Permalänk
Skrivet av Modellören:

Exakt, men jag undrar bara hur TS och andra tänker. Menar underhåll gör man för att något skall hålla lite eller mycket längre, skor av läder fettas in innan användning annars uppstå läderröta. Bilens oljenivå skall kontrolleras i bland annars kan man stå med motorhaveri halva vägen till festival.

Låter ju som ett "kommer inte fungera alls" så som frågan var ställd och då är det ju bra att förtydliga som det är i stället.

Däremot kan man ju gissa att TPM kan bli ett värre problem om Microsoft(Idiotiskt) säger att nog är nog och då"är allt utan TPM stendött förutom till Linux. Det vill säga fortfarande kan den få några år till.

Att slänga ur sig såna där uttryck som är stendöd 2027 säger bara nått om den som säger det. Total inkompetens kanske...

(att fråga är så klart mer än ok 110%) vet man inte så är det bara att ta reda på vad det handlar om.

Jag tänker på när man inte kan spela lite mer krävande spel längre eller spela på bättre inställningar i de spel man vill spela. Frågan är när man kommer dit om man köper specifika komponenter som är äldre.

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Alltid en fråga om värde om man drar det så långt. Hade du spelat i 1440p eller 2160p (4K) så hade ett ännu kraftigare grafikkort gett mer värde för pengarna då belastningen/flaskhalsen flyttas över mer på grafikkortet. I 1080p så är kalkylen en annan, då är det inte säkert att det kraftigare grafikkortet ger fler FPS. Idag, om 3 år så är det nog annorlunda i nya spel. Men då kan du uppgradera grafikkortet ännu en gång då om du känner att du behöver det.

I 1080p, i dagens spel så är det hyfsat balanserat mellan ett 5700X3D och ett grafikkort med prestanda motsvarande 7800XT. De flesta spel kommer vara begränsade av grafikkortet, vilket är bra. Det är aldrig bra för att spel ska flyta att vara begränsad av CPU, det är ett bra recept för att få en "hackig" upplevelse. Så jag är verkligen inte överens med de som säger att det räcker med ett 5700X eller 5600 över ett 5700X3D. Det är dumsnålt om du vill behålla din burk ett tag. Ett 5700X3D är snabbt nog för grafikkort upp till 5080 eller motsvarande.

Sedan angående moderkort så kommer du klara dig alldeles utmärkt med din X370-bräda. Uppgradera CPU, grafikkort och eventuellt mer RAM och en NVMe-SSD och du har en dator som håller för 1080p i minst 5 år till.

Grejen är ju att jag vill inte hålla på att byta komponenter så ofta. Med ofta menar jag lika länge som jag haft min dator fram tills nu dvs 6-6.5 år. Men antar då att det inte går även om jag köper ett mer high-end GPU.

Jag försöker bara få fram det mer optimala så det inte blir så dyrt och att jag måste byta om 2-3. Det är rätt mycket pengar.

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Grejen är ju att jag vill inte hålla på att byta komponenter så ofta. Med ofta menar jag lika länge som jag haft min dator fram tills nu dvs 6-6.5 år. Men antar då att det inte går även om jag köper ett mer high-end GPU.

Jag försöker bara få fram det mer optimala så det inte blir så dyrt och att jag måste byta om 2-3. Det är rätt mycket pengar.

Jag tror risken att en 5700X3D kommer att vara otillräcklig inom 6 år är hyfsat liten.

Edit: min ranking av cpuer i dagsläget (för just spel) är
9800X3D > 7800X3D > 5700X3D > allt annat

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Jag förstår dig. Jag hade gjort såhär:

Som sagt innan, en 5700X3D, ett set med 32GB RAM (3600MTs), en NVMe-SSD (Vilken PCIe 4 som helst), avvakta en månad och köp antingen 9070 XT eller ett prissänkt 7800 XT. Behåll övriga komponenter som moderkort osv.

Sedan är du set för ytterligare 5-6 år.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Jag förstår dig. Jag hade gjort såhär:

Som sagt innan, en 5700X3D, ett set med 32GB RAM (3600MTs), en NVMe-SSD (Vilken PCIe 4 som helst), avvakta en månad och köp antingen 9070 XT eller ett prissänkt 7800 XT. Behåll övriga komponenter som moderkort osv.

Sedan är du set för ytterligare 5-6 år.

Jag tycker det blir för mycket pengar om jag bara ska "mellanlanda" så att säga. Dessutom måste jag köpa ny psu också eftersom jag bara sitter på en 520w.

Tanken är då att om jag köper nåt värre nu så behöver jag inte köpa nytt på ännu längre tid än 5-6 år. Men jag kanske tänker tokigt.

Sen kanske det är så att i slutänden så vad jag än väljer och göra så kommer jag ha lagt lika mycket pengar ändå. Antingen uppgradera lite nu och sen göra en större uppgradering eller tvärtom att uppgradera större nu och lite senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Jag tycker det blir för mycket pengar om jag bara ska "mellanlanda" så att säga. Dessutom måste jag köpa ny psu också eftersom jag bara sitter på en 520w.

Tanken är då att om jag köper nåt värre nu så behöver jag inte köpa nytt på ännu längre tid än 5-6 år. Men jag kanske tänker tokigt.

Sen kanske det är så att i slutänden så vad jag än väljer och göra så kommer jag ha lagt lika mycket pengar ändå. Antingen uppgradera lite nu och sen göra en större uppgradering eller tvärtom att uppgradera större nu och lite senare.

Släng bara på ett bra PSU, exempelvis ett 750/850W Corsair RMx och kör. Jag tror du velar lite för mycket. Säg bara till så tror jag väldigt många i denna tråd hjälper till att välja komponenter.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Släng bara på ett bra PSU, exempelvis ett 750/850W Corsair RMx och kör. Jag tror du velar lite för mycket. Säg bara till så tror jag väldigt många i denna tråd hjälper till att välja komponenter.

Jag är mer eftertänksam så att jag inte är missnöjd sen. Det är mycket pengar och vill göra väl valda val så att säga

Har redan gjort en sån tråd i köptråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Jag tänker på när man inte kan spela lite mer krävande spel längre eller spela på bättre inställningar i de spel man vill spela. Frågan är när man kommer dit om man köper specifika komponenter som är äldre.

Den frågan blir jättesvår att svara på,

Men frågan får rikta sig till alla som gör spel. historiskt så riktar man ju spel mot den hårdvara som finns ute på marknaden. om du tänker rent logiskt så hade man aldrig sålt många spel om alla inrikta sig mot RTX5090 och alla andra kan knappt spela. Man kollar fört på vad folk har hemma i stugorna. Du kan kolla själv på steam, man ser ganska detaljerat faktiskt. är det lite yngre spelar man riktar sig mot då brukar man skruva ner kravet lite till och för dom minsta kan man spela på 10-15 år gammla datorer medan spel som passar lite äldre där har man vågat skruva upp kravet något.

Man kan spela alla spel helt ok på en gtx1070, det är bara en handfull spel som inte går på 1070. 1070 släpptes väl för tio år sen tror jag ? i dag börjar det nå nån ände, har ett själv och har spelat få nya demos och förra året börjar tropps och skit bli lite för jobbiga.

Men vad jag tror är att eftersom att mores lag är död så kommer det bli allt svårare att göra samma stora tekniksprång i ren prestanda som det vart förr och det gör att det man har kommer hålla ännu längre än vad det gjort förr.

Det var rejäla hopp förr ta bara Nintendo åta bitars NES till efterföljaren. Eller VIC-20 till C64 Till Amiga. Eller Playstation ett till PS2. Det är rejäla kliv. jämför det mot steget från 4080 till 5080: Det ser man ju själv, lite mähä och 100 watt varmare minst. Det betyder att man kan lira väldigt länge på fyraserien och tycka att det är helt ok. Sammam med PS5 mot kommande PS6, det är ett litet kliv bara och mer så kommer det bli.

Små små pyttesteg med ett "Stöd för blabla nånting"

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Du får 3-5 fps mer för tusenlapp dyrare processor och ju dyrare ju mindre prestandahopp får du...Så det prestanda per krona får de mer om du håller dig mot medelbra till dom billigare. köp inte dom med X, där betalar du bara för ett X på kartongen är ett tips.

Det bästa man kan göra är att köpa lite billigare processor och lägg den kronan på grafikkort i sådana fall. kolla gärna lite jämförelser på Youtube.

Det är också bättre att hålla sig åt det billigare hållet och sälja det och köpa nytt om fem år. Då får du gigantiskt mer bang for buck. Lägg ner det där att ta i och köpa dyrare,och tänka att det är bättre om fem år. om fem år kommer du fatta att det var ett misstag då en väldigt mycket billigare dator med mycket billigare grafikkort kommer klå din dator rejält.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Får man länka vad man tänkt köpa här? Så ni som svarat kan kolla på det jag funderat ihop nu. Har en köptråd men den är få som kommenterar på typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Får man länka vad man tänkt köpa här? Så ni som svarat kan kolla på det jag funderat ihop nu. Har en köptråd men den är få som kommenterar på typ.

Kör på!

Permalänk

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 7600 (2 516 kr hos Amazon MP)
Grafikkort: ASUS Dual Radeon RX 7800XT 16GB OC (6 290 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI PRO B850-P WIFI (2 508 kr hos Proshop)
RAM: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) (1 201 kr hos Amazon MP)
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 2TB (1 554 kr hos Amazon MP)
Nätaggregat: Corsair RM850x (1 808 kr hos Amazon)
Totalt: 15 877 kr

Ska tilläggas att alla val jag gjort är baserat på vad som fanns inne på Netonnet i Umeå. Är en otålig jäkel så gillar köpa det i butik.

Blev tusen kr dyrare på netonnet. Det kan jag leva med om det skulle vara så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Bygge från Komponentkoll

Ska tilläggas att alla val jag gjort är baserat på vad som fanns inne på Netonnet i Umeå. Är en otålig jäkel så gillar köpa det i butik.

Ja det fungerar ihop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Mitt råd är: enbart ny processor!

Det är OERHÖRT prisvärt och en 5700x3d håller minst 5 år till.
Jag planerar att sitta på min mer än 5 år till.

Resten av prylarna som du blev rekommenerad är sånt du ändå ska köpa så dom får du ta bort ur ekvationen. Det står mellan AM4 eller AM5, då är det mycket billigare att stanna kvar på AM4 och du får en processor som håller länge.

Men ärligt talat, ingen här kommer kunna övertyga dig då din osäkerhet är din största svaghet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Mitt råd är: enbart ny processor!

Det är OERHÖRT prisvärt och en 5700x3d håller minst 5 år till.
Jag planerar att sitta på min mer än 5 år till.

Resten av prylarna som du blev rekommenerad är sånt du ändå ska köpa så dom får du ta bort ur ekvationen. Det står mellan AM4 eller AM5, då är det mycket billigare att stanna kvar på AM4 och du får en processor som håller länge.

Men ärligt talat, ingen här kommer kunna övertyga dig då din osäkerhet är din största svaghet

Ok så det finns inget värde i din åsikt att uppgradera nyare för framtiden?

Inte heller tanken om att det blir dyrare nästa gång det är dags att uppgradera?

Om jag ska köpa nyare, du har ingen annan synpunkt på det jag funderar på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Bygge från Komponentkoll

Det bygget funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Ok så det finns inget värde i din åsikt att uppgradera nyare för framtiden?

Inte heller tanken om att det blir dyrare nästa gång det är dags att uppgradera?

Om jag ska köpa nyare, du har ingen annan synpunkt på det jag funderar på?

Klart det finns värde i nyare...de håller aningens längre.
Men om du ska köpa nyare blir det mycket dyrare nu för att det ska vara tillräckligt mycket bättre.

Så min tanke är: lägg litegrann nu, kör slut på plattformen och investera mer om flertalet år.
Om du hellre vill lägga mycket nu, kör på det.

Som sagt, ingen kommer kunna övertyga dig om ena eller andra.
Ta ett beslut och kör på det!
Uppgradera befintlig eller byt till AM5. All fakta ligger redan på bordet i denna tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De som valt X3D-processorerna uppskattar väl främst stabiliteten i den sista percentilen. Ett jämnar flöde av bildrutor helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Bygge från Komponentkoll

Köper du 5700X3D kostar det ju flera tusen mindre (slipper köpa cpu+mb+ram) och har bättre spelprestanda

Då har du råd med 7900XT kanske

Nästa gång du behöver uppgradera så finns nog AM6 på marknaden

Det enda som kanske är bättre med AM5 idag är om du köper 7800X3D eller 9800X3D, eller tänker uppgradera så långt inom 5 år (och då bör man ju istället köpa den direkt)

Permalänk

Bygge från Komponentkoll

Grafikkort: ASUS Dual Radeon RX 7800XT 16GB OC (6 267 kr hos Computersalg)
Totalt: 15 854 kr

Blir lite dyrare att köpa i butik som jag har möjlighet att göra men det kan jag ta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Bygge från Komponentkoll

Grafikkort: ASUS Dual Radeon RX 7800XT 16GB OC (6 267 kr hos Computersalg)
Totalt: 15 854 kr

Blir lite dyrare att köpa i butik som jag har möjlighet att göra men det kan jag ta.

Jag tycker inte du gör rätt att låsa in dig på motsvarande den CPU du redan har fast för AM5 (1600 -> 7600), den presterar generellt exakt samma som 5700X3D eller något sämre i klassiska review-spel.
Budgeten du sparar kan du istället lägga på bättre gpu, eller något annat trevligt (mer lagring, bättre/tystare kylning, eller varför inte en ny skärm eller ljud?)

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (2 869 kr hos Amazon MP)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Pulse (7 001 kr hos Amazon)
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR4 RAM 3600MT/s CL18 (svart) (1 690 kr hos Inet)
Nätaggregat: be quiet! PURE POWER 12 1000W (1 678 kr hos Proshop)
Totalt: 14 792 kr

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilka spel är det främst det gäller i?
Jag spelar en del spel där jag också är "flaskad" av min 9800X3D, men jag har fortfarande en bra prestanda (League tex).

Som jag tidigare skrev, en dator kommer alltid ha en flaskhals, finns inget sätt att komma runt det.
Jag vågar garantera att 5700X3D med 5090 kommer ge bättre prestanda i vissa spel än 9800X3D med 5080.

Edit: jag håller absolut med dig om vi pratar 1080p, mest för att 5090 är sjukligt overkill, och det skulle vara bättre i de flesta fall med 9800X3D.
Men överlag (1440p+) skulle jag absolut gissa att det går att får 5090 att oftare vara den primära flaskhalsen än inte.

Minns tyvärr inte vilka spel det rörde sig om specifikt. Nu är ju 5090 som du säger sjukt overkill för de allra flesta och generellt ett kort som inte riktigt kan sträcka på sig förrän i högre upplösningar.

I vissa spel kommer säkert kombinationen 5700X3D + 5090 leverera mer FPS än 9800X3D + 5080, ja. I andra spel tvärt om. Är lite osäker på din gissning där i slutet. I 4K kan det mycket väl vara så, men i 1440p är jag mindre säker.

Oavsett så är 5700X3D en grym CPU som är nöstan löjligt prisvärd för de som redan sitter på AM4.

Skrivet av jonapaloma:

Vad rekommenderar du för gpu? Jag har en 1080p monitor som man ska kunna köra freesync på. Så antar att ett amd kort blir bäst men vilket. Har kollat på 7800xt även fast det, vad jag förstår, är overkill för 1080p

Vet inte riktigt. Både AMD och Nvidia stödjer FreeSync så du är egentligen inte begränsad av GPU-tillverkare där. AMD-korten är ju dock ofta mer prisvärda och snålar lite mindre med VRAM, vilket ju kan göra deras kort relevanta längre inmånga fall (förutom kanske i spel som kör mycket Ray Tracing, vilket deras kommande 9000-serie sägs lösa).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tycker inte du gör rätt att låsa in dig på motsvarande den CPU du redan har fast för AM5 (1600 -> 7600), den presterar generellt exakt samma som 5700X3D eller något sämre i klassiska review-spel.
Budgeten du sparar kan du istället lägga på bättre gpu, eller något annat trevligt (mer lagring, bättre/tystare kylning, eller varför inte en ny skärm eller ljud?)

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (2 869 kr hos Amazon MP)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Pulse (7 001 kr hos Amazon)
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR4 RAM 3600MT/s CL18 (svart) (1 690 kr hos Inet)
Nätaggregat: be quiet! PURE POWER 12 1000W (1 678 kr hos Proshop)
Totalt: 14 792 kr

Om skillnaden bara är 1000kr så skulle jag lätt betala lite extra för AM5 och slippa byta moderkort och ram om 3-4 år

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Minns tyvärr inte vilka spel det rörde sig om specifikt. Nu är ju 5090 som du säger sjukt overkill för de allra flesta och generellt ett kort som inte riktigt kan sträcka på sig förrän i högre upplösningar.

Ja, absolut, så är det.
Vill bara förtydliga att jag givetvis menade att 5700X3D i generella termer är en bra kombo med 5090 (och eventuellt 6090), och då alltså inte för esport-titlar i 720p
Jag tänkte mer "rimliga" upplösningar (1440p+), och då också mer krävande/moderna titlar

Skrivet av blunden:

I vissa spel kommer säkert kombinationen 5700X3D + 5090 leverera mer FPS än 9800X3D + 5080, ja. I andra spel tvärt om. Är lite osäker på din gissning där i slutet. I 4K kan det mycket väl vara så, men i 1440p är jag mindre säker.

Dels tänkte jag på de nyare spel som testas i t.ex sweclockers eget test (som AW II, och BMW), där det är superlätt att höja några inställingar för att får vilken GPU som helst att gå på knäna
T.ex har jag insett att jag i vissa lägen (i 4k dock) är GPU-begränsad i WOW (dock på max inställningar utan RT) vilket nog inte ska anses som ett (överlag) gpu-kritiskt spel

Skrivet av blunden:

Oavsett så är 5700X3D en grym CPU som är nöstan löjligt prisvärd för de som redan sitter på AM4.

100%, sitter du på AM4 och ska uppgradera (för spel), och du INTE tittar på 7800X3D eller 9800X3D så finns det ingen anledning i mina ögon att köpa något annat än 5700X3D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om skillnaden bara är 1000kr så skulle jag lätt betala lite extra för AM5 och slippa byta moderkort och ram om 3-4 år

Okej, varför skulle du då hellre betala 1000kr mer för mindre prestanda under de 4 åren (sämre CPU, och sämre GPU, mindre RAM, sämre PSU)? Skulle du bara ta rakt av samma GPU, och PSU som TS hade, och like mycket RAM så sparar du mer pengar (2.5k ca)

Tittar vi sedan på vad TS sitter på idag, så kommer TS troligen inte byta något om 4 år, utan kommer vänta ytterligare 3 år innan de ska byta något igen, är det värt att ha valt lite mer prestanda direkt då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Kommande CPU:er då kanske klarar snabbare RAM dock, och priserna på RAM är väl mer sannolika att ha gått ner om 3-4 år?

Sen så kommer väl Zen 6 antagligen typ 2026 eller tidigt 2027, dvs inom 2 år?
Om 3-4 år kanske det bara finns gamla CPU:er kvar på AM5, lite som AM4 är idag. 5800X3D är ju det sista relevanta som kom, och det var 2.5 år sedan; 5700X3D är nyare, men ju bara en marginellt sämre modell.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kommande CPU:er då kanske klarar snabbare RAM dock, och priserna på RAM är väl mer sannolika att ha gått ner om 3-4 år?

Om 3-4 år kanske det bara finns gamla CPU:er kvar på AM5, lite som AM4 är idag. 5800X3D är ju det sista relevanta som kom, och det var 2.5 år sedan; 5700X3D är nyare, men ju bara en marginellt sämre modell.

Precis, tycker det är intressant att TS hellre verkar vilja sätta sig i exakt samma sits som hen är i nu i framtiden;
om X år sitta på AM5 och göra en tråd om de ska köra R7 11800X3D eller uppgradera till R5 12600X på AM6 istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Samma som AM4 om 3-4 så sätter man in senaste X3D cpun om man köper nytt idag så är det inte värt köpa AM4 sålänge man inte har extremt tight budget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag hade nog rekommenderat 5700x3D nu, och sen göra en rejäl uppgradering till AM6 om en massa år

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Precis, tycker det är intressant att TS hellre verkar vilja sätta sig i exakt samma sits som hen är i nu i framtiden;
om X år sitta på AM5 och göra en tråd om de ska köra R7 11800X3D eller uppgradera till R5 12600X på AM6 istället

En skillnad är att jag aldrig har varit inne på att köpa en x3D cpu. Inte heller ett grafikkort för 9-10k.

Sen har jag aldrig varit inne på att köpa för så här mycket pengar tidigare utan jag har försökt komma undan med att inte betala så mycket.

När jag köpte nuvarande setup så höll jag igen på vad jag valde för saker och de var inte de mest prisvärda just då. Nu försöker jag hoppa upp ett snäpp när jag köper saker och inte hålla tillbaka igen. Så jag håller inte riktigt med om att jag sätter mig i samma sits igen genom att köpa nyare saker. Om jag gör som du tänker så betalar jag för 2 uppgraderingar, jag vill bara göra en uppgradering under de kommande 10 åren t ex.

Visa signatur