Markus Persson vill utveckla ”Minecraft 2”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen såklart växer företaget, blir mer försiktigt att göra saker sämre och bryr sig om sin image och bemötande mot allt fler kunder, en enda dålig release kan skrämma bort tillräckligt många för att stoppa tillväxten.

Håller med om allt du skriver, men tänkte det är nog värt att highlighta och utveckla den här punkten:
Det är inte alla som klarar pressen att gå från litet hobbyprojekt till storskaligt bygge med hundratusentals kunder.
Vi kan sitta här vid sidan av och döma, men att vara ensam utvecklare (eller ett litet kärnteam) när det rasar in enorma mängder av människor som skriker om buggfixar, och som drar åt olika håll när det gäller features osv, tror jag kan sätta rätt extrem press och det klarar inte alla.
Antingen får man hålla bolaget litet och fokuserat och köra i sin takt (som typ Stardew valley), eller så ska man våga bygga ut företaget (med alla risker och komplikationer som det innebär) samtidigt som man försöker hålla alla användare nöjda. Inte lätt!

Jag har inte full koll på alla steg i Minecrafts utveckling, men är övertygad det finns många utvecklare som lyckats sämre än Notch och Mojang

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På samma sätt som DayZ som tog 7 år att få spelbart. Rocket och Notch är på samma shitlist.

Nu räddades ju Minecraft av en massa moddare, så huruvida det var spelbart är inte så relevant som hur lite Mojäng levererade och hur sakta det började gå efter att de blev rika. Inte olagligt naturligtvis, bara extremt omoraliskt.

Minecraft var ju hans eget projekt inte att förglömma. Jag hade kul med det så knappast en scam på något sätt.

Han tog väll 10 kr för det och sa dessutom att alla får pirata det om de vill. Han var även tydlig med att det var en alpha/beta och hans eget projekt.

Scam hade det varit för fullpris och ljugit om att det var en alpha/beta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Minecraft var ju hans eget projekt inte att förglömma. Jag hade kul med det så knappast en scam på något sätt.

Han tog väll 10 kr för det och sa dessutom att alla får pirata det om de vill. Han var även tydlig med att det var en alpha/beta och hans eget projekt.

Scam hade det varit för fullpris och ljugit om att det var en alpha/beta.

Men det är tio kronor som jag kunde ha köpt en donken-cheeseburgare för och fått pengar över till ett tuggummi!! /s

Edit: Jag tror att många underskattar hur svårt det är att utveckla ett spel, särskilt som en mindre studio med begränsad erfarenhet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När det framkom att de håvade in hundratals miljoner samtidigt som utvecklingen av spelet i princip stannade. Beklagar att jag inte fört någon dagbok jag kan redovisa för dig här.
Vad tänker du att passerad tid har för relevans i sammanhanget...?

Försöker bara förstå vad du är för typ. Du verkar anse att kvartalsvisa uppdateringar av spel är för lite och att utvecklarna bakom sådana spel förtjänar att bli kallade saker för all framtid.

Din lista med utvecklare blir därmed alla utvecklare någonsin då ingen utvecklare fortsätter släppa kvartalsvisa uppdateringar i evighet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På samma sätt som DayZ som tog 7 år att få spelbart. Rocket och Notch är på samma shitlist.

Nu räddades ju Minecraft av en massa moddare, så huruvida det var spelbart är inte så relevant som hur lite Mojäng levererade och hur sakta det började gå efter att de blev rika. Inte olagligt naturligtvis, bara extremt omoraliskt.

Så du köper en alphaversion av spelet, i praktiken en förbokning av det färdiga spelet, och gnäller sen på att det inte var färdigt när du köpte det. Vissa folk alltså...

Jag spelade pelade ganska många timmar online med vänner i alphan och därefter när det begav sig och tycker helt klart jag fick värde för den lilla summan jag betalade. Säga vad man vill om minecraft och notch men spelet fanns och finns som beskrivet. Man marknadsförde det inte med funktionalitet som inte finns, man släppte inte grundspelet paketerat i mer eller mindre obligatoriska DLC (*host* paradox *host*) utan jämfört med all bullshit i spelvärlden idag var det väl minecraft ändå en ljuspunkt. Det var inte en scam.

Sen är Notch en röv men det är senare grej.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Försöker bara förstå vad du är för typ. Du verkar anse att kvartalsvisa uppdateringar av spel är för lite och att utvecklarna bakom sådana spel förtjänar att bli kallade saker för all framtid.

Din lista med utvecklare blir därmed alla utvecklare någonsin då ingen utvecklare fortsätter släppa kvartalsvisa uppdateringar i evighet.

Förstås inte, men det är ju skillnad om spelet inte är klart (dvs kan inte räknas som feature complete och någorlunda buggfritt och officiellt släppt) utan ligger kvar i något "early access" läge länge men ändå säljs för pengar.

Då kan man förstå viss frustration i det läget som entuastisk köpare om det drar ut för mycket på tiden... Men man behöver förstå en liten utvecklares problem när ett projekt plötsligt sväller bortom alla förväntningar också!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Men det är tio kronor som jag kunde ha köpt en donken-cheeseburgare för och fått pengar över till ett tuggummi!! /s

Edit: Jag tror att många underskattar hur svårt det är att utveckla ett spel, särskilt som en mindre studio med begränsad erfarenhet.

En cheese burgare kostar 20 kr juh.😉

Ja och de trodde säkert inte det skulle bli en så stor hitt. Dom kanske räknade med 5 spelare en bra dag inte 5 miljoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket bra inlägg från @medbor och @Roger W.

Behövde uppenbarligen mest skriva av mig, och detta blev tråden för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Synd att Markus inte gjorde en Cameo appearance i nya Mincraft filmen som kommer April 2025. Hade varit LEGEND!!!

https://x.com/i/status/1831316329208619024

Killen har ju spårat ur sedan länge med rasism, transfobi, kvinnoförtryck och, såvitt jag sett nazism(?)

Microsoft har städat bort honom från allt som har med Minecraft att göra

Permalänk
Skrivet av klk:

Minecraft var väl skrivet i java?
Det säger en del om utvecklarna och hur de kodar. Att vara först är väldigt mycket enklare än att göra något bättre än andra och då måste de producera betydligt mer tekniskt bra och använda C++

ja orginalet är skrivet i java och tror dock det fortfarande är den har största användartalet då det är mest modulärt och har störst mod comunity då det är den mest lättkodade versionen

sedan finns även "bedrock" som är skriven i C++ vill jag minnas kanske C# inte helt hundra och är den version som släpts på xbox/playstation/Nintendo XX/Android?/windows store.

jag äger bägge versionerna och har spelat bägge och kan inte säga att någon varesig fungerar bättre eller sämre än den andra mer än att jag inte riktigt kommer överens med det lite mer konsolifierade kontrollerna och ui´t men är mer en fråga om personlig preferens.

så iaf jag anser att java helt klart ändå är en helt ok motor att spelet är kodat i och känner inte att C whatever koden la till något java saknade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En cheese burgare kostar 20 kr juh.😉

Ja och de trodde säkert inte det skulle bli en så stor hitt. Dom kanske räknade med 5 spelare en bra dag inte 5 miljoner.

Nu ja, men inte på den gamla goda tiden när man fick Minecraft för 10 kr

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Nu ja, men inte på den gamla goda tiden när man fick Minecraft för 10 kr

Ja det är sant

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så iaf jag anser att java helt klart ändå är en helt ok motor att spelet är kodat i och känner inte att C whatever koden la till något java saknade.

Jo det fixade java absolut och det var nog en genväg med för att de skulle slippa en hel hög med problem för att kunna köra spelet på olika plattformar.

MEN nu skall de göra nytt och marknaden har mognat, då är det mycket svårare

Permalänk
Skrivet av klk:

Jo det fixade java absolut och det var nog en genväg med för att de skulle slippa en hel hög med problem för att kunna köra spelet på olika plattformar.

MEN nu skall de göra nytt och marknaden har mognat, då är det mycket svårare

ja givetvis var Cwhatev koden en lösning för att göra spelet kompatibelt med fler olika hårdvaror men det tillförde inget som java versionen inte redan erbjöd spelmässigt då de mer eller mindre är ju samma spel bara olika programeringspråk.

och ja om det nu ska kodas ett helt nytt spel så är ju att använda en modernare mer flexibel kodning från grunden kanske att föredra då det kommer minimera framtida problem att porta det till andra platformar än bara pc om så skulle bli fallet då grunden redan finns där för att fungera på det mesta från början.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med om allt du skriver, men tänkte det är nog värt att highlighta och utveckla den här punkten:
Det är inte alla som klarar pressen att gå från litet hobbyprojekt till storskaligt bygge med hundratusentals kunder.
Vi kan sitta här vid sidan av och döma, men att vara ensam utvecklare (eller ett litet kärnteam) när det rasar in enorma mängder av människor som skriker om buggfixar, och som drar åt olika håll när det gäller features osv, tror jag kan sätta rätt extrem press och det klarar inte alla.
Antingen får man hålla bolaget litet och fokuserat och köra i sin takt (som typ Stardew valley), eller så ska man våga bygga ut företaget (med alla risker och komplikationer som det innebär) samtidigt som man försöker hålla alla användare nöjda. Inte lätt!

Jag har inte full koll på alla steg i Minecrafts utveckling, men är övertygad det finns många utvecklare som lyckats sämre än Notch och Mojang

Absolut! Jag tror en stor del av värderingen och uppköpet blev just för att de lyckades med att skala upp bolaget utan att tappa fokus eller spä ut varumärket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstås inte, men det är ju skillnad om spelet inte är klart (dvs kan inte räknas som feature complete och någorlunda buggfritt och officiellt släppt) utan ligger kvar i något "early access" läge länge men ändå säljs för pengar.

Då kan man förstå viss frustration i det läget som entuastisk köpare om det drar ut för mycket på tiden... Men man behöver förstå en liten utvecklares problem när ett projekt plötsligt sväller bortom alla förväntningar också!

Version 1.0 släpptes 2011.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Blir förhoppningsvis ett bra spel av en bra man

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kanske inte förstår vad en scam är?

Du kanske inte förstår vad kontext är?

Visa signatur

#nul

Permalänk

Marcus satt väl, ungefär samtidigt som jag och tusentals andra programmerare, och pillade med Java, lwjgl och Nehe's 3D tutorials runt 2007. Vi skapade våra voxlar och tyckte det var fantastiskt. Men Marcus såg mer, hur dessa voxlar kunde bli en processuellt genererad värld med samma "din fantasi sätter gränsen" som Lego. Att se det ingen annan ser är genialiskt.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RX9070. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, för det gick ju så väldigt bra när han utvecklade Minecraft och de slutade utveckla eländet helt under flera månader i stöten för att de hade så mycket pengar att räkna. Hans specialförmåga är uppenbarligen att aldrig bli klar. Detta kommer bli årtusendets näst-största Early Access-scam, efter Minecraft.

Kommer ALDRIG utsätta mig för att köpa ett spel av den [sätt in valfri, grov, smädelse].

Köpte minecraft till ungarna kring 2010 kanske och de spelar det än idag... tror det gick på 79kr.
Jag scammade Notch

Visa signatur

Kan de inte bara funka...