Vad gäller? Ny kund och direkt prishöjning (Bredband2)

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Bengt-Arne:

Hej

Känner för att ställa lite frågor om just bredbandspriser (och drift) då det blivit aktuellt i forumet att just bredbandspriserna ökat mer än inflationen.
Länk till Swec.artikeln
https://www.sweclockers.com/nyhet/39753-bredbandspriserna-oka...

Men innan jag går vidare med textvägg så vill jag göra klart att väggen är delad i två delar, en gällande pris/prisbild och en gällande drift/underhåll/support.

pris/prisbild
En sådan ökning av priset på bredband sticker givetvis i ögonen på dom flesta, då ett bredband är ett måste idag med tanke på att mycket har gått över till att skötas över internet, inte bara att Post nord är en klantig aktör, ironi "man kan tro att dom är i maskopi

Vad är det som egentligen påverkar er (och givetvis övriga aktörers) prisbild?

Vet att i priset så tillkommer avgiften från nätägaren, hur mycket av kostnaden som ni har ut till kund är egentligen orsakat av nätägaren?

Samt, vore det inte möjligt att specificera kostnader på räkningen så man som kund ser var dom olika kostnaderna blir orsakade?

Vet med mitt egna abonnemang fastän det inte är specificerat att nätägaren är orsak till några av dom större höjningarna, vilket sticker lite i ögonen då dom har fritt fram att göra höjningar och ni (och övriga) får ta smällen.

Man kan ju tycka att dom gjorde en kalkyl vid läggande av nätet som borde täcka kostnader som dom skulle få även framöver, givetvis så borde dom då även räknat med en marginal (som ju är deras vinst, eller förlust vid felkalkyl).
Som det verkar nu så känns det mer som att en viss del av höjningarna av hyran av nätet mer är till för att mätta ägarna, istället för en marknadsmässigt motiverad höjning för täckning av driftskostnader.

drift/underhåll/support
Menar att något har skett som verkar lite "off" då nätet i princip är färdigbyggt och ändå så upplevs det som att snitthastigheten på nätet sjunker, samt att det nuförtiden inträffar slumpmässiga dippar och fördröjningar.

Jag som kund har inte möjligheten att avgöra om det är dålig utrustning och/eller helt enkelt dålig skötsel, eller var.
Å andra sidan så kanske det inte är så intressant för mig som kund, däremot så vill jag ju ha en tjänst som upplevs och känns okej d.v.s. en tjänst utan problem och med hastighet som motsvara det jag betalar för.

Nätägaren är IP Only (Global Connect) innehållsleverantör är Bredband2, så jag frågar som kund, men även allmänt då jag antar att även flera här är intresserade.

Sen måste jag nog säga att er felsökningsguide inte är värd mycket, början av den är okej, men slutet där man ger uppgifter till er kan knappast ens ge värdefull information till tekniker.
tänker på sist när ett vägarbete klapp fibern i sydvästra och nätet gick ner varvid IP blev random.
Då kom en av era tekniker och ifrågasatte om där var ett fel då det var fel IP som angivits.

Sista delen är frustrerande för kund, samma att man blir ifrågasatt, notera att det inte gäller överlag.
en kund kontaktar inte er om fel om det inte är något fel, okej det kan vara ett fel hos kunden men det får teknikern vara så god att godta, då ett ifrågasättande kan få vem som helt att bli irriterad/förbannad och byta leverantör. Jag själv var nära sist!

En av orsakerna är dom fördröjningar och dippar som jag har på nätet, där finns inte en möjlighet att rapportera dom i er felsökningsguide. Samt att risken är överhängande att man blir ifrågasatt när man väl kommer i kontakt med support, just för att det är ett random fel.

//

Hej!

Bra frågor!
Tyvärr är det som du säger, bredbandspriserna främst i öppna nät har stigit (för mycket) om du frågar oss.
Nätägaren tar ut sin avgift från oss (som beroende på stadsnät och tjänst kan ligga på mellan 80-95%) av priset du betalar.
Det är tyvärr där dom stora höjningarna kommer ifrån och det ligger utanför vår kontroll.

När det kommer till driftfrågor så är det komplext att felsöka, målet är alltid för teknikern att få så mycket information som möjligt och det kan vara svårt att få datan man behöver både från våra underleverantörer och kunden. Då kan kunden uppleva att det inte är suprsmidigt, men det finns ingen universallösning på dessa problem, ibland tar det 1 min ibland flera dagar att hitta roten till problemet.

Dessa fördröjningar du pratar om, hur mäter du dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Tyvärr är det som du säger, bredbandspriserna främst i öppna nät har stigit (för mycket) om du frågar oss.
Nätägaren tar ut sin avgift från oss (som beroende på stadsnät och tjänst kan ligga på mellan 80-95%) av priset du betalar.
Det är tyvärr där dom stora höjningarna kommer ifrån och det ligger utanför vår kontroll.

