RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jag e fortfarande på win 10 å kommer inte ihåg på rak arm vilken update den e på nu på jobbet!

Jag har bara m2 diskar i burkar när jag bygger nu för

Okej ja då är det en väldans bra fråga vad det kan tänkas vara, pubg fungerar felfritt för min del och många vänner som kör AMD. Angående wreackfest så känns det inte allt för konstigt då det är ett spel med över 10 år på nacken och väldigt få spelare.

Ända jag vet AMD har problem med och haft länge är wow och 7000 korten (även vissa 6000 kort) , men är långt ifrån alla som får problem (fungerar felfritt med mitt 7900xt men inte för en polare med ett xtx)
Samt är ganska säker på att det ligger hos blizzard och inte AMD i det fallet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Förstår inte vad jag menar med vad?
Jag har ju knappast lagt ett antal timmar på å installera radera byta olika versioner på drivrutiner med å utan app för å få ett halv fungerande kort!?

Om du nu sitter på 6900xt så kanske dom drivers lirar bättre just nu!?

Å din kommentar inte hjälper oss som har 7800xt å 7900xt som upplever problem..

Jag har inte byggt många burkar men ändå 20+ åt mina barn å vänner aldrig haft sånna problem tidigare

Jag va som sagt riktigt sugen på amd då jag skulle få så mkt mer kort för mindre pengar å jag hitta dom till bra priser så de va ännu bättre

Har du provat att ominstallera Windows helt?
Har sin sagt 2 vänner som nyligen har skaffat 7900XT och dom har inte upplevt några problem en sålänge.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 7900XTX när dom var ganska nya efter att ha kört olika nvidiakort från 8800GT fram till 1080Ti. Hade lite problem med att ha en TV som andraskärm då jag har en rätt gammal 3D-TV men det fixades en eller två drivis-versioner senare.

Har spelat mängder av PUBG och lite Wreckfest och har inga problem i något av spelen. Eller nu senaste månaden har PUBG-utvecklarna lyckats göra Sanhok ospelbar för folk med AMD-kort på något vänster men det är inget man kan lasta AMD för.

Läste en tråd här på forumet häromdagen där någon med någons sorts 4070 hade massa problem med microstutters och återförsäljaren ville inte gå med på reklamation och forumet hjälpte till med tips och felsökning. Hade hen i stället haft ett AMD-kort hade det garanterat skyllts på dåliga drivrutiner men nu var det inte ett ord om något sådant.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Har sin sagt 2 vänner som nyligen har skaffat 7900XT och dom har inte upplevt några problem en sålänge.

Tyvärr inte, jag bestämde mig som sagt att returnera korten å köpte 2 4070ti su istället som funka direkt å alla amd drivers ligger ju kvar..

Hade jag haft mer tid så kanske jag fortsatt men jag har så lite tid å spela/leka att d måste funka utan sånt strul!

Hade de funnits ngt ljus typ att ena burken funka bra så hade jag absolut försökt ännu mer men när 2 burkar strular så mkt så kände jag att fck it typ

Planen va å köpa även et 7900xtx å låta 7900xt hamna i ena barnets låda men jag vågade inte när jag fick dehär resultatet.

Permalänk
Skrivet av OskarM:

Jag köpte ett 7900XTX när dom var ganska nya efter att ha kört olika nvidiakort från 8800GT fram till 1080Ti. Hade lite problem med att ha en TV som andraskärm då jag har en rätt gammal 3D-TV men det fixades en eller två drivis-versioner senare.

Har spelat mängder av PUBG och lite Wreckfest och har inga problem i något av spelen. Eller nu senaste månaden har PUBG-utvecklarna lyckats göra Sanhok ospelbar för folk med AMD-kort på något vänster men det är inget man kan lasta AMD för.

Läste en tråd här på forumet häromdagen där någon med någons sorts 4070 hade massa problem med microstutters och återförsäljaren ville inte gå med på reklamation och forumet hjälpte till med tips och felsökning. Hade hen i stället haft ett AMD-kort hade det garanterat skyllts på dåliga drivrutiner men nu var det inte ett ord om något sådant.

Jag skyller bara på dåliga drivrutiner hos amd!!

Men jag tror de e riktigt bra kort!
Med dåliga drivrutiner lr seg update så får man ju problem med kortet

Permalänk
Skrivet av OskarM:

Menar du denna?
Så var det ju asus armory crate som var felet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Alltid när jag kollat comparison på gpu står de att amd e hype av fanboys..

Userbenchmark? Den dyngan ska du undvika som pesten. Sidan är bannad från diverse hårdvaruforum av en anledning. Tex r/Intel och r/Hardware vet jag bannat sidan.
Tldr skriver de skit om AMD konstant utan belägg för det, hittar på egna siffror (eFPS?) och kommer med påståenden om att recensenter är betalda / AMDs arme om fanboys mm..

Angående dina problem är det inte så enkelt som att säga "men jag har inte de problemen" kombinationen av X drivrutin, X windows utgåva och X whatever kan orsaka ditt strul. Det behöver knappast vara ett problem som AMD kan lösa men som påverkar just AMD av den anledning de har mindre marknadsdel och får mindre kärlek särskilt i spel ökända för att lira dåligt oavsett hårdvara i fall med arma/pubg. Wreckfest sneglade jag på steam discussions där ser jag mycket problem oavsett hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Skrivet av LPG:

Userbenchmark? Den dyngan ska du undvika som pesten. Sidan är bannad från diverse hårdvaruforum av en anledning. Tex r/Intel och r/Hardware vet jag bannat sidan.
Tldr skriver de skit om AMD konstant utan belägg för det, hittar på egna siffror (eFPS?) och kommer med påståenden om att recensenter är betalda / AMDs arme om fanboys mm..

Angående dina problem är det inte så enkelt som att säga "men jag har inte de problemen" kombinationen av X drivrutin, X windows utgåva och X whatever kan orsaka ditt strul. Det behöver knappast vara ett problem som AMD kan lösa men som påverkar just AMD av den anledning de har mindre marknadsdel och får mindre kärlek särskilt i spel ökända för att lira dåligt oavsett hårdvara i fall med arma/pubg. Wreckfest sneglade jag på steam discussions där ser jag mycket problem oavsett hårdvara.

bra svar!
Blir skitfel när 10st som spelar andra spel säger att de finns inte några problem alls..

Jag menade bara att de stod så på user benchmark å jag köpte korten trots de då de kändes konstiga att så (ändå dyra kort skulle va dåliga)

Å som du ser e jag noga med att skriva att jag tror på hårdvaran, men man kommer ju inte nå vart utan mjukvara tyvärr..

Nu e de piss att av just de jag spelade så hade mer än 1 problem ,så blir ju själva problemet enormt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Aldrig upplevt något problem med något spel och kör lite allt möjligt allt har fungerat klockrent kört AMD sedan 2015.

Samma för mig, absolut inga bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

På ngt sätt känns de som dom som har amd gpu kör samma spel som råkar va ett av dom som funkar lr accepterar att de strular lr inte ger full effekt på kortet lr tar månader/år å få funktion vilket e helt sjukt .

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag spelat allt möjligt från Half-Life till Throne & Liberty (senast släppta spelet jag kört på mitt 7900 XTX), jag kör folding@home dagligen på kortet utan problem, jag har inga problem med att inställningar försvinner eller märkliga timeouts av drivrutinen trots att jag nästintill alltid uppdaterar till den senaste några dagar efter att den släppts. Enda spelet jag haft några problem med var som sagt Helldivers 2, men det var ofta svårt att avgöra om det var fel hos AMD eller fel i spelet eftersom spelet fortfarande, ett år senare, är otroligt buggigt.

Att alla andra inte har en liknande upplevelse är givetvis tråkigt, men samtidigt är det ganska intressant att vi har så olika upplevelser av produkterna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har samma problem med mitt 6900XT dock så uppstår det bara om kollar på t.ex youtube på ena skärmen en discord skärmdelning på annan skärm samt spelar på huvud skärmen då kraschar det ibland när man tabbar ut och in. Kan dock bero på att jag har 3 skärmar med olika uppdateringsfrekvenser en 180, 100 och 75hz

Jag har bara en skärm. 43" visserligen. Använder fancyzones för uppdelning. Så det eliminerar ju rätt många moment med olika skärmar med olika uppdateringsfrekvenser och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jag skyller bara på dåliga drivrutiner hos amd!!

Men jag tror de e riktigt bra kort!
Med dåliga drivrutiner lr seg update så får man ju problem med kortet

Det är kanske detta som gör att amd har ett rykte om dåliga drivrutiner (jag har inte haft problem med varken mitt 6900XT eller nuvarande 7900XTX, och då spelar jag det notoriskt strulande wow, och massor av gamla/nya spel).

Du har haft problem som du inte kunnat lösa, eller egentligen ens härleda exakt vad som var fel (drivrutiner, mjukvara/spel, eller Windows).
Utan nu har du lämnat tillbaka kortet, skyller på drivrutiner (utan att veta att det var orsaken) och tycker att allt är bra.
Jag kan inte minnas att du någonsin återkom i din originaltråd med resultat från benchmarks och liknande för att kunna se att kortet som strulade faktiskt presterade som det skulle i dessa.

Edit: jag tycker det är intressant att det är så många som har en genomgående bra upplevelse OM det nu skulle vara drivrutiner som i störst utsträckning är anledningen till problemen hos de som upplever det.
Som någon annan var inne på så är jag inte helt obenägen att snarare lägga en del av skulden på utvecklarna som kanske inte riktigt bryr sig om att saker och ting bryts på AMD, då det är så liten andel, och det alltid skylls på drivrutiner istället.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Det är kanske detta som gör att amd har ett rykte om dåliga drivrutiner (jag har inte haft problem med varken mitt 6900XT eller nuvarande 7900XTX, och då spelar jag det notoriskt strulande wow, och massor av gamla/nya spel).

Du har haft problem som du inte kunnat lösa, eller egentligen ens härleda exakt vad som var fel (drivrutiner, mjukvara/spel, eller Windows).
Utan nu har du lämnat tillbaka kortet, skyller på drivrutiner (utan att veta att det var orsaken) och tycker att allt är bra.
Jag kan inte minnas att du någonsin återkom i din originaltråd med resultat från benchmarks och liknande för att kunna se att kortet som strulade faktiskt presterade som det skulle i dessa.

Edit: jag tycker det är intressant att det är så många som har en genomgående bra upplevelse OM det nu skulle vara drivrutiner som i störst utsträckning är anledningen till problemen hos de som upplever det.
Som någon annan var inne på så är jag inte helt obenägen att snarare lägga en del av skulden på utvecklarna som kanske inte riktigt bryr sig om att saker och ting bryts på AMD, då det är så liten andel, och det alltid skylls på drivrutiner istället.

Har jag?
Eftersom både spel å Windows fungerar med andra kort så anser jag ett dom bör va ok!

Är de inte i orginal trådens jag skriver va menar du?
De e typ första gången jag äns använder just den här funktionen för å be om hjälp/råd!

Tyvärr använde jag just user benchmark å alla korten presterade hela tiden högt! men de kanske inte duger?

Tycker allt e bra ?
Då kan du tydligen inte läsa!
Jag beskriver att jag tycker de e tråkigt då lösning blev betydligt dyrare för mig !
Jag kände att jag inte vågade vänta på svar när de inte va så många som svarade på min fråga i början!
Om du tror jag vill köpa kort för 16k å hoppas jag får dom å funka så tror du fel .

