Playstation 2 har sålts i 160 miljoner exemplar

Permalänk
Melding Plague

Playstation 2 har sålts i 160 miljoner exemplar

Den mest sålda konsolen genom tiderna har överträffat sitt eget rekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis Sony och välförtjänt!
Jag är väldigt sugen på att köpa en begagnad PS2.

Har PS1, PS3 och PS5, så en PS2 och 4 så har man alla konsoler🙂

Permalänk
Medlem

hur räknar man ytterligare försäljningar nu? de säljs väl inte mer?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ingen stationär konsol lär överträffa PS2 i försäljning. Nintendo Switch har ju chans att gå om och det är ju tack vare att det är en hybrid som den blivit den succé som den är.

Permalänk
Medlem

Ps5 Pro har sålt 160 exemplar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Ps5 Pro har sålt 160 exemplar

Sicken lustigkurre vi har här.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

hur räknar man ytterligare försäljningar nu? de säljs väl inte mer?

Ja, som artikeln nämner hade den ju sålt 158 miljoner när tillverkningen lades ner 2012, vilket var den senaste officiella siffran från Sony. Troligtvis fanns det någon miljon exemplar kvar i lager och butiker som till största delen lär ha sålts strax efter det, men Sony har inte brytt sig om att ange någon ny officiell siffra förrän nu i samband med 30 års jubileet av Playstation.

Permalänk

Första konsolkriget jag var med om online. Folk sa att det är onödigt med korta laddtider och spela från hdd istället för skiva, kunna spela online, uppdatera spel och allt annat som folk gjorde med xbox. Nästa generation blev alternativen ungefär lika tråkiga.
Min åsikt är att PS2 var för mig ungeär som iPhone var 2014 på grundskolor. Nästan alla köpte dessa alternativ, jag just då förstod ej varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Ingen stationär konsol lär överträffa PS2 i försäljning. Nintendo Switch har ju chans att gå om och det är ju tack vare att det är en hybrid som den blivit den succé som den är.

Switch går om till våren 😀

Hade en PS2 slim förut, såldes.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Bästa konsollen genom tiderna. Stort spelbibliotek av massa bra spel. Konsoll som var liten och nätt (även icke slim, jag ägde en slim). Spelen är ändå rätt moderna idag och grafiken var okej. Det var bara att stoppa i skivan och köra, inga installationer ingen online inget meck, bara spela.

Speciellt lever den kvar i emulatorn där man kan uppskala grafiken och vips så ser spelen rätt bra ut också.
Spelar ps2 spel ibland på emulator, de lockar faktiskt mer än nya spel, var liksom elegantare att spelet var gjort för att spelas som det var.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första konsolkriget jag var med om online. Folk sa att det är onödigt med korta laddtider och spela från hdd istället för skiva, kunna spela online, uppdatera spel och allt annat som folk gjorde med xbox. Nästa generation blev alternativen ungefär lika tråkiga.
Min åsikt är att PS2 var för mig ungeär som iPhone var 2014 på grundskolor. Nästan alla köpte dessa alternativ, jag just då förstod ej varför.

Min PS2:a var både online och hade HDD

Visst blev XBOX synonymt med XBMC (numera Kodi), men PS2:an kunde långt mer än vad många insåg.

Det var trots allt PS2:an som var första(?) konsolen som hade officiellt support för Linux.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_for_PlayStation_2

Att du inte förstår är inget nytt i trådarna

Har för mig att jag satte en 120GB HDD i min PS2:a

Edit:
Min gamla pimpade PS2:a

FFVII (PS1) triggar en exploit på PS2 minneskortet som i sin tur laddar HDLoader (boot.elf). Hur enkelt som helst

Kan även tillägga att jag har PS1, PS2, PS3, PS4 samt PSP. Dock varken Vita eller PS5 (än).

Permalänk
Medlem

Dom borde ha släppt en PS2 med HDMI runt 2007 eller så, speciellt efter dom la ner bakåtkompabiliteten med PS2-spel på PS3an.

I alla fall, en av mina absoluta favoritkonsoler, mycket tack vare Suikoden-serien. Suikoden V är nog mitt favoritspel till PS2 och det har aldrig släppts till någon annan plattform.

Permalänk
Medlem

Var fan köper man PS2 idag egentligen? Känns som fabricerade siffror.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Var fan köper man PS2 idag egentligen?

Brasilien, typ. Konsoler är enormt skattade där så att köpa det senaste är inte något många klarar av.

Permalänk
Medlem

De vet väl hur många de tillverkat, de har väl inte slängt några så borde väl inte va så svårt att veta exakta siffror.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt de flesta äldre konsolerna om de nyproducerades med moderna funktioner som trådlösa kontroller och hdmi och kanske nån typ av "online" så spel med onlinestöd fungerar igen.

Det är ju fortfarande otroligt bra tillgång på fysiska spel, speciellt till ps2.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Grattis Sony och välförtjänt!
Jag är väldigt sugen på att köpa en begagnad PS2.

Har PS1, PS3 och PS5, så en PS2 och 4 så har man alla konsoler🙂

PS2 kan även spela PS1 spel.
Köra dem direkt från skiva.
Går att använda både PS2 och PS1 handkontroller med PS2.
Går att använda minneskort från PS2 och PS1, men... kräver PS1 minneskort för PS1 spel och PS2 minneskort för PS2 spel.
Eller kräver, är möjligt att spela utan minneskort om man bara vill testa spel utan att spara.
Men om man vill kunna spara så fungerar inte PS2 minneskorten för PS1 spel.

Jag har beställt ett minneskort till PS2 som ska fungera med både PS2 och PS1 spel.
Men det är inte Sony original, utan tredjeparts.
Eller adapter kanske man ska säga.
För man ska använda SD minneskort med det.

Expected to ship last week of November
Så hoppas det kommer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag skulle köpt de flesta äldre konsolerna om de nyproducerades med moderna funktioner som trådlösa kontroller och hdmi och kanske nån typ av "online" så spel med onlinestöd fungerar igen.

Det är ju fortfarande otroligt bra tillgång på fysiska spel, speciellt till ps2.

Analogue har gjort FPGA versioner av flera gamla konsoler.
Brukar väl oftast antingen användas med original kontroller eller någon av 8bitdo's trådlösa varianter.

Just nu har de Analogue3D för beställning.
A reimagining of the N64. In 4K resolution. 10x the resolution of the original N64. The first and perhaps greatest multiplayer system of all time. Analogue3D is 100% compatible with every original N64 game ever made. Region Free. Bluetooth LE. Dualband Wifi. Four original-style controller ports. Entirely new, next generation Analogue hardware featuring 3DOS. Engineered entirely in FPGA. No Emulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Brasilien, typ. Konsoler är enormt skattade där så att köpa nytt är inte något många klarar av.

Om jag förstått det rätt så säljs det fortfarande kloner av Sega Master System och Sega Mega Drive / Genesis i Brasilien ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Analogue har gjort FPGA versioner av flera gamla konsoler.
Brukar väl oftast antingen användas med original kontroller eller någon av 8bitdo's trådlösa varianter.

Just nu har de Analogue3D för beställning.
A reimagining of the N64. In 4K resolution. 10x the resolution of the original N64. The first and perhaps greatest multiplayer system of all time. Analogue3D is 100% compatible with every original N64 game ever made. Region Free. Bluetooth LE. Dualband Wifi. Four original-style controller ports. Entirely new, next generation Analogue hardware featuring 3DOS. Engineered entirely in FPGA. No Emulation.

Ah dom har jag glömt bort helt och hållet, tack!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om jag förstått det rätt så säljs det fortfarande kloner av Sega Master System och Sega Mega Drive / Genesis i Brasilien ?

Kloner säljs överallt. Men det är nog nästan bara i Brasilien det fortfarande säljs licensierade original också.

Med det senaste, som kom typ i år tror jag, så börjar de däremot mer likna de emulatorboxar som vi fick här i firm av minimaskinerna utan kassettfack. Men den nya brasilianska ska tydligen kunna ladda ner spel i motsats till dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint