Ska köpa en dator! Är denna prisvärd?

Permalänk
Medlem

Ska köpa en dator! Är denna prisvärd?

Hallå!

Jag har tänk att införskaffa mig en dator efter att ha varit utan ett par år nu.
en bekant till mig slängde ihop en kundvagn på inet lite fort och vi tänkte egentligen vidarebefodra den i forumet för att få det bekräftat att den "duger"

Jag är ingen SUPERGAMER men en hel del gaming blir det
Eventuellt att man kanske kör en o annan stream på burken.

Länk till kundvagnen: https://www.inet.se/datorbygge/b1618072/forslag-till-zzakkee-...

Har inte tänkt att gå över det priset som kundvagnen ligger på.
Däremot ifall det finns justeringar som kan göras för att eventuellt få ner priset eller ifall det är något vi har missat så uppskattas det enormt

glömt information
Permalänk
Medlem

Vill du spara över 2000kr kan du ju bygga den själv och köpa Windows billigt på valfri tredjepartssida

Det är ju på g nya grafikkort från både Nvidia (top tier korten släpps i övermorgon) och AMD också inom några månader, så då kan det ju hända en hel del på prisfronten om du pallar vänta lite.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Kanske kosta på lite dyrare 6000mhz RAM med CL nånstans runt 30 till max 36?

Osäker på hur bra den där kylaren är... Det finns ju bättre som tex Peerless Assassin för inte speciellt mycket mer pengar, men se till att höjden på RAM osv är kompatibelt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Känner ni att ni har tid/ork så hade det tacksamt ifall ni kunde göra en kundvagn.

@folmeroN Vad tror du dom nya grafikkorten landar på för pris? Behöver en dator inom en månad iallafall av olika anledningar..

@Roger W Inets hemsida säger " Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet " när jag klickar in dom...

Som sagt jag är inte super insatt i datorbygge och all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzakke:

@Roger W Inets hemsida säger " Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet " när jag klickar in dom...

Aargh, skrev just ett långt svar som försvann i cyberrymden av nån anledning
Lite kortare:
Över 5200mhz är överklockning rent tekniskt, vilket Inet tydligt flaggar för, eftersom de inte kan garantera något över den hastigheten.
Men om du köper ett minne märkt EXPO så har de en färdig profil för AMD processorer som funkar i 95+% av fallen, så länge du håller dig till 6000mhz och ca CL30. (högre frekvens är bättre, lägre CL är bättre!)
... och om det inte skulle funka med EXPO profilen rakt av, så går det att ställa ner lite hastighet eller öka lite spänning och förhoppningsvis få fart på det utan större kompromisser...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Roger W så du rekommenderar att jag byter RAM till dessa: https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzakke:

Japp, det skulle jag gjort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Japp, det skulle jag gjort

Så trots meddelandet ” hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standard hastighet ” från Inet så bör det fungera?

Som sagt jag är rookie 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzakke:

Så trots meddelandet ” hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standard hastighet ” från Inet så bör det fungera?

Som sagt jag är rookie 😂

Jepp, bör funka!
... och om inte, så bör du kunna ställa ner till i sämsta fall något i still med minnena du valde innan. (som ju är samma pengar)
Hamnar du där, så kan du säkert få stöd här på sweclockers o lösa det

Men känner du att du vill ha absolut noll risk för konstigheter där du kan behöva felsöka och pilla i BIOS osv, utan bara kan putta ev problem på Inet gällande allt RAM-relaterat, så kan du ju "fega" och ligga kvar på 5200 minnena.
Vi snackar ju ingen massiv prestandaskillnad i praktiken - men det är ändå lite bortpissad potential på några gratis procent om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, bör funka!
... och om inte, så bör du kunna ställa ner till i sämsta fall något i still med minnena du valde innan. (som ju är samma pengar)
Hamnar du där, så kan du säkert få stöd här på sweclockers o lösa det

Men känner du att du vill ha absolut noll risk för konstigheter där du kan behöva felsöka och pilla i BIOS osv, utan bara kan putta ev problem på Inet gällande allt RAM-relaterat, så kan du ju "fega" och ligga kvar på 5200 minnena.
Vi snackar ju ingen massiv prestandaskillnad i praktiken - men det är ändå lite bortpissad potential på några gratis procent om du förstår vad jag menar

Ingen minns en fegis!
Jag slänger ihop dom i kundvagnen och lägger även in en ” Thermalright Peerless Assassin 120 SE ”
Efter din rekommendation.
Eftersom jag inte byggt en dator på över 15 år så lämnar jag det till Inet 😀