Permalänk
Medlem

Komplett pc, är detta ok specs?

Hej. Nu var det dags igen med datorbygge.
Är dessa specsen bra? Jag vill kunna spela t.ex cyberpunk, rdr 2 i 1440p i åtminstone 60fps. Skulle denna klara det?
Edit: Det jag mest kommer spela är Diablo IV, men jag vill att datorn ska kunna klara cp2077 och rdr2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Är dessa specsen bra? Jag vill kunna spela t.ex cyberpunk, rdr 2 i 1440p i åtminstone 60fps. Skulle denna klara det?

<Uppladdad bildlänk>

Köp denna på elgiganten.se annars... https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/byg...

Om du kan bygga själv så får du 50% mer prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vill du spela cyberpunk utan att bli besviken behövs nog ett 4070 super kort. RX 6750 XT är ingen dröm för 2k spelande. Hitta nån som hjälper dig montera är bästa investeringen.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Vill du spela cyberpunk utan att bli besviken behövs nog ett 4070 super kort. RX 6750 XT är ingen dröm för 2k spelande. Hitta nån som hjälper dig montera är bästa investeringen.

Eller gör det själv! Byggde min första dator när jag var 12 år ensam med hjälp av Nordichardwares datorbyggarguide.

Är man lite försiktigt och kollar youtube eller någon annan typ av guide så ska de flesta kunna bygga sin egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Eller gör det själv! Byggde min första dator när jag var 12 år ensam med hjälp av Nordichardwares datorbyggarguide.

Är man lite försiktigt och kollar youtube eller någon annan typ av guide så ska de flesta kunna bygga sin egen dator.

Jag byggde om min första dator genom att sitta och läsa kopplingsschema i moderkortets instruktionsbok.

I dagsläget finns tillräckligt många bra instruktioner på YT att man ska kunna fixa det. Men det tar ju tid. Och kräver nog en förberedd USB sticka.

Permalänk
Medlem

Återkom så fort Inet börjat köra med gratis montering så kan vi nog plocka ihop något bättre åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Återkom så fort Inet börjat köra med gratis montering så kan vi nog plocka ihop något bättre åt dig.

Nu är jag inte ute efter ett monster bygge. Jag nöjer mig med 60 fps i cp2077 som jag skrev. Jag kan ju alltid byta gfx kort senare till ett 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Nu är jag inte ute efter ett monster bygge. Jag nöjer mig med 60 fps i cp2077 som jag skrev. Jag kan ju alltid byta gfx kort senare till ett 7800XT

Känns dumt att inte vänta när Black Week är sisådär en vecka borta bara tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Med amd får du dock inte path tracing om du nu är ute efter det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med amd får du dock inte path tracing om du nu är ute efter det...

Njae, jag är mer ute efter FSR, om inte nvidia har något liknande.

Permalänk
Medlem

Känns dumt att inte vänta när Black Week är sisådär en vecka borta bara tycker jag.

Åhfan, är det inte black week nu? Tycker alla techsiter skyltar med att det är black week just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Njae, jag är mer ute efter FSR, om inte nvidia har något liknande.

Nvidia använder dlss vilket är visuellt bättre för tillfället.
att använda path tracing i Cyberpunk är ett måste om du är ute efter korrekt känsla.

https://youtu.be/7NQqWlYZ2RA?si=1Rd2S-ABiR_yP2Gw

RT off /RT on /Pt on jämförelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Åhfan, är det inte black week nu? Tycker alla techsiter skyltar med att det är black week just nu

Vissa har börjat med BF-rabatter redan nu men Inet har inte kört igång med gratis montering än.

Permalänk
Medlem

Vissa har börjat med BF-rabatter redan nu men Inet har inte kört igång med gratis montering än.

Hade ingen aning om att dom brukar ha det.
Det enda som är nackdelen med att handla ifrån inet (och andra ställen) är att dom tar 1499:- för win11. Då jag inte har en dator just nu så måste jag ha det inräknat i bygget och då sticker priset iväg lite för mycket. Då tycker jag att den här datorn som jag länkade till var hyfsat bra i och med att win11 ingick och att det finns uppgraderingspotential till senare.

+ Det ingick tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Det enda som är nackdelen med att handla ifrån inet (och andra ställen) är att dom tar 1499:- för win11. Då jag inte har en dator just nu så måste jag ha det inräknat i bygget och då sticker priset iväg lite för mycket. Då tycker jag att den här datorn som jag länkade till var hyfsat bra i och med att win11 ingick och att det finns uppgraderingspotential till senare.

