Permalänk
Medlem

Datorbygge frågor

Införskaffade till slut nya delar att bygga ny dator. Har byggt ett par stycken genom åren men kan nog konstatera att det här är sista bygget jag kommer göra själv. Frustrerad över instruktioner (och brist av) hur man inte skriver ut en bokstav mer än nödvändigt i instruktioner hur saker och ting ska göras, IKEA instruktionerna är ju fullkomligt fantastiska i jämförelse.

Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver
Moderkort: Gigabyte B760 Gaming X

fråga 1) Hursomhelst, jag tror jag börjar bli klar men upptäckte att jag använt fel skruvar att skruva fast moderkortet.Jag har tydligen använt skruvar avsedda för "HDD cage mounting" istället för "MB-mounting." Problemet är bara att när jag väl försöker använda MB-avsedda skruvarna när jag skulle byta så får jag ner ett par men resten fäster inte, de bara går runt runt.
Var ska jag lägga ambitionsnivån här? Ska jag lossa hela moderkortet igen och försöka göra om alla skruvar samtidigt eller?
Jag tycker moderkortsskruvarna känns väldigt små. Annars känns det som moderkortet sitter på plats, IO-plåten baktill ser ut att matcha fint.

fråga 2:
Nån som kan berätta mer om följande? Jag fattar nog hur jag ska koppla in kontakten längst till höger på bilden men osäker på den till vänster. Jag har en sladd som matchar den längst ner till vänster tror jag, men den som den ska kopplas ihop med känns oklart.

Oerhört tacksam för råd.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Angående 1. kan vara att distanser har lossnat. Upp till dig ifall det är värt att lossa kortet, ofta räcker ju ett par skruvar för att hålla den på plats.

2. chassits (den nedre) till fläkthubben/switchen/kontrollern (den övre). Är ju inte nödvändigt att använde fläkthubb och man kan koppla chassifläktarna direkt till moderkort istället.

Permalänk
Medlem

1) Ang distanser, jag tror jag är van vid att behöva sätta nått emellan moderkortet och chassit (längesen jag byggde dator sist) men det verkade vara fixat som standard på denna lådan, det var bara att lägga i kortet och skruva fast. Fanns inga instruktioner om att fixa nått med distanserna iallafall.
Jag var mest rädd för att skruvarna jag använt (som har lite större "huvud") ska kunna sabba nånting.
2) Jag känner inte igen anslutningskabeln högst upp till vänster så jag funderar var den kommer ifrån.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

1. Distanserna behöver du inte bry dig om. de flesta chasin idag har förmonterade distanser (förr fick man skruva fast dom själv)
- Ang skruvarna så kanske du inte ska göra om, då du kan ha riskerat att försötra gängorna om de skruvar du använt har andra
gängor än de tilltänkta.
- Om du nu vill byta skruvar så skulle jag rekommendera att även byta distanser så du får nya fräscha gängor.

2. Jag är inte helt med på vad du menar? menar du fan-connector så ska de fläktar som du har i chassit kopplas in till fläkt-header på moderkortet. Vissa fläktar kan man seriekoppla så du bara behöver använda en anslutning på moderkortet.

Permalänk
Medlem

De vanligaste skruvarna i chassin är 6-32 UNC eller 3 mm metrisk. En M3 snurrar förmodligen i en 6-32 standoff så då måste du få tag på delar som matchar. Nödlösningen är 3.5*0.8 mm metrisk som funkar någorlunda i 6-32, men det är en ovanlig dimension.
Siffran 0.8 är stigningen i mm och det finns varianter på den. Motsvarande för 6-32 är 25.4/32 = 0.794 mm, vilket är tillräckligt nära. Det som händer om det inte stämmer exakt är att efter tillräckligt många varv så kärvar gängan till slut ihop.

Det hela beror på var chassit är tillverkat om de gängat med 6-32 eller M3, det i sin tur avgör vilka standoffs som sitter och vilka skruvar du skall använda. Du ser skillnaden på gängorna, 6-32 är betydligt grövre (likt allt amerikanskt) än den metriska.

Tabell: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard

Permalänk
Medlem

Det går enkelt att byta ut distanserna, och köpa nya från t.ex https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

1. Distanserna behöver du inte bry dig om. de flesta chasin idag har förmonterade distanser (förr fick man skruva fast dom själv)
- Ang skruvarna så kanske du inte ska göra om, då du kan ha riskerat att försötra gängorna om de skruvar du använt har andra
gängor än de tilltänkta.
- Om du nu vill byta skruvar så skulle jag rekommendera att även byta distanser så du får nya fräscha gängor.

2. Jag är inte helt med på vad du menar? menar du fan-connector så ska de fläktar som du har i chassit kopplas in till fläkt-header på moderkortet. Vissa fläktar kan man seriekoppla så du bara behöver använda en anslutning på moderkortet.

1) Distanserna är ju som sagt fasta tydligen, så de kan jag inte byta så vitt jag vet.

2) På bilden ser det ut som man ansluter kabeln längst ner till vänster på bilden till en annan kabel, men jag vet inte var den kabeln ska komma ifrån. De hade kunnat märka kablarna så hade det blivit lättare antagligen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På bilden du skickade är det samma gänga på Moderkort och HDD skruvarna. 6#32
Det är bra i alla fall.

Att huvudet är större på HDD skruvarna kan vara ett problem om de är så stora att de går i något på moderkortet.
Om ej låt dem sitta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

1) Distanserna är ju som sagt fasta tydligen, så de kan jag inte byta så vitt jag vet.

2) På bilden ser det ut som man ansluter kabeln längst ner till vänster på bilden till en annan kabel, men jag vet inte var den kabeln ska komma ifrån. De hade kunnat märka kablarna så hade det blivit lättare antagligen..

1. Har du provat att lossa dom, jag har aldrig stött på fasta distanser

2. Den bilden visar bara om du ska seriekoppla flera fläktar som har daisychain, annars ska du bara sätta dit kontakten direkt på moderkortet. typ här

Permalänk
Medlem

Så då var min dator up and running. Lika nervös varje gång man trycker på strömmen efter ett nybygge. Sladden jag var orolig över behövde jag inte koppla in nånstans (hade ingenstans att koppla in den heller där de passade).
Jag fortsatte med de "felaktiga" skruvarna för moderkortet, de som skulle vara där passade dåligt.

Tack till alla som engagerade sig och gav mig mod.

Visa signatur