Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har googlat lite på "LG C3 wifi problem"
och majoriteten som upplever wifi problem gör RMA på sina apparater... Så jag tolkar det som barndomsfel där LG inte bemödat sig att åtgärda.

Tror inte det är fibern (250/250) som är problemet. Det enda som fungerar på TVn är att dra ut sladden och starta om. Att bara stänga av TV med knappen fungerar inte för mig, bara rycka sladden.

Hur går det?
Jag hade liknande problem med min nya Asus-router. Lösningen var nog att välja en kanal under 100 på 5ghz-bandet. Det har varit helt stabilt sedan dess.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Hur går det?
Jag hade liknande problem med min nya Asus-router. Lösningen var nog att välja en kanal under 100 på 5ghz-bandet. Det har varit helt stabilt sedan dess.

Vet inte. Kanske flyttar routern när jag orkar 😅 hade kunnat vara bättre wifi i tvn...
Blir mycket streaming nu och ibland känns det inte helt 100% men kan ju också vara steamingtjänsterna

Permalänk
Medlem

@eucalyptus ok, då kanske problemet inte var samma. När mitt wifi strulade vägrade tv:n internet. Den såg mitt wifi men ville inte upprätta en anslutning helt plötsligt, någon enstaka sekund gick ibland men allt annat i hemmet funkade perfekt.
Jag har faktiskt stabil och snabb anslutning till tv:n nu när det funkar men så är routern bara 4 meter ifrån med en betongvägg i mellan. Routern på 5ghz-bandet anger ca 520 Mbits TX rate.

Väljer du kanal automatiskt?
Du vet säkert detta men 5Ghz störs mindre än 2,4Ghz men går inte lika långt. Jag måste som sagt tydligen välja en kanal under 100 för tv:n för att det ska funka vilket är konstigt men på 2,4Ghz för andra enheter måste jag välja kanal automatiskt eftersom mina två grannar använder annars samma kanal ibland vilket mitt wi-fi inte gillar.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@eucalyptus ok, då kanske problemet inte var samma. När mitt wifi strulade vägrade tv:n internet. Den såg mitt wifi men ville inte upprätta en anslutning helt plötsligt, någon enstaka sekund gick ibland men allt annat i hemmet funkade perfekt.
Jag har faktiskt stabil och snabb anslutning till tv:n nu när det funkar men så är routern bara 4 meter ifrån med en betongvägg i mellan. Routern på 5ghz-bandet anger ca 520 Mbits TX rate.

Väljer du kanal automatiskt?
Du vet säkert detta men 5Ghz störs mindre än 2,4Ghz men går inte lika långt. Jag måste som sagt tydligen välja en kanal under 100 för tv:n för att det ska funka vilket är konstigt men på 2,4Ghz för andra enheter måste jag välja kanal automatiskt eftersom mina två grannar använder annars samma kanal ibland vilket mitt wi-fi inte gillar.

Alright, ska testa annan kanal under 100! Väljer manuellt på allt

40mhz
Kanal 136

Routern (Asus AC85P) är 3 meter bort, inga väggar alls, däremot på varsin vägg därav krånglet med kabel 😅

Permalänk
Medlem

Kanske är routern som spökar men detta funkar klockrent hos mig. Det enda jag gjorde var väl att ändra kanal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ny uppdatering är ute nu 23.20.54

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Hej... min C3a tappar kontrollen, ordragant , hehe
Funkar bara med on/off... sen testat att connecta med Hemknappen+bakåtknappen, så kommer det upp att remote har registrerats... så funkar det använda den nån sekund, sen samma sak, tappar bort remote... bara on/off som funkar...
Har bytt batterier också...
Har ni varit med om nåt liknande?

Permalänk
Medlem

@Swennis testa att dra ur kontakten till tv:n en stund. Funkar det inte med någon minut testa längre tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Swennis testa att dra ur kontakten till tv:n en stund. Funkar det inte med någon minut testa längre tid.

Verkade funka. Tack 🙏

Permalänk
Medlem

Återkopplar angående min panel ifall någon i framtiden har funderingar kring panelbyte/service och söker info.

Jag fick en 42" C4 som hade en märklig linje över hela skärmen och även om det blev bättre av en pixelrengöring så fanns den fortfarande kvar. Jag fyllde i formuläret på LGs hemsida och fick svar en vecka senare där de bad om bilder (jag hade gärna bifogat det redan från början men det fanns inte möjlighet att göra det. Totalt hål i huvudet hos den som beslutade om detta... 🤦‍♂️).

