mcafee beter sig som ett virus.

Permalänk

mcafee beter sig som ett virus.

Nu har min windows 11 dator infekterats av ett antivirusprogram som heter Mcafee.
Det skicka oupphörligen ut meddelanden om att jag har drabbats av virus och trojaner och måste genast förnya
abbonnemanget.
Jag har inget sådant abbonnemang och har aldrig haft.
Jag verkar inte vara ensam om att ha drabbats av detta men de tips man får hur man skall få bort det bygger i regel på
att man skall gå till kontrollpanelen och avinstallera Mcafee.
Det är bara det att mcafee inte går att hitta någonstans i datorn.
Går man till mcafees hemsida finns heller ingen info hur man får stopp på den.
Ett riktigt gangsterföretag mao.
Är det någon som vet hur man blir av med det?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Nu har min windows 11 dator infekterats av ett antivirusprogram som heter Mcafee.
Det skicka oupphörligen ut meddelanden om att jag har drabbats av virus och trojaner och måste genast förnya
abbonnemanget.
Jag har inget sådant abbonnemang och har aldrig haft.
Jag verkar inte vara ensam om att ha drabbats av detta men de tips man får hur man skall få bort det bygger i regel på
att man skall gå till kontrollpanelen och avinstallera Mcafee.
Det är bara det att mcafee inte går att hitta någonstans i datorn.
Går man till mcafees hemsida finns heller ingen info hur man får stopp på den.
Ett riktigt gangsterföretag mao.
Är det någon som vet hur man blir av med det?

kolla din webbläsare, låter som en hemsida har tillåtits att skicka notiser, brukar vara den typen av meddelanden

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Mcaffe Och norton är två riktiga häxbrygder, utskrattade i USA som spamvärldens kungar, tyvärr så kommer Windows Defender på skam som lika uselt för att skydda användren mot spam som hijkar browsers, tror inte det är Notiser utan ett länktryck du gjort på outlook eller gmail eller mindre seriös sida som har det som användar avtal på Kakor. Tror inte defender kan hjälpa dig med detta utan gå in på NOD 32 eller Kaspersky och gör en onlins scanning.

Permalänk

DwarF tipsade om ett avinstalleringsprogram MCPR som verkade lovande. Tyvär kom "viruset" tillbaka efter att jag har kört det.
Det kan ju kanske komma från Temu eller Amazon som jag har varit inne på.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Tror inte Temu eller Amazon är skyldiga i sig men att någon säljare på Amazon som länkar till skiten. Ta en provperiod på ett riktigt bra antivirus 30 dagar och passa på och städa ut datorn riktigt, ang webbläsaren in med allt som stoppar adds länkar och annat skit, använder du Goggle kasta ut skiten och släng in Firefox och de bästa tilläggen till du fått ordning på skräpet kan vara loopat så varje gång du avinstallerar så installerar det sig själv vid varje boot

Permalänk
Medlem

Antar det är dags för den här klassikern?

On topic: är det säker du verkligen fått in McAfee och inte något annat virus/malware som låtsas vara McAfee?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antar det är dags för den här klassikern?
https://www.youtube.com/watch?v=bKgf5PaBzyg

On topic: är det säker du verkligen fått in McAfee och inte något annat virus/malware som låtsas vara McAfee?

Låter onekligen som något tillägg som installerats i browsern för att sälja abbonemang. Om det är till Mcafee eller "hackare" är väl dock frågan.

Permalänk

Om det är mcafee eller någon copycat kan jag inte avgöra. Det är jävligt envist i alla fall.
Jag körde nod 32 enligt rekommendation vilket resulterade i ett program som heter ESET.
Eset kollade igenom datorn och hittade 17 "fel" vilka rensades enligt uppgift. Men inte hjälpte det.
John Mcfee påstås ha begått självmord men troligare är väl att han blev mördad. Måste ha funnits miljoner villiga kandidater.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Moderator
Moderator

Om det är mcafee eller någon copycat kan jag inte avgöra. Det är jävligt envist i alla fall.

Steg 1: Har du över huvud taget installerat McAfee [Ja/Nej]?

Som redan påpekats är det troligaste, baserat på din beskrivning, att det inte alls är McAfee som skickar meddelanden, utan att det kommer ifrån din webbläsare efter du varit inne på någon dum sida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har definitivt accepterat push notiser från Edge / Chrome eller annan webbläsare.

