Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vemodsvals:

Avslutade abonnemanget för cirkus en månad sedan för att hoppa skepp till Obe. Samtalet gick ungefär såhär:

J: Hej! Önskar säga upp abonnemanget, det har blivit för mycket fram och tillbaka med era prishöjningar som sedan försvinner efter en månad.
B: Jag förstår, men du vet väl att det är något som alla leverantörer gör?
J: Kanske det, men alla leverantörers VD går inte ut i media och påtalar om att priserna för bredband måste sänkas för boende i hyresrätter.
B: Tack och hej!

Återstår att se om Obe härmas, men fick iaf lite bättre routing för två riksdaler mindre per månad.

Bra! 😄 👏

De här visste jag inte om! Jag hade tänkt välja Bahnof till anörhiga som jag snart ska hjälpa med nätverk men nu blev jag osäker. Ska kika på alternativ.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Verkar bli likadant här. De erbjuder endast nya kunder erbjudandet, jag fick ett moterbjudande på 1000/1000 för 459 kr i 12 månader men har sagt nej.

Nu blir det uppsagt istället, tack Bahnhof för att ni är så måna om era befintliga kunder!

Lägger in en uppdatering här istället för i Diskussionstråden för fynd:

Sade upp vårat 100/100 459kr abonnemang på Bahnhof. Tecknade i samma veva nytt på frugan och då var det inga problem alls. Så från och med 1/12 har vi 250/250 för 169 kr i 6 månader, sedan 489kr i 6 månader. Allt som allt 3948 kr och snabbare hastighet för ett år, istället för 5508 kr och lägre hastighet.

Bahnhof är ena riktiga skojare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ta bort höjningen? Du var inte låst till ett kampanjpris?

Inget kampanjpris. Om du går tillbaka 2 sidor så ser du att många av oss har skrivit om förra gången de smyghöjde.

Som sagt har de gjort det igen nu utan att säga nått. Om jag söker på min adress så är det 359kr (tidigare 299kr) för 100/100. Fine, det var en höjning på 20% men ill take it. Men sen höjde de upp till 399kr direkt efter.

Efter en tur i supporten så sa de att de inte kunde ge några pengar tillbaka, utan att jag bara skulle få den 40kr-höjningen borttagen, för det var något som man var tvungen att säga till om sa de, som att det skulle vara något man skulle veta om.

Fick tillbaka priset på 359kr igen och sen 2 månader senare är höjningen tillbaka.

Så jag får betala 399kr nu även fast det står 359kr för 100/100 på min adress.

Sen har jag även haft problem flera gånger med hög latency och rubberbanding som stökat till det många veckor, och då har jag bara bott på den här adressen 2 år.

Är så jävla nära att säga upp skiten. Har bara hört bra om Bahnhof innan, men jag har bara haft massa strul och tråkiga samtal i supporten.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Inget kampanjpris. Om du går tillbaka 2 sidor så ser du att många av oss har skrivit om förra gången de smyghöjde.

Som sagt har de gjort det igen nu utan att säga nått. Om jag söker på min adress så är det 359kr (tidigare 299kr) för 100/100. Fine, det var en höjning på 20% men ill take it. Men sen höjde de upp till 399kr direkt efter.

Efter en tur i supporten så sa de att de inte kunde ge några pengar tillbaka, utan att jag bara skulle få den 40kr-höjningen borttagen, för det var något som man var tvungen att säga till om sa de, som att det skulle vara något man skulle veta om.

Fick tillbaka priset på 359kr igen och sen 2 månader senare är höjningen tillbaka.

Så jag får betala 399kr nu även fast det står 359kr för 100/100 på min adress.

Sen har jag även haft problem flera gånger med hög latency och rubberbanding som stökat till det många veckor, och då har jag bara bott på den här adressen 2 år.

Är så jävla nära att säga upp skiten. Har bara hört bra om Bahnhof innan, men jag har bara haft massa strul och tråkiga samtal i supporten.

Du har 30 dagars uppsägningstid? Säg upp dem genast! Riktigt dåligt av dem såklart! 399 kr för 100mbit är ett riktigt dåligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har 30 dagars uppsägningstid? Säg upp dem genast! Riktigt dåligt av dem såklart! 399 kr för 100mbit är ett riktigt dåligt pris.