Jag ville inte bli sittande med korten å riskera att de inte skulle lösa sig, tycker du de e konstigt e du troligen gjord av pengar.

Jag har väldigt dåligt med tid å änns hinna spela så har under dessa veckor bara hunnit testa ändra testa kolla olika youtube å läst om lösningar på saker men jag har annat å göra faktiskt.

Tror knappast jag fått 2 dåliga kort..
Å differens mellan 7800xt å 7900xt i arma reforger va på en nivå som enligt mig va överensstämmande med kortens prestanda.

Men iallafall jag ville bara lägga mitt input till den andra killen som hade strul!

Men du kanske anser att butiken också har fel när dom säger att amd har mer strul med drivrutiner/kompatibilitet i spel än Nvidia?

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har jag spelat allt möjligt från Half-Life till Throne & Liberty (senast släppta spelet jag kört på mitt 7900 XTX), jag kör folding@home dagligen på kortet utan problem, jag har inga problem med att inställningar försvinner eller märkliga timeouts av drivrutinen trots att jag nästintill alltid uppdaterar till den senaste några dagar efter att den släppts. Enda spelet jag haft några problem med var som sagt Helldivers 2, men det var ofta svårt att avgöra om det var fel hos AMD eller fel i spelet eftersom spelet fortfarande, ett år senare, är otroligt buggigt.

Att alla andra inte har en liknande upplevelse är givetvis tråkigt, men samtidigt är det ganska intressant att vi har så olika upplevelser av produkterna.

7900xtx å half life? De måste ju gå även med ett trasigt kort??😀 Även liberty ser ju enkel drivet ut så man skulle inte notera om de saknades effekt på kortet tycker jag de ser ut som.

Jag hade kunnat vara kvar på mitt 1080ti om de inte va för arma reforger men nu vill jag spela de tyvärr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LURKOVIC:

Tjenare owners. Satt och sneglade på 7900 XTX på inet och såg att många recensioner klagade på drivers. Hur är de egentligen? Är det mycket strul? Vill överge det gröna laget men inte om AMD inte lyckats få till drivarna än.

@LURKOVIC

Detta står om du går in hos amd och drivrutiner för 7900xtx och trycker på "Known Issues"

Intermittent driver timeout or crash may be observed while playing Warhammer 40,000: Space Marine 2 on some AMD Graphics Products, such as the AMD Ryzen™ AI 9 HX 370. Users experiencing this issue can enable Variable Graphics Memory in AMD Software: Adrenalin Edition as a temporary measure (AMD Software: Adrenalin Edition -> Performance -> Tuning -> Variable Graphics Memory).
Intermittent stutter may be observed while playing Marvel Rivals when AMD FidelityFX™ Super Resolution 3 frame generation is enabled. Users experiencing this issue are recommended to disable AMD FidelityFX™ Super Resolution 3 frame generation in the per-game settings as a temporary workaround.
After using the AMD Cleanup Utility for Windows®, the AMD Bug Report Tool may appear intermittently during a new driver install on AMD Ryzen™ 7000 and above series processors paired with AMD Graphics Products.
HEVC encoding may not work as expected while using OBS Studio with Twitch Enhanced Broadcasting.
Limitations for Windows Subsystem for Linux (WSL 2) support can be found here.
Lower than expected performance may be observed while using LM Studio on AMD Ryzen™ AI and Radeon™ products. We recommend users experiencing this issue to install our new driver, available here.

https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-not...

Jag själv bytte från amd 7900 xtx nitro+ till nvidia 4090 nu i veckan och det rullar på i frid och fröjd igen.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte svara på det andra, för det säger bara vad jag redan sagt; du har inte kunnat/inte haft tid att fastställa att det är drivrutiner som verkligen är orsaken till ditt strul, och ändå skyller du på det.

Skrivet av Retrogamer:

Men du kanske anser att butiken också har fel när dom säger att amd har mer strul med drivrutiner/kompatibilitet i spel än Nvidia?

Efter att själv ha jobbat i butik så vet jag att, nä, de vet inte mer än vanliga användare om vem som har mer eller mindre strul med drivrutiner.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Jag tänker inte svara på det andra, för det säger bara bad jag redan sagt; du har inte kunnat/inte haft tid att fastställa att det är drivrutiner som verkligen är orsaken till ditt strul, och ändå skyller du på det.

Efter att själv ha jobbat i butik så vet jag att, nä, de vet inte mer än vanliga användare om vem som har mer eller mindre strul med drivrutiner.

Om jag köper ett nytt amd kort lovar du att komma å lösa så de funkar till 100 % på max en timme då?
Kostnadsfritt?

Känns mest som du vill dölja att nån skulle kunna ha ett problem!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Jag har alltid haft Nvidia kort +- 3av varje sort från 970 till 1080ti å har som värst väntat nån dag på update på nå drivrutiner som blev dåliga vid update!

När b580 släpptes gick jag på recensioner å köpte 2 as-rock(snygga kort) men de fanns ju inget å hämta där så returnera dom å köpte ett 7800xt å ett 7900xt (har tidigare haft ett vega64 å en radeon 580fatboy som reserv kort men knappt använt 580 it hade ju sin del av coilwine)

Alltid när jag kollat comparison på gpu står de att amd e hype av fanboys..

Hur fungera amd för mig??
Båda va varianten hellhound 7900xt e troligen definitionen av coilwine men med lurar på va de inte ett problem (jag hade redan bestämt innan köpet att kortet fick låta sålänge de inte störde med lurar på å de va ok!.

Men sen så ? Kunde jag spela?
Nja alltså jag håller mig till följande:
Pubg:testa bara lite så de va så mkt problem i wreackfest men kan inte säga att de va wihoo som de borde när man går från 1080ti
Arma reforger :kunde inte bli nöjd med ngt av korten här
Dayz här funka väll typ båda men hade just då aldrig haft bättre kort
Wreackfest : 7800xt va bättre än 7900xt hitta mkt läsning om wreackfest å amd å problemet va inte nytt vilket kändes trist.

Jag installerade 3 olika drivers till 7900xt tog bort alla gpu drivers med olika program å inget gjorde skillnad..
Pröva även med bara drivers utan appen men nej wreackfest låg på 65-135fps på 7900xt

Jag tror inte att korten i sig är dåliga då de e rediga saker i rätt spel men jag ska inte behöva skippa visa spel!
å skiter faktiskt i ljudet om de kan döljas med lurar .

Om jag gjort ngt fel?
Fan vet jag men sammanlagt på b580 å andra korten jag haft senaste 1,5månaderna så har jag lagt mkt mer tid på å få dom å göra mig glad än jag lagt på Nvidia nånsin sammanslaget.

Va riktigt glad när jag köpte 7900xt då jag aldrig trodde jag skulle lägga sånna pengar på ett gpu nånsin å trodde aldrig dehär skulle va resultatet.

Vad hände sen?
Jo igår returnerades korten å de blev 4070ti super ..
Jag har barn vecka men ville ändå få ett svar om jag sporadiskt blivit dum i huvudet om de faktiskt e nå strul på amd drivrutiner..
Så la i nya rtx kortet med drivrutiner å drog igång dom olika spelan lite snabbt å allt bara funkar !

Inge konstigt utan precis som de alltid varit för mig med Nvidia

De känns väldigt skönt att de bara funkar igen men hade varit riktigt nöjd om d kunde varit så med amd korten då jag behöver dom där extra pengarna till mkt roligare saker!!

Får va lycklig att man handla på rätt butik å saker kunde returneras!

När jag prata med kundtjänst så beskrev jag att de kändes sunkigt av mig å först köpa 2kort sen returnera å sen 2 till å samma direkt igen..

Dom tyckte de va bra att jag beskrev mina problem tydligt å menade att hade jag ringt vid retur av b580 korten så hade som avrådit till köp av amd just pga av drivrutiner.

Nvidia va mer tryck i å börja spela!

Om jag fortfarande spelar när de nya e dags å byta prövar jag gärna igen men nu känns deras saker som halvfärdiga..

Kör Nvidia hädanefter och håll dig till det. Skönt att det löst sig för dig. Varför ens börja med något annat? AMD är inte exakt lika plug and play som Nvidia - då den firman har helt andra resurser att samarbeta mycket tätare med spelbolag, microsoft, div. utvecklare.

Med det sagt, det problem jag haft var att windows ville skicka in några drivrutiner ovanpå AMD's och detta gjorde att Adrenaline inte ville starta. Några knapptryck och det var löst. Utöver det över förväntan prestanda. Spelar dock inte "wreackfeaseast" vad det nu är

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Skrivet av Sub:

Kör Nvidia hädanefter och håll dig till det. Skönt att det löst sig för dig. Varför ens börja med något annat? AMD är inte exakt lika plug and play som Nvidia - då den firman har helt andra resurser att samarbeta mycket tätare med spelbolag, microsoft, div. utvecklare.

Med det sagt, det problem jag haft var att windows ville skicka in några drivrutiner ovanpå AMD's och detta gjorde att Adrenaline inte ville starta. Några knapptryck och det var löst. Utöver det över förväntan prestanda. Spelar dock inte "wreackfeaseast" vad det nu är

Svenskt bilspel typ destruktion derby .

De började med b580 då de såg ut som de skulle prestera som 4060ti men de va ju efter nån vecka bara i medvind ..

Så då blev de amd då jag alltid velat ha ett å man skulle få mkt mer för pengarna!

Amds app va faktiskt riktigt trevlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Om jag köper ett nytt amd kort lovar du att komma å lösa så de funkar till 100 % på max en timme då?
Kostnadsfritt?

Känns mest som du vill dölja att nån skulle kunna ha ett problem!?

Jag rekommenderar dig att ta en kurs i läsförståelse innan du ber om sådan hjälp, eller tillskriver mig att ha sagt att du inte har problem.
Jag säger att med den information vi har fått av dig, samt den felsökning det låter som att du har gjort, så går det inte att säga att "det är AMDs drivrutiner som är orsaken till att jag har problem", och det faktum att du ändå säger det kan vara en bidragande faktor till att det propagerar på internet att amds drivrutiner överlag är sämre än Nvidias (svårt/omöjligt att testa eller ens uttala sig om)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Jag rekommenderar dig att ta en kurs i läsförståelse innan du ber om sådan hjälp, eller tillskriver mig att ha sagt att du inte har problem.
Jag säger att med den information vi har fått av dig, samt den felsökning det låter som att du har gjort, så går det inte att säga att "det är AMDs drivrutiner som är orsaken till att jag har problem", och det faktum att du ändå säger det kan vara en bidragande faktor till att det propagerar på internet att amds drivrutiner överlag är sämre än Nvidias (svårt/omöjligt att testa eller ens uttala sig om)

Du försöker ju mest va otrevlig tycker jag så lycka till med ditt så sköter jag mitt många andra skrev mkt vettigare å trevligare än du.
/Trevlig helg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

@sweisdapro
Lite tråkigt att köra med påhopp om att ta kurs i läsförståelse, detta är ett forum där vi ska hjälpa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

Du försöker ju mest va otrevlig tycker jag så lycka till med ditt så sköter jag mitt många andra skrev mkt vettigare å trevligare än du.
/Trevlig helg.

Skrivet av anon343854:

@sweisdapro
Lite tråkigt att köra med påhopp om att ta kurs i läsförståelse, detta är ett forum där vi ska hjälpa varandra.

