Permalänk
Medlem

Bästa 43" tvn till ps5?

Vilken är den bästa 43" tvn till ps5?
Senare ska kanske en stationär gaming dator användas.
Priset ca 10 000-12 000, gärna billigare.
Har tänkt handla i mellan dagarna.

Hur stor tv kan jag ha om det är 2,40-50m till skärmen?

Permalänk
Medlem

43" är alldeles för litet för 2.5 meter, givet att du ska spela i UHD/4K. Jag brukar kolla på RTINGS graf: https://i.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-televisi...

Ett avstånd på 2.4 meter kräver en TV på hela 65 tum, vilket stämmer ganska bra med den gamla tumregeln att avständet ska vara 1.5 * diagonalen (1.5 * 65*2.54 =247 cm).

Jag hade nog inte gått under 55 tum för det avståndet, om 65 tum känns för stort. Men man vänjer sig fort vid en stor TV, så avfärda det inte allt för snabbt!

För att svara på din ursprungliga fråga så är LG OLED ett bra val för gaming, men det kan vara utanför budget om du går upp i större storlekar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AmmoGT:

Precis så stor som du vill och tycker passar dina behov. Alla förslag om annat är som förslag på vilken storlek du ska ha på kalsongerna. Det finns tumregler (rövregler?) men det är just tumregler och alla har verkligen helt olika preferenser där.

Permalänk
Medlem

Hade personligen inte gått under 65" på det avståndet, har 2,60 från pannan till TV här och sitter på en 65a och ångrar att jag inte tog en något större

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att investera i 27" 1440P Oled? finns flertalet bra för runt 7-9k, kommer kunna användas till dator sen.

Jag själv hade hellre föredragit att gejma på en 1440p Samsung Odyssey G6 jämfört med en 4k TV som inte kan ge vettig HDR eller svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kanske bättre att investera i 27" 1440P Oled? finns flertalet bra för runt 7-9k, kommer kunna användas till dator sen.

Jag själv hade hellre föredragit att gejma på en 1440p Samsung Odyssey G6 jämfört med en 4k TV som inte kan ge vettig HDR eller svärta.

Tack för tipset men föredrar en TV.

Ingen som har bra tips på vad som kan vara bäst TV till ps5?

Föresten vilken prissumma borde jag hålla mig i för att bli nöjd?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AmmoGT:

Tack för tipset men föredrar en TV.

Ingen som har bra tips på vad som kan vara bäst TV till ps5?

Föresten vilken prissumma borde jag hålla mig i för att bli nöjd?

Här har du artikeln som går igenom Spel-TV och vilka modeller som har något extra och inte. Prissumman måste man besluta om själv eftersom priserna varierar hela tiden.

https://www.sweclockers.com/artikel/40122-tv-guiden-valj-ratt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här har du artikeln som går igenom Spel-TV och vilka modeller som har något extra och inte. Prissumman måste man besluta om själv eftersom priserna varierar hela tiden.

https://www.sweclockers.com/artikel/40122-tv-guiden-valj-ratt...

Denna TVn verkar tillhöra undantaget: LG 55" G3 4K OLED evo Smart TV (2023) https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe..., enligt artikeln.

Varför? Får det inte att gå ihop den har 120 Hz och VRR. Måste Tvn heta bara LG OLED G3 för att tillhöra undantaget?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AmmoGT:

Denna TVn verkar tillhöra undantaget: LG 55" G3 4K OLED evo Smart TV (2023) https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe..., enligt artikeln.

Varför? Får det inte att gå ihop den har 120 Hz och VRR. Måste Tvn heta bara LG OLED G3 för att tillhöra undantaget?

G3:n är en utmärkt spel-TV och en utmärkt TV på alla andra sätt också. Få nackdelar där. Så lite oklar på vad du frågar om med undantag? Listan är över vilka modeller som har 4K/120 och VRR och G3 är inget undantag.

Permalänk
Medlem

"OLED

FALD

120 Hz-panel

Då har de modellerna 4K/120, VRR och utökade funktioner för spelande. Ett fåtal undantag finns och de listas nedanför."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AmmoGT:

"OLED

FALD

120 Hz-panel

Då har de modellerna 4K/120, VRR och utökade funktioner för spelande. Ett fåtal undantag finns och de listas nedanför."

G3 är inte på något sätt ett undantag. Det står klart och tydligt rubricerat LG med 4K/120 och VRR:
LG OLED B3 och B4
LG OLED C3 och C4 (C4 även 144 Hz)
LG OLED G3 och G4 (G4 även 144 Hz)
LG OLED M och Z-serien
LG QNED99T (8K, 2024)
LG QNED90/91, QNED 86/87, QNED85/82/81
Vissa 86-tums NANO- och U-modeller klarar 4K/120

Du kanske misstolkar? Exempel på undantagen listade i tabellen är Samsung Q80 och The Frame vilka har 120 Hz etc. i 55 tum och större. Undantaget är då modellerna som är 50 tum och mindre vilka har 60 Hz-paneler.

Ett annat undantag av omvänd typ är de många 98-tummarna från bland annat TCL vilka har 120 Hz-panel där mindre storlekar av samma modell istället har 60 Hz-modeller.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Om det tvunget ska vara en tv så hade jag personligen börjat med att sortera efter bästa HDR.
Det är den viktigaste egenskap för det extra i spel.

HDR
Bildteknik
Övriga egenskaper
Storlek
Pris.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du kan få en OLED55B4 för 11 457 kronor om du skapar ett konto på LG:s egen hemsida och använder dig av rabattkoden LG_BENI_DECSAL

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled55b46la/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

G3 är inte på något sätt ett undantag. Det står klart och tydligt rubricerat LG med 4K/120 och VRR:
LG OLED B3 och B4
LG OLED C3 och C4 (C4 även 144 Hz)
LG OLED G3 och G4 (G4 även 144 Hz)
LG OLED M och Z-serien
LG QNED99T (8K, 2024)
LG QNED90/91, QNED 86/87, QNED85/82/81
Vissa 86-tums NANO- och U-modeller klarar 4K/120

Du kanske misstolkar? Exempel på undantagen listade i tabellen är Samsung Q80 och The Frame vilka har 120 Hz etc. i 55 tum och större. Undantaget är då modellerna som är 50 tum och mindre vilka har 60 Hz-paneler.

Ett annat undantag av omvänd typ är de många 98-tummarna från bland annat TCL vilka har 120 Hz-panel där mindre storlekar av samma modell istället har 60 Hz-modeller.

En fråga,

Är även denna en vettig TV för PS5/PS5 Pro?
LG 55" C2 4K OLED TV (2022)

Jag har nämligen en sån TV, och är otoligt nöjd med den

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Lg Oled CX 48" och är väldigt nöjd. 120hz och VRR är väldigt värdefullt för ps5, och oled ger ju ett helt annat tryck i bilden än led/miniled etc. Sitter knappt 2m från. Har den även ansluten till PC i samma rum.
Hade alla gånger tagit årets motsvarighet av denna

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

G3:n är en utmärkt spel-TV och en utmärkt TV på alla andra sätt också. Få nackdelar där. Så lite oklar på vad du frågar om med undantag? Listan är över vilka modeller som har 4K/120 och VRR och G3 är inget undantag.

Kan bara ge tummen upp på LGs G3 tv, (lite biased) eftersom jag äger just tvn själv. Fantastisk bildkvalitet som jag kommer njuta av i många år framöver känns det som. Även om jag inte spelar på den för tillfället, kollar mest på tvserier o filmer, så har jag testat spela och det ser riktigt bra ut på den det med. Det enda sura är att jag så priset på den nu! Visste inte att den såldes fortfarande...jag betalade fullpris när den släpptes.

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk

Vet inte om man får länka eller göra smygreklam för sin egen youtube-kanal här, men vill bara visa tvns fina klarhet, färger, kontrast och ljusstyrka även om spelet (källan) endast är i fullhd!

https://youtu.be/TUkHWMbK9pg?feature=shared

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Drasteroid:

En fråga,

Är även denna en vettig TV för PS5/PS5 Pro?
LG 55" C2 4K OLED TV (2022)

https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/800/6003060.jpg

Jag har nämligen en sån TV, och är otoligt nöjd med den

LG:s C-serie har under 20-talet varit en goto-produkt för OLED med spelegenskaper. Den är lika lämplig som C3 och C4 där varje år ger små förbättringar runt kapaciteten, till exempel lite mer ljusstyrka och att C4 klarar 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

2,40 till 50 meter är ett galet spann, ska du flytta den mellan vardagsrummet och hangaren? Hoppas du hittar en nice TV iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

2,40 till 50 meter är ett galet spann, ska du flytta den mellan vardagsrummet och hangaren? Hoppas du hittar en nice TV iaf.

Hahahaha ja så kan man med läsa det.
Jag läser det som 2,40 till 5 meter.

Jag har gjort så att jag har min tv på en möbel med hjul. Så jag kan lätt flytta den närmre mig om jag ska spela.
En tv på 46" blir rätt stor om den står mot bordet och jag sitter i soffan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s C-serie har under 20-talet varit en goto-produkt för OLED med spelegenskaper. Den är lika lämplig som C3 och C4 där varje år ger små förbättringar runt kapaciteten, till exempel lite mer ljusstyrka och att C4 klarar 144 Hz.

Tack för svar!
God fortsättning!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Menar 2m och 40cm.

Permalänk
Medlem

Svårt att köpa en för stor TV imho. Ekonomin eller väggen brukar begränsa före synfältet. Sitter med ungefär samma avstånd till en 77" och hade inte sagt nej till 100".

Permalänk
Medlem

OLED, alltid OLED. Vilket märke de ska va? Kolla på rtings.com eller HDTVTest

Har du för mycket pengar så köp en Sony bvm-hx3110, blir inte bättre än så (just nu iaf)

Permalänk

Oled är värt pengarna. Kommer ut på SweClockers marknad då och då om du vill spara en slant. Om du kan hitta en 43 tum LG C2/3 till exempel. Väldigt trevliga för pc spelande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Skrivet av SCORPIUS:

Hahahaha ja så kan man med läsa det.
Jag läser det som 2,40 till 5 meter.

Jag har gjort så att jag har min tv på en möbel med hjul. Så jag kan lätt flytta den närmre mig om jag ska spela.
En tv på 46" blir rätt stor om den står mot bordet och jag sitter i soffan.

Jag tror det var menat som 2,40 - 2,50 meter
240 - 250 cm.
2 meter och 40 centimeter till 2 meter och 50 centimeter.

De där sista +/- 10 cm gör väl ingen jätteskillnad.

Men kommentaren om hangaren var kul.

Permalänk
Medlem

Köp vilken OLED du vill bara. Alla har 120Hz och bra egenskaper

Permalänk
Medlem

Kör med Samsung qn90 65"
Anledningen är för jag har tven mot fönster och behöver en ljusstark tv, vilket qn90 verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svårt att köpa en för stor TV imho. ".

Jag sitter i ett rum där det inte går att gå längre bakåt än 1.5 meter. Sitter idag på en 42 tums tv vilket är helt perfek för mig.
Innan hade jag en 55 tums tv men den kändes för stor att titta på, blev svårare att spela med.

Upplever samma sak nu när jag har en datorskärm på en monitor arm. Visst är det ballt att kunna dra den 30cm intill ögonen när man surfar på nätet men ska man spela blir det obekvämt att ha för nära då man får titta åt sidorna hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hittade denna video idag, matchar ganska bra med trådens titel