Jag får intrycket att han har haft avtalet längre än 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag får intrycket att han har haft avtalet längre än 30 dagar.

Stämmer. 2 år har jag haft det give or take.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

mitt ligger på 479 kr/månaden för 500mbit/500Mbit nu, borde jag ringa? slår man in adressen får jag upp 459 kr/mån? fast tycker ändå Telia tar mer nästan 799 kr???

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

mitt ligger på 479 kr/månaden för 500mbit/500Mbit nu, borde jag ringa? slår man in adressen får jag upp 459 kr/mån? fast tycker ändå Telia tar mer nästan 799 kr???

Ja eller skriv i chatten och fråga.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av BioX2003:

Man ska betala (det ordinarie) priset som står på deras webbsida för den adress man bor på. Allt mer än det är att överbetala.
Telia ligger i en klass för sig.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Efter chatten i lördags med deras support skickade han det vidare till rätt avdelning som skulle höra av sig via mail vilket de ännu inte har gjort.

Jag såg dock att de gått från 589kr till 699kr (1000/1000) nu på deras sida...
Jag betalar just nu 629kr.

Har kikat efter andra alternativ och säger upp om det inte blir svar inom kort. Återstår att se vad de säger på telefonen då

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Tecknade Bahnhof för några månader sedan för 419 kr / mån. Nu meddelar de att nätleverantören höjer priset och därför blir månadsavgiften 459kr.

Pratade med Bredband2 som inte kände till någon sådan avgift, de kunde leverar samma villkor för 380kr/mån alternativt 348kr mån med student alumnirabatt + 249kr startavgift, annars samma villkor.

Nämnde detta för Bahnhof som erbjöd sig kolla över priset. De svarade med, det bästa vi kan göra är 459kr / bundet 12 månader alternativt 519 kr per månad.

Dvs helt plötsligt fick jag sämre villkor (bundet) eller en 100kr högre månadsavgift än nuvarande hos Bahnhof hahaha

Bad att säga upp omgående.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om att 500/500 höjs till 559 i månaden... Veckan efter jag hörde av mig och klagade på en ny smygsänkning jag inte fått ta del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Fick precis mail om att 500/500 höjs till 559 i månaden... Veckan efter jag hörde av mig och klagade på en ny smygsänkning jag inte fått ta del av.

Haha jag med, och jag är på min en månads uppsägningsperiod pga deras smyghöjningar.

När jag började tjafsa, för typ tre veckor sedan, om varför dom överfaktuerar mig fick jag svaret:

"Andledningen till att du har betalat mer beror på att ditt stadsnät nyligen sänkte priset för din tjänst och detta är inte en justering som sker automatiskt utan något som kunder behöver hålla koll på".

Hur ska dom ha det egentligen? Satans lögnare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Haha jag med, och jag är på min en månads uppsägningsperiod pga deras smyghöjningar.

När jag började tjafsa, för typ tre veckor sedan, om varför dom överfaktuerar mig fick jag svaret:

"Andledningen till att du har betalat mer beror på att ditt stadsnät nyligen sänkte priset för din tjänst och detta är inte en justering som sker automatiskt utan något som kunder behöver hålla koll på".

Hur ska dom ha det egentligen? Satans lögnare.

Justering NER kommer de inte berätta för dig. Justering upp kommer de garanterat fixa.

Permalänk

Fick mail igen från Bahnhof att dom skulle höja med 30kr i december :/
Får kanske bli Halebop istället.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

Fick också ett mejl från Bahnhof idag som informerade oss om en höjning på 100kr i januari... Jävla skämt ju..

Bahnhof hävdar att orsaken är att "Global Connect höja sina avgifter gentemot oss".

Osäker på vem den större bedragaren är, Bahnhof eller Global Connect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Justering NER kommer de inte berätta för dig. Justering upp kommer de garanterat fixa.

