Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

USB hubbar med strömförsörjning

Tjena!

Vad har ni för tips på usb hubbar med strömförsörjning?
Extra ström för kringutrustning med blinkande lampor räcker. Ska inte ladda en laptop.

Sonen har två gamepads som blinkar, tangentbord, headset och mus som alla kräver mer ström, desvärre är datorn 8 år gammal och alla uttag klarar inte av att driva alla, då gamepadsen framförallt ibland flyttas över till min dator och han inte har någon koll på var den måste sitta i sin, så hade en hub varit skönt, samt smidigare att ha den på skrivbordet än krypa bakom datorerna.

Hade det funnits KVM stöd på den så hade det också varit ett alternativ.
Antar att det är mer än standard 4.5w som efterfrågas av prylarna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Nja, det blir nog inte mer än 500mA per inpluggad enhet, men problemet blir när man lägger ihop allt.
En välkonstruerad usb3-hubb är tyvärr åt det dyrare hållet. Alternativt kan du skaffa nån billigare hubb från aliexpress.
Du borde egentligen klara dig med en vanlig hubb som inte behöver strömadapter, alternativt skaffa nåt pci-e kort för extra usb-portar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Fenix Hur blir det om man kör en vanlig hubb, skickas strömmen från usb porten på moderkortet fortfarande vidare till tex gamepaden?

Pci-e kort för extra portar är ju en idé, glömmer lätt det interfacet. Men blir inte av med att krypa på golvet i så fall, men hälften vunnet iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vilken hub som helst som har extern matning borde ju fungera, behöver ju inte vara med avancerat än så.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

@Fenix Hur blir det om man kör en vanlig hubb, skickas strömmen från usb porten på moderkortet fortfarande vidare till tex gamepaden?

Pci-e kort för extra portar är ju en idé, glömmer lätt det interfacet. Men blir inte av med att krypa på golvet i så fall, men hälften vunnet iaf

njae.
du kommer ha 5v från datorn till hubben men hubportarna brukar genrellt nätadaptern stå för all strömförsörjning o mdet är en externt strömförsörjd hub och bara dattrafiken patchas videra mellan enheterna anslutna till huben och datorn.

så datorn kommer mer eller mindre inte se någon strömåtgång alls på den usbporten hubben sitter på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Right men tolkar de sista svaren som att det behövs extern matning iaf.
Då var min tanke rätt iaf

Fanns ju en del att välja mellan och även de enkla som bara har extern ström varierar ju i pris från någon hundralapp till 600-700 kr.
Så tänkte om det var någon som hade en billig som de varit nöjd med.

Har på tok för dåliga erfarenheter av midspan switchar på nätverkssidan, vill inte att portarna ska gå sönder direkt

Men jag kanske hittar billigast möjliga och testar!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag har 2 tp link hubbar som sitter på min simrig och de har funkat bra.

Tror de kosta typ 400:- stycket eller nått åt hållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows