Permalänk

Kan inte hitta min NAS

Kom över en begagnad dlink dns-320l NAS som jag inte kan hitta i mitt hemmanätverk. Har installerat den enl konstens alla regler och den är ansluten via nätverkskabel till intilliggande switch. Har även delat ut en testmapp på den med rätt behörigheter.
Försöker sedan komma åt den via utforskaren/nätverk men den dyker inte upp överhuvudtaget. Har dubbelkollat så att den ligger i samma arbetsgrupp och det spelar heller ingen roll om jag kör statisk ip eller dynamisk.
Kan utan problem logga in i dess webbgränssnitt.
Däremot så kan jag hitta den ifrån Windows server 2016, men inte ifrån Windows 10 eller 11.
Har till och med testat med att installera
linuxdist Alt-F men utan framgång.
Nån som har några försöag hur jag ska fortsätta felaöka?

Permalänk
Medlem

Troligen kör den SMB av äldre version, som är per-default avstängt i iaf Win11.
Prova att googla lite runt smb 1 och liknande.
Om inte v2 eller v3 går att aktivera i NAS-en.

NFS vet jag inte om Win klarar av, men gör de det, så är det ett alternativ.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av tretorn7612:

Kom över en begagnad dlink dns-320l NAS som jag inte kan hitta i mitt hemmanätverk. Har installerat den enl konstens alla regler och den är ansluten via nätverkskabel till intilliggande switch. Har även delat ut en testmapp på den med rätt behörigheter.
Försöker sedan komma åt den via utforskaren/nätverk men den dyker inte upp överhuvudtaget. Har dubbelkollat så att den ligger i samma arbetsgrupp och det spelar heller ingen roll om jag kör statisk ip eller dynamisk.
Kan utan problem logga in i dess webbgränssnitt.
Däremot så kan jag hitta den ifrån Windows server 2016, men inte ifrån Windows 10 eller 11.
Har till och med testat med att installera
linuxdist Alt-F men utan framgång.
Nån som har några försöag hur jag ska fortsätta felaöka?

Skrivet av mrTLU:

Troligen kör den SMB av äldre version, som är per-default avstängt i iaf Win11.
Prova att googla lite runt smb 1 och liknande.
Om inte v2 eller v3 går att aktivera i NAS-en.

NFS vet jag inte om Win klarar av, men gör de det, så är det ett alternativ.

Det är ingen bra idé att rekommendera lösningar som går ut på att återaktivera SMBv1: det är ett så hopplöst feldesignat protokoll att du bokstavligen förstör stora delar av datorns övriga säkerhet genom att tillåta det.

@tretorn7612 :
Ledsen att du behövt lära dig detta den hårda vägen men man ska inte köpa begagnade proprietära NAS-boxar utan att kolla om de fortfarande stöds av tillverkaren. Du har köpt en (effektivt sett) tretton år gammal och väldigt sjuk gris i en säck, om jag tolkar DLinks sidor rätt. (https://support.dlink.com/resource/products/dns-320/reva/DNS-...)

Permalänk
Medlem

Med allt som redans sagts i åtanke:

1. Öppna Kontrollpanelen:

2. Sök efter “Kontrollpanelen” i Windows sökfält och öppna den.

3. Navigera till Program:

4. Klicka på “Program” och sedan på “Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner” under “Program och funktioner”.

5. Aktivera SMB 1.0/CIFS File Sharing Support:

6. I fönstret som öppnas, bläddra ner tills du hittar “SMB 1.0/CIFS File Sharing Support”.

7. Markera kryssrutan bredvid denna funktion och klicka på “OK”.

8. Starta om datorn:

9. Windows kommer att söka efter nödvändiga filer och tillämpa ändringarna. När detta är klart, starta om datorn för att aktivera SMB-protokollet.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Med allt som redans sagts i åtanke:

1. Öppna Kontrollpanelen:

2. Sök efter “Kontrollpanelen” i Windows sökfält och öppna den.

3. Navigera till Program:

4. Klicka på “Program” och sedan på “Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner” under “Program och funktioner”.

5. Aktivera SMB 1.0/CIFS File Sharing Support:

6. I fönstret som öppnas, bläddra ner tills du hittar “SMB 1.0/CIFS File Sharing Support”.

7. Markera kryssrutan bredvid denna funktion och klicka på “OK”.

8. Starta om datorn:

9. Windows kommer att söka efter nödvändiga filer och tillämpa ändringarna. När detta är klart, starta om datorn för att aktivera SMB-protokollet.

Tack för hjälpen, funkade klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ingen bra idé att rekommendera lösningar som går ut på att återaktivera SMBv1: det är ett så hopplöst feldesignat protokoll att du bokstavligen förstör stora delar av datorns övriga säkerhet genom att tillåta det.

Då svarar jag nästa gång: "jag vet, men jag berättar det inte för dig".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Då svarar jag nästa gång: "jag vet, men jag berättar det inte för dig".

Jo, men det är ju lite så, eller hur?
”Ditt problem beror troligen på x, men den enklaste lösningen är otroligt dålig för dig, så jag varnar dig för att göra på det viset och berättar inte själv vad du skulle behöva göra.”

Är frågeställaren sedan envis nog att lära dig hur man gör, och vill ta risken trots varningar är det fritt fram.

Permalänk
Medlem

”Ditt problem beror troligen på x, men den enklaste lösningen är otroligt dålig för dig, så jag varnar dig för att göra på det viset och berättar inte själv vad du skulle behöva göra.”

Är frågeställaren sedan envis nog att lära dig hur man gör, och vill ta risken trots varningar är det fritt fram.

Fast, det är väl SMB1 "server" delen som är feldesignad, så NASen är ett säkerhetshål. Men att aktivera klienten, som hans windows dator måste göra, är ju ingen säkerhetsrisk.

Vet inte om det blir så jättemycket bättre...men alltid något

Off topic: Har du letat där du sist ställde den? Om den inte står kvar så kan nån ha stulit den...sorry, pappa-skämt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Fast, det är väl SMB1 "server" delen som är feldesignad, så NASen är ett säkerhetshål. Men att aktivera klienten, som hans windows dator måste göra, är ju ingen säkerhetsrisk.

I en hemmamiljö (till skillnad från i en AD-domän), och om du blockerar all inkommande SMB-trafik på din klient, är det mindre riskabelt, men lik förbannat riskerar du i minsta fall att spruta ur dig ditt användarnamn och lösenord i det närmaste i klartext om det finns något på nätverket som ser det minsta ut som ditt NAS. Och om din dator kan använda SMBv1 kan en elaking på vilket som helst nätverk du är på tvinga dig att inte använda nyare versioner av protokollet mot en server de kontrollerar (direkt eller som MitM) och på så sätt utsätta dig för angrepp.

Så jag skulle säga att om det finns någon som helst risk att ens dator kommer att finnas på något annat än ett säkert nätverk där du själv kontrollerar alla ändpunkter och all mjukvara som körs (protip: det gör du inte), bör SMBv1 inte vara påslaget. Dessutom ska alla SMB-protokoll utan undantag blockeras i nätverkets perimeter.

Permalänk
Medlem

Och eftersom jag inte vet det, för det gör jag inte, jag vet blott (av egen erfarenhet) att SMB1 är avaktiverat by-default. Så ska jag i princip hålla k*?$"n nästa gång nån frågar varför en uråldrig NAS inte hittas av Utforskaren eftersom jag inte vet varför SMB1 är avvaktiverat.

Visa signatur