Jag håller med, men det var inte poängen. Dom hävdar att listpriset är lägre pga att GC sänkt priset i nätet. Och nu några veckor senare hävdar Bahnhof att samma nätägare valt att höja - föga troligt. Bahnhof ljuger.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahnhof AB:

*host*HållutkikkringBlackfridayochcybermonday*hostharkel* 😉

Den som väntar på något gott...

Skämt åsido så kan jag rekommendera Changedetection för att hålla koll. Enkel liten applikation att husera lokalt för att spana efter förändringar. Man kanske bör husera den hos @Bahnhof AB själva dock som en pik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Skämt åsido så kan jag rekommendera Changedetection för att hålla koll. Enkel liten applikation att husera lokalt för att spana efter förändringar. Man kanske bör husera den hos @Bahnhof AB själva dock som en pik.

vänta nu, 90kr i månaden för att spara ~50kr i månaden?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vemodsvals:

Snyggt! Ska läggas på listan

Skrivet av sweisdapro:

Ja, om man inte hostar själv. Det är opensource-mjukvara men infrastrukturen är inte gratis.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Enkelt nog att slänga upp i Docker som David nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Snyggt! Ska läggas på listan
Ja, om man inte hostar själv. Det är opensource-mjukvara men infrastrukturen är inte gratis.

Skrivet av Vemodsvals:

Enkelt nog att slänga upp i Docker som David nämnt.

haha, missade det helt på deras sida
blir nog att slänga upp någon gång

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt abbonemang idag hos Bahnhof. Efter över 10 års tid hos dom så vill dom inte ens matcha bara för 1 års tid som andra har lägre pris än dom. Då det är faktiskt 1 gången jag byter och undrar måste jag vänta i 1 mån tills Bahnhof kopplar ur. Eller kan bytet ske direkt efter beställning från andra operatörer? Bryr mig inte på den extra månads avgiften hos Bahnhof.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Sa upp mitt abbonemang idag hos Bahnhof. Efter över 10 års tid hos dom så vill dom inte ens matcha bara för 1 års tid som andra har lägre pris än dom. Då det är faktiskt 1 gången jag byter och undrar måste jag vänta i 1 mån tills Bahnhof kopplar ur. Eller kan bytet ske direkt efter beställning från andra operatörer? Bryr mig inte på den extra månads avgiften hos Bahnhof.

Du kan beställa nytt bredband till inkoppling till avslutsdatumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du kan beställa nytt bredband till inkoppling till avslutsdatumet.

Okej tack. Tråkigt att behöva vänta i 1 mån.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Okej tack. Tråkigt att behöva vänta i 1 mån.

Jo, men vad kan man göra.. Bara lida pin om man vill surfa fiiiin(t)

Själv tittar jag faktiskt på internetport. 1 Gbps för en tia mindre i månaden.. hoppas dock att de kanske ska ha en BF och lite billigare om några dagar eller när det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Själv tittar jag faktiskt på internetport. 1 Gbps för en tia mindre i månaden.. hoppas dock att de kanske ska ha en BF och lite billigare om några dagar eller när det är.

Tänk på att en publik IP hos dom kostar 30kr i månaden...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Tänk på att en publik IP hos dom kostar 30kr i månaden...

Har personligen inget sådant behov, kommer åt min server via tailscale.
Bredband2 finns också som alternativ 485kr/mån, och de hade gratis ipv4 när jag körde dem på min arbetsord jag var på i 2 år.

internetport har 25x kr startavgiftm, B2 har ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tänker byta till Inleed som har lägsta pris 425:- för 1000Mbit. Då det är 1 mån uppsägningstid så väntar jag och ser vad BF erbjuder först. Jädrans Bahnhof har inte skickat mail ännu angående min uppsägning.
Jädrans zmarket skall krångla med uppdatering av deras portal igår och alla leverantörer försvann från deras sida. Innan kunde se över 30 st att välja och nu syns bara 5 leverantörer och sakta läggs mer tillbaks dagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick också ringa in och be dom ändra priset eftersom dom höjt med 30 kr. På portalen för stadsnätet låg priset kvar oförändrat. Det hade varit skönt med en leverantör där man faktiskt blir belönad för att vara en trogen kund.
Det är samma sak med mobilabonnemang tyvärr.