Permalänk
Medlem

Statiskt IPv6-subnät hos Telenor?

Hejsan!

Jag var i kontakt med Telenor två gånger i morse angående införskaffandet av ett statiskt IPv6-subnät. Den första personen visste inte vad IPv6 var och den andra svarade med att Telenor "endast ger ut dynamiska IP-adresser" (osäker ifall hon endast menade IPv4 eller räknade med IPv6 också). Jag orkade helt enkelt inte "käfta emot" vilket leder mig till att skriva här. Har någon haft positiva erfarenheter med att få ut ett statiskt IPv6-subnät hos dem?

Permalänk
Skrivet av sammakko:

Hejsan!

Jag var i kontakt med Telenor två gånger i morse angående införskaffandet av ett statiskt IPv6-subnät. Den första personen visste inte vad IPv6 var och den andra svarade med att Telenor "endast ger ut dynamiska IP-adresser" (osäker ifall hon endast menade IPv4 eller räknade med IPv6 också). Jag orkade helt enkelt inte "käfta emot" vilket leder mig till att skriva här. Har någon haft positiva erfarenheter med att få ut ett statiskt IPv6-subnät hos dem?

Gissningsvis är det inte lätt att få om man inte har ett företagsabonnemang. Som det brukar fungera får du ett dynamisk tilldelat prefix, som dock inte brukar ändra sig särskilt ofta om någonsin.
För ”vanligt” bruk skulle jag rekommendera att titta på en DNS-tjänst som stöder dynamisk DNS för AAAA-records. Då kan varje maskin som presenterar tjänster hos dig registrera sig löpande om eller när något händer som gör att ditt prefix förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gissningsvis är det inte lätt att få om man inte har ett företagsabonnemang. Som det brukar fungera får du ett dynamisk tilldelat prefix, som dock inte brukar ändra sig särskilt ofta om någonsin.
För ”vanligt” bruk skulle jag rekommendera att titta på en DNS-tjänst som stöder dynamisk DNS för AAAA-records. Då kan varje maskin som presenterar tjänster hos dig registrera sig löpande om eller när något händer som gör att ditt prefix förändras.

Tx Duck DNS är en populär, tjänst som stödjer dynamisk DNS och är kompatibel med både IPv4 och IPv6 (AAAA-poster) Den är gratis men man kan välja att stödja dem med ett betalande medlemskap till ett lågt pris. Finns ju flera. Som sagt brukar det nu för tiden vara svårt att få statiskt ip som privatperson dock är det vissa ISP som erbjuder det, vet dock inte på rak arm vilka och som sagt brukar den man tilldelas sällan ändras om ens någonsin, men rätt var det är så kan det hända så det är ingen garanti.

Här är några fler gratis tjänster:
https://freedns.afraid.org/
https://www.dynu.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I praktiken kan det vara så att det dynamiskt tilldelade delegerade prefixet håller sig likadant över flera år. I alla fall är det så i just mitt stadsnät hos Bahnhof. Gissningsvis är det bra att alltid presentera samma MAC och/eller skicka samma id i DHCPv6-förfrågan, samt inte ha för långa nertider på routern.

Men visst, om man driftar något halvkritiskt på abb för privatperson så gäller det ju att lista ut hur det kommer bete sig när prefixet ändras.

Annars blir det nog företagsabb eller molndrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Gissningsvis är det bra att alltid presentera samma MAC och/eller skicka samma id i DHCPv6-förfrågan, samt inte ha för långa nertider på routern.

Ja, det borde resultera i hyfsat statiskt prefix i praktiken. När det gäller DHCPv6-PD är det förresten DUID som används, inte MAC-adress. Rent praktiskt fungerar det ju som du beskriver dock.

Man kan även titta om man kan ställa in routern att inte aktivt försöka släppa prefixet vid en reboot av routern, vilket är ett val på i vissa OS.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tillhandahåller ens Telenor IPv6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Nej, inget IPv6 på privatabonnemang i Sverige med Telenor. Men i Norge har de kört det sen en tid tillbaka...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Sverige ett CGNAT-land och vet mig att få kämpar så mycket för att ändra den trenden än Torbjörn Eklöv på Interlan Gefle AB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Bara på 4G/5G tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q