Samsung tv. Skärmen blir svart när jag spelar upp gamla filmer på tv' n

Permalänk

Samsung tv. Skärmen blir svart när jag spelar upp gamla filmer på tv' n

Skärmen blir oftast nästan helt svart när jag spelar upp gamla äldre filmer från Telias kabelbox eller från youtube mm. Bilden försvinner efter nån minut och man ser bara en svart-grå bild där nåt nära på osynligt rörs i bakgrunden ... Ljudet behålls men det enda som går att göra med fjärrkontrollen är att starta om tv'n.
Detta händer endast med äldre gamla filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19Micke64:

Skärmen blir oftast nästan helt svart när jag spelar upp gamla äldre filmer från Telias kabelbox eller från youtube mm. Bilden försvinner efter nån minut och man ser bara en svart-grå bild där nåt nära på osynligt rörs i bakgrunden ... Ljudet behålls men det enda som går att göra med fjärrkontrollen är att starta om tv'n.

Jag har en Samsung TV och jag har lite buggar då och då när jag matar den från datorn. Dock inte just ditt problem. Vad som brukar hjälpa är att rycka väggkontakten och därmed resetta TV:n.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 19Micke64:

Kan du vid tillfälle fota av hur det ser ut och lägga på forumet? Det kan berätta mer om vad som sker.

Vilken TV det är och vilket sätt du spelar upp filmer är avgörande. Är det youtube i TV:n? Datorn? Och vad menas med "gammal film"? Svartvitt?

Permalänk

Svar på returfråga

Det är en Samsung 75" QLED 8K med modellnamn
QE75Q950TSTXXC
Tv'n har en extern elektronillåda som sitter ihopkopplad med medföljande HDMI-kabel.
Vidare är den externa lådan ihopkopplad till en surroundförstärkare med riktigt fin HDMI-kabel och även till en Telia kabelbox med likadan fin kabel.
När jag går in på youtube via tv'n går det bra att se de flesta musikvideos mm ...
MEN om det är nån äldre musikvideo eller liknande från 70-80-talet, lägger bilden av efter bara nån minut ... Självklart samma sak om jag skulle se nån svart-vit
gammal film ...
Har en Samsung bluray-spelare också ...
Den har ett uttag för ett USB-minne ...
I USB-minnet har jag diverse gammal hårdrocks-videos sparade ...
Och där gäller samma problem ...
Är det några av de äldre videos, då lägger bilden av.
Gick in via TV'n på filmarkivet på SVT Play och försökte se en äldre film från 70-talet ...
Samma visa där ...
Bilden blir nästan helt svart = Hela skärmen ...
Man kan skönja några jättesvaga grå skuggor igenom det svarta, men det är så svagt så att det går inte att tyda vad det ens föreställer ...
Ljudet förblir dock intakt ..
Detta händer alltså bara med 60-70- tals-filmer ...
Nyare filmer fungerar aldelles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Jag har en Samsung TV och jag har lite buggar då och då när jag matar den från datorn. Dock inte just ditt problem. Vad som brukar hjälpa är att rycka väggkontakten och därmed resetta TV:n.

Nej, det hjälper inte att dra ur strömkabeln ...
😞

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kan du vid tillfälle fota av hur det ser ut och lägga på forumet? Det kan berätta mer om vad som sker.

Vilken TV det är och vilket sätt du spelar upp filmer är avgörande. Är det youtube i TV:n? Datorn? Och vad menas med "gammal film"? Svartvitt?

Det är en Samsung 75" QLED 8K med modellnamn
QE75Q950TSTXXC
Tv'n har en extern elektronillåda som sitter ihopkopplad med medföljande HDMI-kabel.
Vidare är den externa lådan ihopkopplad till en surroundförstärkare med riktigt fin HDMI-kabel och även till en Telia kabelbox med likadan fin kabel.
När jag går in på youtube via tv'n går det bra att se de flesta musikvideos mm ...
MEN om det är nån äldre musikvideo eller liknande från 70-80-talet, lägger bilden av efter bara nån minut ... Självklart samma sak om jag skulle se nån svart-vit
gammal film ...
Har en Samsung bluray-spelare också ...
Den har ett uttag för ett USB-minne ...
I USB-minnet har jag diverse gammal hårdrocks-videos sparade ...
Och där gäller samma problem ...
Är det några av de äldre videos, då lägger bilden av.
Gick in via TV'n på filmarkivet på SVT Play och försökte se en äldre film från 70-talet ...
Samma visa där ...
Bilden blir nästan helt svart = Hela skärmen ...
Man kan skönja några jättesvaga grå skuggor igenom det svarta, men det är så svagt så att det går inte att tyda vad det ens föreställer ...
Ljudet förblir dock intakt ..
Detta händer alltså bara med 60-70- tals-filmer ...
Nyare filmer fungerar aldelles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Hur lägger jag till en videosnutt här då ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 19Micke64:

Hur lägger jag till en videosnutt här då ?

Finns endast bilduppladdning. Så man får länka in video från annat håll. Däremot kan du ladda upp stillbilder från videon vilket förhoppningsvis kan säga ett och annat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns endast bilduppladdning. Så man får länka in video från annat håll. Däremot kan du ladda upp stillbilder från videon vilket förhoppningsvis kan säga ett och annat.

Hittar inte hur ...
Visst kan jag lägga upp en bild som visar en helsvart skärm med ytterst extremt svag gråa skuggor i bakgrunden, men förstår inte vitsen ...
En video kanske visade litet mer givetvis, av samma ...
Men hittar ju inte ens att ladda upp ett screenshot här ?
Får ju bara upp ett alternativ om att ange en URL ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19Micke64:

Hittar inte hur ...
Visst kan jag lägga upp en bild som visar en helsvart skärm med ytterst extremt svag gråa skuggor i bakgrunden, men förstår inte vitsen ...

För bilder är det berget med en liten sol ovanför
Och så scrollar du upp lite, väljer "välj bild" och sedan väljer du infoga bild.

För videor som sagt så behöver du ladda upp den någon annanstans, typ youtube eller liknande och sedan länka den hit

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19Micke64:

Hittar inte hur ...

Så här gör du:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Lägg upp videon på Youtube och länka.

Det hela låter ju helmysko eftersom det är omöjligt att enbart "gamla" videor påverkas, även om det är så det känns. Du skriver ju att det blir likadant på Youtube så det har ju ingenting med "gamla" videoformat att göra t.ex.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Att det skulle handla om "gamla filmer" är förstås orimligt. Då är vi inne på den där magiska högtalaren som endast spelar musik inspelad efter 1980 eller högtalaren som gärna spelar Celine Dion men inte Metallica och liknande.

TS beskriver samma problem med flera olika källor och då pekar det på krångel med TV:n. Det närmaste jag upplevt av krångel av den sorten är när det finns en auto-detect-funktion påslagen som kör igång exempelvis Film-läget baserat på en analys av innehållet. Bara att man har lyckats ändrat Film-lägets inställningar så att bilden är helt galen. Så blir bilden galen när man drar igång en film men normal när man tittar på nyheterna etc.

Sådana problem löser sig ofta med en fabriksåterställning, om inte annat för att det går snabbare att börja från noll än att leta igenom alla menyer efter märkliga inställningar. Och det kan vara sådant som inte handlar om handhavande utan om det någonstans bivit fel på nivåer under användarmenyerna.

Sedan ska man förstås inte utesluta yttre faktorer. Likt någon i hushållet som retas och sitter med en fjärrkontrollapp i telefon och sätter TV:n i läget där bilden släcks medan ljudet fortsätter. Det har ju hänt.

Skrivet av 19Micke64:

När det sker, fungerar TV:ns menyer fortfarande?

Ifall menyerna är borta är det ett tecken på tekniskt fel någonstans med TV:n, likt att lysdioderna släcker ned, LCD-panelen slutar fungera etc. Det är ju mer dåliga nyheter, Om menyerna är kvar är det ett tecken på ett mer mjukvarumässigt fel. Kanske ordnar sig med en fabriksåterställning eller liknande.

Permalänk

Så här visar TV'n bilden när den spelat upp nåt äldre ( 80-tal eller äldre ), från Youtube via TV'n egna applikation. Blir även så om jag väljer att spela upp nåt typ lika gammalt från/via Telias kabelbox.
Eller från SVT's filmarkiv via TV'n.
Eller från Bluray-spelarens USB-uttag där jag har inspelade rockvideos på en sticka ...
Men detta händer aldrig på nyare produktioner 😮‍💨
Observera att ljudet INTE försvinner!
Har provat med att fabriksåterställa TV'n utan resultat.
Vad som händer förrutom att bilden försvinner är att inga menyer går att trycka fram med fjärrkontrollen ...
Endast 'AV/PÅ' fungerar ...

Länk till en nu nyss upplagd video, visar vad som sker.

https://youtu.be/kH2f19CnUGI?si=bMmIFQMCRkR0fZyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19Micke64:

Så här visar TV'n bilden när den spelat upp nåt äldre ( 80-tal eller äldre ), från Youtube via TV'n egna applikation. Blir även så om jag väljer att spela upp nåt typ lika gammalt från/via Telias kabelbox.
Eller från SVT's filmarkiv via TV'n.
Eller från Bluray-spelarens USB-uttag där jag har inspelade rockvideos på en sticka ...
Men detta händer aldrig på nyare produktioner 😮‍💨
Observera att ljudet INTE försvinner!
Har provat med att fabriksåterställa TV'n utan resultat.
Vad som händer förrutom att bilden försvinner är att inga menyer går att trycka fram med fjärrkontrollen ...
Endast 'AV/PÅ' fungerar ...

Länk till en nu nyss upplagd video, visar vad som sker.

https://youtu.be/kH2f19CnUGI?si=bMmIFQMCRkR0fZyg

Ja, något är ju helt klart fel i alla fall! Om du inte kan få fram TVns menyer så är det säkert att det är TVn som är problemet.

Det är nästan komiskt att det verkar som att din TV har något emot äldre material! Men TVn vet ju inte hur gammalt materialet är så den kan inte vara diskriminerande på det viset, även fast det känns och kanske verkar så.

TVn känns trasig. Du råkar inte ha köpt den väldigt sent så att du fortfarande har reklamationsrätt kvar? Eller på något vis köpt på dig extra lång garanti eller liknande?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, helt klart en TV som har någon form av hårdvaruproblem och inget som kan "fixas" eller handla om ändrat handhavande etc. Kopplingen till gamla filmer etc. skulle kunna vara relaterat till att det materialet är i låg upplösning/kvalitet och någon form av uppskalningsfiness kopplas på vilket gör att TV:ns kretsar jobbar hårdare och efter ett tag kraschar. Fast den förklaringen är ett långskott.

Om den långsökta förklaringen gäller torde exempelvis Bildlägen som Film eller Filmmaker mode kunna köra samma material utan samma avbrott. Skadar inte att testa och se. Stäng av sådant som interpolering, brusfilter, etc. och se om det tuffar på.

Permalänk
Medlem

När det gäller YouTube så är ju alla videor nästan lika "nya" rent tekniskt då de encodas på samma sätt på deras sida efter uppladdning, så det kan bara vara vissa mindre generationsskillnader när dessa tweakats/uppdaterats.

Om problemet aldrig uppstår för nyare produktioner på YouTube eller andra streamingtjänster så misstänker jag att något går fel när TVn ska spela upp en video med låg upplösning.
Alternativt någon kombination av upplösning och bildhastighet.

Permalänk

Ja, nåt med uppskalningsproblem kanske ?
Läste nånstans i manualen att TV'n visst skulle skal upp filmer automatiskt och på så dätt få bättre bild ?
Har för mig att jag ibland även fått nåt meddelande om att HDMI ingångssignal är för låg ?
Har riktigt dyra supra HDMI-kablar mellan enheterna men tycker att det är konstigt när det händer även i TV'ns egna appar, som youtube, svtplay mm
Kabeln mellan den tillhörande externa enheten och TV's ARC-uttag är ju också HDMI ...
Men tycker att deras egna HDMI-kabel borde duga ?
Ska testa erat råd ikväll om att prova på att köra i
'film-läge' ...
Hör av mig imorgon tidigast då det är väl dags att fira Gott Nytt År nu 😉
Så Gott Nytt År på även er nu ❄️🥂🎆✨️🎇🎉

Permalänk
Bildexpert 📺

@19Micke64: HDMI-kablarna kan inte påverka detta. Det är lika orimligt som att en nätverkskabel skulle påverka bilden på Youtube. Förklaringen är något annat och det pekar tyvärr på en defekt TV.

En potentiell nackdel med One Connect är att lådan med alla elektronik är separat. Vilket har fördelar med installationen. Dock kan ju lådan vara placerad på sådant sätt att den inte får tillräckligt med ventilation eller att den med åren suger åt sig damm och liknande vilket gör att den snabbare överhettas och lägger av, vilket då kan komma till när den arbetar hårdare med uppskalning och liknande finesser.

Permalänk

Ja, bekymmersamt är det då iallafall ...
TV'n gick på 40 000:- och Samsung dribblar bara när jag kontaktar dem ...
Var på dem redan medans garantin fanns med meddelande om att de skulle återkomma, men blev alltid jag som fick återkomma med nya dribblingar ifrån dem ... Provat filmläge utan annorlunda resultat ...
Rätt frustrerande då vi skulle kolla på Grevinnan och betjänten med svärföräldrarna och tv'n stängde ned bilden på samma vis uppemot nån 15 ggr minst.
Slog därefter över på Bingolotto och det fungerar hur bra som helst