Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Tack allesammans. Skitskoj att det blev sån uppmärksamhet! Lets Gooo!
Jag ber er att ha tålamod med mig. Jag har inte bråttom att spika ihop detta. Tänker mig att det tar tid att släppa 5090 innan jag får tag i ett. Sen tar det en vecka för mig att skaka loss stålars. Tänker mig att till våren bör jag kunna ha delar.

Först om pris.
Först kan vi alla vara överens om att alla byggen på denna tråd är onödiga? Ingen behöver nån av dessa byggen.
Ja det finns undantag. Men det är väldigt få i detta forum som har ett undantag. Rättfärdiga ditt 15k bygge.
Och egentligen, är det inte bättre med en konsol? så mycket rimligare!
OKEJ OKEJ! Jag skojar!
https://www.gamebyte.com/wp-content/uploads/2018/01/focus.jpg

Det finns ingen bestämd prislapp på detta bygge. Det kan kosta upp till 100k om jag anser att det make sense. Jag bara gissar på att det inte finns en poäng över 70k.
Men jag köper inte saker "bara för att de är dyra" eller för att jag vill "slösa pengar". Får jag vad jag vill ha för en billigare-peng så självfallet väljer jag det. Det finns nån form av rim och reson. Jag vill inte ha Xeon eller threadrippers tex. Om det hade vart möjligt med SLI hade det vart uteslutet. Värsta för att vara värsta är inte nödvändigtvis inte true. Och det är fair att du tänker. Men vart går gränsen?

Mina tankar runt:

• GPU: RTX 5090 - Lär gå på 28 000kr. Se det såhär. Jag bygger en 30 000kr´s dator med ett 5090. Mitt nuvarande är ett 3080. Den tjänar mig bra.
    Kommer det vara extremt? Ja.
    Är det värt? Nej.
    Vi vet att top 10% av FPS kostar mest pengar.
    Fake frames? jag lär inte märka lagg eller se skillnad. Det är en av anledningar jag säger all in på denna generation.

• Moderkort: Det här är datorn. Och bland de viktigaste komponenterna. Moderkort, GPU, CPU gör datorn. Jag har inga problem att lägga pengar här om det är bra. Det har tjänat mig bra i tidigare byggen. Jag kollar på IO (PCIE 5.0, USB 4.0 och hur många portar. M.2 platser och kylning runt detta. Gärna många. Stealth hade vart coolt men jag tvivlar på att det går (anslutningar på baksidan) samt support och kända issues). Jag är dock absolut inte låst vid mitt nuvarande val

• CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D - det verkar helt enkelt vara den bästa gaming CPUn. Och jag har kört intel i många generationer.

• RAM: DDR5. Ni har övertalat mig att man ska köra 2 stickor är bättre. Kommer köra på 6000 minnen. Tror inte att överklockning är värt mödani FPS. Kommer även fylla ut de två tomma platserna med "Light Enhancement Kit" dvs attrapper som ser ut som RAM som har LED.
    Jag skulle klara mig med så lite som 16GB, just nu säger vi 96GB. Det här en såndär siffra som jag gillar att den är hög mer än vad jag behöver. Jag är också fullt medveten om onödigheten. På Jobbet så godkänner jag folks IT-Inköp och nekar folk bara för att de vill ha mer ram för mer ram. I get it. Minskar jag den här posten så gör jag det i slutet. Jag vet att jag kan gå så långt ner som 32GB och spara pengar.

• Lagring: 4TB M.2 Disk. Verkar som det blir en PCI 4.0, då 5.0 skulle störa GPU. Kommer användas för OS och spel. 7200 RPM 20TB. Lugna ner dig, det var många år sen Seagate hade problem. Jag behöver mycket lagring, behöver dock inte vara snabb. Här är min fundering mest över kylning över M.2 disken. Om moderkortets inbyggda kylning räcker.

• PSU: Jag räknade på att:
    GPU (RTX 5090) 575(W)
    CPU (AMD Ryzen 7 9800X3D) 170(W)
    Moderkort (MSI MPG X870E) 50(W)
    RAM (RGB-minnen) 15(W)
    Lagring (SSD + HDD) 20(W)
    Kylning och fläktar 20(W)
    Totalt: 850 (w)
    1000w bör räcka, jag har 17% marginal. 1200(w) ger mig 42% i marginal.

Här tjatar ni alltid om fläskigaste PSU och extrema watt-tal i alla år.
    I min erfarenhet (med tusentals av datorer) så är det aldrig problem med PSU. Skaffa ett överspänningsskydd istället. Oroa dig inte så mycket, ha lite marginaler men inte ta inte i allt förmycket. Jag är skeptisk till Platinum vs Gold. Men i detta bygge känner jag mig fine. Vi kör platinum för att maxa. Ska jag köpa fetare än 1000w behöver jag övertalas. Olika märken. Meh. Kanske den mest osexigaste delen i datorn. Så länge den är modulär.

• Chassi: Här är jag obestämd, söker inspiration. Mina tidigare är silent som stått under bordet. Denna har jag bestämt att den ska full RGB och desto mer jag tänker på det så ska jag lägga ner mer och mer på att den ska se cool ut. Än så länge inspirerar Thermaltake CTE E550 TG mig mest. Den kommer stå i hörnet av ett rum på ett bord där den syns. Gillar fönster fram och på sidan. Viktigt att det kyls, men jag kan kompromissa på kylningen pga estitik. Kommer inte överklocka (förmodligen)

• Chassikylning: Vill inte köra custom vattenkylt. Men här är estetik viktigare än faktisk kyleffekt. Inte så orolig för ljud (har tinnitus så det får gärna surra lite).

• CPU kylare: Slutet Vattenkylt med skärm på CPU. Typ Corsair iCUE LINK TITAN 360 RX LCD AIO Kylare (svart). beror mer på chassi och övriga kylning. Det är sååå önödigt med en skärm på CPU. Därför är det såå nödvändigt i detta bygge.

• Övrigt: Ni inspirerar mig att att detta bygge ska även se coolare ut än vad jag tidigare hade tänkt. Så annat RGB på exempelvis moderkorts power kablar osv?

• Vad har jag idag?: Skärm: Samsung Odyssey 49" G9 OLED @5120 x 1440 240 Mhz. Tangentbord: Keychron MAX RGB. MUS: Nån trådlös Razor... VR: Oculus Quest 3. Har Wifi6 vilket är mer än vad som behövs för VR, men kör trådat för datorn

Nu när du ska fläska på, sälj skärmen och släng upp en G9 57" samsung skärm. Du kommer inte ångra dig. 😉

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

90 % av tiden kommer jag slösurfa, kolla på YouTube, se på film och spela D&D.
Övriga 5 % kommer jag spela spel. Majoriteten av tiden blir det riktigt old-school spel: emulatorer, väldigt mycket Noita, UFO 50, SKALD, Loop Hero, Selaco och Brutal Doom.
Sen de sista 5 % blir det "latest and greatest" – jag ser fram emot Witcher 4, tänker göra ett nytt försök med Cyberpunk, och det nya Doom lär definitivt spelas. Och så VR, förstås.

Jag använder mycket lagringsutrymme, även om det inte behöver vara supersnabb disk. Jag klipper lite filmer privat, och ROMs tar en hel del plats, så det går åt. Däremot är det trevligt att ha snabb lagring också, så jag kan ha många spel installerade samtidigt. Just nu har jag flera små SSD:er eftersom det var dyrare när jag byggde den här burken och jag var prismedveten då. En större M.2 kommer vara perfekt. Den får gärna vara snabb, eftersom jag misstänker att nyare spel kommer dra nytta av det.

Låt mig vara väldigt tydlig:
Det här är ABSOLUT inget jag behöver. Tror du killen som glider förbi dig på motorvägen behöver den där Ferrarin? Är han rallyförare och kör maxhastighet hela tiden? Fuhgeddaboudit!

När jag var 4 år såg jag en äldre pojke spela på en C64 (han är fortfarande min närmsta vän). Jag var fast direkt – magi! Man kunde styra TV:n. Min första dator, som jag köpte själv, kostade 25 000 kronor. Det var en Pentium 100 MHz med 8 MB RAM, en hårddisk på 1 GB och en 14-tums CRT-skärm. Jag var 14 år gammal. Jag hade fått ett arv, och alla tyckte att min mamma var galen som lät mig spendera pengarna på något sådant.
Under ett helt år var jag den enda i hela skolan som hade en PC. Ett år senare fick en annan kille i skolan också en PC (vi är fortfarande vänner).

Det där köpet ledde mig, många år senare, in på en karriär inom IT där jag har blivit framgångsrik. Tack vare det där "dumma" köpet.
Jag har byggt många datorer genom åren. Alla har varit rimliga byggen. Jag har bläddrat i många PC-tidningar, dreglat över komponenter och tänkt: "En dag, då jävlar!" Well, jag har nått några viktiga mål i mitt liv, och jag har lärt mig hur viktigt det är att fira sådant.

Jag gillar inte bilar. Jag reser redan mer än jag vill. Det finns inget jag saknar.

Nu är det den dagen då jag säger:
"Nu jävlar!"

Har du aldrig känt så?

Apropå firande. Chalmersexamen firades...inte. Läkarexamen firades med en burgare på Donken. PhD med en pizza. Husbygge med en bio (eller inflytten var kanske firande nog). Jag borde gått på din linje. Nu när en ny burk ska införskaffas utan prestation innan så tycker min fru att det är onödiga pengar! 😃

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det har tagits upp i tråden.

Men 2 saker att tänka på:

1. Du vill ha ett moderkort som inte har Lane Sharing mellan PCIE 5.0 diskar och RTX5090.

De med flest pcie 5.0 lanes är X870E och till det ska det vara ett kort som inte har Lanesharing. Exempel: Asrock Nova Wifi. Eller Taichi om man vill kliva upp EATX, men dessa kort är bara nödvändiga om du är en stor streamer eller har 10gbit internet via sladd - För 99.9% finns det verkligen 0 fördelar att gå över X870E på ATX utan lanesharing. X870E på eATX behövs troligen inte oavsett hur mycket du vill ligga på topp.

Rekommenderar Asrock Nova Wifi eftersom den har en backplate dessutom för kylning och en av få modeller som inte har lanesharing med grafikkortet.

2. Köper du denna dator så behöver du en 4k ultra HD skärm, ledsen att säga det men annars så är grafikkortet RTX5090 värdelöst för 1440p så räcker 5070TI i all framtid på max. 1440p var fully solved för flera generationer sen och ser otroligt fult ut i jämförelse med 4k. Räknar man pixlar så är 34 tumm skärm det bästa för 4K skärm. Varken mer eller mindre. Så en 4K skärm är ett MÅSTE om man kör RTX5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nu vet jag inte om det har tagits upp i tråden.

Men 2 saker att tänka på:

1. Du vill ha ett moderkort som inte har Lane Sharing mellan PCIE 5.0 diskar och RTX5090.

De med flest pcie 5.0 lanes är X870E och till det ska det vara ett kort som inte har Lanesharing. Exempel: Asrock Nova Wifi. Eller Taichi om man vill kliva upp EATX, men dessa kort är bara nödvändiga om du är en stor streamer eller har 10gbit internet via sladd - För 99.9% finns det verkligen 0 fördelar att gå över X870E på ATX utan lanesharing. X870E på eATX behövs troligen inte oavsett hur mycket du vill ligga på topp.

Rekommenderar Asrock Nova Wifi eftersom den har en backplate dessutom för kylning och en av få modeller som inte har lanesharing med grafikkortet.

2. Köper du denna dator så behöver du en 4k ultra HD skärm, ledsen att säga det men annars så är grafikkortet RTX5090 värdelöst för 1440p så räcker 5070TI i all framtid på max. 1440p var fully solved för flera generationer sen och ser otroligt fult ut i jämförelse med 4k. Räknar man pixlar så är 34 tumm skärm det bästa för 4K skärm. Varken mer eller mindre. Så en 4K skärm är ett MÅSTE om man kör RTX5090

Om man inte köper en 4k skärm. Vad händer då? Blir det plus 25% i skärselden när harmageddon är här? Vad är det man riskerar….😵‍💫

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

Tack allesammans. Skitskoj att det blev sån uppmärksamhet! Lets Gooo!
Jag ber er att ha tålamod med mig. Jag har inte bråttom att spika ihop detta. Tänker mig att det tar tid att släppa 5090 innan jag får tag i ett. Sen tar det en vecka för mig att skaka loss stålars. Tänker mig att till våren bör jag kunna ha delar.

Först om pris.
Först kan vi alla vara överens om att alla byggen på denna tråd är onödiga? Ingen behöver nån av dessa byggen.
Ja det finns undantag. Men det är väldigt få i detta forum som har ett undantag. Rättfärdiga ditt 15k bygge.
Och egentligen, är det inte bättre med en konsol? så mycket rimligare!
OKEJ OKEJ! Jag skojar!
https://www.gamebyte.com/wp-content/uploads/2018/01/focus.jpg

Det finns ingen bestämd prislapp på detta bygge. Det kan kosta upp till 100k om jag anser att det make sense. Jag bara gissar på att det inte finns en poäng över 70k.
Men jag köper inte saker "bara för att de är dyra" eller för att jag vill "slösa pengar". Får jag vad jag vill ha för en billigare-peng så självfallet väljer jag det. Det finns nån form av rim och reson. Jag vill inte ha Xeon eller threadrippers tex. Om det hade vart möjligt med SLI hade det vart uteslutet. Värsta för att vara värsta är inte nödvändigtvis inte true. Och det är fair att du tänker. Men vart går gränsen?

