Krönika: Till "konstiga" datordelars försvar

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Till "konstiga" datordelars försvar

Edin hoppas att CES-mässan fortsätter vara en plats där unik hårdvara avtäcks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tidigare brydde jag mig inte om den svarta lådan som stod och samlade damm under skrivbordet. Men en dag förra vintern fick jag för mig att jag ville ha ett nytt chassi. En med klart glas på sidan och vit. Såg att Phanteks hade en billig sådan så jag beställde den. Den kom med hyffsade RGB-fläktar fram och bak och jag fann en märklig tillfredsställelse av att kunna se in i datorn och dess delar. Denna känsla var naturligtvis helt irrationell liksom känslan av "skam" eller vad man ska kalla det som jag kände över att känna denna onödiga tillfredsställels. Jag menar, sånt håller ju bara kidsen på med typ...

Nog för att jag alltid gillat Noctuas brunbeigeiga charm, men jag ville ha allting vitt inuti. Så det blev en vit AIO med RGB också och vita RAM. Dock besinnade jag mig med att byta ut moderkortet till en vit, inte minst för att de var dyrare men mest för att den jag har är topp notch för mina behov.
Så här ett år efteråt har skamkänslorna falnat, jag behöver ju inte visa upp den för någon, så jag blickar ibland åt höger och fortsätter känna denna behagliga tillfredsställelsen som inte förbättrar världsläget på något sätt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det behöver inte alltid vara funktion över form.

Nuvarande läge är väl dock snarare att form över funktion alltmer dominerar marknaden för konsumentprylar?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Predikan för en publik som är en del av en minoritet.

En absolut majoritet av konsumenter och segment för konsumenter drivs av form över funktion. Jag tror knappast vi behöver mer sånt. Det är bara att kolla överallt, det finns så otroligt många valmöjligheter som bara ska tilltala det formspråk man nu gillar.

Sen vet jag inte om jag någonsin läst en endaste post på forumet under alla mina år som direkt kritiserar formgivning. Så konstigt att skapa en krönika på detta ämne kan jag tycka.

Men, att skriva krönika är nog ändå ett av de mest ultimata uttrycken för sig själv. På så vis är det ju tematiskt korrekt. Jag förstår bara inte vem den skrivits för och varför.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det man kan konstatera är ju att det går mode i hur IT skall se ut och företagen kopierar varandra rätt hårt. Sen är väl den vanligaste tanken vi människor har att vi är unika och kan klä oss själva, men så länge man köper konfektion så är ju inte ens klädsel så jäkla unik egentligen.

Inte ens en som Adora Bratbat är speciellt unik även om hon verkligen sticker ut. Men hon gör iaf sina egna kreationer.

https://www.youtube.com/watch?v=fAGFrzmrc_c

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Form är inte fel, men för mig går funktion alltid före.

Skrivet av Hakinger:

[...] jag fann en märklig tillfredsställelse av att kunna se in i datorn och dess delar. Denna känsla var naturligtvis helt irrationell liksom känslan av "skam" eller vad man ska kalla det som jag kände över att känna denna onödiga tillfredsställels.

För mig är genomskinliga chassipaneler tvärtom ett exempel på rationell funktion.

Det är praktiskt att kunna se alla relevanta komponenter när som helst, för att snabbt upptäcka eventuella problem, göra diverse tester, se hur mycket damm som samlas, enkelt kunna se moderkortets kod-display osv. RGB-belysningen är bra för just belysningen, så jag inte behöver ficklampa för att se ordentligt där inne.

Har ett semi-akvarium från Lian Li för närvarande, av rent praktiska skäl (främst storlek och hårdvarukapacitet). Snyggt är det inte.

(Har för övrigt ett gräsligt fult grafikkort, men det får vara hur fult det vill, det är inte därför jag köpte det. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mitt är praktiskt för kylning i alla fall...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha jag tänker direkt på mycket utav Lian Li’s produktportfölj 😅

… ni som vet, ja… ni vet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha jag tänker direkt på mycket utav Lian Li’s produktportfölj 😅

… ni som vet, ja… ni vet.