Permalänk
Medlem

Skydda skadad VGA-kontakt?

Har nyligen gett mig tillbaka in i CRT träsket efter alla dessa år och lyckades komma över en 17-tums Compaq Presario 1725 skärm, i väldigt bra skick. Enda skavanken var att den hade några böjda/mosade stift i VGA-kontakten, men de lyckades jag försiktigt räta ut, med lite tålamod.

Nu är problemet att VGA kabeln på monitorn är av den integrerade sorten och kan inte bytas (i alla fall inte utan att plocka isär skärmen). I och med att dessa stift har böjts fram och tillbaka nu, så är de ju försvagade och det sista jag vill ska hända är att de går av helt vid något tillfälle när jag behöver koppla om.

Så jag tänkte fråga om någon kunder förselå någon möjlig lösning för att skydda stiften, när skärmen måste kopplas loss? Själv funderade jag på att kanske använda VGA->DVI och DVI->VGA adaptrar, så att jag bara behöver koppla loss adaptrarna från varandra, men det kanske inte är så optimalt för signalstyrna, eller eventuell stress på grafikkortets VGA-port, om man har en lång hård hävarm av kontakten och seriekopplade adaptrar som sticker ut.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Stiften är ganska tåliga, men en vga till dvi-a är oftast lugnt att sätta i grafikkortet, alternativt en förlängninskabel.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Du kan prova en sån här:

https://cdon.se/produkt/vga-splitter-1-vga-hane-till-2-vga-ho...

Finns säkert korta "förlängningar" med bara en kabel också, men inte hittat något nu, men en sån där permanent kopplad på den du har från skärmen borde skydda den

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk