Asus tar fram 27-tums 4K-skärm med OLED och 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sköter inte det sig självt med LFC? Så får du 30 fps så blir det 60 Hz, osv. De flesta vettiga skärmarna har väl det, sannolikt en med 48-240 Hz?

Snabbgooglade LFC,

Jag tror inte Liverpool Football Club gör något för min skärm.

Men ja tror du har rätt om att det fanns någon frame doubling grej.
I så fall borde det vara ner till 48/2=24 ?

Men är väl bättre att hålla sig över gränsen ändå än att hela tiden pendla upp och ner så ena stunden dubblar den och nästa inte och fram och tillbaka. ?

En del video kan ju vara 23 komma något FPS.
Om nu gränsen strikt går vid 24 ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Snabbgooglade LFC,

Jag tror inte Liverpool Football Club gör något för min skärm.

Men ja tror du har rätt om att det fanns någon frame doubling grej.
I så fall borde det vara ner till 48/2=24 ?

Men är väl bättre att hålla sig över gränsen ändå än att hela tiden pendla upp och ner så ena stunden dubblar den och nästa inte och fram och tillbaka. ?

En del video kan ju vara 23 komma något FPS.
Om nu gränsen strikt går vid 24 ?

Low Framerate Compenation -- googla på "freesync lfc" så hittar du
Det ska kunna multiplicera med annat än 2 också, åtminstone hos NVIDIA, har inte kollat i detalj för AMD.
Men jo, det är bra att hålla sig över gränsen så gott det går. Om inte annat så blir det lätt mycket VRR-flimmer när man pendlar så vilt i frekvens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Äntligen, det är precis denna kombo jag väntat på. Hoppas den är så bra som jag förväntar mig, och inte kostar alltför många miljarder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Äntligen, det är precis denna kombo jag väntat på. Hoppas den är så bra som jag förväntar mig, och inte kostar alltför många miljarder.

det är ju asus, så lär va saftig prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Min skärm är både Freesync och G-Sync certifierad (men inte G-Sync Ultimate).
Dess VRR område är 48-240Hz.

Det verkar väldigt vanligt med 48Hz som minimumgräns för Freesync kompatibla skärmar.
Så då kan du fortfarande ha effekten om du droppar lite under 60 FPS.
Men ja inte om det är neråt 30 FPS eller ännu värre.
Man vill ju gärna att 1% low (SweClockers brukar kalla det 99:e percentilen) ska ligga över 50 FPS då.
Så drops under 48 FPS händer mer sällan än ofta.

Kan tycka att ner till 20 Hz hade kunnat vara bra som minimum.
Mycket med video och film kan ligga runt 23-30 FPS och säg om man spelar något som droppar ner runt 30 FPS ibland.

Under 10 Hz / FPS känns inte speciellt användbart ändå förutom för e-ink.

Har också idag en Certifierad G-Sync, och allt det men utan en Ultimate skärm så kan man inte få bort latensen från musklick till vad som händer på skärmen, genom koppla musen direkt till skärmen och kör det via Nivida Chip som är inbyggd i skärmen.

Men läste någonstans att Nividia ska tillsammans med Mediatek börja integrerad det direkt i Mediatek chipsen vilket skulle kunna höja antalet skärmar.

Vilket finns i bland av några av topp märken från typ Asus och likande.
https://www.anandtech.com/show/21535/nvidia-enables-g-sync-on...

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Har också idag en Certifierad G-Sync, och allt det men utan en Ultimate skärm så kan man inte få bort latensen från musklick till vad som händer på skärmen, genom koppla musen direkt till skärmen och kör det via Nivida Chip som är inbyggd i skärmen.

Nu tror jag du missförstått något... Man kan koppla musen till skärmen för att köra Reflex Analyzer och se hur mycket fördröjning det är mellan musklick och att något händer på skärmen, men det minskar inte fördröjningen något.

Att musen kommunicerar direkt med skärmen hjälper ju inte något; musklicket måste fortfarande ta sig till datorn, hanteras av operativsystemet, skickas till spelet, spelmotorn måste göra alla sina beräkningar för vad som ska ske pga det, och en ny bildruta måste renderas och skickas till skärmen, som sedan visar den. Allt det tar tid hur man än gör.

Länka gärna källa om det är något jag missar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Bara jag som vill ha en 24-25 tums 1080p OLED skärm?

Håller med. Vill inte ha högre än 1080p, 480hz är helt orimligt att nå i högre upplösningar och kräver absurda mängder bandbredd för HDMI/DP.
Inte ens vid 1080p kommer de flesta moderna spel i närheten av 480FPS.

Dessutom ser 1080p jättebra ut när man supersamplar från en högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Håller med. Vill inte ha högre än 1080p, 480hz är helt orimligt att nå i högre upplösningar och kräver absurda mängder bandbredd för HDMI/DP.
Inte ens vid 1080p kommer de flesta moderna spel i närheten av 480FPS.

Dessutom ser 1080p jättebra ut när man supersamplar från en högre upplösning.

har en 1080p 390hz acer skärm, och det funkar i windows, iaf mycket bättre än en 4k 42" tv som monitor då jag inte stör mig så mycket av det låga ppi:n som med tvn så att säga.

dock i vissa spel så kan man faktiskt se skillnad mellan 1080p och 1440p, det lustiga är ju att om man drar upp till högre renderings skala som att man typ kör 1440p på en 1080p skärm så blir det mycket bättre än just bara köra 1080p native. super konstigt.

var nästan på väg att köpa en 540hz acer skärm när den var på rea på inet, men 600hz är ju på väg så väntar på en sån eller kanske en kommande oled med högre uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har en 1080p 390hz acer skärm, och det funkar i windows, iaf mycket bättre än en 4k 42" tv som monitor då jag inte stör mig så mycket av det låga ppi:n som med tvn så att säga.

dock i vissa spel så kan man faktiskt se skillnad mellan 1080p och 1440p, det lustiga är ju att om man drar upp till högre renderings skala som att man typ kör 1440p på en 1080p skärm så blir det mycket bättre än just bara köra 1080p native. super konstigt.

var nästan på väg att köpa en 540hz acer skärm när den var på rea på inet, men 600hz är ju på väg så väntar på en sån eller kanske en kommande oled med högre uppdateringsfrekvens.

Inte så konstigt som man kan tro, det är ju i princip som att köra SSAA(Super Sampling Anti-Aliasing), något som har funnits i över 20 år nu.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte så konstigt som man kan tro, det är ju i princip som att köra SSAA(Super Sampling Anti-Aliasing), något som har funnits i över 20 år nu.

jo men 1080p är ju 1080p så att det ser så mycket renare ut när den renderar i högre upplösning och skärmen kan ändå bara visa 1080p är lite konstigt för mig.

för mig är det lite som vissa säger att köra högre fps än vad deras skärm visar inte ger nån skillnad vilket för mig inte är den upplevelsen.

jag kan köra en 60hz skärm och har jag högre fps så känns det naturligtvis rappare/mjukare ändå trots att skärmen visar bara 60fps.

sure jag ser inte mer fps men allt blir rappare, mjukare å behagligare pga den lägre (system)latensen trots att det är 16.7ms visuellt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl bara att köra skalning? Kör du 200% så är det storleksmässigt som 1080p på 27", dvs saker är för stora, så något lägre som kanske 150% blir rimligare.

Att köra 100% även på 28" blir väl jättelitet?

Nääääjj
4k var original upplösning för denna skärm, Acer Nitro XV282KKV. Skärmen var suveränt på alla sätt och viss och har fått ännu en nöjd ägare
Jag har en MSI 27 tum QD -OLED, kör på 1440 upplösning
Men undra kan man uppskala denna till 4k?
If so, hur?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl bara att köra skalning? Kör du 200% så är det storleksmässigt som 1080p på 27", dvs saker är för stora, så något lägre som kanske 150% blir rimligare.

Att köra 100% även på 28" blir väl jättelitet?

Nu kör jag Star Wars Outlaws automatisk uppskalat till 4K (default settings) på high och ultra med min ny MSI 27 QD -OLED, smärtfri. Kylningen snurrar på och låtar på vissa stället in game..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |