Har riggat en del radiolänkar men är "inte proffs i branschen". Radiovågor är intressanta och vågutbredningen är som "en cigarr" mellan två antenner så fri sikt är inte ett absolut krav även om det påverkar hastigheten. I Ditt fall är det dessutom nära så borde definitivt funka även med rätt enkla grejjer.
Jag hade en längre radiolänk uppe i flera år redan 2003-2007 nånting, då Netgears tallriksantenner monterade i två träd (!) drygt 2 km (!) från varandra. Med kikare kunde jag inte se det andra trädet då det låg en mindre skogsdunge mellan. Men det funkade fint, värst var dimma som sänkte hastigheten. Tekniskt då kunde länken nå 54 mbit/s men för att undvika omförhandlingar ställde jag den på max 18 mbit/s som ändå var klart över den ADSL-anslutning som "var själva målet" att nå - och gav verkligen "skarvat Internet" med jämn och med dåtidens mått mätt HÖG hastighet.
I nutid har jag riggat två olika Ubiquiti-länkar, dessa går "bara" några hundra meter men ger fullt tillräcklig hastighet för bl.a. Netflix i två sommarstugor. Kör man bredbandskollen så når de nära 100 mbit/s som är det anslutande abonnemangets hastighet. I själva tallriken finns nåt mätprogram och den säger 300 mbit eller så. Dessa har nästan fri sikt mellan men finns lite grenar på nåt träd som kan skymma.
Summa summarum ger två Ubiquiti-antenner (finns fler märken förstås men dem jag använt i modern tid) en snabb och enkel skarvning även med enkla småtallrikar som fungerar "som en nätverkssladd" även på längre avstånd vilket gör det enkelt att skarva nät (även om det förstås har implikationer på både säkerhet och abonnemang men inte det jag fokar på här).