Mina tankar runt:

• GPU: RTX 5090 - Lär gå på 28 000kr. Se det såhär. Jag bygger en 30 000kr´s dator med ett 5090. Mitt nuvarande är ett 3080. Den tjänar mig bra.
    Kommer det vara extremt? Ja.
    Är det värt? Nej.
    Vi vet att top 10% av FPS kostar mest pengar.
    Fake frames? jag lär inte märka lagg eller se skillnad. Det är en av anledningar jag säger all in på denna generation.

• Moderkort: Det här är datorn. Och bland de viktigaste komponenterna. Moderkort, GPU, CPU gör datorn. Jag har inga problem att lägga pengar här om det är bra. Det har tjänat mig bra i tidigare byggen. Jag kollar på IO (PCIE 5.0, USB 4.0 och hur många portar. M.2 platser och kylning runt detta. Gärna många. Stealth hade vart coolt men jag tvivlar på att det går (anslutningar på baksidan) samt support och kända issues). Jag är dock absolut inte låst vid mitt nuvarande val

• CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D - det verkar helt enkelt vara den bästa gaming CPUn. Och jag har kört intel i många generationer.

• RAM: DDR5. Ni har övertalat mig att man ska köra 2 stickor är bättre. Kommer köra på 6000 minnen. Tror inte att överklockning är värt mödani FPS. Kommer även fylla ut de två tomma platserna med "Light Enhancement Kit" dvs attrapper som ser ut som RAM som har LED.
    Jag skulle klara mig med så lite som 16GB, just nu säger vi 96GB. Det här en såndär siffra som jag gillar att den är hög mer än vad jag behöver. Jag är också fullt medveten om onödigheten. På Jobbet så godkänner jag folks IT-Inköp och nekar folk bara för att de vill ha mer ram för mer ram. I get it. Minskar jag den här posten så gör jag det i slutet. Jag vet att jag kan gå så långt ner som 32GB och spara pengar.

• Lagring: 4TB M.2 Disk. Verkar som det blir en PCI 4.0, då 5.0 skulle störa GPU. Kommer användas för OS och spel. 7200 RPM 20TB. Lugna ner dig, det var många år sen Seagate hade problem. Jag behöver mycket lagring, behöver dock inte vara snabb. Här är min fundering mest över kylning över M.2 disken. Om moderkortets inbyggda kylning räcker.

• PSU: Jag räknade på att:
    GPU (RTX 5090) 575(W)
    CPU (AMD Ryzen 7 9800X3D) 170(W)
    Moderkort (MSI MPG X870E) 50(W)
    RAM (RGB-minnen) 15(W)
    Lagring (SSD + HDD) 20(W)
    Kylning och fläktar 20(W)
    Totalt: 850 (w)
    1000w bör räcka, jag har 17% marginal. 1200(w) ger mig 42% i marginal.

Här tjatar ni alltid om fläskigaste PSU och extrema watt-tal i alla år.
    I min erfarenhet (med tusentals av datorer) så är det aldrig problem med PSU. Skaffa ett överspänningsskydd istället. Oroa dig inte så mycket, ha lite marginaler men inte ta inte i allt förmycket. Jag är skeptisk till Platinum vs Gold. Men i detta bygge känner jag mig fine. Vi kör platinum för att maxa. Ska jag köpa fetare än 1000w behöver jag övertalas. Olika märken. Meh. Kanske den mest osexigaste delen i datorn. Så länge den är modulär.

• Chassi: Här är jag obestämd, söker inspiration. Mina tidigare är silent som stått under bordet. Denna har jag bestämt att den ska full RGB och desto mer jag tänker på det så ska jag lägga ner mer och mer på att den ska se cool ut. Än så länge inspirerar Thermaltake CTE E550 TG mig mest. Den kommer stå i hörnet av ett rum på ett bord där den syns. Gillar fönster fram och på sidan. Viktigt att det kyls, men jag kan kompromissa på kylningen pga estitik. Kommer inte överklocka (förmodligen)

• Chassikylning: Vill inte köra custom vattenkylt. Men här är estetik viktigare än faktisk kyleffekt. Inte så orolig för ljud (har tinnitus så det får gärna surra lite).

• CPU kylare: Slutet Vattenkylt med skärm på CPU. Typ Corsair iCUE LINK TITAN 360 RX LCD AIO Kylare (svart). beror mer på chassi och övriga kylning. Det är sååå önödigt med en skärm på CPU. Därför är det såå nödvändigt i detta bygge.

• Övrigt: Ni inspirerar mig att att detta bygge ska även se coolare ut än vad jag tidigare hade tänkt. Så annat RGB på exempelvis moderkorts power kablar osv?

• Vad har jag idag?: Skärm: Samsung Odyssey 49" G9 OLED @5120 x 1440 240 Mhz. Tangentbord: Keychron MAX RGB. MUS: Nån trådlös Razor... VR: Oculus Quest 3. Har Wifi6 vilket är mer än vad som behövs för VR, men kör trådat för datorn

Denna coola kylare släpps snart, rock on!

ROG Ryuo IV SLC 360 ARGB
https://rog.asus.com/cooling/cpu-liquid-coolers/rog-ryuo/rog-...

”ROG Ryuo IV SLC 360 ARGB with shortened tubing maximizes a clean aesthetic, movable curved 6.7-inch AMOLED display supports naked-eye video or customized system information, and pre-mounted daisy-chained ARGB fans with front and side lighting 

- Movable curved 6.7-inch AMOLED display supports naked-eye video or customized system information 

- Pre-mounted daisy-chained ARGB fans with front and side lighting 

- Shortened tubing maximizes a clean aesthetic”

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om man inte köper en 4k skärm. Vad händer då?

Det händer väl inte så mycket men att använda en skärm med lägre upplösning än 4K känns konstigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om man inte köper en 4k skärm. Vad händer då? Blir det plus 25% i skärselden när harmageddon är här? Vad är det man riskerar….😵‍💫

Men det säger väll säg själv att man har 4K skärm om man har RTX5090. Fan spelar det för roll om du har 400 fps i 1440p med RTX5070TI på allt maxat eller 700 fps med RTX5090.

Ett RTX5090 utan 4k skärm är som att köpa globalknivar men vägrar att köpa en skärbräda.

Tycker faktiskt det är lite harmageddon och skärseld att inte matcha rätt saker. Men du kanske har 2gb ram till en 9800x3d processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det händer väl inte så mycket men att använda en skärm med lägre upplösning än 4K känns konstigt tycker jag.

Skrivet av Belgaar:

Men det säger väll säg själv att man har 4K skärm om man har RTX5090. Fan spelar det för roll om du har 400 fps i 1440p med RTX5070TI på allt maxat eller 700 fps med RTX5090.

Ett RTX5090 utan 4k skärm är som att köpa globalknivar men vägrar att köpa en skärbräda

Varför diskuterar ni skärm? TS har ju redan sagt att han har en odyssey g9 skärm i 5120x1440 vilket i princip är 4k som dessutom kör i 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Varför diskuterar ni skärm? TS har ju redan sagt att han har en odyssey g9 skärm i 5120x1440 vilket i princip är 4k som dessutom kör i 240hz

Jag svarade generellt. Sedan kan jag tycka att det är lite magert med 1440 i vertikal upplösning men alla har olika preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffelapa:

Det kommer inte bli billigt iallafall fast inget MSRP angivet än, men det kommer vara det bästa kortet av alla 5090 (om det inte släpps ett Matrix vilket jag inte hört det ryktas om (ännu)); det kommer typ vara i prestandanivå med ett luft-5090 Super, om en sådan refresh kommer.
Jag skulle gissa att deras "basic" TUF landar som FE kring 28-30K, deras "vanliga" luft-Astral (som ersätter Strix) landar väl närmare 32-35K så deras AIO-kort hamnar nog kring 38-42K är jag rädd.

går det inte att köpa AIO coolers löst för ett grafikkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ett RTX5090 utan 4k skärm är som att köpa globalknivar men vägrar att köpa en skärbräda.

Tycker faktiskt det är lite harmageddon och skärseld att inte matcha rätt saker. Men du kanske har 2gb ram till en 9800x3d processor

Globalknivar är skräp och det vill inte TS ha.
Jag har en 3440x1440 skärm och når sällan upp i mer än 240fps med ett 4080s så jag kommer köpa ett 5090.
Känns skit att inte ha 240 när man har en 240hz skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Hiva på ett nätagg som är på 1200w eller mer. Rekommenderat för 5090 system är 1000w så lite marginal skadar aldrig 👍

Håller med om detta, 1000W är i underkant för detta bygge. Jag hade gått på minst 1300W, helst lite mer.
Kör själv med ett 2000W agg i min maskin, men det är lite overkill då det räcker med ett 1300-1500W. Men hade ett liggandes sen miningtiden som funkar fint.

Edit: Glöm inte kolla att minnena finns med på moderkortets godkända minnen lista!

Visa signatur

GameMachine: Lian Li O11 Dynamic EVO XL | ASUS ROG Crosshair X870E Hero | AMD Ryzen 9 9800X3D | Asus ROG Ryujin III | 64GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC | M.2 NVMe's: 2TB (OS) + 4TB + 4TB | Lian Li EDGE Platinum 1300W

Permalänk
Medlem

Nice, men kan den köra crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

NZXT gjorde nån bracket för X antal år sedan som gjorde att man kunde koppla en CPU AIO till en GPU, men de är inte kompatibla med nya GPUer, och jag känner inte till någon liknande produkt just nu.

Sen finns det vissa tillverkare som gör GPUer utan AIO men avsedda för vattenkylning utan pump, slangar och radiatorer etc som är tänkta att kopplas till en custom loop, till dessa kanske man enklare kan koppla en "vanlig" AIO, jag har inte provat.

Med det sagt så är allt möjligt med våld, vilja och vaselin, så om du kollar på Youtube så har någon MacGuyver-typ garanterat någon spännande lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Ett tag faste det en serie brackets för att konvertera vanliga CPU AIO till GPU. Kommer inte ihåg märket. Kanske någon annan minns.

Sen finns det Alphacool Eiswolf som är en serie AIO för gpu

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Köpte följande dator förra året, jag gav ca 43 000 för hela datorn inkl 39" Oled.... den är verkligen helt suverän. Men jag köpte delar under 3 månaders tid när de var på bra pris vilket de är om man är lite om och kring sig.
köpa 5090 för ca 30 000 är rent vansinne, köp något billigare och lägg resten av pengarna på något annat är mitt tips.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte gnälla på att du vill maxa ditt köp det gör jag med när jag väl köper nytt...Men jag skulle aldrig köpa en AMD Ryzen 7 9800X3D som är en dedikerad spelprocessor...är du beredd att lägga goa pengar köp då en processor som är mer alround med vass flertrådad och hög spel kompetens hur det än blir så kommer GPU´n ta hand om tunga spel inte CPU´n och AMD Ryzen 7 9800X3D är för spel och jag skulle själv vilja ha en riktigt bra renderingsdator för det priset.

Permalänk
Medlem

4k OLED skärm. Jag menar, varför annars ha bra komponenter om man inte ska få njuta av dem visuellt på skärnen.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det är absolut inte 4k. Du kör i 1440p 22% mindre pixel täthet vs 4k.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Det är absolut inte 4k. Du kör i 1440p.

4k är 3840x2160 vilket är 8294400 pixlar. 8.3 miljoner

G9 kör på 5120x1440 vilket är 7372800 pixlar. 7.4 miljoner

Var nånstans är det "absolut inte" 4k? Det är 11% diff

Jag sa aldrig att det var exakt 4k men det är nästan lika tungdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Det är absolut inte 4k. Du kör i 1440p 22% mindre pixel täthet vs 4k.

Pixeltäthet har inte med det faktiska antalet pixlar att göra, utan med hur många pixlar det finns på en viss yta, oftast per kvadrattum eller -centimeter, så pixeltätheten är egentligen upplösningen, men termen "upplösning" har bastardiserats till att i folkmun betyda det totala antalet pixlar.
En mobiltelefon med 720p har exempelvis en betydligt högre pixeltäthet, runt den dubbla, och därmed betydligt högre upplösning i termens korrekta betydelse, än en 8K TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Något att tænka på

Læste lite i manualen før moderkortet MPG X870E CARBON WIFI, något att tænka på om du vill ha en 5.0 M.2 disk. Den delar bandbred med CPU:n om du ska køra den i PCIe 5.0 4.0x. Det ær bara M2_2 slot som kan køras i PCIe 5.0 x4.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag læste någonstans i något forum nær jag bestællde 9800x3d og asus moderkortet att CPU/GPU kan ge 10% mindre perfomence nær man delar bandbredden med Gen 5 disk. Var dærfør jag køpte en Pcie 4.0 (gen 4)

Vart läste du det? Kan du länka?

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av redrock81:

90 % av tiden kommer jag slösurfa, kolla på YouTube, se på film och spela D&D.
Övriga 5 % kommer jag spela spel. Majoriteten av tiden blir det riktigt old-school spel: emulatorer, väldigt mycket Noita, UFO 50, SKALD, Loop Hero, Selaco och Brutal Doom.
Sen de sista 5 % blir det "latest and greatest" – jag ser fram emot Witcher 4, tänker göra ett nytt försök med Cyberpunk, och det nya Doom lär definitivt spelas. Och så VR, förstås.

Jag använder mycket lagringsutrymme, även om det inte behöver vara supersnabb disk. Jag klipper lite filmer privat, och ROMs tar en hel del plats, så det går åt. Däremot är det trevligt att ha snabb lagring också, så jag kan ha många spel installerade samtidigt. Just nu har jag flera små SSD:er eftersom det var dyrare när jag byggde den här burken och jag var prismedveten då. En större M.2 kommer vara perfekt. Den får gärna vara snabb, eftersom jag misstänker att nyare spel kommer dra nytta av det.

Låt mig vara väldigt tydlig:
Det här är ABSOLUT inget jag behöver. Tror du killen som glider förbi dig på motorvägen behöver den där Ferrarin? Är han rallyförare och kör maxhastighet hela tiden? Fuhgeddaboudit!

När jag var 4 år såg jag en äldre pojke spela på en C64 (han är fortfarande min närmsta vän). Jag var fast direkt – magi! Man kunde styra TV:n. Min första dator, som jag köpte själv, kostade 25 000 kronor. Det var en Pentium 100 MHz med 8 MB RAM, en hårddisk på 1 GB och en 14-tums CRT-skärm. Jag var 14 år gammal. Jag hade fått ett arv, och alla tyckte att min mamma var galen som lät mig spendera pengarna på något sådant.
Under ett helt år var jag den enda i hela skolan som hade en PC. Ett år senare fick en annan kille i skolan också en PC (vi är fortfarande vänner).

Det där köpet ledde mig, många år senare, in på en karriär inom IT där jag har blivit framgångsrik. Tack vare det där "dumma" köpet.
Jag har byggt många datorer genom åren. Alla har varit rimliga byggen. Jag har bläddrat i många PC-tidningar, dreglat över komponenter och tänkt: "En dag, då jävlar!" Well, jag har nått några viktiga mål i mitt liv, och jag har lärt mig hur viktigt det är att fira sådant.

Jag gillar inte bilar. Jag reser redan mer än jag vill. Det finns inget jag saknar.

Nu är det den dagen då jag säger:
"Nu jävlar!"

Har du aldrig känt så?

Måste bara säga: Fullständigt enig, broder! Är i samma situation själv - det blir snart en dator som säkert kommer landa på 60-70k. Vilket är jäkligt mycket pengar; tro inte för en sekund att jag inte tycker det. Men jag tjänar bra och jobbar hårt, jag har i princip inga utgifter förutom boendet, börsen och datorn, och det är något jag nyttjar VARJE dag (i arbetet, privat och som hobby). Då tycker jag gott att man kan få fläska på lite om det känns bra i magen.

Permalänk
Medlem

Roligt med påkostat bygge, kör hårt!

Såg att någon redan rekommenderat Mr Matt Lee som inspiration, men tänkte slå ett slag till för hans kanal och denna video med chassi från Lian Li 011D som jag gillar skarpt: https://youtu.be/vMaxa5R-NjU?si=gomb8-D0oae0Sl4a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamdog:

Vart läste du det? Kan du länka?

Bara att ladda ner manualen från Msi hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi vill alla ha bild på grejer när du beställt dem och fått dem levererade…

Drömma kan vi alla göra

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Roligt med påkostat bygge, kör hårt!

Såg att någon redan rekommenderat Mr Matt Lee som inspiration, men tänkte slå ett slag till för hans kanal och denna video med chassi från Lian Li 011D som jag gillar skarpt: https://youtu.be/vMaxa5R-NjU?si=gomb8-D0oae0Sl4a

Riktigt snyggt chassi! Hur är luftflödet i dessa månntro? Är det lika bra som Phanteks?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Leka med tanken är kul. Money is no object bygge utan customgrejer Skulle valt vatten pga svalare och mindre ljud även om hållbarheten troligen blir kortare.

9800X3D - 6700 kr
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Neo RGB Vit AMD Expo eller Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance AMD - 1800 kr (Möjligen öka till 64GB om det finns med CL28 nu.)
ASUS ROG Crosshair X870E Hero - 7500 kr
Arctic Liquid Freezer III 420 - 1000 kr
ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral LC OC - runt 35000 kr?
Seasonic PRIME TX-1600 Noctua Edition eller Asus ROG THOR 1600W Titanium III eller MSI MEG Ai1600T PCIE5 - ca 7000 kr
Fractal Design North XL Svart TG - 2500 kr

Klarade rätt nära 60k, ca 61500 kr för ovanstående topp/premiumkomponenter.

Permalänk
Medlem

Hej
här är min senaste spec.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ns3UDg6K7r99rYCPpG0K_...
Ingen brådis än, då 5090 inte går att få tag på.

Notera att denna post är om datorn. Glöm skärm, tangentbord och annan kringutrustning.

Total kostnad: 66 118 kr
Total energiförbrukning: 1 153,2 W (+20%)

Typ

Namn

Kostnad

Kommentar

Länk

Energiförbrukning

Processor

AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB

6 890 kr

It's the best och slöseri med pengar Video

Produktlänk

170 W

Moderkort

MSI MPG X870E Carbon WIFI

6 249 kr

Får se om jag hittar något annat. Vill ha många M2-platser. USB 4.0

Produktlänk

50 W

RAM

Corsair Vengeance RGB DDR5-6000 - 96GB - CL30 - Dual Channel (2 pcs) - AMD EXPO & Intel XMP - Grå med RGB

4 722 kr

Rekommenderat att köra 2 minnesmoduler. Dessa är de största 6000 MHz-minnen som går att få & har RGB

Produktlänk

20 W

RAM

Corsair Vengeance RGB DDR5 Light Enhancement Kit - Grå med RGB

549 kr

Då vi endast fyller 2 minnesplatser, så vill vi att det ser maxat ut. (Detta är endast för att lysa RGB på tomma RAM-platser).

Produktlänk

20 W

GPU

ASUS GeForce RTX 5090 32GB TUF Gaming

27 999 kr

Ska vara ett RTX 5090, behöver inte vara just denna. Drar 570 W, spikar uppåt 640 W Video

Produktlänk

640 W

Disk

Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB

3 549 kr

Gen 5 verkar störa GPU beroende på moderkort då det kan dela bandbredd, så Gen4 it is. Systemdisk och speldisk. Måste kolla om moderkort kyler tillräckligt.

Produktlänk

9 W

Disk

Seagate IronWolf Pro NT 20TB 7200rpm 256MB

6 749 kr

Lagring av övrigt. Är inte orolig över Seagate. Kolla reviews.

Produktlänk

9 W

Chassi

Thermaltake CTE E550 TG - Chassi - Tower - Svart

1 925 kr

Jag gillar att det är glas runt om, och med denna kostnad, låt oss köra all out RGB och maxa.

Produktlänk

3 W

PSU

ASUS ROG Strix 1200W Platinum

2 490 kr

ATX 3.1 Platinum. Räknar jag med GPU-spikar uppåt 640 W behöver jag gå upp till 1200 W, med 20% overhead.

Produktlänk

0 W

Cooling

Corsair iCUE LINK RX120 RGB Svart 3-pack

899 kr

Behöver göra ett val, antingen iCUE eller något annat som Lian Li L-Connect 3. Gillar Corsairs RGB-estetik bättre och det verkar mer välutvecklat. Har iCUE Link System Hub.

Produktlänk

10 W

Cooling CPU

Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360 Svart

2 899 kr

En LCD på CPU är såklart nödvändigt.

Produktlänk

20 W

RGB

2x Corsair iCUE ARGB PSU-kabellister

1 198 kr

RGB på kablarna är såklart väldigt nödvändigt för hur många fake frames jag kan få på min skärm under 4K.

Produktlänk

10 W

Har jag missat nått?

Permalänk
Medlem

Gen5 ssd börjar väl bara sno banor om du har fler än 1 gen5 ssd inkopplad?
Har du 1 gen 5 och övriga i gen 4 så ska det vara lugnt som jag förstår det. (Nån mer kunnig får gärna rätta mig)
Osäker på om det gäller alla x870e mobo men den jag köpte, ett Asrock x870e nova wifi, ska klara 1st gen 5 utan delade banor

Sen att gen 5 bara är en gimmick vid spel är ju en annan femma