Är denna färdiga dator bra för ca 18 000 kr eller kan man få bättre för samma pris?

Permalänk

Är denna färdiga dator bra för ca 18 000 kr eller kan man få bättre för samma pris?

Hej,

Jag behöver gärna fixa en ny dator och vill helst ha ett grafikkort med minst 12 Gb VRAM, och tycker Nvidia 5070 ser ok ut(jag har ingen koll).

https://www.webhallen.com/se/product/368960-Acer-Predator-Ori...

Men jag ser att den har endast 1 TB minne, vill helst ha två, då har jag två funderingar.

1. Kan man montera in en själv med 1 TB eller 2 TB SSD.

2. Kommer jag kunna byta ut kortet mot en 5070/5080/5090 serie om 1-2 år?

Tack i förhand.

Om ni tycker det finns bättre bygge för liknande pris så dela gärna med

Permalänk
Medlem

Skit i märkesdatorer och kör på något i denna stil istället.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Rj84AYdqxQKT09JMoGFBVzEr0vM/styckaren

Permalänk

Jag har alltid innan använt NVIDIA, vad är det för skillnad på denna, verför är den så billig på 20 GB VRAM, än andra som är i samma prisklas men med endast 12 GB VRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Jag har alltid innan använt NVIDIA, vad är det för skillnad på denna, verför är den så billig på 20 GB VRAM, än andra som är i samma prisklas men med endast 12 GB VRAM

AMD är generellt en hel del billigare än NVIDIA. Det NVIDIA är klart bättre på är RT-prestanda samt så brukar DLSS vara lite bättre än FSR.

Kan dock vara värt att vänta någon månad då flera nya grafikkort är på väg både från AMD och NVIDIA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

För att AMD har andra prioriteringar än Nvidia mer eller mindre. 7900XT har en mycket större minnesbuss än 4070, så man kan sätta mer VRAM på kortet. VRAM är snorbilligt så det kostar inte särskilt mycket, men den extra kretsarean som krävs för minnesbussen är dyr, vilket AMD löste genom att sätta minnesbussen på chiplets gjorda på med billigare 7nm istället för 5nm.

Personligen är jag inte jätteförtjust i 7900XT dock. Det är typ närmare 4070 Ti Super i prestanda än 4070 Super, men det har inte DLSS och katastrofalt dålig prestanda för Ray Tracing (asså ibland typ 20% av prestandan för motsvarande Nvidia-kort i ray tracing).

Ska man köra AMD skulle jag vänta en månad på RX 9070XT som verkar vara i samma prestandaklass och lite billigare, men som ska ha ray tracing-prestanda mer i linje med Nvidia och en ny AI upscaler lik DLSS som påstås vara riktigt bra.

Jag skulle nog inte köpa ett 4070 Super i nuläget. 12GB är lite snålt och kortet lär börja få problem med det snart.

Permalänk

Följdfråga, vilken skärm skulle ni rekommendera för 4k upp eller det som passar bäst.

Spel jag kommer huvudsakligen lira är Battlefield, Overwatch, Apex, Marvel Rivals, och liknande spel.

Ej storymode spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styckaren:

Följdfråga, vilken skärm skulle ni rekommendera för 4k upp eller det som passar bäst.

Spel jag kommer huvudsakligen lira är Battlefield, Overwatch, Apex, Marvel Rivals, och liknande spel.

Ej storymode spel

ej storymode skulle jag nog säga att sikta på 1440p oled med hög refreshrate i typ 27" klassen

EDIT: för AMD vs nVidia, så är det som tidigare säger, AMD är oftast mer prisvärda sett till rå-prestanda i native upplösning, medan nVidia har ett försprång när RT aktiveras.
DLSS vs FSR tänker jag inte ge mig in på då jag inte anser att någon av dem är bra nog att ha som ersättning till native-rendering.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Styckaren:

Ej storymode spel

Här har du en riktigt bra 4K skärm till ett bra pris!
Strunta i de dyra märken, onödigt dyrt där du kan lägga dina slantar på annat istället.

Det finns ett diskussionstråd angående skärmen ovanstående här på forumet om du är nyfiken.