Windows 11 går att installera gratis men vill man ha bort vattenstämpeln kan man köpa en licens för ca 10 kr.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Skrivet av Blazrulf:

Du kan ju alltid skapa en Windows installation på jobbet eller hos en kompis bara du har ett usb på minst 8Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kan ju alltid skapa en Windows installation på jobbet eller hos en kompis bara du har ett usb på minst 8Gb.

Är ingen kontorsnisse så det blir svårt, då jag är ute hela dagarna.. tror inte ens mina vänner äger en pc om jag ska vara ärlig 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia använder dlss vilket är visuellt bättre för tillfället.
att använda path tracing i Cyberpunk är ett måste om du är ute efter korrekt känsla.

https://youtu.be/7NQqWlYZ2RA?si=1Rd2S-ABiR_yP2Gw

RT off /RT on /Pt on jämförelse

Ja, Path tracing såg ju heeelt sjukt bra ut. Du kan ha fått mig att tänka om.
Tror du att ett 4060ti/4060super har och klarar av PT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Ja, Path tracing såg ju heeelt sjukt bra ut. Du kan ha fått mig att tänka om.
Tror du att ett 4060ti/4060super har och klarar av PT?

Jag skulle tro 4070 är minimum för 1440p med Pt I 60fps, med modifierade settings och Frame generation.
tittar du på index så ligger 4070 runt 44fps med allt på ultra med ray tracing ultra
https://www.sweclockers.com/test/38262-sapphire-radeon-rx-790...

Bläddra ned och välj flick 2 på speltester för cyberpunk

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Blazrulf:

Är ingen kontorsnisse så det blir svårt, då jag är ute hela dagarna.. tror inte ens mina vänner äger en pc om jag ska vara ärlig 😂

Du måste väl känna någon som iallafall äger en laptop? Låter väldigt sjukt annars, även om många mest kör telefon och plattor idag.

Permalänk
Medlem

Windows 11 går att installera gratis men vill man ha bort vattenstämpeln kan man köpa en licens för ca 10 kr.

Menar han inte att om man bet Inet montera så måste man köpa deras nyckel för hutlöst mycket pengar?

Eller kan dom bygga ändån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Edit: Det jag mest kommer spela är Diablo IV, men jag vill att datorn ska kunna klara cp2077 och rdr2

<Uppladdad bildlänk>

4070 erbjudandet från Elgiganten är klart bättre om du kan bygga själv och budgeten godkänner det. Jag köpte samma dator som den du har från komplett men tog 7500f som är typ samma som 7600. 5600 minnen samt 650w psu så fick ner till 12 500 och egentligen samma prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Menar han inte att om man bet Inet montera så måste man köpa deras nyckel för hutlöst mycket pengar?

Eller kan dom bygga ändån?

De kan bygga utan Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahtf:

4070 erbjudandet från Elgiganten är klart bättre om du kan bygga själv och budgeten godkänner det. Jag köpte samma dator som den du har från komplett men tog 7500f som är typ samma som 7600. 5600 minnen samt 650w psu så fick ner till 12 500 och egentligen samma prestanda

Okej. Vad får du för fps när du spelar?

Permalänk
Medlem

Den där sidan såg lite sketchy ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Okej. Vad får du för fps när du spelar?

Åh har bara haft datorn en vecka. Men utan raytracing på ultra 1440 cyberpunk kring 50fps.

Inte testat under ultra på 1440 då jag spelar 1080 och bara kollade snabbt. Men du kan garanterat nå klart över 60 så länge du inte kör allt på ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Den där sidan såg lite sketchy ut

Den ska visst fungera och många hävdar att köparna aldrig skulle få några problem. Jag skulle dock personligen inte vela använda det heller då man aldrig vet vad som händer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahtf:

Den ska visst fungera och många hävdar att köparna aldrig skulle få några problem. Jag skulle dock personligen inte vela använda det heller då man aldrig vet vad som händer i framtiden.

Jag har köpt där ifrån med PayPal, inga problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahtf:

Åh har bara haft datorn en vecka. Men utan raytracing på ultra 1440 cyberpunk kring 50fps.

Inte testat under ultra på 1440 då jag spelar 1080 och bara kollade snabbt. Men du kan garanterat nå klart över 60 så länge du inte kör allt på ultra.

Jaha, det låter ju helt perfekt. Men som någon annan sa här så ska jag nog vänta 1 vecka till så kanske man har tur med priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazrulf:

Jaha, det låter ju helt perfekt. Men som någon annan sa här så ska jag nog vänta 1 vecka till så kanske man har tur med priset

Jo gör det, men snarare om det kommer ut något bättre. Komplett påstår i sin kampanj att din datorerna som är nedsatta nu inte ska bli billigare.