Har en gammal limpa. katana sound blaster x ( säkert första versionen ), Den låter toppen i vanlig 2.1 stereo, film o spel, men mjukvaran är skräp o uppdateras inte alls sedan flera år. Hade full 5.1 support tills för några år sedan, men inga uppdateringar görs till mjukvaran, dom stödjer bara sina nysläppta grejjer, så förlorade all surround som limpan tidigare stödde för typ 5 år sen. kostade runt 1500 kr. Jag skulle absolut INTE rekomendera en surround limpa som min, men har du möjlighet att välja mellan limpa och högtalare så är kanske en ljudlimpa bra om du saknar plats på skrivbordet för grejjer. Om du lyssnar längre bort än 2-3 meter tex medans du äter ovanför diskhon så är lösa högtalare en helt annan värld än en limpa, kan du inte köra med subwoofer pga av platsbrist så satsa på lite större högtalare, det blir mycket bättre kvalitet på ljudet om dom låga bastonerna inte pressas ihop till mindre högtalare som helst spelar höga toner, blackmetal skrik exempelvis. Edifier verkar vara top of the line i prisklassen 500-1500 så du kommer nog inte bli ledsen om du köper någon av dom, ser snygga ut, nöjda köpare. Men.........Håll dig borta ifrån allt som kräver specifik mjukvara för att funka (supporting or accessing the function of bla bla bla bla needs to go through our downloadable app) har dom funktioner som kräver extra mjukvara så finns det en stor chans att en dag så funkar dom inte lika bra.
Aktiva/powered högtalare har inbyggd ström och förstärkare (vägguttag krävs). Edifier verkar vara riktigt bra där. Då kan du höja och sänka direkt på ena högtalaren. Vill du ha ännu mindre storlek på högtalarna så kan du köpa varianten som tar både ljud o ström direkt från usb (2.0) porten (Pebble) . Men tänk på att dom aldrig kan låta lika högt som något som drar ström från vägguttaget.
Tror att Edifier skulle låta bättre än Pebble, men jag har inte hört någon av dem. När min egen ljudlimpa går sönder helt då satsar jag själv på något Edifier liknande. Aktiva högtalare dvs.
Kolla upp MACKIE också när du ändå håller på och letar, deras högtalare ser rätt snygga ut, i samma stil som Edifier.
Säg gärna till vad det blev. Din input är viktig för folk letar alltid efter bra saker till specifika priser.