Skadeprogram för Android och IOS läser av skärmdumpar

Permalänk
Melding Plague

Skadeprogram för Android och IOS läser av skärmdumpar

En ny typ av skadeprogram har nästlat sig in på både App Store och Play-butiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Akta er även för att sideloada appar som Apple nu tillåter sedan iOS 17.4. Rekommenderar inte att man sideloadar på sin vardagliga telefon även om det är en app som verkar harmlös. Man vet aldrig vilka andra skadliga koder kan följa med dessa appar.

Permalänk

Det jag gillar med iOS är att Apple noggrant kontrollerar alla appar som de släpper igenom så att de ej innehåller konstigheter. -Jag är ironisk, hur tusan kan de tillåta appar ha reklam där avstängningsknappen ibland inte finns utan man måste starta om Appen.

Nå självklart ska man fundera på vad man laddar hem och det är lämpligt att ha en separat enhet för dessa. Så gör jag själv med min iPad Pro M4, det är den som spel och annat finns på.

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som att de har hämtat sin inspiration från Microsoft Recall, men om de hämtar info från telefonens mapp med bilder så kanske det är bättre att spara sådan info i anteckningar?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det ser ju ut som att de har hämtat sin inspiration från Microsoft Recall

🤣

Permalänk
Medlem

Ger varken appar tillåtelse till hela bildbibliteket eller låter något köra i bakgrunden på mina iOS-enheter.

Finns inbyggd säkerhet likt ovan som man bör använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Akta er även för att sideloada appar som Apple nu tillåter sedan iOS 17.4. Rekommenderar inte att man sideloadar på sin vardagliga telefon även om det är en app som verkar harmlös. Man vet aldrig vilka andra skadliga koder kan följa med dessa appar.

Apple går igenom apparna från alternativa app-butiker efter malware och skadliga koder på samma vis som dom gör för sin egna app-butik. Hittas sådan skadlig kod så får appen inte publiceras på alternativa app-butiker heller.

Apple godkänner/nekar dock inte pga. andra anledningar och riktlinjer som dom har som krav på appen för sin egna App Store, men det är en annan sak.

Däremot missar Apple uppenbarligen viss skadlig kod oavsett, eftersom artikeln skriver att Apple tog bort 11st appar från sin egna butik.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Apple går igenom apparna från alternativa app-butiker efter malware och skadliga koder på samma vis som dom gör för sin egna app-butik. Hittas sådan skadlig kod så får appen inte publiceras på alternativa app-butiker heller.

Apple godkänner/nekar dock inte pga. andra anledningar och riktlinjer som dom har som krav på appen för sin egna App Store, men det är en annan sak.

Däremot missar Apple uppenbarligen viss skadlig kod oavsett, eftersom artikeln skriver att Apple tog bort 11st appar från sin egna butik.

Beteendet som beskrivs är ju inte skadligt i den meningen att appen gör något som enkelt kan detekteras och klassas som malware, finns massor av fullt legitima anledningar för appar att vilja läsa från galleriet och kommunicera med internet. Installerar jag google foto eller adobe scan, till exempel, är det här väldigt nära vad jag vill att appen ska göra i normal operation.

En annan svårighet är att sån här funktionalitet kan läggas till genom en uppdatering efter att appen blivit godkänd, utan att några nya behörigheter krävs. Är det då en app som du redan förväntar dig ska hantera dina bilder på något sätt, blir det väldigt svårt att upptäcka.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Beteendet som beskrivs är ju inte skadligt i den meningen att appen gör något som enkelt kan detekteras och klassas som malware, finns massor av fullt legitima anledningar för appar att vilja läsa från galleriet och kommunicera med internet. Installerar jag google foto eller adobe scan, till exempel, är det här väldigt nära vad jag vill att appen ska göra i normal operation.

En annan svårighet är att sån här funktionalitet kan läggas till genom en uppdatering efter att appen blivit godkänd, utan att några nya behörigheter krävs. Är det då en app som du redan förväntar dig ska hantera dina bilder på något sätt, blir det väldigt svårt att upptäcka.

Ja, men det är likadant oavsett om det gäller Apples egna App Store eller andra app-butiker.

Kommentaren jag citerade menade att man inte ska sideloada appar pga. risken för malware och skadlig kod. Jag svarade att Apple går igenom apparna efter skadlig kod och malware både för sin egna App Store samt alternativa app-butiker.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
99:e percentilen

Jag har inte gett någon app obegränsad tillgång till kamerarullen. Visst blir det krångligare att skicka bilder i chattappar, men det är inte enbart en nackdel: sannolikheten att råka skicka en bild av misstag minskar dramatiskt när man först måste ge appen tillgång till den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers