Nekat köp hos Klarna, vad är det för trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Nu lär vi aldrig få reda varför just jag blev nekad faktura men man kan ju tänka sig att de inte är sugna att ”riska” om det är större belopp.

Och DET är också sjukt. Det är nämligen ett krav inom GDPR att vid automatiskt beslutsfattande ska man kunna redovisa hur beslutet togs. Men Klarna och GDPR är lite som olja och vatten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och DET är också sjukt. Det är nämligen ett krav inom GDPR att vid automatiskt beslutsfattande ska man kunna redovisa hur beslutet togs. Men Klarna och GDPR är lite som olja och vatten.

Klarna är en bank, dom tittar väl förslagsvis på årsinkomsterna och tar beslut därefter likt alla andra banker.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är inte din ekonomi så bra ordning på som du tror, eller så har du för låg årslön, eller så handlar du för lite på kredit.
Läs på om hur man bygger kreditvärde.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har jobbat en del med GDPR men detta visste jag inte. Nästan så jag är sugen på att gå vidare med detta mot Klarna bara för sakens skull. Har du något lagrum eller förordning att hänvisa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har jobbat en del med GDPR men detta visste jag inte. Nästan så jag är sugen på att gå vidare med detta mot Klarna bara för sakens skull. Har du något lagrum eller förordning att hänvisa till?

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/au...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt, tack! Om någon annan till äventyrs också är nyfiken å egna vägnar, så är deras mail: dataskydd@klarna.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Grymt, tack! Om någon annan till äventyrs också är nyfiken å egna vägnar, så är deras mail: dataskydd@klarna.se

Återrapportera gärna i tråden vad du får för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Återrapportera gärna i tråden vad du får för svar

Of kours!

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade kommer här en liten uppdatering.

Skickade in en begäran att få ta del av beslutet och de återkom efter ca 3,5 veckor (tidsfristen är 4 veckor) med ett luddigt mail som inte besvarade frågan. Jag har då mailat tillbaka dem och återupprepat min förfrågan ett antal gånger men får samma goddag yxskaftsvar tillbaka, så det är ganska tydligt att de inte vill besvara frågan.

I mitt enskilda fall så är saken överspelad så det är strunt samma men tycker frågan är principiellt viktig och att Klarna inte helt lättvindigt ska få komma undan lagar och regler, så skickade in ett klagomål till integrationsmyndigheten så får vi se vad de säger.

Någon annan som varit i kontakt med Klarna om detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluetrain:

Skickade in en begäran att få ta del av beslutet och de återkom efter ca 3,5 veckor (tidsfristen är 4 veckor) med ett luddigt mail som inte besvarade frågan. Jag har då mailat tillbaka dem och återupprepat min förfrågan ett antal gånger men får samma goddag yxskaftsvar tillbaka, så det är ganska tydligt att de inte vill besvara frågan.

I mitt enskilda fall så är saken överspelad så det är strunt samma men tycker frågan är principiellt viktig och att Klarna inte helt lättvindigt ska få komma undan lagar och regler, så skickade in ett klagomål till integrationsmyndigheten så får vi se vad de säger.

Ja. Klarna kommer inte lyfta ett enda finger förrän IMY hör av sig, efter det blev ärendet löst väldigt fort. De räknar förmodligen med att 99% av kunderna inte orkar anmäla, ett skurkbolag rakt igenom.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Gissningsvis är inte din ekonomi så bra ordning på som du tror, eller så har du för låg årslön, eller så handlar du för lite på kredit.
Läs på om hur man bygger kreditvärde.

Det här känns så omvänt. Varför handla på kredit om man har ordning och reda i sin ekonomi? Jag handlar aldrig på kredit och alltså lågt kreditvärde?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Joppis:

Det här känns så omvänt. Varför handla på kredit om man har ordning och reda i sin ekonomi? Jag handlar aldrig på kredit och alltså lågt kreditvärde?

Nej du har inte ett lågt kreditvärde, men du har lägre än om du skulle ha ordning och reda i din ekonomi och haft ett välnyttjat och -skött kreditkonto

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Handla inte på kredit om ni inte har råd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Skrivet av lindahlj:

Ni har missuppfattat rätt mycket, man internethandlar på kredit för att det ger en starkare konsumenträttslig ställning gentemot handlaren.

Om paketet uteblir, butiken går i konkurs eller om handlaren bara stjäl dina pengar och sticker till Bahamas, så reklamerar du köpet till kreditgivaren och slipper betala. Den processen är mindre smidig och säker om du redan skickat iväg dina egna pengar och inte har konsumentkreditlagen i ryggen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det kredit kort det gäller? Finns det någon fördel med kredit? Har själv aldrig använt kredit.

Det är definitivt fördelaktigt att handla med kreditkort pga det förbättrade konsumentskyddet du får då konsumentkreditlagen då blir tillämplig. Förenklat innebär det att du får samma rättigheter att reklamera mot kreditgivaren som du har mot återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kreditkort och faktura ger dig mycket starkare rättsligt skydd. Handla alltid på kredit om du har råd säger jag snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Det är definitivt fördelaktigt att handla med kreditkort pga det förbättrade konsumentskyddet du får då konsumentkreditlagen då blir tillämplig. Förenklat innebär det att du får samma rättigheter att reklamera mot kreditgivaren som du har mot återförsäljaren.

Inget jag visste, tur att jag aldrig behövt använda något sådant än men kan vara bra att ha i åtanke.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Handla inte om ni inte har råd. Om ni har råd handla på det mest fördelaktiga sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Hur såg deras svar ut då? (om du vill dela med dig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Handla på kredit is the shit. Det har räddat mig flera gånger när företaget jag handlat från fuckat upp.

