Permalänk
Medlem

De som är farliga för dator är stora tunga cpu kylare och tunga grafikkort. Grafikkortet kan man montera på stabisering stag så den sitter still värre med cpu kylaren är den hög kan skumgummi hjälpa så den är stilla under transporten är det en tung och hög kylkropp är det värre . Har själv en gammal koppar kylkropp på 1.8kg så vikt kan dom ha.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Liggande är bäst med tanke på grafikkortets tyngd och cpu-kylare. Lägg den på något som minskar vibrationer lite men ändå ligger still mellan saker. Sedan bära dator till och från bil är ikeas större blåa kassar bra till. Skärmen bältar jag på passargerarsidan mednglas mot ryggstöd.

Permalänk
Medlem

Har man en dator med hemmabyggd vattenkylning bör man se till att locken är på plats och åtdragna före man lägger den i baksätet. Annars kan det bli som för en vän att baksätet samt datorn var fuktiga när man är framme och ska spela. (Datorn klarade sig efter en noggrann genomgång med elektronik rengöring tandborstning och torkning.)
Är man lite extra försiktig kan det vara värt att tömma systemet och passa på att byta vätskan när man ändå håller på.

Men annars lägger jag datorn i baksätet eller bagaget, med moderkort neråt. (CPU upp) Om jag hade haft något extremt stort och tungt grafikkort typ de större 4080 7900 4090 modellerna, hade jag nog tagit ur det och fraktat i en ESD påse bredvid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

TLDR; Lägg datorn ner, done, ha gärna ngt runt den i bagaget så den inte far omkring

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

När jag hämtade kortet på posten......

<Uppladdad bildlänk>

OM du bara visste hur paket hanteras av transportfirmor ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är huvudanledningen till att ja kör AIO kylare på CPUn.
Har man luftkylare så skulle jag som någon skrev absolut rekommendera att lägga datorn ned i bagageutrymmet, se till att den ligger mot ryggstödet eller något annat mot färdriktningen, så att du vid en oväntad plötslig inbromsning inte får en projektil i bagaget.

Kör du AIO till CPU så tycker jag det fungerar att köra i baksätet med, är det väldigt ojämn väg så skulle jag nog dock även ta ur grafikkortet om det inte är möjligt att lägga datorn ned.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid lagt chassit så att grafikkortet ligger med längden jämnt med bilens längd, då om du av nån anledning bromsar så tar/stoppar skruvarna det mesta. Hardu tornkylare t.ex noctua NH D15... som jag har så kör i alle fall jag som om att jag e på uppkörning, minimalt med broms, sakta som en snigel o effektivt. Tornkylare sitter fast med 4 skruvar men vissa av dem e 1kg+ så inge snabbkörning o häftiga bromsar. Bilbälte har jag aldrig använt men det är ju helt klart krav om du inte bara kör inom en stad men samtidigt så vill man ju att chassit ska kunna röra sig 1cm~ ifall de blir en liten bromsing istället för att all energi hamnar i gpu eller cpu kylare o drar i sina fästningar.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det finns två, tre olika sorters "faror" som du bör tänka på
1: Skumpig väg; kullersten, vägbulor, järnvägsövergångar
Att ha datorn stående kan skada tunga komponenter som tex grafikkort och även PICe-sockeln i moderkortet

2: Hastig inbromsning, då kastas allting framåt och ev slår emot något

3: Hastiga färdändringar, tex väja för vilt

När jag fraktar datorer brukar jag lägga dem i kofferten med I/O-plåtssidan framåt.
Är grafikkortet sjukt tungt tar jag loss det

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med en stor rullväska som kan husera datorn.
Sedan fyller man utrymmet omkring datorn med alla andra saker man behöver på LAN'et. Sovsäck, kläder, handduk etc.
Har kunnat ta mig till LAN med tåg och buss på detta sätt i flera år utan att något har gått sönder.

På sin höjd hara en SATA-kabel lossnat från en disk, men det var ju snabbt fixat.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av RBRbrah:

Oj himlar vad snällt av dig! Tack så jättemycket! Hur mycket skulle det kosta och hur ska jag få stödet? Post?
Hälsningar Elias

58kr tror jag med "skicka hem" valet på deras sida. du kan välja själv hur du vill ha det fraktat billigast, gå bara ut på deras sida och kika.

Visa signatur

🎮 → Core i7 14700k • Nvidia RTX 4080 • 64GB DDR5 6000mhz • MSI B760 TOMAHAWK WIFI
🖥️ → Skärm: Odyssey G9 49"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Razer shark v2
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Medlem

Kör med min dator i baksätet i bälte, skärmen får åka på andra sidan, brukar köra 150 mil varje sommar, enkel väg så blir ju några mil , inte haft några problem med min dator än.

Permalänk

när jag flyttar från bostad till annan bostad och flyttar datorn så lägger jag den ner alltid så moderkortet ligger ner... så att cpu kylaren står upp. säkrast så tycker jag själv

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Har du kvar lådan du fick den i (som du sa du hade) så lägg den ner och se till att den är säker för om du bromsar samt något dämpande material den kan ligga på. Någon gammal madrass eller liknande. Den har ju fraktats innan du fick den så frakt är inte ett enormt problem. Så länge grafikkortet är fastskruvat och du inte tänkte köra rally så behöver du inte oroa dig. Så kör lugnt och hoppa inte på fartguppen.

Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet, lägg datorn i skuffen mot baksätet så den är lastsäkrad framåt.

Permalänk

Jag har aldrig haft några super über feta grafikkort och har ett All-in-one Vattenkylare till CPUn så till LAN både till Dreamhack över 200km bort några gånger och till polare runt 60km många gånger samt ett antal flyttningar så har den klarat sig både liggandes i bagageutrymmet och stående i baksäte med bilbälte. Aldrig haft några som helst problem, aldrig fått någon sagging på GPU och den har hållt i över 12 år nu (dags för en upgrade ) med endast GPU utbytt ett par gånger, men inte pga trasigt från transport.

Men precis som andra har skrivit, har man ett riktigt tungt GPU eller CPU tower kylare så är ju liggandes att föredra så slipper man förhoppningsvis nojjan som kan uppstå vid varje liten bump i vägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,2GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W