Permalänk

Starta automatiskt

Få ett program att starta automatiskt när windows laddats in, jag har glömt det nån typ av programsnutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emeritus1:

Få ett program att starta automatiskt när windows laddats in, jag har glömt det nån typ av programsnutt

Antar att du söker efter Windows Task Scheduler.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kör regedit, lägg till en post (strängvärde, valfritt namn) under Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run som pekar ut programmet som ska startas, tex. "c:\windows\system32\calc.exe"

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tredje alternativ är att skapa en genväg här:
"C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup"

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ett tredje alternativ är att skapa en genväg här:
"C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup"

ProgramData är en dold mapp så man kanske får stänga av att dölja dolda filer och mappar.

Ett alternativ är att gå via Kör/Run och skriva shell:startup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

ProgramData är en dold mapp så man kanske får stänga av att dölja dolda filer och mappar.

Ett alternativ är att gå via Kör/Run och skriva shell:startup.

Det är lättast om man kommer ihåg det, men det funkar även att bara klistra in det jag skrev i Kör.

Det finns även shell:common startup som är samma som ProgramData-sökvägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

jag har en bat fil med lite powershell i

Get-StartApps för att lista dina program.
Så till exempel så står det: Anteckningar Microsoft.WindowsNotepad_8wekyb3d8bbwe!App
då kopierar du den högra texten "Microsoft.WindowsNotepad_8wekyb3d8bbwe!App" och sen skriver du i din bat fil:

explorer shell:appsFolder\Microsoft.WindowsNotepad_8wekyb3d8bbwe!App

sen bara lägga in bat filen i autostart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det går också att trycka ctrl/alt/del - aktivitetshanteraren/ Autostart...Obs Program som Foto/Notpad/ är inte riktiga program utan bara windowskomponenter som kör på autouppstart då det ingår i OS deras påverkan är noll.