Eftersom jag inte ligger ute med några stålar så kan jag då fort som attan lägga beställningen hos en konkurrent, medan sedan Klarnas kundtjänst/backoffice fick sitta och bråka med företaget i fråga kring att makulera fakturan.

Men med det sagt så är Klarna ett skitföretag, och jag handlar ju enbart via dom när inget annat alternativ ges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Inte varit kontakt med dom själv men Klarna BLÖDER pengar och det kan vara så som att din kredit är för stor risk för dom. Men det är en killgissning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ni har missuppfattat rätt mycket, man internethandlar på kredit för att det ger en starkare konsumenträttslig ställning gentemot handlaren.

Om paketet uteblir, butiken går i konkurs eller om handlaren bara stjäl dina pengar och sticker till Bahamas, så reklamerar du köpet till kreditgivaren och slipper betala. Den processen är mindre smidig och säker om du redan skickat iväg dina egna pengar och inte har konsumentkreditlagen i ryggen.

Skrivet av Gainsgoblin:

Kreditkort och faktura ger dig mycket starkare rättsligt skydd. Handla alltid på kredit om du har råd säger jag snarare.

Skrivet av Jumpcut:

Handla inte om ni inte har råd. Om ni har råd handla på det mest fördelaktiga sättet.

Skrivet av BasseBaba:

Handla på kredit is the shit. Det har räddat mig flera gånger när företaget jag handlat från fuckat upp.

Eftersom jag inte ligger ute med några stålar så kan jag då fort som attan lägga beställningen hos en konkurrent, medan sedan Klarnas kundtjänst/backoffice fick sitta och bråka med företaget i fråga kring att makulera fakturan.

Men med det sagt så är Klarna ett skitföretag, och jag handlar ju enbart via dom när inget annat alternativ ges.

Det som ni skriver är precis det de vill att ni ska tro. "Det finns inga gratisluncher" mina söner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Det som ni skriver är precis det de vill att ni ska tro. "Det finns inga gratisluncher" mina söner.

Beror på vems perspektiv man har, ifall jag kan få ödlefolket att betala min lunch så är den gratis för mig. Vill du sen diskutera de vidare implikationerna av att jag blir mätt kan du göra det med någon som är intresserad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Beror på vems perspektiv man har, ifall jag kan få ödlefolket att betala min lunch så är den gratis för mig. Vill du sen diskutera de vidare implikationerna av att jag blir mätt kan du göra det med någon som är intresserad.

Det vill jag inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jodå, flertalet gånger har jag enkelt och smidigt avbrutit köpet och fått fakturan makulerad. Gratislunchen får företaget som fuckat upp stå för!

Även PayPal har räddat mig flertalet gånger från företags fuckups, det är ett av skälen till att många inte tar Paypal, dom vet att dom fimpar betalningen åt kundes fördel direkt.

Sen vet jag inte varför du kallar mig din son, men det finns många konstiga människor där ute i det vilda, som jag brukar säga till min son.

Permalänk
Medlem

Historien har nu nått vägs ändå. Efter klagomål till IMY så skickade de ut ett mail till Klarna med klagomålet samt en skrivelse hur lagstiftningen ser ut, med en vänlig uppmaning att följa den. Med detta var saken från myndighetens sida avklarad och ärendet kunde därmed avskrivas vilket såklart kändes något snopet och underväldigande.

Jag kunde nu överklaga detta igen men kände nu fick det vara nog. All heder till IMY i bemärkelsen att de var både snabba på att svara och gjorde sig omaket att ringa mig när jag inte var nöjd med deras beslut att lägga ner ärendet utan att ens syna det närmare men det var en rätt så märklig åtgärd från deras sida? Men om många klagar kanske de gör något, vem vet.

Vad är sensmoralen, om det överhuvudtaget finns någon? Ja det enkla svaret är väl att du åtminstone inte med en rimlig insats alls ska kunna räkna med att få ta del av hur företags algoritmer används med din personliga data. Så bara acceptera och gå vidare!

Hatten av till klarna, det är bara att gratulera!

Någon undrade om Svaret från Klarna. Se nedan.

Hej, xxx!
Jag hör av mig till dig eftersom du varit i kontakt med Klarnas kundtjänst och meddelat att du inte kunnat genomföra ett köp. När du som kund går till kassan för att betala med Klarna görs en bedömning för att vi ska kunna avgöra vilka av våra betalningsalternativ som kan erbjudas dig.
Vi tittar bland annat på din betalningshistorik, nuvarande skuld, beloppet för köpet samt att vi hämtar extern information från en kreditupplysningsbyrå. Den här bedömningen inkluderar även eventuella tidigare köp med Klarna som gått vidare för inkassoåtgärder.Vid ditt köpförsök kan vi se att Klarna efter den samlade bedömningen inte hade möjlighet att erbjuda dig den kredit som du ansökt om.
Eftersom det ingår flera olika faktorer i bedömningen kan vi inte se den specifika anledningen till varför du blev nekad i kassan. Jag rekommenderar i stället att du antingen provar handla för ett mindre belopp för att bygga upp din kreditvärdighet, eller betalar köpet med kort eftersom det inte görs någon kreditbedömning vid kortbetalning.
Vid frågor om detta är du välkommen att återkomma till vår kundtjänst via chatten som finns i Klarna-appen eller på hemsidan.
Ha en fin dag!