Permalänk

RTX 4090 ljudförfrågan?

Hej,

Jag fick precis hem detta config och har precis installerat nyaste drivrutiner, samt windows. Släppt loss ram minnet i BIOS och benchmarkat med cinebench samt 3D Mark med ok temperaturer. Allting verkar grönt, så jag laddar ner första spelet, Moder Warfare och när jag går ifrån menyn till att komma in i en lobby får jag följande ljud. Detta ljudet verkar komma ifrån grafikkortet då cinebench skapar inget ljud alls förutom fläktar och kylning och 3d mark skapar ett litet ljud men inte alls på samma nivå som detta.

Se min youtube short för ljudet: https://youtube.com/shorts/1ke7W-5ydkg?si=GL_56o4qYw6qhG5h

Det är väldigt starkt och tydligt, så min fråga är om korten verkligen ska låta så eller håller mitt på att ge upp?

Inte världens billigaste saker så kanske är överdrivet orolig, men om ni har någon värdefull info skulle jag verkligen uppskatta det.

Min config överlag är:

ROG Strix B650-A gaming wifi
AMD Ryzen 9 7900X3D
DDR 5 16gb x 2 Corsair 6000hz
Geforce RTX 4090 TUF GAMING 24GB OC

Kan datorn spelas under dessa förutsättningar med sådant starkt ljud?

Tack på förhand!

Permalänk

FYI: Testade precis ett annat spel som är betydligt mindre krävande. Inga missljud alls, men datorn påfrestades inte det minsta. Så vid påfrestning verkar detta ljudet dyka upp, men trots det inte under 3d Mark benching. Sjukt förvirrad här :S

Permalänk
Hedersmedlem

Låter det även i själva spelet? Vet du vad du har för FPS?

I vissa spel kan menyer dra FPS hejdlöst till astronomiska höjder och det brukar framkalla coilwhine så det räcker och blir över.
Ett snabbtest kan vara att dra på vsync som låser ned antalet frames en del. Om det hjälper så kan du sätta ett tak på FPS i Nvidia-inställningarna, om inte spelet har en egen inställning för det. (Vissa har till och med separata FPS-inställningar för just menyer).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Typisk coilwhine som ofta uppstår i menyer och dylikt då man kan ha väldigt hög fps. Returnera enligt ångerrätten om du köpt nytt i butik.

Permalänk

Ja jag springer runt med ungefär 300FPS i MW med max grafik, men har iofs DLSS på då.

Men är detta något fel på grafikkortet, då Eerieness säg jag ska returnera det, eller räcker det jag sätter ett tak på FPS eller vsync?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biostrength:

Ja jag springer runt med ungefär 300FPS i MW med max grafik, men har iofs DLSS på då.

Men är detta något fel på grafikkortet, då Eerieness säg jag ska returnera det, eller räcker det jag sätter ett tak på FPS eller vsync?

Om det låter redan vid 300 fps så skulle jag absolut returnera det, min test-tanke handlade om typ tusentals..
Ska inte låta en massa vid rimliga nivåer.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Känner igen det där från just dom där korten…

Lycka till med nästa ex om du byter till samma sort, risken är stor att det låter lika dant, tyvärr.
Prova något annat märke/design om du har möjlighet.

Visa signatur
Permalänk

Efter lite letande med coil whine rekommenderar folk att inte byta ut dem då det troligtvis också låter med all kraft som finns i dem. Kan vara så jag har ett dåligt ex, men jag satte igång V-Sync och sen försvann ljudet.

Får väl leva med en FPS runt 140-180 istället.

Tack otroligt mycket för hjälpen. Stressen blir hög när en så dyr produkt börjar spöka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biostrength:

Efter lite letande med coil whine rekommenderar folk att inte byta ut dem då det troligtvis också låter med all kraft som finns i dem. Kan vara så jag har ett dåligt ex, men jag satte igång V-Sync och sen försvann ljudet.

Får väl leva med en FPS runt 140-180 istället.

Tack otroligt mycket för hjälpen. Stressen blir hög när en så dyr produkt börjar spöka!

Som sagt jag hade alla gånger returnerat det om det låter så mycket vid så pass relativt låg FPS.
Ingen bra deal att ha marknadens starkaste kort och behöva strypa det och köra låg FPS.

VSync var bara för ett snabbtest och skulle verkligen inte rekommendera att köra med det på, då det introducerar en massa bieffekter som t.ex. input lag. Då är det bättre att låsa FPS genom Nvidias kontrollpanel eller köra någon annan synkroniseringsteknik om du har skärm för det.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Som många nämner. Det är otroligt vanligt med coil whine. Risken är stor att du får samma , kanske värre problem med nästa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som sagt jag hade alla gånger returnerat det om det låter så mycket vid så pass relativt låg FPS.
Ingen bra deal att ha marknadens starkaste kort och behöva strypa det och köra låg FPS.

Jag kan bara instämma. Det där lät förjävligt, ett nytt ex lär vara bättre oavsett. Men coilwhine finns det alltid risk för men jag tycker inte man ska tolerera den nivån du fick på ett så dyrt kort redan vid 300ish fps.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är väl att nätagget kan vara boven i dramat.
Såg tex tråd nyligen med grafikkort som funkade hyfsat med ett nätagg men tjöt högljutt med ett annat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Värt att nämna är väl att nätagget kan vara boven i dramat.
Såg tex tråd nyligen med grafikkort som funkade hyfsat med ett nätagg men tjöt högljutt med ett annat.

Ja så är det då det är ström från PSU som matas genom grafikkortet som ger coilwhine och då kan även nätagget vara boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Geforce RTX 4090 TUF, dvs nästan samma kort som du har. Samma tjutande fick jag när jag skulle spela ett spel alldeles i början när min dator var ny. Speciellt i menyn innan man startar spelet. Ljudet försvann dock när jag låste fps i Nvidia settings.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk

Jag har låst FPS nu, lagt 200 och det hjälper i nästan alla instancer. Men när jag kör spel i 4k med max setting så kommer det tillbaka, inte lika grovt som i denna videon dock. jag har en Seasonic Vertex GX 1200. Kan det vara problemet menar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biostrength:

Jag har låst FPS nu, lagt 200 och det hjälper i nästan alla instancer. Men när jag kör spel i 4k med max setting så kommer det tillbaka, inte lika grovt som i denna videon dock. jag har en Seasonic Vertex GX 1200. Kan det vara problemet menar ni?

Det kan vara så ja, har själv varit med om att coilwhine försvunnit (eller åtminstone var det inte längre hörbart) på ett grafikkort med byte av nätagg. Dock så är det inte säkert, men har du ett annat nätagg hemma så kan du ju koppla in det snabbt och testa.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt RTX 3080 tills jag undervoltade. Oftast kör korten med överdriven spänning vilket utvecklar både mer värme, mer fläktljud och för vissa kort även coilwhine.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4