Ber om ursäkt om du tyckte jag var otrevlig, men jag sa faktiskt aldrig att du inte haft problem.
Jag var med bland de första som skrev till dig när du hade problem, och rekommenderade då att du skulle ladda ner och köra "riktiga" benchmarks för att se hur dina kort presterade i dem.
Kul att det löste sig med dina nya Nvidia kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrogamer:

7900xtx å half life? De måste ju gå även med ett trasigt kort??😀 Även liberty ser ju enkel drivet ut så man skulle inte notera om de saknades effekt på kortet tycker jag de ser ut som.

Jag hade kunnat vara kvar på mitt 1080ti om de inte va för arma reforger men nu vill jag spela de tyvärr

Du har missat poängen. Vad jag vill belysa här är att jag har spelat ett väldigt brett spektra av spel, gamla som nya, mindre krävande och de extremt krävande (Throne & Liberty får ett 4090 att svettas om du skruvar upp inställningarna). Utöver detta får jag ungefär 500 poäng mer i Steel Nomad än vad SweC får med sitt 7900 XTX, så mitt kort presterar helt klart som det ska.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med mina AMD-kort, inklusive mitt senaste, ett 7900XT, som jag haft 1½ år. (Inte heller har jag haft problem med de Nvidia jag haft.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Tjenare owners. Satt och sneglade på 7900 XTX på inet och såg att många recensioner klagade på drivers. Hur är de egentligen? Är det mycket strul? Vill överge det gröna laget men inte om AMD inte lyckats få till drivarna än.

Har inte haft problem med någon drivrutin sedan två år tillbaka. Kör mest singleplayer bör det tilläggas.

Skrivet av Felixark:

Det här måste man ju göra bara om man byter märken. Tror ej endast DDU räcker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kibbo:

Du har missat poängen. Vad jag vill belysa här är att jag har spelat ett väldigt brett spektra av spel, gamla som nya, mindre krävande och de extremt krävande (Throne & Liberty får ett 4090 att svettas om du skruvar upp inställningarna). Utöver detta får jag ungefär 500 poäng mer i Steel Nomad än vad SweC får med sitt 7900 XTX, så mitt kort presterar helt klart som det ska.

@Kibbo
Jag körde Steel Nomad med mitt 7900xtx nitro+ och sen med 4090 tuf och får 37.2% högre resultat med 4090.
Rätt hög prestanda ökning samt svalare och tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Kibbo
Jag körde Steel Nomad med mitt 7900xtx nitro+ och sen med 4090 tuf och får 37.2% högre resultat med 4090.
Rätt hög prestanda ökning samt svalare och tystare.

Jag förstår inte riktigt var du vill komma med detta? Retrogamer verkar hävda att jag inte kan se om mitt kort presterar som det borde, jag har kört ganska många tester med mitt kort som visar på att kortet presterar precis som det borde och mer därtill eftersom kortet har en bättre kylare och kan hålla högre boost längre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Jag förstår inte riktigt var du vill komma med detta? Retrogamer verkar hävda att jag inte kan se om mitt kort presterar som det borde, jag har kört ganska många tester med mitt kort som visar på att kortet presterar precis som det borde och mer därtill eftersom kortet har en bättre kylare och kan hålla högre boost längre.

Jag är väldigt ointresserad i hur de presterar i en benchmark då jag inte spelar benchmark 😉

Brukar testa på user benchmark när jag byggt klart varje gång!
Å aldrig haft dåliga värden där på just gpu mina amd hade bra resultat där också!

Fråga:
Kan jag inte äns använda deras benchmark för hela datorn som referens att sakerna faktiskt presterar som dom borde lr e den delen av userbenchmark också dålig å opålitlig?

Jag tog de som att du hade spelat flera spel å de funka bra !
Men dom orden e svåra att översätta till siffror/fps /å vad e man nöjd med

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Sen e de väll så att även om man får bra benchmark score så e ju de bara en del å speglar inte hur de funkar i ett spel om ngt strular med drivrutiner lr hur?

när man bara spelar e de ju mer en match mellan drivrutiner/spel/program/hårdvara som ska stämma