Tack allesammans. Skitskoj att det blev sån uppmärksamhet! Lets Gooo!
Jag ber er att ha tålamod med mig. Jag har inte bråttom att spika ihop detta. Tänker mig att det tar tid att släppa 5090 innan jag får tag i ett. Sen tar det en vecka för mig att skaka loss stålars. Tänker mig att till våren bör jag kunna ha delar.
Först om pris.
Först kan vi alla vara överens om att alla byggen på denna tråd är onödiga? Ingen behöver nån av dessa byggen.
Ja det finns undantag. Men det är väldigt få i detta forum som har ett undantag. Rättfärdiga ditt 15k bygge.
Och egentligen, är det inte bättre med en konsol? så mycket rimligare!
OKEJ OKEJ! Jag skojar!
https://www.gamebyte.com/wp-content/uploads/2018/01/focus.jpg
Det finns ingen bestämd prislapp på detta bygge. Det kan kosta upp till 100k om jag anser att det make sense. Jag bara gissar på att det inte finns en poäng över 70k.
Men jag köper inte saker "bara för att de är dyra" eller för att jag vill "slösa pengar". Får jag vad jag vill ha för en billigare-peng så självfallet väljer jag det. Det finns nån form av rim och reson. Jag vill inte ha Xeon eller threadrippers tex. Om det hade vart möjligt med SLI hade det vart uteslutet. Värsta för att vara värsta är inte nödvändigtvis inte true. Och det är fair att du tänker. Men vart går gränsen?
Mina tankar runt:
GPU: RTX 5090 - Lär gå på 28 000kr. Se det såhär. Jag bygger en 30 000kr´s dator med ett 5090. Mitt nuvarande är ett 3080. Den tjänar mig bra.
Kommer det vara extremt? Ja.
Är det värt? Nej.
Vi vet att top 10% av FPS kostar mest pengar.
Fake frames? jag lär inte märka lagg eller se skillnad. Det är en av anledningar jag säger all in på denna generation.Moderkort: Det här är datorn. Och bland de viktigaste komponenterna. Moderkort, GPU, CPU gör datorn. Jag har inga problem att lägga pengar här om det är bra. Det har tjänat mig bra i tidigare byggen. Jag kollar på IO (PCIE 5.0, USB 4.0 och hur många portar. M.2 platser och kylning runt detta. Gärna många. Stealth hade vart coolt men jag tvivlar på att det går (anslutningar på baksidan) samt support och kända issues). Jag är dock absolut inte låst vid mitt nuvarande val
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D - det verkar helt enkelt vara den bästa gaming CPUn. Och jag har kört intel i många generationer.
RAM: DDR5. Ni har övertalat mig att man ska köra 2 stickor är bättre. Kommer köra på 6000 minnen. Tror inte att överklockning är värt mödani FPS. Kommer även fylla ut de två tomma platserna med "Light Enhancement Kit" dvs attrapper som ser ut som RAM som har LED.
Jag skulle klara mig med så lite som 16GB, just nu säger vi 96GB. Det här en såndär siffra som jag gillar att den är hög mer än vad jag behöver. Jag är också fullt medveten om onödigheten. På Jobbet så godkänner jag folks IT-Inköp och nekar folk bara för att de vill ha mer ram för mer ram. I get it. Minskar jag den här posten så gör jag det i slutet. Jag vet att jag kan gå så långt ner som 32GB och spara pengar.Lagring: 4TB M.2 Disk. Verkar som det blir en PCI 4.0, då 5.0 skulle störa GPU. Kommer användas för OS och spel. 7200 RPM 20TB. Lugna ner dig, det var många år sen Seagate hade problem. Jag behöver mycket lagring, behöver dock inte vara snabb. Här är min fundering mest över kylning över M.2 disken. Om moderkortets inbyggda kylning räcker.
PSU: Jag räknade på att:
GPU (RTX 5090) 575(W)
CPU (AMD Ryzen 7 9800X3D) 170(W)
Moderkort (MSI MPG X870E) 50(W)
RAM (RGB-minnen) 15(W)
Lagring (SSD + HDD) 20(W)
Kylning och fläktar 20(W)
Totalt: 850 (w)
1000w bör räcka, jag har 17% marginal. 1200(w) ger mig 42% i marginal.Här tjatar ni alltid om fläskigaste PSU och extrema watt-tal i alla år.
I min erfarenhet (med tusentals av datorer) så är det aldrig problem med PSU. Skaffa ett överspänningsskydd istället. Oroa dig inte så mycket, ha lite marginaler men inte ta inte i allt förmycket. Jag är skeptisk till Platinum vs Gold. Men i detta bygge känner jag mig fine. Vi kör platinum för att maxa. Ska jag köpa fetare än 1000w behöver jag övertalas. Olika märken. Meh. Kanske den mest osexigaste delen i datorn. Så länge den är modulär.Chassi: Här är jag obestämd, söker inspiration. Mina tidigare är silent som stått under bordet. Denna har jag bestämt att den ska full RGB och desto mer jag tänker på det så ska jag lägga ner mer och mer på att den ska se cool ut. Än så länge inspirerar Thermaltake CTE E550 TG mig mest. Den kommer stå i hörnet av ett rum på ett bord där den syns. Gillar fönster fram och på sidan. Viktigt att det kyls, men jag kan kompromissa på kylningen pga estitik. Kommer inte överklocka (förmodligen)
Chassikylning: Vill inte köra custom vattenkylt. Men här är estetik viktigare än faktisk kyleffekt. Inte så orolig för ljud (har tinnitus så det får gärna surra lite).
CPU kylare: Slutet Vattenkylt med skärm på CPU. Typ Corsair iCUE LINK TITAN 360 RX LCD AIO Kylare (svart). beror mer på chassi och övriga kylning. Det är sååå önödigt med en skärm på CPU. Därför är det såå nödvändigt i detta bygge.
Övrigt: Ni inspirerar mig att att detta bygge ska även se coolare ut än vad jag tidigare hade tänkt. Så annat RGB på exempelvis moderkorts power kablar osv?
Vad har jag idag?: Skärm: Samsung Odyssey 49" G9 OLED @5120 x 1440 240 Mhz. Tangentbord: Keychron MAX RGB. MUS: Nån trådlös Razor... VR: Oculus Quest 3. Har Wifi6 vilket är mer än vad som behövs för VR, men kör trådat för datorn
Nu när du ska fläska på, sälj skärmen och släng upp en G9 57" samsung skärm. Du kommer inte ångra dig. 😉
|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|