Permalänk

Hur mycket minne kan jag stoppa i?

Jag håller på att plocka ihop en nya dator, och min plan är att köpa ett Asus P4P800 Deluxe (Intel 865PE Chipset) och sedan stoppa i 4 stycken TwinMos Orginal 512MB DDR400.

Moderkortet har 4 minnesplatser och ska ha stöd för upp till 4GB minne enligt specsen. Men min erfarenhet är att det kan bli problem när man stoppar i många minnesmoduler. Dels kan man behöva gå ner i hastighet. Dels kan det vara så att antalet minneskanaler överskrids, pga av att en minnesmodul tar upp två minneskanaler.

Dock har jag ingen erfarenhet av Intels nya chipset, 865 & 875. Är det någon som känner till vad som gäller?

Permalänk
Medlem

Du kan stoppa i många moduler utan större problem, dock så kan det hända att de inte klarar lika hög FSB då så klockningen kan bli lidande.

Men varför ska du ha 2gb? Det är verkligen onödigt om du inte sitter i photoshop och 3dsmax samtidigt.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Citat:

Du kan stoppa i många moduler utan större problem, dock så kan det hända att de inte klarar lika hög FSB då så klockningen kan bli lidande.

Datorn ska inte klockas, utan är tänkt att köras i 800MHz FSB som är standard. Dock måste den vara stabil.

Citat:

Men varför ska du ha 2gb? Det är verkligen onödigt om du inte sitter i photoshop och 3dsmax samtidigt.

Den kommer användas till att köra ett speciellt program som vi använder här på jobbet till våra spel. Programmet tar rally-banor och exporterar dem till olika platformar. Det handlar om stora saker, och exportern slukar ibland upp till 1½ GB minne! Med lite andra program igång samtidigt skadar det inte med 2Gig för att datorn ska rulla på bra...

Permalänk
Medlem

Tjo, då kan det vara lite nödvändigt med massor av ram.

Det är inga problem att köra med 4 stickor, det enda som händer är att det inte kan klockas lika högt och det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti