Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Rykte: Sony utvecklar portabel Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Sony utvecklar portabel Playstation 5

Den handhållna konsolen ska kunna spela PS5-spel enligt ryktena.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer spelare att acceptera att en spelkonsol får en batteritid på ~2 timmar? För ska den spela PS5-spel så kommer den kräva högt klockad processor och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kommer spelare att acceptera att en spelkonsol får en batteritid på ~2 timmar? För ska den spela PS5-spel så kommer den kräva högt klockad processor och grafikkort.

ja den lär inte få mer än 2,3 timmar max annars blir den för tung och klumpig. Steam deck har väl heller inte så imponerande batteritid.

Permalänk
Medlem

Xbox utvecklar vad det låter som också en bärbar som är flera år bort, liksom nu Sony.

Jag gillar lite av att bärbart har kommit ut i rampljuset.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant! Ska bli kul och läsa specs och vad den klarar av om det visar sig stämma.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Hur trovärdig är Bloomberg som en källa för den här typen av nyhet? De är ökända för att de hittade på saker om Supermicros moderkort. Jag tar allting de säger med en rejäl nypa salt innan någon annan verifierar det de rapporterar.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Då borde de kunna köra något nyare än Zen 2 och RDNA 2 (Zen 2 + RDNA 2 i PS5).
Bör kunna ge bättre prestanda/watt.

På CPU sidan så borde de försöka att åtminstone ungefär matcha prestandan i PS5.
För jag tror det skulle bli dåligt med för stor skillnad i CPU prestanda.
Men säg en 8 kärnig Zen 5 borde kunna köra lägre klockfrekvens om den ska matcha prestandan i en 8 kärnig Zen 2.
Ligger det tillräckligt långt fram kanske även Zen 6 hinner släppas.

På GPU sidan brukar det gå att ta lite större friheter om man ska köra olika upplösningar/inställningar.
Om PS5 kör RDNA 2
Radeon RX 7000 serien kör RDNA 3
Radeon RX 8000 serien troligtvis kör RDNA 4
Säg om PS5 Portable skulle ha en RDNA 4 GPU med runt 70-80% av prestandan i vanliga PS5 så borde det gå att sänka strömförbrukningen en del.

Men är det tillräckligt för att ge någon vettig batteritid ?

Permalänk

Min PS vita används fortfarande varje vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja den lär inte få mer än 2,3 timmar max annars blir den för tung och klumpig. Steam deck har väl heller inte så imponerande batteritid.

StramDeck (nyare version särkilt) kan ha rätt så hyfsad upptid på batteriet om man spelar enklare spel. Flera timmar. Drar man på det mest krävande äter den såklart fortfarande upp det på under 90 minuter.

Skillnaden med PS5 är dock att den drar en hel del hela tiden oavsett. Mer i minsta verksamma läge än SteamDeck gör på max.

Men man skulle ju kunna tänka sig att en portabel version utöver mindre GPU-del även får klara sig utan flera av de rutiner som den stationära kör. Streaming eller inspelning tex. Och den massiva fläkten måste ju definitivt ersättas med något mindre strömslukande. Ström till externa saker behövs inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Spela gör jag endast när jag är hemma, så handhållna spelkonsoler är inget för mig.

Permalänk
Medlem

Känns som att de missade det tåget. De borde ha gjort en PS4 Portable när PS5 släpptes. Handhållet men en generation efter. (Nästan) alla spel släpptes ju till båda. Sen kan man ju ha vissa PS5-funktioner så många nyare spel skulle gå att porta ner (typ med uppskalning eller 30FPS eller så)

Att göra det nu känns nästan orimligt, redan Slim drar ju mer(!) än första generationen PS5. Det blir nog för dyrt med en die shrink, tror ingen vill köpa en handhållen för PS5-Pro-pris direkt

De släppte ju redan Portal, den är ju deras handhållna skärm, varför göra en till? De valde en annan väg

Permalänk
Medlem

Låter som ett sjukt krångligt projekt. Om de inte matchar ps5 prestandan, så måste alla spel patchas för den nya portabla konsolen med nått ”low settings mode”.

Finns de nån vettig hårdvara på marknaden idag som kan dra runt ps5 titlar med vettig batteritid ? Iaf 4-6h speltid på en laddning vill man ju ha

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Låter som ett sjukt krångligt projekt. Om de inte matchar ps5 prestandan, så måste alla spel patchas för den nya portabla konsolen med nått ”low settings mode”.

Finns de nån vettig hårdvara på marknaden idag som kan dra runt ps5 titlar med vettig batteritid ? Iaf 4-6h speltid på en laddning vill man ju ha

Är det så sjukt krångligt då? Ja, spelen lär behöva patchas, men i övrigt får man väl anta att spelen kommer renderas i 720p (eller kanske 1080p) med mindre texturer/geometri och lägre inställningar. Vi har ju redan flera inställningsnivåer på många spel. Och ännu fler nu när ps5 pro kommit ut. Så varför inte en ytterliga inställning för en "ps5 portable".

Inget för mig dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Duke:

Spela gör jag endast när jag är hemma, så handhållna spelkonsoler är inget för mig.