Har ni funderat på att helt enkelt vara transparenta och bryta ner hur stor del som är stadsnätets avgift och hur stor del som är er? Om alla ISP:er gjorde det hade det varit lättare att pusha för förändring.

Finns det något i avtalet med stadsnätet som hindrar det? Just nu har de ju en ganska tacksam position där de kan justera priserna som de vill medan den mesta kritiken kommer riktas mot ISP:erna istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Många tack för svaret!

Skrivet av Bredband2:

Hej!

Bra frågor!
Tyvärr är det som du säger, bredbandspriserna främst i öppna nät har stigit (för mycket) om du frågar oss.
Nätägaren tar ut sin avgift från oss (som beroende på stadsnät och tjänst kan ligga på mellan 80-95%) av priset du betalar.
Det är tyvärr där dom stora höjningarna kommer ifrån och det ligger utanför vår kontroll.

Gav en tanke i frågan om det är möjligt att dela upp/specificera kostnaderna på fakturan, samt tänkte komma med följdfrågor.
som jag ser att @blunden redan ställt

Skrivet av Bredband2:

När det kommer till driftfrågor så är det komplext att felsöka, målet är alltid för teknikern att få så mycket information som möjligt och det kan vara svårt att få datan man behöver både från våra underleverantörer och kunden. Då kan kunden uppleva att det inte är suprsmidigt, men det finns ingen universallösning på dessa problem, ibland tar det 1 min ibland flera dagar att hitta roten till problemet.

Givetvis så förstår jag att felsökning kan vara komplicerad, det är en av orsakerna att jag upplever formuläret som ett hinder.
Sisst så fick jag som ex. random IP som jag själv direkt såg var fel, var då inte så kul att flera gånger bli ifrågasatt om jag verkligen skrivit in rätt IP från en och samma tekniker. hade kontakt med två tekniker och den andra bekräftade direkt att det var fel utan ifrågasättande.
Så två helt olika bemötande. Men skulle personligen ändå vilja ha en direkt kontakt vid fel, orsaken är att jag då kan ge all relevant information som inte kommer med i formuläret, samt att teknikern direkt kan ställa frågor som kanske inte varit uppenbara för mig.

Som jag ser det så kan det spara tid för teknikern, då jag direkt kan ge all relevant information som då även bör underlätta felsökning.

Skrivet av Bredband2:

Dessa fördröjningar du pratar om, hur mäter du dessa?

Det är den intressanta biten!

Har tidigare använt ett verktyg som bevakade svarstider och hastighet på nätverket, men det slutade att fungera med Windows 8.

Upplevelsen som jaf har är att kommunikationen slumpvis stannar vid filöverföring, samt vid streamande av film.
Vid filöverföring så händer det även ibland att det kan stå still 5 till 20 sekunder innan överföringen startar, ibland så kan det ta minuter. Det senare sker främst med Windows uppdate.
Då jag inte har något specifikt verktyg så kan jag inte avgöra om det är en server på vägen ellr om det som ex, är MS Server som krånglar.

Ping och tracert ger verkligen inte tillräcklig information.

Har ni något förslag på en fri mjukvara som kan mäta svarstider och identifiera var stopp och fördröjning sker?

Kan även säga att jag inte tror att det ligger lokalt i mitt nätverk, då jag dagligen streamar ifrån en Enigma box (Linux TV box) både direkt utsänt och inspelat material. Där har jag aldrig märkt av någon fördröjning.

Vi har totalt 3 st PC i hushållet, 2 stationära och en laptop.Samma upplevelse på alla tre...

Edit: Samma fördröjning sker ibland även vid normal slösufning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Bredband2
Skrivet av blunden:

Har ni funderat på att helt enkelt vara transparenta och bryta ner hur stor del som är stadsnätets avgift och hur stor del som är er? Om alla ISP:er gjorde det hade det varit lättare att pusha för förändring.

Finns det något i avtalet med stadsnätet som hindrar det? Just nu har de ju en ganska tacksam position där de kan justera priserna som de vill medan den mesta kritiken kommer riktas mot ISP:erna istället.

Ja, avtalen gör det problematiskt att visa detta på fakturan. Annars hade vi gjort det för länge sen. Vi vill visa det på samma sätt som man ser på sin elfaktura.

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Bengt-Arne:

Många tack för svaret!

Gav en tanke i frågan om det är möjligt att dela upp/specificera kostnaderna på fakturan, samt tänkte komma med följdfrågor.
som jag ser att @blunden redan ställt

Givetvis så förstår jag att felsökning kan vara komplicerad, det är en av orsakerna att jag upplever formuläret som ett hinder.
Sisst så fick jag som ex. random IP som jag själv direkt såg var fel, var då inte så kul att flera gånger bli ifrågasatt om jag verkligen skrivit in rätt IP från en och samma tekniker. hade kontakt med två tekniker och den andra bekräftade direkt att det var fel utan ifrågasättande.
Så två helt olika bemötande. Men skulle personligen ändå vilja ha en direkt kontakt vid fel, orsaken är att jag då kan ge all relevant information som inte kommer med i formuläret, samt att teknikern direkt kan ställa frågor som kanske inte varit uppenbara för mig.

