AMD dominerade i Black Friday‑handeln

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Verkar dra jämt i Sweclockers tester, så beror på vilken som är billigast just då, och vilka spel du spelar

Beror väl på om man enbart spelar? Totalt sätt är 13600k avsevärt bättre som cpu då du kan gamea, samt köra produktiva laster snabbare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Men seriöst? Vem köper ens intel nuförtiden?

Tydligen gör 20-30% det, de läser troligtvis reviews på UserBenchmark

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Tydligen gör 20-30% det, de läser troligtvis reviews på UserBenchmark

Med tanke på att intel säljer ca 3x så många cpuer som Amd så köper fler det än så 😊
Intel market share 2024 Q3 78% amd 21.1%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

såklart menar jag att man ska jämföra med andra ddr5 och pci-express 5.0 kompatibla plattformar för att det ska vara prisvärt

Permalänk
Medlem

Vill faktiskt påstå att Intel är mest prisvärt för tillfället. Har kollat noga, jag gick dock på AMD i datorn som byggs nu. Men jag hade kommit billigare undan med ett Intel-system.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att intel säljer ca 3x så många cpuer som Amd så köper fler det än så 😊
Intel market share 2024 Q3 78% amd 21.1%

Inte under denna blackfriday om man ska tro denna artikel som vi pratar om...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Inte under denna blackfriday om man ska tro denna artikel som vi pratar om...

Dem pratar lösa delar, tittar ink allt ligger nog Intel före (pre builds etc etc)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Fakta är ju att Intel bakåt i tid var befängt mycket bättre än AMD ända fram till Ryzen

Det fanns en period när AMD hade börjat sälja Athlon 64 och Intel inte hade lanserat Core 2 ännu, så Intel sålde Pentium 4.
Athlon 64 och Athlon 64 X2 var bätte än Pentium 4.
Men den perioden varade väl bara något år.

För sen kom Intel med Core 2 som var ett stort steg upp från Pentium 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vilket kvalificerat skitsnack rent ut sagt. Nej Intel har verkligen inte alltid varit bättre än AMD innan Ryzen.

Sluta babla och tycker du det säger du jaha kom med fakta i stället.

2011 Bulldozer vs Sandy Bridge vilken var bäst. Vid gaming lär Budozer törstat uppåt dubbla watt och så har det mer eller mindre vart hela tiden fram till Ryzen.
fakta
https://www.techpowerup.com/review/amd-hd-7970-cpu-scaling/20...

Upprepa samma med fem år mellanrum och återkom med svaret att vara otrevlig hjälper föga när det gäller fakta i frågan.

Fakta talar alltid mot nån som tycker en massa så enkelt är det

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det fanns en period när AMD hade börjat sälja Athlon 64 och Intel inte hade lanserat Core 2 ännu, så Intel sålde Pentium 4.
Athlon 64 och Athlon 64 X2 var bätte än Pentium 4.
Men den perioden varade väl bara något år.

För sen kom Intel med Core 2 som var ett stort steg upp från Pentium 4.

Ska vi gå så många år bakåt så Ja vist sen efter det är det mycket enkelt. Efter det har AMD vart bottenskrapet fram till Ryzen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

AnandTech

The Battle for Value: Athlon 64 3200+ vs. Pentium 4 530

Using our RealTime Pricing Engine we found that for just over $200 you could either have an Athlon 64 3200+ or a Pentium 4 530 (3GHz). While this doesn't take into account motherboard cost, 925X boards and Socket-939 boards are in the same general price ranges. You can get a Socket-939 nForce3 board for $133, and you can get an ABIT 925X board for $150.

So the question becomes...

In the end, here's our scorecard for the Athlon 64 3200+ vs. Pentium 4 530:

Business/General Use - Athlon 64 3200+
Multitasking Content Creation - Tie
Video Creation/Editing and Photoshop - Athlon 64 3200+
Audio/Video Encoding - Pentium 4 530
Gaming - Athlon 64 3200+
3D Rendering with 3dsmax - Pentium 4 530
Workstation Performance - Athlon 64 3200+

Depending on your usage our recommendation may vary, but the best overall performer at the $200 price point appears to be the Athlon 64 3200+.

Är du medveten att du menar 20 år sedan,mmm gratis du hittade en så lång tid tillbaka men sen då? det rasade ju rejält kan man milt påstå på persondatordelen av AMD. Man har helt enkelt guppat vid ytan ända fram till Ryzen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vill faktiskt påstå att Intel är mest prisvärt för tillfället. Har kollat noga, jag gick dock på AMD i datorn som byggs nu. Men jag hade kommit billigare undan med ett Intel-system.

Om du menar någon av dom mindre processorerna kanske då gissar jag.

Vist man kunde tittat på nån i3-i5 men kände mig inte så sugen sen det här med ständiga moderkortsbyten som drar upp priset. AMD släpper ju nytt på AM4 fortfarande så det visar ju vägen redan där. Köper man n AM5 så kommer man kunna byta ut sin processor säkert om fem-sex år för en mindre peng så det blir ju billigare om man kollar på moderkortet enbart. Moderkort är ju ett av det som är dyrt nuförtiden och då är det ju bra om det håller länge.