I sängen? på toan? ne, men håller med dig, samma här, kanske använt med switch oled max några timmar handhållet, annars bara stationerat.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Trevligt, men har bojkottat allt portabelt sedan forever, förutom mobiltelefon. Batterierutvecklingen är trög. Pallar inte koppla in en laddkabel efter någon timme.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Denna klarar några timmar PS5 för ungefär samma pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer bli hård konkurrens på bärbara konsoller om ett par år. Nintendo har deras switch 2 på gång (vilket är en konsol som kommer leva länge). Sony ryktas göra en ny konsol, Microsoft ryktas också skapa något bärbart. Sen har du Valve som kanske inte har så starka rykten ännu men troligtvis kommer med en ny steam deck någon gång, men kanske efter dessa. Sen, även om dessa är de största aktörerna så finns det ju en hel del andra som skapar bärbara spelkonsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hur trovärdig är Bloomberg som en källa för den här typen av nyhet? De är ökända för att de hittade på saker om Supermicros moderkort.

Vad handlade det om?

Permalänk
Medlem

Hur är det förresten med PS Portal nu för tiden? Hörde ett rykte om att man ska kunna använda den utan PS5, kan man bara använda en PS Portal utan att ens äga en PS5:a då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Hörde ett rykte om att man ska kunna använda den utan PS5, kan man bara använda en PS Portal utan att ens äga en PS5:a då alltså?

Lite oklart vad du frågar men ja, i dagsläget kräver Portal en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att de missade det tåget. De borde ha gjort en PS4 Portable när PS5 släpptes. Handhållet men en generation efter. (Nästan) alla spel släpptes ju till båda. Sen kan man ju ha vissa PS5-funktioner så många nyare spel skulle gå att porta ner (typ med uppskalning eller 30FPS eller så).

Föreslog exakt samma sak några år sedan men då för Xbox One. Det finns ingen större skillnad i upplevelse mellan Xbox One, Xbox Series X, PS4 och PS5, samtliga system är tillräckligt snabba för att rendera komplexa världar. Enda som står ut är egentligen HDD vs SSD. Men med 10 års teknisk utveckling sedan Xbox One/PS4 skulle det (antar jag) vara busenkelt att skapa ett handhållet system prestandamässigt i nivå med Xbox One/PS4, och gör man systemet hyfsat kompatibelt med dessa, alltså processor och grafikdel från AMD etc, talar vi om potentiellt tusentals spel som väldigt enkelt skulle gå att porta till de nya systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vad handlade det om?

Daringfireball: Let’s Check in on Supermicro, the Target of Bloomberg’s ‘The Big Hack’

Citat:

Supermicro (SMCI) was the company whose server motherboards Bloomberg alleged were compromised by rogue chips designed to surreptitiously phone home to Chinese intelligence servers. Bloomberg presented zero actual evidence then, and five years later, zero evidence of such rogue chips has been found. Every company Bloomberg alleged was compromised flatly denied the report. Bloomberg has never retracted the report, thus forever tarnishing their journalistic integrity. Here’s my first report on the story, and this search should get you to my follow-ups.

When Bloomberg published their spectacular but seemingly completely false report, Supermicro’s stock price plummeted by almost half, from $21.50 to $11.65 per share.

I can’t believe I never thought to follow-up on their share price, given my years-long zealotry reminding people, via footnotes in other reports from Bloomberg, that “The Big Hack” was by all available evidence complete bullshit, yet never retracted.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

ska den spela PS5-spel så kommer den kräva högt klockad processor och grafikkort.

Nu har väl de flesta PS5 spel även kommit till PS4, åtminstonne från Sony själva så gissar att den kommer klara ps4 spel utan problem. Sen kommer säkert vissa titlar få sämre stöd gissar jag. Black myth wukong fungerar på Steam deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Hur är det förresten med PS Portal nu för tiden? Hörde ett rykte om att man ska kunna använda den utan PS5, kan man bara använda en PS Portal utan att ens äga en PS5:a då alltså?

Ja. Typ.

Skrivet av ipac:

Lite oklart vad du frågar men ja, i dagsläget kräver Portal en PS5.

Eller en prenumeration, såklart.. : /

De har nyss uppdaterat den för att kunna streama utan PS5. Men det kräver den högre tjänsten av PS+.

Å andra sidan så ger det också tillgång till några spel i den kostanden. Men jag tror inte man kan spela spel man köpt oavsett prenumerationen. ? Än sålänge iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Perfekt! Lyckades köpa ps5:an... tror det va dagen den släpptes i Spanien...och har spelat totalt 5 minuter...Ruttnade eftersom tjejen blev en "backseat driver"... Tjejen har dock säkert 10k timmar på den. Kommer det en handhållen variant så kommer jag ligga i sängen och hon får lira sina spel (på spanska...) i vardagsrummet.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Omfg, om vi får en PS Vita 2 av Sony så kommer jag gråta av glädje, jag älskade mina PSPortable och PSVita tills dagen de inte längre hade spel jag ville spela, dammar av dem ibland fortfarande för att leka med homebrew och modding, men det är ju Steam Deck som är nya älsklingen.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Nu har väl de flesta PS5 spel även kommit till PS4..

Nu är väl frågan om spel som släpps till både PS4 och PS5 kan klassas som "PS5-spel" om de sedan släpps med lägre upplösning och fps till en portabel konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu är väl frågan om spel som släpps till både PS4 och PS5 kan klassas som "PS5-spel" om de sedan släpps med lägre upplösning och fps till en portabel konsol.

Är Xbox Series spel varken till maskin X eller S om de är spelbara på båda då?

Ett definitionsresonemang för varenda spel. Så det blir nog helt enkelt okrångligare att acceptera att det är vad som står på lådan hur illa det än funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dom kanske räknas som spel bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Dom kanske räknas som spel bara.

Tror du verkligen att Sony skulle missa möjligheten att måla upp den som en portabel PS5:a?