Som jag ser det så kan det spara tid för teknikern, då jag direkt kan ge all relevant information som då även bör underlätta felsökning.

Det är den intressanta biten!

Har tidigare använt ett verktyg som bevakade svarstider och hastighet på nätverket, men det slutade att fungera med Windows 8.

Upplevelsen som jaf har är att kommunikationen slumpvis stannar vid filöverföring, samt vid streamande av film.
Vid filöverföring så händer det även ibland att det kan stå still 5 till 20 sekunder innan överföringen startar, ibland så kan det ta minuter. Det senare sker främst med Windows uppdate.
Då jag inte har något specifikt verktyg så kan jag inte avgöra om det är en server på vägen ellr om det som ex, är MS Server som krånglar.

Ping och tracert ger verkligen inte tillräcklig information.

Har ni något förslag på en fri mjukvara som kan mäta svarstider och identifiera var stopp och fördröjning sker?

Kan även säga att jag inte tror att det ligger lokalt i mitt nätverk, då jag dagligen streamar ifrån en Enigma box (Linux TV box) både direkt utsänt och inspelat material. Där har jag aldrig märkt av någon fördröjning.

Vi har totalt 3 st PC i hushållet, 2 stationära och en laptop.Samma upplevelse på alla tre...

Edit: Samma fördröjning sker ibland även vid normal slösufning.

Hej!

Se nedan svar om fördelningen på fakturan.
För packet loss, PingPlotter. För svarstider funkar CMD direkt i söken på datorn, sen beror det på såklart vad du mäster svarstider mot. Annars har du Bredbandskollen och Cloudflare. Testa dig fram.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bredband2:

Hej!

Bra frågor!
Tyvärr är det som du säger, bredbandspriserna främst i öppna nät har stigit (för mycket) om du frågar oss.
Nätägaren tar ut sin avgift från oss (som beroende på stadsnät och tjänst kan ligga på mellan 80-95%) av priset du betalar.
Det är tyvärr där dom stora höjningarna kommer ifrån och det ligger utanför vår kontroll.

När det kommer till driftfrågor så är det komplext att felsöka, målet är alltid för teknikern att få så mycket information som möjligt och det kan vara svårt att få datan man behöver både från våra underleverantörer och kunden. Då kan kunden uppleva att det inte är suprsmidigt, men det finns ingen universallösning på dessa problem, ibland tar det 1 min ibland flera dagar att hitta roten till problemet.

Dessa fördröjningar du pratar om, hur mäter du dessa?

När jag tecknade avtal åt i veckolägenheten i Växjö så tog Wexnet (VEAB) ut 125 kr/mån i fiberavgift och så tog operatörerna sina priser. Vill minnas att vi betalade ca 250 kr hos just er. Dvs 1/3-del var nätavgiften av den totala anslutningskostnaden.

Tycker 80-95% låter som fantasisiffror.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se var och hur många som berörs av 95%...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Edit: Kom på mig själv med att inte fatta. xD

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Ja, avtalen gör det problematiskt att visa detta på fakturan. Annars hade vi gjort det för länge sen. Vi vill visa det på samma sätt som man ser på sin elfaktura.

Då förefaller avtalen vara konkurrenshämmande och frågan är om dom då har stöd i konsumentlagen.
Okej, vet att konsumentlagen inte hanterar avtal mellan företag på samma sätt som mot konsument, men ändå så får avtal mellan företag "inte" påverka eller hämma konsumentens rättigheter.

Antar nu att avtal gäller nät och nätavgift, varvid en väg runt är att "inte visa" nätavgift, däremot specificering av övriga kostnader.

Skrivet av Bredband2:

Hej!

Se nedan svar om fördelningen på fakturan.
För packet loss, PingPlotter. För svarstider funkar CMD direkt i söken på datorn, sen beror det på såklart vad du mäster svarstider mot. Annars har du Bredbandskollen och Cloudflare. Testa dig fram.

Skall testa PingPlotter, tack!

Bredbandskollen och Cloudflare är sådär... Med en stabil uppkoppling så stiger värdena något för var körning, och med en ostabil uppkoppling så kan det hoppa i hela spektrumet. Visst ger det en bekräftelse, men det är allt.

Tracert och Ping är nog det första man använder, men dom ger inte något i mitt fall.

Fördelning av fakturan, här är jag nog blind då jag inte hittar något svar från er nedan.
Tusan... Ringer om tid till optiker imorgon

Såvida det inte var menat med "ovan"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!