Följ denna guide så är du fri dem https://www.youtube.com/watch?v=1oz_qdUtgPQ

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Som flera skriver är högst sannolikt notifikationer från webbläsaren.

Kika på länken nedan för Edge. Sök annars på ”stäng av notifikationer + valfri webbläsare så lär du hitta instruktioner.

https://support.microsoft.com/sv-se/microsoft-edge/hantera-we...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag körde nod 32 enligt rekommendation vilket resulterade i ett program som heter ESET.
Eset kollade igenom datorn och hittade 17 "fel" vilka rensades enligt uppgift. Men inte hjälpte det.
John Mcfee påstås ha begått självmord men troligare är väl att han blev mördad. Måste ha funnits miljoner villiga kandidater.

Har du gått igenom de första goggle-träffarna? Vad finns kvar därefter?

https://cybernews.com/malware/remove-mcafee-virus-pop-ups/

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng som testar olika A/V vilket är kul och kolla på Defender har blivit bättre men Nej tack för min del.
A/V test

Permalänk
Medlem

vet inte hur bra detta är nu längre men det brukar hitta Browser tillägg utan problem.
https://www.superantispyware.com/free-edition.html

Permalänk

Nu har det inte kommit några mcafeemeddelanden på ett bra tag, peppar peppar.
Nej, jag har har aldrig installerat eller använt mcafee.
Att ta bort notiser på chrome funkade inte det fanns inget att ta bort.
Däremot när jag gjorde ungefär samma sak på MS Edge fanns det fem instanser
som skickade mycket aviseringar som gick att ta bort.
Jag fick innan varningar från Edge att det fanns virus.
Jag använder aldrig Edge utan Chrome men det verkar som om
det var Edge som var boven i alla fall.
Håller tummarna att det inte kommer tillbaka.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Använder du Windows 11? Edge ligger då i bakgrunden och pyr från då när du startar datorn, tills du stänger av den. Använder du en reklamblockerare? Om inte, installera uBlock Origin. Google hatar dock det tillägget, så de har förbjudit den på främst YouTube. Använd istället Firefox.

Reklam på väldigt många webbsidor är ett rent helvete, då de kan innehålla länkar till främst spioneri och nätfiske. Laddar man hem något från sådana länkar och försöker öppna filen, kan man även bli infekterad av något sabotageprogram, vanligtvis virus och trojaner. Virus infekterar bara ens dator, medan trojaner öppnar en bakdörr till utvecklaren som då får bland annat tillgång till filer som ligger lagrade i din dator. Att blockera reklam ökar chansen till att inte bli smittad av sabotageprogram.

Kom ihåg: surfa med sunt förnuft.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Mcafee verkar ätligen ha försvunnit som sagt men nu kom ett nytt problem.
Jag installerade Nod 32 som gav upphov ett program som heter ESET.
Denna ESET går inte att avinstallera. Den tuggar på under lång tid och säger sedan att det inte lyckades.
Det finns otroligt krångliga förslag på hur man skall göra. bla ladda ner olika avinstalleringsprogeram.
Kan man inte bara radera hela mapen där ESEK ligger.? vad händer då? Vilka nya problem kan det medföra?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Förutom Esetonlinescanner.exe så brukar jag rensa datorn med

EmsisofttEmergencyKit.exe
KVRT.exe
Samt skriv mrt i kör-rutan är ms städprogram

Permalänk
Medlem

Mcafee verkar ätligen ha försvunnit som sagt men nu kom ett nytt problem.
Jag installerade Nod 32 som gav upphov ett program som heter ESET.
Denna ESET går inte att avinstallera. Den tuggar på under lång tid och säger sedan att det inte lyckades.
Det finns otroligt krångliga förslag på hur man skall göra. bla ladda ner olika avinstalleringsprogeram.
Kan man inte bara radera hela mapen där ESEK ligger.? vad händer då? Vilka nya problem kan det medföra?

NOD32 är ESETs antivirusprogram, så det är ju inte konstig att du fick deras program samtidigt, är ju mycket möjligt att just NOD32 ligger i just den mappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Finns ett gäng som testar olika A/V vilket är kul och kolla på Defender har blivit bättre men Nej tack för min del.
A/V test

Du vill hellre att någon injekterar kod djupt i ditt OS och riskerar fler säkerhetsrisker som tillverkaren av ditt OS kanske inte har koll på?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)