AMD är ju därför mycket mer prisvärt om man kollar på helheten just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Nja.. jag fick tag på en 14600k från elgiganten.se o tänkte kika lite på det men kändes som överlag alla vettiga moderkort var fortfarande för dyra även med den lilla rean som fanns. Tänker på ddr5 då.

Kände också osugen på att chansa med 13/14 gen.

Valet blev genast enklare också efter de fasligt nice priser på inets livestream för am5 kombo.

1500kr? Hur? Eller menar du mellanskillnad efter att ha sålt gamla cpu?

Bor i Singapore, så det är något billigare (9% moms och ingen kemikalieskatt.) Köpte på specialerbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Sluta babla och tycker du det säger du jaha kom med fakta i stället.

2011 Bulldozer vs Sandy Bridge vilken var bäst. Vid gaming lär Budozer törstat uppåt dubbla watt och så har det mer eller mindre vart hela tiden fram till Ryzen.
fakta
https://www.techpowerup.com/review/amd-hd-7970-cpu-scaling/20...

Upprepa samma med fem år mellanrum och återkom med svaret att vara otrevlig hjälper föga när det gäller fakta i frågan.

Fakta talar alltid mot nån som tycker en massa så enkelt är det

AMD piskade Intel rätt ordentligt med Athlon i början av 2000-talet, men du var förmodligen inte född då. Eller så spelar du bara dum.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

AMD piskade Intel rätt ordentligt med Athlon i början av 2000-talet, men du var förmodligen inte född då. Eller så spelar du bara dum.

24år sedan, ganska lång tid att ligga efter.
Sen var väl Athlon enbart bättre mellan två Intel generationer? P3 som var katastrof och sen p4. Efter det gick Intel om? Så amd var "bäst" I typ 1.5-2år?
Jag hade själv Athlon år 2000..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen var väl Athlon enbart bättre mellan två Intel generationer? P3 som var katastrof och sen p4. Efter det gick Intel om? Så amd var "bäst" I typ 1.5-2år?

Jo men vänta nu, mitt svar är ju efter påståendet att Intel alltid varit bättre än AMD. Det är bevisligen ett felaktigt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kom igen det där är ju 25 år sen. facepalm.

Du kan säkert ta upp vilket ämne som helst har du påstått nått och fasen kan nån hitta ett fel för nått som redan var uppfunnet och fanns för hundra år sen men som helt och hållet saknar minsta betydelse. oj du har hittat en ja men grattis men dom andra hundra på rad då , wow man kan hitta få exempel ja grattis då. men det säger inte sett dugg att jag har fel i det jag sa.

Det är ju i dag jag bygger en ny dator, det är i dag som jag kollar vilka delar jag köper, det är åren framåt jag ska stå med konsekvenserna av det jag investerat i.

Sen om märket råkar heta plasdunk eller apa råkar vara det som är bäst i dag så blir det det jag köper även om det var sämst för en månad sen. Det är bara tragiskt när folk är fäst vid ett märke vare sig det handlar om bilar, kläder eller datorer. Komiskt (tragikomiskt) är när det slår över till att man helt enkelt inte tål kritik oavsett. Snacka fan inte skit om min fru(Märke) som jag är gift med annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kom igen det där är ju 25 år sen. facepalm.

Du kan säkert ta upp vilket ämne som helst har du påstått nått och fasen kan nån hitta ett fel för nått som redan var uppfunnet och fanns för hundra år sen men som helt och hållet saknar minsta betydelse. oj du har hittat en ja men grattis men dom andra hundra på rad då , wow man kan hitta få exempel ja grattis då. men det säger inte sett dugg att jag har fel i det jag sa.

Det är ju i dag jag bygger en ny dator, det är i dag som jag kollar vilka delar jag köper, det är åren framåt jag ska stå med konsekvenserna av det jag investerat i.

Sen om märket råkar heta plasdunk eller apa råkar vara det som är bäst i dag så blir det det jag köper även om det var sämst för en månad sen. Det är bara tragiskt när folk är fäst vid ett märke vare sig det handlar om bilar, kläder eller datorer. Komiskt (tragikomiskt) är när det slår över till att man helt enkelt inte tål kritik oavsett. Snacka fan inte skit om min fru(Märke) som jag är gift med annars.

Påståendet var att Intel alltid varit bättre än AMD. Det är fortfarande bevisligen ett felaktigt påstående hur du än försöker vrida och vända på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Är du medveten att du menar 20 år sedan,mmm gratis du hittade en så lång tid tillbaka men sen då? det rasade ju rejält kan man milt påstå på persondatordelen av AMD. Man har helt enkelt guppat vid ytan ända fram till Ryzen.

Efter att jag såg att du hade svarat på mitt tidigare inlägg, så tog jag bort inlägget (radera inlägg).
Men du hann tydligen börja svara på det ändå.

Hursomhelst,

Ja det var länge sedan.

Vi ska nog vara glada att AMD överlevde.

Den perioden jag pratade om;
Athlon 64
Launched September 23, 2003

Intel Core 2
Launched July 26, 2006

Så den perioden jag pratade om varade nästan 3 år.
Om du sen ska lägga ihop det med andra perioder blir det längre och inte kortare.