SweClockers drop!

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Longlegs är ju helt fantastisk. Om du vill ha mer kvalitets-Cage, kolla på Pig, vetja! 😊

Det fick bli ett inköp av Pig också, den lät väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Ready player one - I en dystopisk värld flyr folk in en VR-värld som heter The oasis. Där kan de leva andra liv som är mer förfyllande. Givetvis finns det en ond korporation som vill förstöra allt. I en quest för ett easter-egg följer vi en nisse och några andra random nissar som fajtas med den stor evil-korporationen. Grymt snygg film. Storyn är väl ok, lite barnsligt spielberg-aktig sådär men den duger. Action finns det med. Jag har även läst boken som filmen bygger på och den är rätt trogen denna faktiskt. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Interstellar på IMAX (obs ej textad)

10/10

Lätt den bästa bioupplevelsen jag haft. Filmen är suverän.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Dear Santa (2024)
6/10

"Due to a mix-up, young Liam, a dyslexic 6th grader, sends a letter to Satan instead of Santa, leading Satan to appear at his door, delighted by his first-ever fan letter and interested in acquiring a portion of Liam’s soul."

En väldigt klassisk "feel good" julfilm där Jack Black antar rollen som Satan. Och det är en återgång till vad som gjorde honom till den han blev, dvs en film där han får leka fritt och överdrivet och vara "ett stort barn". Utan honom hade denna mer förpassats till träsket av "Hallmark" filmer och hamnat under strecket godkänd. Tyvärr tappar den 0.5 poäng med slutet men lyckas ändå landa på en 6:a tack vare Jack Blacks insatser.

Passar väl lite äldre barn även om det finns en del vuxna referenser här och där, självklart levererade av Jack Black... och jag är något förvånad över det faktum att den kristna högervingen inte gått "bananas" över denna som inte framställer Satan i mycket sämre dager

Som vuxen var det lite nostalgi att få se Jack Black prestera i denna typ av roll igen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dear Santa (2024)
6/10

"Due to a mix-up, young Liam, a dyslexic 6th grader, sends a letter to Satan instead of Santa, leading Satan to appear at his door, delighted by his first-ever fan letter and interested in acquiring a portion of Liam’s soul."

En väldigt klassisk "feel good" julfilm där Jack Black antar rollen som Satan. Och det är en återgång till vad som gjorde honom till den han blev, dvs en film där han får leka fritt och överdrivet och vara "ett stort barn". Utan honom hade denna mer förpassats till träsket av "Hallmark" filmer och hamnat under strecket godkänd. Tyvärr tappar den 0.5 poäng med slutet men lyckas ändå landa på en 6:a tack vare Jack Blacks insatser.

Passar väl lite äldre barn även om det finns en del vuxna referenser här och där, självklart levererade av Jack Black... och jag är något förvånad över det faktum att den kristna högervingen inte gått "bananas" över denna som inte framställer Satan i mycket sämre dager

Som vuxen var det lite nostalgi att få se Jack Black prestera i denna typ av roll igen.

https://www.facebook.com/reel/1291618402185961 😂🤔

Permalänk
Medlem

Lord of Illusions, 1995
Filmen tar sin början i den amerikanska öknen. En man med magiska krafter, en "Puritan", har tillsammans med sina lärjungar kidnappat en ung flicka. Fyra av Puritanens tidigare följare (ledda av en svettig, mumlande och på alla sätt obehaglig man vid namn Swann) bryter sig in och fritar flickan. I samma veva ger Puritanen en del av sina krafter till Swann, varpå Swann fängslar, skjuter och begraver honom.

Tretton år senare har Swann gift sig med flickan som han räddade (känns inte alls creepy!) och livnär sig som illusionist. Huvudperson är emellertid Harry D'Amour (vilket namn!) en privatsnok med näsa för det ockulta, som anlitas av Swann. Oklart varför. Kanske för att han utseendemässigt påminner om en lågbudget Harrison Ford? D'Amour dras hur som helst snart in i ett mysterium och frågorna är många. Är Swanns liv i fara? Stöter Swanns unga fru på honom? Lever Puritanen än? Varför bär alla skurkar supertighta byxor?

Är filmen bra? Nej, gud nej!
Är filmen underhållande? Absolut! Den följer 90-talets formula för ockult skräck till punkt och pricka, vilket enligt mig är ett recept för framgång.
Påminner om? The Warlock och The Prophecy

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Senaste Beck – Vilhelm filmen som det har gjorts så mycket reklam för. Den har fått toppbetyg.

Min åsikt, filmen handlar om olika poliser som har diverse olika problem som de försöker lösa. Någonstans i filmen var det också ett brott som hade skett, jag minns inte riktigt vad. Filmen handlade mest om polisernas problem.
Det är inte en sådan film jag är ute efter när jag vill se en deckare av stil Colombo, Agatha Christie.

Jag såg även Batman 1966 filmen. Den är ett mästerverk på flera sätt. Kanske inte riktigt den mest råa actionfilmen som finns. Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=eeyMfq6v190

Permalänk
Medlem

Beck (51): Vilhelm

En av de svagaste filmerna i serien.
Några av karaktärerna har alltid stört mig över hur menlösa de är, det fick ännu mer vatten på kvarnen.

Nej, nu är det fasen dags att lägga ner. Känslan av filmen var iofs att det snart sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Lord of Illusions, 1995
[i]

Är filmen bra? Nej, gud nej!
Är filmen underhållande? Absolut! Den följer 90-talets formula för ockult skräck till punkt och pricka, vilket enligt mig är ett recept för framgång.
Påminner om? The Warlock och The Prophecy

Det är ju Clive Barker som regisserat denna. Det brukar vara ett gott tecken på att saker och ting kommer att vara skruvade till max.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är ju Clive Barker som regisserat denna. Det brukar vara ett gott tecken på att saker och ting kommer att vara skruvade till max.

Ska erkännas att jag har dålig koll på Clive Barker, annat än att jag älskade spelet Clive Barler's Undying. Men då måste jag nog se fler filmer regisserade av honom 😀

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nu känns det faktiskt lite bättre ha ha ha

Skrivet av HappySatan:

Ska erkännas att jag har dålig koll på Clive Barker, annat än att jag älskade spelet Clive Barler's Undying. Men då måste jag nog se fler filmer regisserade av honom 😀

Oj oj oj, du har drösvis med bra skräck framför dig!
Om du ännu inte gett dig in på dem så Hellraiser 1-4, Candyman, Nightbreed och Book Of Blood för att nämna ett selektivt urval! Nu vet jag ju inte exakt vilka han regisserat eller "bara" skrivit (Första hellraiser filmen vet jag var hans director-debut dock). Tips är att läsa hans böcker också, tillhör definitivt toppskicktet och nämns ofta i samma andetag som t ex Stephen King.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

The Sadness (blu-ray).

Skräck från Taiwan, som är regisserad av kanadensaren Rob Jabbaz. Det är hans debut när det gäller långfilm, han har bara gjort några kortfilmer och en musikvideo innan.

Det är en riktigt brutal och blodig film, så det är inget för känsliga personer. Men det är främst på ett visuellt plan. Den är inte obehaglig att se på samma sätt som franska Martyrs t.ex, som är uppbyggd på ett sätt där brutaliteten har mer "tyngd" bakom, tack vare storyn, tonen och upplägget.

Effekterna är över lag välgjorda och det mesta är praktiska/fysiska effekter, väldigt lite CG. Vilket jag ser som ett plus, när det är välgjort. En del av skådisarna gör ett bra jobb. Storyn är tunn, men fyller sin funktion för vilken typ av film det här är. Filmen som helhet är underhållande, tycker jag. Inte illa som debutfilm för regissören. Känns som man kanske ska hålla ögonen öppna för vad han hittar på härnäst.

Den får en stark 7:a av 10 från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Det fick bli ett inköp av Pig också, den lät väldigt intressant.

Blev ett köp här med, hittade den tyvär inte på bluray, men 20kr på Ginza så fick det duga o bli undantag. Köper i vanliga fall inte dvd längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Beck (51): Vilhelm

En av de svagaste filmerna i serien.
Några av karaktärerna har alltid stört mig över hur menlösa de är, det fick ännu mer vatten på kvarnen.

Nej, nu är det fasen dags att lägga ner. Känslan av filmen var iofs att det snart sker.

Tråkigt, tänkte se den idag. Dom har ju skrivit om den som det vorre den bästa...
Tyvärr känns det som Beck överlevt sig själv, senare filmer har inte varit så värsta bra om man jämför med dom äldr.

Permalänk
Medlem

Devilś Knot
2013
Baserad på verklig händelse
5/10

-----------------------------------

Tre barn blir mördade och tre unga killar pekas ut som skyldiga till dom fruktansvärda morden och påstås vara kopplat till satanism.
Efter ena killen erkänt men sedan återtagit sitt erkännande hålls en rättegång, men frågan är om det verkligen är dom som gjort det?
Själva händelsen är såklart en hemskt historia i sig och filmen avspeglar förloppet i rättegången väl, det är ingen film med massa action osv utan handlar mer eller mindre helt och hålet om rättegången.
Helt okej film, men inget som gör att den sticker ut på något vis eller får mig vilja se den igen vid något annat tillfälle, men om du inte har annat för dig och inte vet vad du skall kolla på så är den helt okej.
Jag såg den på HBO men den finns på flera andra tjänster med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Tråkigt, tänkte se den idag. Dom har ju skrivit om den som det vorre den bästa...
Tyvärr känns det som Beck överlevt sig själv, senare filmer har inte varit så värsta bra om man jämför med dom äldr.

Skriv gärna vad du tyckte när du sett, smaken brukar ju vara som baken.

För egen del är de äldre med Ekman, Lassgård och Bergqvist de bäst.

När sedan filmatiseringen kom med Haber och Persbrandt tyckte jag att Gunvald var lite väl överspelad, men det gick över och numer tycker jag denna bittra tolkning av Gunvald blev en mycket stark karaktär som jag saknar.

Hivju var ett trevligt tillskott som lyfte de senare filmerna.

Men nu är det bara Martin Wallström som Josef som lyfter det hela. Resten är en bunt trötta, tråkiga och menlösa karaktärer kvar.
Hur det ska kunna bli tre filmer till förstår jag inte 🫣

Permalänk
Medlem

Bad santa - Klassisk julfilm med Billy bob Thornton som elak fylle-jultomte som får ett hjärta. Väldigt rolig. 8/10

Leaving Las Vegas - Nick cage spelar fyllo som ska dricka sig till döds i Vegas. Han träffar horan Sera som blir störtkär i honom av okänd anledning och de har lite äventyr. En sorglig film men som träffar rätt många gånger. Viss dialog känns dock rätt dålig ibland speciellt när det handlar om sex. Men bra ändå och man tycker ju lite synd om Nick Cages karaktär som inte verkar vara en skitstövel egentligen. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Skriv gärna vad du tyckte när du sett, smaken brukar ju vara som baken.

För egen del är de äldre med Ekman, Lassgård och Bergqvist de bäst.

När sedan filmatiseringen kom med Haber och Persbrandt tyckte jag att Gunvald var lite väl överspelad, men det gick över och numer tycker jag denna bittra tolkning av Gunvald blev en mycket stark karaktär som jag saknar.

Hivju var ett trevligt tillskott som lyfte de senare filmerna.

Men nu är det bara Martin Wallström som Josef som lyfter det hela. Resten är en bunt trötta, tråkiga och menlösa karaktärer kvar.
Hur det ska kunna bli tre filmer till förstår jag inte 🫣

Tycker att dem dog efter att Gunvald försvann..

Permalänk
Medlem

Tremors 3 (blu-ray).

Kommer inte håg om jag sett denna förut, troligen inte. Skulle säga att den är mer lik andra filmen än första. Det är samma stil som dom tidigare, med en "campy" blandning av skräck och humor. Dock känns det som att filmerna har blivit mer och mer b-filmer för varje film. Inget som jag själv stör mig på nämnvärt då jag tycker det funkar om det finns en skön b-films charm, vilket det gör i de här filmerna. Jag skulle dock säga att den här är svagast av dom tre första filmerna. Men tyckte det var en ganska skön rulle trots sina brister. Som helhet skulle jag nog säga att den är värd en stark 6:a av 10

Permalänk

Moonfall 2022
Filmen är baserad på en verklig händelse och det var att månen var på kollisions krasch emot jorden.. Eller vänta... Det kanske inte stämde.

Det är en scifi där de försöker tänka nytt utanför det traditionella, såklart vissa delar finns i andra filmer. Jag ser det som en person hade kanske ett vettigt manus. Det var svårt att få till något bra. Jag skulle vilja ändra mycket i storyn så kanske det hade blivit bra, betydligt mer kostsamt hade det dock blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tremors 3 (blu-ray).

Kommer inte håg om jag sett denna förut, troligen inte. Skulle säga att den är mer lik andra filmen än första. Det är samma stil som dom tidigare, med en "campy" blandning av skräck och humor. Dock känns det som att filmerna har blivit mer och mer b-filmer för varje film. Inget som jag själv stör mig på nämnvärt då jag tycker det funkar om det finns en skön b-films charm, vilket det gör i de här filmerna. Jag skulle dock säga att den här är svagast av dom tre första filmerna. Men tyckte det var en ganska skön rulle trots sina brister. Som helhet skulle jag nog säga att den är värd en stark 6:a av 10

Instämmer helt med detta, de första två var ju seriösa filmer för att franchisen senare blev B-filmer, finns en rad "spinoffs" så att säga, dock är alla av b-films kvalité... men lyckas ha den riktiga b-films charmen Finns väl 7 till antalet tror jag

Michael Gross är ju skådisen som är med i samtliga filmer och mer eller mindre är "veteranen och huvudskådis", hur en sidokaraktär plötsligt "tar över"

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Instämmer helt med detta, de första två var ju seriösa filmer för att franchisen senare blev B-filmer, finns en rad "spinoffs" så att säga, dock är alla av b-films kvalité... men lyckas ha den riktiga b-films charmen Finns väl 7 till antalet tror jag

Michael Gross är ju skådisen som är med i samtliga filmer och mer eller mindre är "veteranen och huvudskådis", hur en sidokaraktär plötsligt "tar över"

Ja, jag köpte (blu-ray) boxen med sju filmer i, så det är några till kvar att se. Jag hoppas att dom håller ungefär samma stil och har samma b-films charm. Då är dom ju underhållande iallafall, även om dom inte är "kvalitetsfilmer".

Det är bra att nån karaktär följer med i alla filmerna, det skulle kunna tappa och bli så mycket sämre om det inte finns nån form av kontinuitet alls. Det har man ju upplevt med andra filmserier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag köpte (blu-ray) boxen med sju filmer i, så det är några till kvar att se. Jag hoppas att dom håller ungefär samma stil och har samma b-films charm. Då är dom ju underhållande iallafall, även om dom inte är "kvalitetsfilmer".

Det är bra att nån karaktär följer med i alla filmerna, det skulle kunna tappa och bli så mycket sämre om det inte finns nån form av kontinuitet alls. Det har man ju upplevt med andra filmserier.

Man märker dock att de fick mindre och mindre budget inför varje film och jag har för mig att det var den sista som var... väldigt svag faktiskt. Men ändå på något sätt... de tar sig inte på allvar riktigt så faller under b-filmer som har charm i alla fall

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk

Nope (2022) - [netflix streaming]

Kollade precis klart filmen Nope. Rätt bra, otroligt filmfoto (imax analog film) med känd filmfotograf. Slutet var lite antiklimax o känslorna var inte riktigt på plats. Kändes inspirerad av anime, evangelion, cowboy bebop o t om en Akira motorcykelreferens!
7/10 i slutbetyg från mig. Var spännande och medryckande när det behövdes!

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk
Medlem

The Terminator. <3
Tycker dom lyckades ruskigt bra med att få känslan av att den är sådär obehagligt ostoppbar. Följande filmer tycker jag inte är i närheten lika "jobbiga".
Önskar man kunde få en variant gjord med moderna tekniker. Det är där den faller platt. specialeffekter. men det är väl kanske lite tjusningen med 80-talsfilmer.

Permalänk
Medlem

Daaaaaali! (2024)
Enda moderna filmen som lyckats göra (tids)loopar (som jag annars avskyr som livslång scifi-entusiast då det var uttjatat redan för 20 år sedan) till något underhållande. Här kan man inte gissa handlingen och sitter engagerad igenom hela speltiden. Bästa jag sett i år.

Buy Now! The Shopping Conspiracy (2024)
Inte särskilt djup men kan det vara en introduktion till viss del av eländet man orsakar om man inte redan har doomscrolling och må dåligt som hobby. Suveränt till juletider om man vill ha lite extra shoppingångest särskilt kring mjuka paket.

Permalänk
Medlem

Twisters (4K Blu ray, Atmosljud, Dolby Vision). I samma stil som Twister, tornado jägare, dock ingen aunt Meg/Dusty i denna. Men enligt mig inte i närheten av Twister, en jättesvag tornado 3:a av 10 tornados.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Centurion - Romerska soldater i England ska försöka ta sig till säkert land, förföljda av pikter. Spännande och brutalt. Jag noterade i slutet att jag sett denna tidigare vilket var lite snopet. Men rätt bra medeltids-action. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heretic

8/10

-Man älskar ju mormoner.

Permalänk
Medlem

The Gray Man (2022)
Goslin och Cris Evens ganska okej 7 av 10 clockers hehe