboll, basket, handboll etc. Så då kan de enligt den logiken dra upp priset rätt rejält. Menar ska man köpa en MC för 150k kan man ju spendera lika mycket på handbollen....

Nu gav jag ett par exempel på relativt dyra hobbys, vad handboll har med saken att göra vet jag inte men det får stå för dig.

Jag tror att budskapet kom fram?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om du ska köra oc på 9800x3d ja, men kör på 7800x3d och det du har, det duger väl,

I vilka scenarion skulle man märke någon skillnad då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Nu gav jag ett par exempel på relativt dyra hobbys, vad handboll har med saken att göra vet jag inte men det får stå för dig.

Jag tror att budskapet kom fram?

Nej
Ditt argument var för att en hobby är väldigt dyr så kan en annan hobby bli mycket dyrare utan att man behöver reagera på det.
Det kan man då använda på allt som räknas som en hobby. Allt kan relateras till en väldigt dyr hobby och med det resonemanget är det inte konstigt om det kostar 12k att köpa ett par skor till exempelvis handboll. För en MC kostar ju 150k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad många länder gör är att lägga sig på samma nivå som "alla andra" d.v.s. "Förr" var det billigare att åka till Mexiko, Peru eller Panama...

På senare år så är inte länderna dummare än att de lägger sig på samma priser som vi.

Om det kostade (lite överdrivet för annars blir vi aldrig färdiga med våra exempel) $200 att hyra ett rum i Mexiko, i dollar så tog Mexiko ut 200 pesos för samma rum. Nu har den observante personens ögon 👀 sett att 200 pesos är $10 dollar. Undantagsvis finns det sådana rum att hyra i byarna...per dag som turist...

Idag tar de ut 4.000 pesos för rummet, eftersom det är $200 dollar i pesos. 😂

Panamas balboa (currency 💱) ligger på samma listpris som den amerikanska dollarn. Och fler länder tar efter... Alla vill ju tjäna mest. Ett hotellrum i Guatemala kan gå på runt $60 per natt eller mer...och då är det väldigt dyrt med tanke på att det är ett 3:e världen land index mässigt sätt.

Så som sagt, det var nog förr när länderna var mer "isolerade" som det kunde vara billigt att bo eller semestra i ett annat land...

Sverige var ett 3e världen land fram till 2024. 3e världen betyder att man inte är allierad med NATO/USA=1a världen, eller ryssland och/eller kina 2:a världen. 3e världen betyder bara att man är icke-allierad till båda blocken. Alla de rikaste länderna i världen per capita som Irland, Qatar, Bahrain, Schweiz osv är 3e världen. Sverige och Finland var i 3e världen fram till nyligen. Europas näst fattigaste land (Albanien) är i 1sta världen fastän det är mycket fattigare än Schweiz.

Det har ingenting att göra med hur rikt ett land är.

Här är en karta från 1975, allt det gråa var 3e världen, rött andra och blått 1a.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

I vilka scenarion skulle man märke någon skillnad då?

mmo spel, som är cpu tunga spel i 1080p. Men om man spelar i 4k kommer det knappt vara någon skillnad...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

mmo spel, som är cpu tunga spel i 1080p. Men om man spelar i 4k kommer det knappt vara någon skillnad...

Ej korrekt.

Spelar WoW i 4k.

Just när det är mycket spelare &/Eller mycket effekter på skärmen, spells osv så är spelet CPU krävande oavsett upplösning.

Kommer gå från 13600k till 9800X3D nu när de släpps. Har redan hört från många med 7800X3D att de spelar wow rätt flytande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Jag tolkade det kanske fel. Trodde du menade att moderkortet inte räcker till 9800X3D och att det behöver bytas ut om den CPU väljs.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ej korrekt.

Spelar WoW i 4k.

Just när det är mycket spelare &/Eller mycket effekter på skärmen, spells osv så är spelet CPU krävande oavsett upplösning.

Kommer gå från 13600k till 9800X3D nu när de släpps. Har redan hört från många med 7800X3D att de spelar wow rätt flytande.

Ja många missar droppsen man kan få även i högre upplösningar. Tittar idag nästan enbart på 1% dropps för fpsen överlag är så bra nästan oavsett hyfsat modernt system.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja många missar droppsen man kan få även i högre upplösningar. Tittar idag nästan enbart på 1% dropps för fpsen överlag är så bra nästan oavsett hyfsat modernt system.

Just WoW har mycket uträkningar bakom kulisserna med spells, trinkets, proccs & allt vad de heter.

Bara i 5manna content får jag ganska grova FPS drops & det beror just på processorkraft.

Många tycker att spelet ser likadant ut som det gjorde 2004. Det gör det inte heller. Sen är massvis med grejer bakom scenen annorlunda. Finns mycket mer uträkningar osv som ska göras. Mycket mer effekter än spelet hade förr osv.

Många sitter på tex Ryxen 5600X & liknande på WoW & har grova FPS problem i raidcontent. Det är mycket som händer i raids & en sådan CPU räcker knappt till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Just WoW har mycket uträkningar bakom kulisserna med spells, trinkets, proccs & allt vad de heter.

Bara i 5manna content får jag ganska grova FPS drops & det beror just på processorkraft.

Många tycker att spelet ser likadant ut som det gjorde 2004. Det gör det inte heller. Sen är massvis med grejer bakom scenen annorlunda. Finns mycket mer uträkningar osv som ska göras. Mycket mer effekter än spelet hade förr osv.

Många sitter på tex Ryxen 5600X & liknande på WoW & har grova FPS problem i raidcontent. Det är mycket som händer i raids & en sådan CPU räcker knappt till.

Anledningen till att jag köpte 5900x var att den hade minst drops för priset just då.
Sen kom x3d och bara dominerade allting.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Ej korrekt.

Spelar WoW i 4k.

Jag var nog lite otydlig bara. Alla mmos går ju på cpun vilken upplösning man än använder. Tänkte mest att dom som kör 4k kör single player spel som belastar gpu mycket typ, cyberpunk. Känner ingen som spelar wow i 4k, alla kör i widescreen eller 1440p.

Men om du vill ha sjuk fps i Wow ska du köra det på en mac m4, typ 500 fps hela tiden.

Ja du kommer nog märka stor skillnad med en 9800x3d. Har själv en 7800x3d och kör mycket mmo, mest planetside 2. Inte hunnit testa wow än sedan jag fick min cpu, ett år nu. Men i planetside gick jag från 100 fps i stora battles till runt 300 fps. Och ibland upp till 500 fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar man bli taggad på release!
Vad tror vi om tillgång?

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av tussii:

Nu börjar man bli taggad på release!
Vad tror vi om tillgång?

Tror det kommer vara stor tillgång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Inet

Finns det något klockslag 9800x3d släpps?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Inet
Skrivet av gurkburk92:

@Inet

Finns det något klockslag 9800x3d släpps?

Allt vi får gå ut med just nu: https://www.inet.se/nyhet/11541/release-amd-ryzen-9800x3d

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram