Krönika: Min dator är färdig, tack SweClockers!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Min dator är färdig, tack SweClockers!

Edin reflekterar över hur SweClockers har hjälpt honom på traven. Nu är han sugen på mer datorbygge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis till den färdiga datorn! Det är en härlig känsla

Sweclockers och Rage3d(gammal Ati fansite) var de webbplatser som lärde och hjälpte mig med den absolotut största delen av allt mitt datormeck och problem lösning

Nuförtiden är det oftast olika Linux sidor när jag försöker lära mig Linux mer

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Edin reflekterar över hur SweClockers har hjälpt honom på traven. Nu är han sugen på mer datorbygge.

Läs hela artikeln här

hmm.."tummen mitt i näven" då ?

Permalänk

Skulle vara spännande att höra vad för komponenter det blev.

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk

det är bara att gratulera.
önskar att jag själv nån dag fick vara i hans sits, där jag stolt kunde meddela att jag byggt min första fungerande dator, många spärrar skulle brytas då, när man ser att det inte var så farligt som jag i dagsläget tror att det är.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Inget bygg galleri?
Kul att höra, känslan när man trycker på Power knappen och allt snurrar igång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att folk tycker att det är så svårt att bygga en dator men samtidigt klarar av att sätta ihop en Ikea byrå. Det senare är ju dessutom lättare att göra sönder.

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Lite konstigt att folk tycker att det är så svårt att bygga en dator men samtidigt klarar av att sätta ihop en Ikea byrå. Det senare är ju dessutom lättare att göra sönder.

i mitt fall är det väll mer rädsla.
om man nu tar din jämförelse, går en plankbit sönder som kostar typ 50-100 kr från IKEA, meh, det rycker man på axlarna åt, lätt att ersätta och man har råd, men sitter man med en dator komponent som kostar 10-20K, inte så värst trevligt om man råkar göra nått fel, inte så lätt att ersätta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det är bara att gratulera.
önskar att jag själv nån dag fick vara i hans sits, där jag stolt kunde meddela att jag byggt min första fungerande dator, många spärrar skulle brytas då, när man ser att det inte var så farligt som jag i dagsläget tror att det är.

Köp en billig, gammal burk och lär dig. Då kostar det inte så mycket om något skulle gå fel. Finns tyvärr inga genvägar till att lära sig på riktigt.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Köp en billig, gammal burk och lär dig. Då kostar det inte så mycket om något skulle gå fel. Finns tyvärr inga genvägar till att lära sig på riktigt.

även fast det inte är det det handlar om, så förstår jag din poäng.
jag vet vart allt ska sitta i en dator, vet även hur man ska sätta dit dem, och det har jag lärt mig genom diverse saker, en kompis, gamla datorer(som du rekommenderade), kurser etc, men det är inte riktigt det det handlar om, det är rädsla som sagt.

skulle jag veta att dessa dyra komponenter inte kommer att kosta mig ett piss om de skulle gå sönder när jag sätter ihop datorn, då hade jag byggt många datorer vid det här laget.

det handlar om rädsla och att jag inte har självförtroendet att ta mig ann dyra projekt som dessa, men som jag skrev tidigare, den dagen jag övervinner rädslan så kommer många spärrar att slås ut.

det absolut bästa vore om jag vid mitt nästa bygge, hade någon kunnig som satt bredvid mig och övervakade mig steg för steg och typ inte rycker in förns jag är påväg att göra ett grovt misstag, det hade hjälpt mig rejält på traven, men kunniga kompisar växer inte på träd i min bekantskapskrets, de har andra intressen tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

i mitt fall är det väll mer rädsla.
om man nu tar din jämförelse, går en plankbit sönder som kostar typ 50-100 kr från IKEA, meh, det rycker man på axlarna åt, lätt att ersätta och man har råd, men sitter man med en dator komponent som kostar 10-20K, inte så värst trevligt om man råkar göra nått fel, inte så lätt att ersätta

Å andra sidan så går det i princip inte att göra fel idag såvida du inte lägger kylpasta i sockeln. Ett annat exempel: Det är mer tekniskt involverat att skifta hjul på bilen vilket folk gladeligen gör med den hemska domkraften som ligger i bagaget.

Permalänk
Medlem

Trodde swec körde datorbygge och överklockning under anställningsintervjuen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jag håller med. Så länge man inte är direkt våldsam mot komponenterna, inte stressar och sätter i alla kontakter där de passar så är det nästan omöjligt att misslyckas med ett datorbygge. 90% av gångerna datorn inte startar efter bygget beror det på att strömbrytaren på nätagget är avstängt. 8% beror på att man satt chassi-strömknappen på fel pinnar på moderkortet.

Resterande beror på att man tappat ner en stor klick Arctic silver i processorsockeln och inte fått rent allt. Men så länge man inte är dum i huvudet så är det inte ofta det händer.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tack för alla gratulationer!

Skrivet av jonapaloma:

Skulle vara spännande att höra vad för komponenter det blev.

Kör ett RTX 4080 Super med en Ryzen 9 7900 som CPU, samt Tuf Gaming B650 Plus som moderkort. Sedan har jag 2 TB lagring och 32 GB minne.

Skrivet av bärplockaren:

Inget bygg galleri?
Kul att höra, känslan när man trycker på Power knappen och allt snurrar igång.

Jag funderade på att fixa upp en tråd/galleri där jag dokumenterade hela bygget steg för steg men det blev aldrig av, hamnade lite för mycket "in the zone" med själva bygget för att lägga upp bilder, anteckna osv. Men ska försöka mig på det om jag ska uppgradera i framtiden! Eller generellt har frågor/funderingar.

Skrivet av Moriquende:

Skulle säga att de är svåra på olika vis. Sedan finns det vissa Ikea-möbler som är mycket simplare än någon dator att bygga ihop. Det varierar lixom

Permalänk
Skrivet av Edin_II:

Tack för alla gratulationer!

Kör ett RTX 4080 Super med en Ryzen 9 7900 som CPU, samt Tuf Gaming B650 Plus som moderkort. Sedan har jag 2 TB lagring och 32 GB minne.

Härligt. Du köpte lite vassare grejer än mig. Nice! 👍😁

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem

Det där med Windows licenser....

Jag blir lika konfunderad varje gång. Jag har flyttat en Win 10 Pro OEM licens från en Toshiba laptop till ett hembygge- inga problem (Det var på en tiden då det satt en liten sticker på baksidan av datorn med ett licensnummer). Flytten gick bra även efter uppgradering till Win 11 innan det var dags för nästa uppgradering av hårdvara (MB,CPU,RAM och GPU, men inte HD, så i princip en ny dator igen) som gick helt smärtfritt (behövde inte ens återaktivera Windows, vilket är lite märkligt). Jag misslyckades dock kapitalt med att återaktivera samma licens till en uppgradering av CPU och HD (clonade den gamla SSD-SATA disken till den nya NVME´n). Vad är logiken i detta? Hänger det på hårddisken om det är en ny dator eller inte?
En annan dators licens tjurade ur fullständigt vid ett CPU-byte och accepterade inte ens att vi böt tillbaka till den gamla CPU´n. Den licensen är därmed för alltid rökt med ett kryptiskt felmeddelenade som Microsoft tydligen inte vill hantera (var f.ö. en Windows 8 Home OEM som uppgraderats till 10 och 11). Det finns många anledningar att gå över till Linux. Det här är en av dem. Microsoft måste förenkla licenssystemet så att man äger en licens oavsett hur man kom över den (inget OEM-trams) och den får man flytta vart man vill, när man vill.

Permalänk
Medlem

Ingen förstår microsoft. Jag bytte nyligen ett trasigt moderkort i en burk med OEM-licens och tänkte att det var dags att köpa en till sneak-licens på en suspekt hemsida, men den aktiverade windows själv utan något ingrepp. Vet inte riktigt vad den går på, när jag alltid trott den snodde något serienummer från moderkortet.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

även fast det inte är det det handlar om, så förstår jag din poäng.
jag vet vart allt ska sitta i en dator, vet även hur man ska sätta dit dem, och det har jag lärt mig genom diverse saker, en kompis, gamla datorer(som du rekommenderade), kurser etc, men det är inte riktigt det det handlar om, det är rädsla som sagt.

skulle jag veta att dessa dyra komponenter inte kommer att kosta mig ett piss om de skulle gå sönder när jag sätter ihop datorn, då hade jag byggt många datorer vid det här laget.

det handlar om rädsla och att jag inte har självförtroendet att ta mig ann dyra projekt som dessa, men som jag skrev tidigare, den dagen jag övervinner rädslan så kommer många spärrar att slås ut.

det absolut bästa vore om jag vid mitt nästa bygge, hade någon kunnig som satt bredvid mig och övervakade mig steg för steg och typ inte rycker in förns jag är påväg att göra ett grovt misstag, det hade hjälpt mig rejält på traven, men kunniga kompisar växer inte på träd i min bekantskapskrets, de har andra intressen tyvärr.

Om jag inte minns helt fel har det funnits en tråd där folk skrev upp sig om de kunde tänka sig hjälpa folk bygga datorer. Kolla om du hittar den och det finns någon i närheten av dig.
Annars är youtube en väldigt bra källa till information om man är osäker.

Edit var säkert denna tråden jag tänkte på.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Ingen förstår microsoft. Jag bytte nyligen ett trasigt moderkort i en burk med OEM-licens och tänkte att det var dags att köpa en till sneak-licens på en suspekt hemsida, men den aktiverade windows själv utan något ingrepp. Vet inte riktigt vad den går på, när jag alltid trott den snodde något serienummer från moderkortet.

Har du loggat in med ett MS-konto?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Youtube är en guldgruva.. även för företag i dator-reparationsbranchen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Youtube är en guldgruva.. även för företag i dator-reparationsbranchen..

Google och Youtube är ju två av de stora hjälpmedlen jag använder i vardagen både privat och i jobbsammanhang... Utöver manualer och dokumentation såklart.
Copilot har väl mest ersatt google för mig nu då den ger mig källhänvisning så jag enkelt kan gå in och se var den fick infon ifrån om det kan tyckas stämma (källkritik).

Grattis Edin, nu blir det gaming!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Har du loggat in med ett MS-konto?

Japp.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Tror att nyckeln knyts till ditt konto om du loggar in med det som primärkonto på en enhet med en aktiv licens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Håll koll på instruktionsboken. Öppna chat GPT om du blir osäker på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swednick:

Jag blir lika konfunderad varje gång. Jag har flyttat en Win 10 Pro OEM licens från en Toshiba laptop till ett hembygge- inga problem (Det var på en tiden då det satt en liten sticker på baksidan av datorn med ett licensnummer). Flytten gick bra även efter uppgradering till Win 11 innan det var dags för nästa uppgradering av hårdvara (MB,CPU,RAM och GPU, men inte HD, så i princip en ny dator igen) som gick helt smärtfritt (behövde inte ens återaktivera Windows, vilket är lite märkligt). Jag misslyckades dock kapitalt med att återaktivera samma licens till en uppgradering av CPU och HD (clonade den gamla SSD-SATA disken till den nya NVME´n). Vad är logiken i detta? Hänger det på hårddisken om det är en ny dator eller inte?
En annan dators licens tjurade ur fullständigt vid ett CPU-byte och accepterade inte ens att vi böt tillbaka till den gamla CPU´n. Den licensen är därmed för alltid rökt med ett kryptiskt felmeddelenade som Microsoft tydligen inte vill hantera (var f.ö. en Windows 8 Home OEM som uppgraderats till 10 och 11). Det finns många anledningar att gå över till Linux. Det här är en av dem. Microsoft måste förenkla licenssystemet så att man äger en licens oavsett hur man kom över den (inget OEM-trams) och den får man flytta vart man vill, när man vill.

Rätta mig gärna om jag har fel, men kan man inte bara logga in på sitt microsoft account och av aktivera den äldre burken som licensen är knuten till? Har för mig att jag gjort just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Frågade chatgpt en gång om den kunde hjälpa med ramtimings...
de den spotta ut hade aldrig ens bootat så akta dig med att fråga ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Ska man fråga ai bör man vara lite insatt i vad som är rimligt så att man vet hur man ska fråga osv. Testade för ett tag sedan och fick dåliga rekommendationer ex ddr4 minne ihop med ddr5 moderkort. Och processorer som inte passar i sockeln för moderkortet ain rekommenderade. Men blev samtidigt rekommenderad ett fm2+ moderkort till min fx8350 av kassören hos inet när am3+ kortet inte fanns i butiken så verklighetens ”hjälpredor” är inte heller pålitliga haha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan väl ändå inte mena att du inte skulle fått ihop det utan hjälp härifrån? Nyhetsredaktör på en hårdvarusida för datorentusiaster och kan inte skruva ihop en dator eller söka upp den information som krävs för att göra det. Låter långsökt det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Kan väl ändå inte mena att du inte skulle fått ihop det utan hjälp härifrån? Nyhetsredaktör på en hårdvarusida för datorentusiaster och kan inte skruva ihop en dator eller söka upp den information som krävs för att göra det. Låter långsökt det.

Hehe, kanske aningen överdrivet. Man får ta sig friheter när man fattar pennan. Dock underligt att aldrig ha öppnat UEFI/BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Frågade chatgpt en gång om den kunde hjälpa med ramtimings...
de den spotta ut hade aldrig ens bootat så akta dig med att fråga ai.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska man fråga ai bör man vara lite insatt i vad som är rimligt så att man vet hur man ska fråga osv. Testade för ett tag sedan och fick dåliga rekommendationer ex ddr4 minne ihop med ddr5 moderkort. Och processorer som inte passar i sockeln för moderkortet ain rekommenderade. Men blev samtidigt rekommenderad ett fm2+ moderkort till min fx8350 av kassören hos inet när am3+ kortet inte fanns i butiken så verklighetens ”hjälpredor” är inte heller pålitliga haha.

Jag tänkte mer på frågor när man skall bygga datorn, men okej.