Rykte: Lenovo utvecklar soldrivet tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Lenovo utvecklar soldrivet tangentbord

Tangentbordet ska kunna ladda sig självt med hjälp av sol- och omgivande ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Strålande idé.

Permalänk

Ett problemet är att många datanördar inte tål solljus eller taklampor för den delen och de sitter där i mörkret och tangentbordet ej laddas upp

Permalänk
Medlem

Logitech gjorde väl något liknande med K750 för tio år sedan?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Logitech gjorde väl något liknande med K750 för tio år sedan?

Ja, precis som det står i artikeln. xP

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Strålande idé.

Ser att du har köpt pappaskämt boken … 😀

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problemet är att många datanördar inte tål solljus eller taklampor för den delen och de sitter där i mörkret och tangentbordet ej laddas upp

Funkar bra med HDR 10000.

Permalänk
Medlem

ja, för den minimala energiåtgången som tangentbord använder är det stora problemet jag vill lösa med deras produkt...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

ja, för den minimala energiåtgången som tangentbord använder är det stora problemet jag vill lösa med deras produkt...

Peace of mind att slippa oroa sig antar jag, om inte annat. Men ja när man haft något Logitech-tangentbord som klarat sig i mer än två år utan att byta småbatterier så känns det kanske lite överdesignat.

När det kommer till trådlösa tangentbord generellt har jag personligen lite svårt att förstå dem som skapar sig "problemet" med batterier vid fasta arbetsplatser genom att välja bort kabel. Mus som man fysiskt flyttar omkring hela tiden absolut, men tangentbord.. Inte såld.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tror dock att produkten är riktad till kontor, där det ofta är mycket ljusare än hemma hos nördarna. Avsaknaden av RGB och "GAMING!!" bör ju påvisa på det.

Men borde de inte kunna utveckla en switch som genererar el med varje knapptryckning istället, då laddas det automatiskt när man använder det (samt att det blir mer nördvänligt). Finns trådlösa brytare till smart hem system som använder piezoelektiska delar så att de inte kräver något batteri, så borde ju gå att lösa. Den längre slaglängden på ett tangentbord gör ju även det att det finns mer energi att utvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

När det kommer till trådlösa tangentbord generellt har jag personligen lite svårt att förstå dem som skapar sig "problemet" med batterier vid fasta arbetsplatser genom att välja bort kabel. Mus som man fysiskt flyttar omkring hela tiden absolut, men tangentbord.. Inte såld.

Det är ett gissel att fukttorka skrivbordet med tangentsbordskabel närvarande. Har man dessutom en wacomtablet vars wifi är så kass att den måste köras via kabel är det ett självklart val att få bort kabeln. Men fukttorkni gen räcker... 👍

Permalänk
Medlem

Har spelat med K750 sedan typ 2009. 🤪
Testat annat någon gång men alltid gått tillbaka

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hahah. Ett klassiskt problem, där jag öppnar munnen efter att endast ha läst rubriken.
Tack och god kväll.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gamerouge:

Har spelat med K750 sedan typ 2009. 🤪
Testat annat någon gång men alltid gått tillbaka

Tack vare solcellerna eller endast på hur det känns i övrigt? (Båda?)

Skrivet av Dreijer:

Hahah. Ett klassiskt problem, där jag öppnar munnen efter att endast ha läst rubriken.
Tack och god kväll.

Ligger nog helt rätt i tiden! God kväll!

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Säkert praktiskt ibland. Men är det verkligen så nytt och fräckt med solceller längre att någon vill ha det som en designdetalj? Ser väldigt Jula-datorpryl ut.

Borde ju gå lätt att diskret fälla in dem i hela ramen så det blir både snyggare och bättre.

Skrivet av guermantes:

Har man dessutom en wacomtablet vars wifi är så kass att den måste köras via kabel är det ett självklart val att få bort kabeln.

Hmm.. Menar du blåtand? Visserligen har jag råkat ut för att det börjar likna vektorlinjer av kurvdragning när mottagaren är på baksidan datorn kvar nere på golvet efter att bordet höjts. Men man kan ju ha mer optimal placering av den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om syftet är att undvika laddning i kontorsmiljö är väl vanligt hederligt usb-tangentbord en bättre och billigare lösning? Gör ett tyst mekaniskt tangentbord för kontorsmiljö istället för denna onödiga lösningen på ett icke-problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tack vare solcellerna eller endast på hur det känns i övrigt? (Båda?)

Ligger nog helt rätt i tiden! God kväll!

Väldigt bekvämt att aldrig behöva byta batterier och så är det väldigt låg höjd på både bordet och tangenter, vilket är att föredra enligt mig

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem

Hade köpt det direkt otroligt bra för kontoret, vem orkar plugga i en kabel varannan vecka för att ladda liksom?

Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

5000% i sol-skatt med?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceXO:

Hade köpt det direkt otroligt bra för kontoret, vem orkar plugga i en kabel varannan vecka för att ladda liksom?

Jag? 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Classic!

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan varit grymt att ha på jobbet! Även om dom kan kombinera det med en matchande mus med samma funktion!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har ett k750 som jag efter 9 år var tvungen att byta ut det uppladdningsbara knappcellsbatteriet i.

Funkar nu perfekt igen.

Permalänk
Medlem

På ämnet så kan jag ju tipsa om denna deal för dem som kanske har en Logitech Unify adapter och vill testa K750
https://itastore.se/produkt/logitech-k750-solar/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

På ämnet så kan jag ju tipsa om denna deal för dem som kanske har en Logitech Unify adapter och vill testa K750
https://itastore.se/produkt/logitech-k750-solar/

Bra pris på själva tangentbordet, tråkigt bara att ITA store har 170kr i frakt.

Permalänk
Medlem

Tänker på miniräknarna från 80-talet. Så detta ör inte så imponerande ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.