Veckans fråga: Hur viktigt är uppgraderingsmöjligheter för dig?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur viktigt är uppgraderingsmöjligheter för dig?

För eBlaztr är svaret självklart, men hur viktigt är det för dig att kunna uppgradera kompakta och bärbara datorer?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Viss uppgraderbarhet är viktig, t ex är fastlödda minnen en klar begränsning nästan oavsett datormodell. Diskarna oftast utbytbara fortfarande och så bör det fortsätta vara.

I bärbar kan jag tänka mig att det kan påverka storleken en del om det blir mer modulärt.
Har både skruvat själv och sett kollegor skruva i många bärbara, det är inte mycket plats och allt är väldigt kompakt.

Men en skillnad mellan bärbara och stationära ska vara att den senare är betydligt mer möjlig att byta delar i. Där finns inte riktigt samma begränsningar i storlek och vikt.
Har bytt allt som går i de flesta sådana datorer jag har, maxat även gjort det åt andra.

Jag ska också säga att just "bärbar speldator" aldrig har intresserat mig, har inte alls de behoven och det känns som lite väl mycket kompromiss.
Däremot är portabel stationär ett alternativ som jag i en del fall valt åt kunder i arbetet.

Sen är det viktigt att det är smidigt att reparera och underhålla, t ex byta trasig strömkontakt. Ska inte behöva byta moderkort för det. Även fläkt och CMOS-batteri bör inte sitta för svårt till.

Permalänk
Medlem

Reparerbarhet är väldigt högt upp på prioritetslistan. Men regelrätt uppgraderingsbarhet vetitusan om jag lägger lika högt. Tex hade jag inte velat offra särskilt mycket komfort på min steamdeck för att göra det möjligt att uppgradera prestandan.

Permalänk
Medlem

En gång för länge sedan köpte jag en Lenovo Ideapad Y510 (?) laptop som följde den numera något icke berömda och kanske inte så hajpade MXM standarden, dvs att gpu skulle vara utbytbara. Ett år senare letade jag förgäves efter uppgradering till det modulära grafikkortet...

Så för laptop är det ofta kört, med undantag för disk och ram. Nyare alternativ finns givetvis som https://frame.work/se/en

När det gäller desktop så bygger jag själv, och jag planerar för att kunna byta CPU och GPU minst två gånger på det köpta moderkortet, alltså skall moderkortet hålla i 5 år. GPU kan bytas oftare, men då kan man vara tvungen att se över strömförsörjningen.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Viktig för som alla säger att kunna byta ut trasiga delar, öka ram eller minne kan rädda en värdelös maskin.

Sen dock om att ha en dator super länge och bara uppgradera grafikkort är ju inte riktigt lika värt längre då flera delar då börjar hålla tillbaka, men behöver man bara det som funkar ska man ju få sätta i det i något man äger. Istället för att betala full pris på produkter man leasar.

Permalänk
Medlem

100% modularitet, alltid, allt annat är förkastligt. Gäller även plattor och telefoner.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Oviktigt. I teorin är det så klart jättedumt att skaffa sig begränsningar i form av fastlödda eller outbytbara delar. Men i praktiken är det få användare som byter eller uppgraderar komponenter.

Min egen dator som jag byggde 2010 har inte fått en enda ny del sedan dess. Att byta delar vart annat eller vart tredje år kanske kan vara kul men gör minimalt för prestandan eller "nyttan". HAL (som han heter) är ordentligt gammal nu, och jag skulle gärna ersätta honom med ett nytt bygge, men jag kan inte motivera kostnaden. Det enda han inte orkar med är tungrodda spel.

Så viktigt, eller rent av nödvändigt, nej jag tror inte det. En god idé naturligtvis, en bra möjlighet, men det stannar oftast där: som en outnyttjad möjlighet. Eller som en tagen möjlighet som i slutändan inte gjorde någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Reparerbarhet är väldigt högt upp på prioritetslistan. Men regelrätt uppgraderingsbarhet vetitusan om jag lägger lika högt. Tex hade jag inte velat offra särskilt mycket komfort på min steamdeck för att göra det möjligt att uppgradera prestandan.

Fast reparera och uppgradera är ju inte samma sak. Nu eferfrågas ju uppgradera dvs byta till bättre presterade delar.

För egen del är det rätt oviktigt, man har det man har tills det inte fyller behoven längre då köper man en hellt ny i delar. På sin höjd kan man återanvända chassi/psu.

Man gjorde ett dåligt val om man efter köptillfället typ inser oj 500Gb lagringskapacitet räckte visst inte.

Permalänk

Det är en ren ekonomisk fråga. Att inte kunna uppgradera kan innebära att man behöver köpa ny hårdvara i onödan, kostnaden att byta ut en produkt är även tid.

Det finns även negativa saker med modula produkter. Ta en krets med allt inbyggt, ja den brukar hålla länge. En annan lösning med en massa löstagbara moduler för allt, så finns det många felkällor som kan glappa.

Utvecklingen har dock gått emot att mindre folk gör något större jobb lokalt och det är inte där flaskhalsen är. Det är lite som när folk klagar på streamingsstjänsternas utbud och hur de snålar in genom att ha hård förlustkomprimering. Att då köpa en ny tv löser inte dessa problem. På samma sätt en ny laptop inte löser de problem som många klagar på.

Permalänk
Medlem

Extremt viktigt.

Gjorde misstaget att köpa en ROG Zephyrus S för några år sedan, och har med tiden börjat hata den. Har rentav gått tillbaka till min gamla trotjänare en ROG G75VW.

Alla upgradering kräver att man monterar isär Zephyrusen, medan G75VW har en löstagbar panel som hålls fast med en skruv och ger en tillgång till både RAM och HDD/SSD. Men droppen för mig blev batteribyte när min Zephyrus batteri var slutkörd efter ett par år, och man fick montera isär skiten. Föredrar äldre laptops med batterier som bara går att dra ut med en handrörelse.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Man kan ju även köpa en ganska bra laptop för samma pris som ett grafikkort idag och bara slänga skiten och köpa ny när den blivit för kass. Då slipper man bygga.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Ganska viktigt. Men oftast är det bara lagringen som hänger med när jag gör en större uppgradering av den stationära datorn. Kul med lite omväxling när man ändå bygger nytt.

Bärbara, nej inte viktigt. Brukar köpa nytt när den blivit för gammal.

Edit: förtydligande

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Blir det för enkelt att byta komponenter i laptops...
tjänar inte proffsen / företagen, som lever på detta och som säljer prylarna... inga pengar.
Jag däremot, meckar gärna laptops.

Intel, har en annan ide' och har ett nytt förslag som kan rita om hela nuvarande datormarknaden med enklare modulära datorer enligt " laga-själv"- principen.

Permalänk
Medlem

Många bra inlägg ovan om viktigheten att kunna reparera och byta ut/uppgradera vissa komponenter som batteri, minne och lagring även på bärbara!
Utöver de möjligheterna så tycker jag inte full moduläritet och uppgraderbarhet är något som kan vara OK att kompromissa bort i något som verkligen är fokuserat på att vara bärbart som en ren laptop.

...

Men är lite osäker vad eBlaztr försöker åstadkomma med sin produkt - samtidigt som det är lite av en ögonöppnare

Å ena sidan: Hur portabel blir den egentligen och vad ska man använda den portabiliteten till?
Enda tydliga målgruppen jag ser är folk som väldigt ofta går på LAN-parties, utöver det så ger väl inte portabiliteten så mycket? Man kan ju inte använda den som en laptop iallafall. Finns ju inget tangentbord, mus eller ens batteri väl? Och för osmidig att ha med sig i en ryggsäck snarare än en resväska såvitt jag kan avgöra.

Å andra sidan: själva formfaktorn är ju på sätt och vis rätt kul, och kanske skulle kunna bli ett vanligare alternativ för kompakta ITX chassin?
Att bygga platt bakom skärmen lite i "All-in-one style" med integrerat skärmfäste i chassit skulle nog kunna bli rätt bra om det görs smart!

Det borde gå att nyttja utrymmet rätt effektivt bakom bakom bildskärmen och ventilation och ljud mm blir ju naturligt riktat bort från användaren.
Portar o knappar o sånt kan man nog placera i botten så de går att komma åt under skärmen.
Nackdelen är väl kanske lite att man stackar två lite varma komponenter nära varandra...
Och att det kräver ganska ordentligt djup på skrivbordet om datorn ska kunna få luft bakom skärmen och väggen.

Vore kul med fler koncept med modulär "all in one" som prioriterar minimalistisk kompakthet istället för fokus på just portabilitet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Viktigt.

Citat:

Hur viktigt är det att kunna uppgradera datorns komponenter?

Grundläggande – skulle aldrig köpa en dator som inte kan uppgraderas

Viktigt för stationär men inte för bärbar

Jag skulle säga att jag förväntar mig högre uppgraderingsbarhet på en stationär dator.

På en bärbar är det vanliga att bara minne och lagring och kanske Wifi går att uppgradera.
Förutom en MacBook Pro som beställdes fabrikuppgraderad till 16GB RAM och 512GB SSD (baskonfigurationen var 8GB RAM och 256GB SSD på den tiden) så har jag uppgraderat åtminstone RAM i alla bärbara jag har haft. Lagring och Wifi har också uppgraderats i en del, men inte alla.

Jag är lite sugen på en Framework laptop där de förespråkar möjlighet till att kunna reparera och uppgradera.

Permalänk
Medlem

Kul design! När kommer modellen som kan gå själv, så att den kan flytta på sig när robotdammsugaren tittar förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Å ena sidan: Hur portabel blir den egentligen och vad ska man använda den portabiliteten till?
Enda tydliga målgruppen jag ser är folk som väldigt ofta går på LAN-parties, utöver det så ger väl inte portabiliteten så mycket? Man kan ju inte använda den som en laptop iallafall. Finns ju inget tangentbord, mus eller ens batteri väl? Och för osmidig att ha med sig i en ryggsäck snarare än en resväska såvitt jag kan avgöra.

Om jag tolkar reklamfilmen rätt så verkar de ha de i ryggsäckar.
Först någon som står och hänger med polarna med en ryggsäck på ryggen.
Sen någon som cyklar med en ryggsäck på ryggen.

Så det verkar vara möjligt att ha dessa datorer i ryggsäck!
Men...
Det går inte med vilken ryggsäck som helst.
Troligtvis säljer eBlaztr ryggsäck som tillbehör.

Borde inte vara helt omöjligt att få ner tangentbord och mus också ?

Men jag tror inte att de går på batteri?
Så då krävs att din arbetsplats/skola/kompis eller vart du ska har ellutag.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en ekonomisk faktor och en miljömässig att jag inte måste slänga saken när den inte passar utan kan byte en del.
Därför jag själv har byggt mina egna stationäre i 25 år nu och äntligen har det blivit bättre på knädatorfronten också med framework. Sen jag köpte framework 13 har jag redan bytt tangentbord (fanns inte svenskt när jag köpte den), skärm till högre upplösning och bättre webcam.
Därför jag slutat ge Mac support till vänner då jag tröttnat på att säga Tyvärr Du måste köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om jag tolkar reklamfilmen rätt så verkar de ha de i ryggsäckar.
...
Det går inte med vilken ryggsäck som helst. Troligtvis säljer eBlaztr ryggsäck som tillbehör.

Bra fångat, jag missade videon
Jepp, verkar vara en rejäl bamsig ryggsäck (kanske custom som du säger) och de verkar inte ha något skydd för skärmen?
Så är ju långt från en laptop i portabilitet, men det beror ju på syftet som sagt.
(och jag såg sen de är tydliga med att det är en "portabel desktop" och inte en laptop)
Klockren för LAN tveklöst!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Väldigt viktigt för pc, sådär för laptop.

Hade varit supernice om man smidigt kunde även göra det på laptops men det är nog inte gynnsamt för alla laptop tillverkare.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Om det kostar mycket extra så är det ofta inte värt det. Dumt att köpa dyra moderkort till Intel som bara håller två generationer till exempel, i alla fall sett till uppgraderingsmöjligheter

Alltid trevligt att ha lite lediga slots och kontakter ’ifall att’, men skulle inte betala många tusen extra för det, då blir det hellre bättre cpu/gpu från början istället

Permalänk
Hedersmedlem

För en stationär är det väldigt viktigt skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Det brukade vara viktigt för mig, men i praktiken har jag över åren märkt att det aldrig är aktuellt. Som "halventusiast" köper jag oftast ganska bra grejer, och sen håller de alltid så pass länge att en uppgradering inte längre är speciellt relevant. Den nuvarande har jag "uppgraderat" med en extra SSD.

Permalänk
Medlem

Köper man en spellaptop 20 000:- , så upgradering bra.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Alltid byggt för uppgradering, men också alltid köpt senaste hårdvaran när jag bygger.
Men om jag är ärlig mot mig själv gör jag aldrig uppgraderingar mellan byggen, nu kommer enbart chassit behållas.

Permalänk
Medlem

På en laptop och NUC bör man kunna uppgradera RAM och lagring, förväntar mig inte mycket mer.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hade jag varit 14/15 år och ägt denna dator hade det ju varit super när man drog över till polarna och lanade

Permalänk

Extremt viktigt. Jag väntar hellre till en ny "generations plattform" än köper en utdöende som inte går uppgradera. Jag byter alltid komponenter allteftersom och gillar att uppgradera små bitar i taget. Aldrig köpt en hel dator någonsin under mina 30år med detta som intresse. Som mest är det CPU+Mobo+RAM som köpts ihop och ednast då det behövts pga. generationsskifte.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Med tanke på att bärbar dator och laptop i princip blivit synonymer kanske det vore bättre att kalla eBlaztrs skapelse "portabel".