Krönika: Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?

Permalänk
Medlem

Om spelet blir succé har jag inga problem med det alls. Det är en engångskostnad.
Tänk alla spel med micro transactions där folk lägger ut tusentals kronor på skins. Eller spel med subscriptions eller årliga nyreleaser fast det i stort sätt e samma spel, t.ex fifa, NHL, Cod osv.
Gta är lätt värt 1000 spänn för sen får man vänta 10 år till nästa spel.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av tompatomp:

Om spelet blir succé har jag inga problem med det alls. Det är en engångskostnad.
Tänk alla spel med micro transactions där folk lägger ut tusentals kronor på skins. Eller spel med subscriptions eller årliga nyreleaser fast det i stort sätt e samma spel, t.ex fifa, NHL, Cod osv.

Håller helt med. Timmarna man lagt ned i GTA V hittills är ju rätt galet många, så priset per timme är verkligen snorlågt. Samma lär ju hända med GTA VI.

Permalänk
Medlem

Håller fullständigt med Krönikan. Enda det skiljer sig åt är att jag vill se spel för 500-700 vara fullständiga spel. GTA VI får vara så dyrt det vill men om spelupplevelsen inte är en stor revolution på deras tidigare gameplay så kommer det inte övertyga mig att köpa det.

Nog för att jag älskade RDR2's story och värld men när mission strukturen ger mig game over för att jag tog två steg i fel riktning så sved det ganska stort. När spelet var så bra sved det mer när det trampa fel.

Permalänk
Medlem

För just GTA skulle jag kunna se en högre prisgrupp, de är alltid en upplevelse en bit över många andra spel

RDR2 också

Permalänk
Medlem

100 dollar blir ca 1400 i SEK (med moms) så rätt rejäl skillnad.

Brukar sällan köpa spel för mer än 20-25 EUR. Brukar vara en kvalitetstämpel att prisen kommit ned till denna nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns alltid undantag. Activisions CoD kostar 959kr. Sonys spel kostar 899kr. EAs spel kostar 899kr. Capcoms spel kostar 899kr. Ubisofts spel kostar 879kr. Dom stora utgivarna gör allt för att sätta så höga priser som möjligt om om GTA 6 skulle vara ännu dyrare så kommer andra följa efter.

Re4 kostade 769, elden ring 769, BG3 769, Silent Hill 2 769 etc. Alla spel har inte samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Brukar sällan köpa spel för mer än 20-25 EUR. Brukar vara en kvalitetstämpel att prisen kommit ned till denna nivå.

Själv köper jag oftast spel på Tradera för 200-500. Nya spel köper jag för 500, nästan nya spel för 200-350.

En helt digital era skulle betyga betydligt högre pris för mig. Från 500 till 750-900 för nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Re4 kostade 769, elden ring 769, BG3 769, Silent Hill 2 769 etc. Alla spel har inte samma pris.

Jag hoppas CDPR fortsätter med sin prissättning också. Speciellt på PC är deras spel billigare (och bättre imo) än alla andra.

Permalänk
Medlem

Jag håller med krönikan. Vad som är värt X kronor beror ju på. Jag har betalat 1050 sek för Elden Ring plus dlc. Lätt värt det. Jag har 600 timmar i det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Låt bli att köpa så blir dom tvungna att sänka priserna. Enkelt.

Ha ha. Precis som med överprisade grafikkort? Gamers har redan med all tydlighet visat att de är villiga att betala rejält överpris för grafikkort. Varför skulle de då inte villigt betala för överprisade spel?

Några få gnäller i forum här och där men när det kommer till kritan köper de ändå eftersom de hellre köper ett dyrt spel (eller köper ett hiskeligt dyrt grafikkort) än inget alls. Det finns inget motstånd mot ockerpriser från kundernas sida.

Permalänk
Medlem

Tur att indie finns och ofta är så grymt roliga och sällan över 300-400kr. Köper faktiskt hellre 3st bra indie än ett AAA. Indie vågar ta ut svängarna också. Jag vet flera i branscher och flera av folk inom branschen tycker det är lite trist att alltid släppa same shit every year. Men konsumenterna köper och företagen har blivit beroende av sedelpressen.

Men som sagt rösta med plånboken är väldigt effektivt. Sedan att säga att det är rimligt att höja för priserna varit samma länge missar isf en viktig del. Antalet spelare har exploderat. Därför har företagen kunnat hålla samma pris eftersom antalet kopior har ökat så sjukt mycket.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Resident Evil 4 var innan Capcom ökade sina priser. Elden Ring likaså. BG3 är en liten studio - jag skrev "stora utgivare", annars kan man lika gärna räkna med andra indiespel också men är inte vad som diskuteras. Silent Hill 2 är från en utgivare som inte har släppt något storspel på hur många år som helst. Metal Gear Survive var deras senaste "storspel" från 2018 och det var kasst.

Dessutom skrev jag ju att det alltid finns undantag, precis som det finns undantag som är dyrare än 899kr.

Hela poängen här är att Take-Two och Rockstar inte kommer sälja GTA 6 för mindre än 899kr, men du kanske missade vad tråden handlade om?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om GTA VI blir lika bra eller bättre än 5an och prislappen "1000 kronor" avser något annat än en barskrapad standardutgåva kanske det kan fungera. Däremot har det talats om att spelet skulle byggas ut i "moduler", alltså inte som tidigare GTA där spelvärlden är satt dag 1 utan att detta mer blir något som får expansioner blir det ett annat läge. Då kan "1000 kronor" enbart bli "värt det" när det funnits ute ett tag, diverse expansioner har släppts och man då får en version som innehåller grundspelet samt åtminstone de "vid tidpunkten" släppta DLCerna av den typen.

Jag förbokade också Starfield fast med helt andra förväntningar, nämligen förväntningen att det inte blir intressant förrän moddutvecklingen kommit igång. Tanken på att det vore "på sin spets" dag 1 fanns inte utan det där var rent framtidstänkande.

Baserat på den info som föreligger, framförallt att GTA VI kommer att byggas ut med expansioner enligt en ny modell skulle jag inte springa ut efter det på releasedagen utan avvakta utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Var väll ICA som sa att kunderna bestämmer priserna och att man höjer tills man ser att försäljningen börjar svikta för mycket.
Idag verkar folk betala vilka priser som helst för saker. Många steam konton har ibland så många spel att de nästan omöjligt kommer hinna spela igenom dessa.

GTA kan nog kosta 10k och folk kommer muttra lite men köpa ändå.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Med tanke på att specifikt Rockstars spel i stort sett alltid har varit bra med mycket innehåll så kan man KANSKE tänka sig det, men helst inte.
Säljer de spelet för 1000kr så kommer vi att se årliga Copy Paste of Duty och Ubisofts open world skräp kosta 1000kr med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Med den logiken så borde Städer Valley kosta 1000 spänn det med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nope, med tanke på att man alltsom oftast köper grisen i säcken skulle jag aldrig köpa ett nytt spel på release för 1000 spänn.
GTA är kul, men att köra fordon i spelet är bland det sämsta med hela spelet, för min del.
Om kontrollerna blev bättre och det slipades till så skulle en ökning KANSKE vara på sin plats, men då ägandet redan är ifrågasatt känns detta som spiken i kistan för att köpa och äga AAA spel, det kommer mer och mer pusha folk in i olika prenumerationstjänster.
Om alla priserna går upp på spel som är AAA kommer vi att se än mer stagnation av utveckling. Mer pengar, föärre personer som köper många spel leder till tuffare tider för alla då alla kommer att hålla lite mer i plånboken. Tror det kan leda till fler styltiga och tråkiga spel där de som släpper spel är för oroliga att ta ut svängarna och göra något kul.

Permalänk
Medlem

Aldrig någon bra idé med att köpa ett spel samma dag som det kommer ut. Bättre att vänta tills det säljs till nedsatt pris, vilket oftast inte tar mer än 1-3 månader. Är man inte stressad att spela så vänta tills "GOTY"(eller liknande) versionen kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Aldrig någon bra idé med att köpa ett spel samma dag som det kommer ut. Bättre att vänta tills det säljs till nedsatt pris, vilket oftast inte tar mer än 1-3 månader. Är man inte stressad att spela så vänta tills "GOTY"(eller liknande) versionen kommer ut.

Tror inte det kommer blir någon rea på GTA 6 de första 2 åren. Nedsatt pris kommer inte ske första flera år efter release minns att GTA 5 kosta 60€ (fullpris) typ 4-5 år efter release.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Tror inte det kommer blir någon rea på GTA 6 de första 2 åren. Nedsatt pris kommer inte ske första flera år efter release minns att GTA 5 kosta 60€ (fullpris) typ 4-5 år efter release.

Plus möjligheten att det tar nå år eller två extra att släppas till PC.
Såattee... kanske rea kring 2030 på PC

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

https://isthereanydeal.com/game/grand-theft-auto-v/history/
Det verkar ha varit många reor där iofs. T ex kostade det 36 euro på Steam nov 2015 (release på PC i april), och ett gäng gånger tilldäromkring. Men ordinarie pris sänktes först efter drygt tre år (juli 2018).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om det finns officiellt VR stöd.
Annars blir det reabacken.
Vi lever i 2025 nu VR borde finnas som standard i flesta spel, dör vr skulle göra spelen bättre. Vilket skulle cara ca 95% av fallen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja det är jag

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog avvakta och köpa det begagnat eller på rea, max runt 500kr. Finns annat att spela till dess.
Var liknande scenario med Spiderman 2 för min del, som jag gärna hade spelat från dag ett egentligen. Lanserades för 800kr i fysisk utgåva men tyckte var lite för saftigt. Köpte det för under halva priset, sju månader senare. En bonus att de flesta buggarna är fixade vid den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Spel brukar få samma pris i € som i USD. Priset på spel har moms inräknad i de marknader som säljer spel i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa spel till snes kostade väl 799kr på 90 talet?

Det speciella med GTA6 är att en sådan stor del av befolkningen vill ha detta spel. Och det finns många sätt att mjölka dessa på pengar, inköpkostnad är bara en del. Så 1000kr för GTA6 med allt anser jag är riktigt billigt, men jag tror det inte stoppar där.

På den tiden så ägde man spele(n)t man köpte, så är det inte längre.

Det verkliga värdet ligger i att du äger det du köper, samt att du har en fysisk 'kopia'.

Permalänk
Medlem

Kan sträcka mig till 300:- ... kanske. 1-2 år efter release.

GTA är rejält överskattat enligt min mening.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om det finns officiellt VR stöd.
Annars blir det reabacken.
Vi lever i 2025 nu VR borde finnas som standard i flesta spel, dör vr skulle göra spelen bättre. Vilket skulle cara ca 95% av fallen

Det dör är en utopi som det är nu. Jag älskar VR, spelar Metro Awakening nu!

Marknaden är så liten att utvecklarna inte tycker att det är värt det. Hur många spel till VR finns det officiellt som är lika stort som ett konsolspel eller ett pc-spel?

Meta har stor andel av marknaden. Men de har inte hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ha ha. Precis som med överprisade grafikkort? Gamers har redan med all tydlighet visat att de är villiga att betala rejält överpris för grafikkort. Varför skulle de då inte villigt betala för överprisade spel?

Några få gnäller i forum här och där men när det kommer till kritan köper de ändå eftersom de hellre köper ett dyrt spel (eller köper ett hiskeligt dyrt grafikkort) än inget alls. Det finns inget motstånd mot ockerpriser från kundernas sida.

Tillgång och efterfrågan. Så länge tillräckligt många köper - varför ska dom då sänka priserna? För att vara snälla?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Tillgång och efterfrågan. Så länge tillräckligt många köper - varför ska dom då sänka priserna? För att vara snälla?

Absolut. Så fungerar ju inte dom flesta företag förstås, men ja - jag tycker att det räcker med att man tjänar helt sjuka mängder pengar. Man måste inte tjäna alla pengar.

Visa signatur

press nu1mlock