Jag bifogade ett par bilder och det tog ungefär en vecka till innan jag blev uppringd för tidsbokning av ett hembesök. Jag fick tid redan nästa dag och en jättetrevlig servicetekniker från LG kom förbi, verifierade felet och bytte panelen på plats eftersom han hade med sig en ny. Allt som allt tog det drygt en halvtimme och jag har nu förhoppningsvis en felfri panel. Tråkigt med så pass lång handläggningstid men det löste sig till slut och jag slapp skicka iväg monitorn.

Så här ser insidan av en C4 ut för den som är nyfiken! 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

Någon annan som har en C3 där det uppstår problem med PS5, varje gång jag startar PS5 och byter till den rätta HDMI så försätts PS5 i viloläge och jag måste starta om den.
Någon lösning? Detta har jag ej upplevt med min förra TV av annat märke så misstänker att det är något med LG .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Någon annan som har en C3 där det uppstår problem med PS5, varje gång jag startar PS5 och byter till den rätta HDMI så försätts PS5 i viloläge och jag måste starta om den.
Någon lösning? Detta har jag ej upplevt med min förra TV av annat märke så misstänker att det är något med LG .

Var samma på min C4. Finns någon inställning i PS5an, typ HDMI power off eller liknade som du kan stänga av.

Permalänk
Medlem

Kommer behova sälja min c2 48" och köpa antingen en g4 eller g3 55". Är G4an verkligen värd 4000kr mer om jag redan tycker c2an är toppen?? Spelar en del med pc ikopplad men kollar mest på film (4k remux) från min plex server genom en nvidia shield.

Permalänk
Medlem

Har LG agit bort påminnelse om pixel refresh i senare uppdateringar? Jag får inte upp dessa längre och hittar inte heller något i menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Kommer behova sälja min c2 48" och köpa antingen en g4 eller g3 55". Är G4an verkligen värd 4000kr mer om jag redan tycker c2an är toppen?? Spelar en del med pc ikopplad men kollar mest på film (4k remux) från min plex server genom en nvidia shield.

På en sån liten storlek så är G onödig imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

G3 och G4 har båda MLA och det är det viktigaste. Jag tycker personligen G3 låter som en bättre deal.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

G4 är inte värd 4000 mer än G3. Så stor skillnad är det inte. Men tänk på att G3 inte kommer med fot om du inte tänker väggmontera.

Skrivet av Garpen0:

Inte helt enig. Det handlar inte bara om ljusstyrkan i MLA-panelerna, även om jag tycker det ger en hel del oavsett storlek. Det är också bättre betraktningsvinklar (i det närmaste perfekt), renare paneler generellt och bättre garantier från LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Skrivet av Clasito:

G3 och G4 har båda MLA och det är det viktigaste. Jag tycker personligen G3 låter som en bättre deal.

Skrivet av Novdid:

G4 är inte värd 4000 mer än G3. Så stor skillnad är det inte. Men tänk på att G3 inte kommer med fot om du inte tänker väggmontera.

Inte helt enig. Det handlar inte bara om ljusstyrkan i MLA-panelerna, även om jag tycker det ger en hel del oavsett storlek. Det är också bättre betraktningsvinklar (i det närmaste perfekt), renare paneler generellt och bättre garantier från LG.

Tack, får bli G3

G är i mitt fall absolut nödvändigt då alternativet är en samsung frame hade tänkte att behålla min c2 48" men den sticker tydligen ut för mkt från väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Tack, får bli G3

G är i mitt fall absolut nödvändigt då alternativet är en samsung frame hade tänkte att behålla min c2 48" men den sticker tydligen ut för mkt från väggen

Jag kommer aldrig förstå mig på detta, vad gör 4cm för skillnad?

Vad är nästa steg? Gipsskivor och reglar medföljer så man kan försänka den i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kommer aldrig förstå mig på detta, vad gör 4cm för skillnad?

Vad är nästa steg? Gipsskivor och reglar medföljer så man kan försänka den i väggen?

Vår C2 stack ut betydligt mer än 4cm. Vi tog faktiskt bort en reglad gipsvägg som användes för kabeldragning (nu infräst) annars hade det faktiskt inte varit en dum ide alls.

---

Hur har alla gjort med strömförsörjning till sin G2/G3/G4, har ni alla infällda uttag som är försänkta in i väggen bakom tvn eller kör ni en mediabänk under tvn där ni döljer kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vår C2 stack ut betydligt mer än 4cm. Vi tog faktiskt bort en reglad gipsvägg som användes för kabeldragning (nu infräst) annars hade det faktiskt inte varit en dum ide alls.

---

Hur har alla gjort med strömförsörjning till sin G2/G3/G4, har ni alla infällda uttag som är försänkta in i väggen bakom tvn eller kör ni en mediabänk under tvn där ni döljer kablarna?

Jag har sett flera som gör ett hål bakom tv och sen ett till bakom mediabänk nedanför och kör kablar inne i väggen mellan reglarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har sett flera som gör ett hål bakom tv och sen ett till bakom mediabänk nedanför och kör kablar inne i väggen mellan reglarna

Detta är vad jag planerar att göra med kommande 83" G4/G5. Tycker dessa installationer ser väldigt snygga ut. Dock blir det tre hål för mig. Ett bakom tvn för strömsladd och hdmis, ett bakom soundbaren NSG10TY som jag vill hänga under tvn vars sladd behöver gå upp till tvn och strömsladd och det sista tredje hålet blir bakom tv-bänk där alla kablar ska in i konsolerna och eluttag.

Permalänk
Medlem

Off topic har en lg c3 kollar på whisky on rocks tv serie det år en ljusare remsa i mitten har ni det åckså

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Off topic har en lg c3 kollar på whisky on rocks tv serie det år en ljusare remsa i mitten har ni det åckså

Något liknande det här?

Så kallad banding är tyvärr inte helt ovanligt. Är det en ny TV eller har du haft den ett tag?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Streamade via svtplay-appen direkt i min LG C3 55", ingen ljus remsa här.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

Det var just det jag gjorde streama svtplay verkade som det är dolbyvision kan vara bandbredd har mobilt bredband

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Avstängd

Har en C4 ihopkopplad till dator via hdmi. Inputlabel hdmi 3.

Kör tv i 119.xx hz.

Vill få igång truemotion och de andra sakerna för att reducera judder i 24-29fps innehåll. Är det inte alls möjligt ihop med PC?

Panoreringar är ju inte alls trevliga att titta på. Har haft flera oled innan men inte tv, som skärm och inte haft dessa extrema judder förut i samma innehåll.

Tittar via mpcbe och eller vlc.

Testade att sätta refresh på 23.xx hz för att matcha innehållet men då fick jag frameskips istället.

TVn har också ett val för dolby vision pc men det verkar inte fungera? DV innehåll blir vanligt hdr innehåll.

Den är kopplad till ett 7800xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Kör tv i 119.xx hz.

Vill få igång truemotion och de andra sakerna för att reducera judder i 24-29fps innehåll. Är det inte alls möjligt ihop med PC?

Panoreringar är ju inte alls trevliga att titta på. Har haft flera oled innan men inte tv, som skärm och inte haft dessa extrema judder förut i samma innehåll.

Tittar via mpcbe och eller vlc.

Testade att sätta refresh på 23.xx hz för att matcha innehållet men då fick jag frameskips istället.

TVn har också ett val för dolby vision pc men det verkar inte fungera? DV innehåll blir vanligt hdr innehåll.

Den är kopplad till ett 7800xt.

Hackighet är förväntat tyvärr. Det du troligen är ute efter är någon interpolation mellan bildrutorna som gör övergången långsammare, en OLED är omedelbar

Kanske finns det någon inställning på TV som kan ändra till mer den upplevelse du är ute efter?

Edit: men det borde inte vara någon avsevärd skillnad på C4 mot tidigare apparater

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Hackighet är förväntat tyvärr. Det du troligen är ute efter är någon interpolation mellan bildrutorna som gör övergången långsammare, en OLED är omedelbar

Kanske finns det någon inställning på TV som kan ändra till mer den upplevelse du är ute efter?

Edit: men det borde inte vara någon avsevärd skillnad på C4 mot tidigare apparater

Jo men nu vibrerar hela bilden i sidled när något panorerar i film eller serie. Det är inte hackigt. Går liksom inte njuta av bilden då man inte ser ett smack då.

Det jag vill ha är alla valen under clarity tillgängliga. Men verkar omöjligt. Det enda jag kan pilla på är sharpness.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wly:

Kör tv i 119.xx hz.

Kör du 120 Hz från PC:n kliver du förbi TV:ns bildprocessning och det du observerar i hackighet etc. är ett resultat av hur källan fungerar, dvs mjukvaran i PC:n och filmen i fråga. För att få TV:ns bildprocessning igång behöver du köra utan frekvensomvandling i PC:n.